Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"51eea3fe-a3a7-4158-bdd7-a952f8c95f91","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A brazil zenészt, Daniel Lopest a dél-amerikai dalos ökörszem dala ihlette meg, a zeneszerzéshez pedig a mesterséges intelligenciát hívta segítségül. ","shortLead":"A brazil zenészt, Daniel Lopest a dél-amerikai dalos ökörszem dala ihlette meg, a zeneszerzéshez pedig a mesterséges...","id":"20250530_mesterseges-intelligencia-zene-daniel-lopes-uriapuru-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51eea3fe-a3a7-4158-bdd7-a952f8c95f91.jpg","index":0,"item":"1e5f23a3-e830-4722-9310-93293039cc99","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_mesterseges-intelligencia-zene-daniel-lopes-uriapuru-video","timestamp":"2025. május. 30. 16:03","title":"Hallgassa meg, zseniális: zenévé alakított egy madárdalt a mesterséges intelligencia – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa492f74-496b-4106-aad6-c734ddc6f185","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"itthon","description":"Bidló Judit helyettes államtitkár már előre hárította a felelősséget: senki ne kérje számon a Batthyány-Strattmann alapítványon, ha valaki meghal, mielőtt kezeléshez jutott volna, mert a közvetlen életveszély elhárítása a kórházak feladata. A NEAK helyett már ez az alapítvány dönt arról, ki kaphat a társadalombiztosító által nem támogatott gyógyszert, gyógyászati segédeszközt. Ám az új szervezet egyelőre próbálja utolérni magát.","shortLead":"Bidló Judit helyettes államtitkár már előre hárította a felelősséget: senki ne kérje számon a Batthyány-Strattmann...","id":"20250530_batthyany-strattmann-alapitvany-meltanyossagi-elbiralasok-lemaradas-helyettes-allamtitkar-gyogyitas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa492f74-496b-4106-aad6-c734ddc6f185.jpg","index":0,"item":"1c33dd6d-15e4-4a5a-b61b-90422a333501","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_batthyany-strattmann-alapitvany-meltanyossagi-elbiralasok-lemaradas-helyettes-allamtitkar-gyogyitas-ebx","timestamp":"2025. május. 30. 15:01","title":"Nagyon elmaradt a gyógyszer-méltányossági elbírálásokkal a szervezet, amelyre Orbánék az elvett 1 százalékokat bíznák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d80096ac-887b-4883-82d9-d65a02626371","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Népszava arról írt, hogy a cégnek elfogyhattak a tartalékai, az NNGYK szerint azonban maga is értetlenül áll a sajtóban megjelent információ előtt.","shortLead":"A Népszava arról írt, hogy a cégnek elfogyhattak a tartalékai, az NNGYK szerint azonban maga is értetlenül áll...","id":"20250530_mediq-direkt-kft-kotszerek-kivonulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d80096ac-887b-4883-82d9-d65a02626371.jpg","index":0,"item":"3a9a4826-4c19-4ac7-9533-e0d3466a897c","keywords":null,"link":"/kkv/20250530_mediq-direkt-kft-kotszerek-kivonulas","timestamp":"2025. május. 30. 09:26","title":"Cáfolják, hogy kivonul Magyarországról a cég, amelyik a súlyos lábszárfekélyeseknek és a sztómával élőknek biztosított kötszereket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eeb1554a-9587-49b4-b616-2a72d20d92bd","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy év alatt a harmincadára esett vissza a Pió-21 Kft. nyeresége.","shortLead":"Egy év alatt a harmincadára esett vissza a Pió-21 Kft. nyeresége.","id":"20250530_schmidt-ungar-pio21-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eeb1554a-9587-49b4-b616-2a72d20d92bd.jpg","index":0,"item":"94b3ba42-3cae-4370-80dd-54db474911ea","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_schmidt-ungar-pio21-beszamolo","timestamp":"2025. május. 