Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3bae681b-f127-4d1d-ac00-4eef50eaedd8","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Lehűlések jönnek-mennek az előrejelzések szerint, de egyik sem lesz számottevő. A szaharai por miatt viszont saras eső eshet. ","shortLead":"Lehűlések jönnek-mennek az előrejelzések szerint, de egyik sem lesz számottevő. A szaharai por miatt viszont saras eső...","id":"20250413_Idojaras-aprilis-milyen-ido-lesz-husvetkor-szaharai-por","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3bae681b-f127-4d1d-ac00-4eef50eaedd8.jpg","index":0,"item":"f61936d1-2384-4c4b-8a91-7b897ac42ade","keywords":null,"link":"/elet/20250413_Idojaras-aprilis-milyen-ido-lesz-husvetkor-szaharai-por","timestamp":"2025. április. 13. 11:31","title":"Jövő héten egy kicsit beköszön a nyár, és húsvétkor is kellemes lesz az idő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9b36155-c2d5-4460-9e33-3