30. 11:12","title":"Ebben az évtizedben először lett egymilliárdnál kisebb Schmidt Mária és az Ungár testvérek egyik családi cégének profitja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Alfons Mais úgy véli, ismét növekszik a fenyegetés Moszkva részéről, módszeresen zajlanak az előkészületek a hosszan tartó viszályra a Nyugattal és évszámot is mondott, hogy szerinte mikor lehet számítani a támadásra. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Alfons Mais úgy véli, ismét növekszik a fenyegetés Moszkva részéről, módszeresen zajlanak az előkészületek a hosszan...","id":"20250531_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"658629a9-00af-41ca-8a57-eff6f1b0435c","keywords":null,"link":"/360/20250531_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 31. 10:13","title":"Nemzetközi lapszemle: A Bundeswehr főparancsnoka szerint az orosz haderők összecsapásra készülnek a NATO-val","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0ad2de6-c81e-4190-9633-d1b822b8af9e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az illetékes miniszter szerint a dohányzók jogainál fontosabb a gyerekek joga a tiszta levegőhöz.","shortLead":"Az illetékes miniszter szerint a dohányzók jogainál fontosabb a gyerekek joga a tiszta levegőhöz.","id":"20250529_franciaorszag-dohanyzas-gyerekek-tiltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0ad2de6-c81e-4190-9633-d1b822b8af9e.jpg","index":0,"item":"bfb2a084-9683-4cc2-b25f-9dddfb164548","keywords":null,"link":"/elet/20250529_franciaorszag-dohanyzas-gyerekek-tiltas","timestamp":"2025. május. 29. 20:59","title":"Kültéren sem lehet rágyújtani Franciaországban júliustól, ha ott gyerekek fordulhatnak elő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f13675b-b0a4-4f80-95c6-7cfc50ce36ea","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"A testület szerint jogosan marasztalták el a portált, mert a miniszterelnökre nézve sérelmes kijelentésről nem kérdezte meg őt mint érintettet.","shortLead":"A testület szerint jogosan marasztalták el a portált, mert a miniszterelnökre nézve sérelmes kijelentésről nem kérdezte...","id":"20250529_ab-hatarozat-pecsi-stop-orban-viktor-elutasitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f13675b-b0a4-4f80-95c6-7cfc50ce36ea.jpg","index":0,"item":"c5862368-81ea-4ef1-b823-a4fb2365f450","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_ab-hatarozat-pecsi-stop-orban-viktor-elutasitas","timestamp":"2025. május. 29. 15:43","title":"Az Alkotmánybíróságon is Orbán Viktor győzött a Pécsi Stoppal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f45139c-b5da-4ce8-aab0-dec39518c39e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Időkapszulát helyezetek el a Városliget mértani közepén. Felnyitási dátuma: 3025.","shortLead":"Időkapszulát helyezetek el a Városliget mértani közepén. Felnyitási dátuma: 3025.","id":"20250530_Ezer-ev-mulva-tudhatjak-meg-az-utodaink-mit-gondolunk-ma-az-o-vilagukrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f45139c-b5da-4ce8-aab0-dec39518c39e.jpg","index":0,"item":"f844c4a2-49c0-4dbc-bd2c-3f7b0083f69b","keywords":null,"link":"/kultura/20250530_Ezer-ev-mulva-tudhatjak-meg-az-utodaink-mit-gondolunk-ma-az-o-vilagukrol","timestamp":"2025. május. 30. 15:12","title":"Ezer év múlva tudhatják meg az utódaink, mit gondolunk ma az ő világukról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csak egy hétig szerettem volna megzabolázni, sarkantyúzni, kihajtani a szuszt is belőle, de hát ez nem ló, és...
Csak egy hétig szerettem volna megzabolázni, sarkantyúzni, kihajtani a szuszt is belőle, de hát ez nem ló, és valójában nem is szamuráj, hanem egyszerűen a világ legjobb kétüléses autója. Ezt nem lehet szépíteni, a mellébeszélésnek is van határa, az MX-5 úgy jó, ahogy van. Tesztautónk még annál is jobb volt, hisz a legerősebb, 160 lovas motorral adták, Recaro ülésekbe préselte be hátamat a gyorsulási erő, toronymerevítők próbálták leküzdeni a fizika törvényeit. Azt, hogy még életben vagyok, a differenciálműnek köszönhetem. A Bose nagy hifi csak hab a jegeskávén, 160 fölött akár egy vállról indítható kétkazettás magnó, vagy egy 250 wattos Marshall láda is lehetett volna a fülem mellett, csak a káosz hangjai jutottak el az agyamig.
bcs
A Mazda MX-5-öst csak nyitott tetővel lehet értelmezni, bár vannak ablakai is, de csak azért, hogy rögtön azt is leengedjük. Van egy pici szélterelőnk, az sem kell, olyan, mintha a vitorláson azért nyavalyognánk, hogy fúj a szél, vagy süt a nap. A nap ellen kell egy jó simléderes sapka, aztán irány Zebegény. A be- és kiszállás nehézkes, de ha egyszer beszorultunk a Recaróba, úgy érezzük magunkat, mint az anyaméh melegében, igaz 40 fokkal tüzel ránk a nap, jó lesz odalépni, hadd lobogjon a bajszom. Az ülések közepe selymes fordított bőr, így nem fürdünk a saját izzadtságunkban, ha tetejére hág a hangulat.
bcs
Örömautó, nincs az az elpuskázott nap, amelyet ne tudna jobbá tenni. Az sem hozott ki a sodromból, hogy egy sajtóreggelin a kolléga egy teljes adag tejeskávét (barna cukorral) az ölembe borított. Észre sem vettem, csak a másodperceket számoltam, mikor veszem már át a Miraiban a roadstert.
A Mazda MX-5 olyan, mint az alvás, egyedül a legjobb. Nem kell magyarázkodni, ha keresztbe állunk egy-egy kifordulás után, ha farolva kanyarodunk, ha csikorognak az elfüstölt gumik, vagy ha esőben kabriózunk. Csajozáshoz nem ajánlom, ez férfias műfaj. Ha előbb szeretünk bele az MX-5-be, mint az asszonyba, a frigy után előbb-utóbb döntenünk kell: az asszony, vagy az MX-5. Mindkét megoldás szóba jöhet, csak vigyázzunk, nehogy a harmadik üssön be: asszony viszi az MX-5-öt, nekünk meg marad a Matiz. Akkor inkább a szeppuku.
bcs
A tesztautó már nem volt teljesen patinás, kapott anyait és apait a kollégáktól, de ez mit sem vont le az élvezeti értékéből, talán a 90 százalékban elkopott hátsó gumik tették csak pikánssá a próbát. Minden kanyar, minden előzés tartogatta a meglepetést, hogy talán most szállunk el, talán most hiányzik az a pár korábban elfüstölt rovátka. Áldottam is az eget, hogy esőmentes hetet adott nekem, és nem kellett úgy korcsolyáznom a hátsó tengelyen, mint azt a slickre járatott 370Z-vel tettem.
Nyitott tetővel 100 kilométer/órás sebességig kellemes a szél- és a menetzaj, autópálya-tempónál ez kissé romlik, 160-170-től pedig a káosz veszi át az uralmat, a motor, a szél, a gumik, a Bose hifi és a dupla kipufogók együttesen üvöltik a sátán hívószavát. Ez az, amire mindig is vágytunk, a teljesség őrült diszharmóniája.
[[ Oldaltörés (Egy másodperc) ]]
A harmadik generációs MX-5-öst 50-50 százalékos tömegeloszlás, az alacsonyra helyezett súlypont és a hátsókerék-meghajtás jellemzi, teteje 1 másodperc alatt hanyag mozdulattal nyitható (a csukáshoz jó hát- és karizom kell, de az öregebbek, mint én, inkább kiszállva csukják, az sem tart tovább 5 másodpercnél). A hűvösebb hónapokra praktikus megoldás lehet a kiegészítőként rendelhető, levehető keménytető is, mely a kicsivel drágább roadster kupéhoz (elektromosan nyitható tető) hasonlóan követi a Mazda MX-5 körvonalát. A merev karosszéria, a megerősített oszlopok és a gondosan elhelyezett légzsákok körkörös védelmet nyújtanak egy esetleges ütközésnél.
bcs
A dinamikus menetstabilizátor (DSC) és a kipörgésgátló (TCS) az alapfelszereltséghez tartozik – ezek többször felvillannak, mint az index visszajelzője. A már korábban is meglévő, kifejezetten Mazda MX-5 számára kifejlesztett, különleges minőségű Bose hangrendszert felújították. Az eddigi négyről hatra növekedett az EQ-csatornák száma. Majdnem minden hangszóróra jut egy külön csatorna, így még pontosabban állítható be a hangzás. Az erősítő új kiépítésében a közepes és magas, valamint az alacsony frekvenciájú hangszórókat külön-külön hajtja meg. Az audiopilot 2 zajkiegyenlítő eljárás az autóvezetés környezeti viszonyaitól függetlenül igyekszik biztosítani a hangélményt.
A futóműhangolás pontosabb kormányreakciókat eredményez, a felfüggesztés beállításán történt finomítások következtében minden kanyar újabb örömforrás, a Bilstein rugókkal az autó kőkemény, de nem ráz, a sportos indulatokat viszont a végletekig fokozhatjuk vele. Az átdolgozott 2 literes benzinmotor nagyobb teljesítményt és magasabb csúcssebességet kínál (118 kW/160 LE 7000/perc fordulatszámon, maximális forgatónyomaték 188 Nm 5000/percnél). Az 500/perccel magasabb fordulatszám-határ (7500/perc) élénkebb gyorsítási érzetet nyújt, az átdolgozott hatfokozatú kézi sebességváltó pedig a könnyedebb, pontosabb kapcsolhatóságért felel. Imádtam pirosba kergetni a fordulatjelzőt, hétezernél váltani olyan, mint kirántani a fuldoklót a hajánál fogva. A legjobb benne, hogy sosincs vége, mindig jön egy újabb fokozat, ha felfelé elfogytak, jön egy kanyar, vissza hármas, aztán újra a pörgetés a végletekig. Minden előzésnél húzunk egy strigulát az élvezetek kockás füzetében. Négyesben 140 kilométer/óra környékén 5500-at forog a főtengely, hármasban ugyanitt 6500-öt. A vadulás ellenére nem zabált sokat az autó, a közel hétszáz kilométeres tesztelés során átlagban 8 literes fogyasztást mértünk száz kilométerre vetítve.
Hiányoltam a Bluetooth-t, a nappali fényt, a tempomatot, az USB-csatlakozót – de ezek többségét lehet rendelni, az élményt pedig csak ezzel az autóval adják alapfelszerelésként.
bcs
Bármennyire kétüléses kisautó is az MX-5, a csomagtartó miatt nem kell szégyenkeznünk. Egy bevásárlókocsi tartalma, egy laptop táska és egy fotóstáska is befért. Ha még kellene pakolni, a jobb első ülésen és környékén még van bőven hely. Akármilyen meglepő is, 220 centiméter hosszú ikeás szekrényt is elhoztam vele lapra szerelve, igaz, csak lassan, óvatosan, nehogy valaki megsérüljön.
A motor hangját, a sportosabb érzet érdekében indukciós hangkiemeléssel (ISE) szerelték fel. Gyönyörűen üvölt, úgy jelezzük, hogy előzünk, mint ahogy a motorosok figyelmeztetnek bő hanggal, ha utolértek, és egy kis helyet kérnek. Az új, kovácsolt főtengely nagy fordulatszámon minimalizálja a rezgéseket. A maximális vonóerő-átvitelt biztosító, korlátozott csúszású differenciálmű (LSD) minden kétliteres kivitelen az alapfelszereltség részét képezi.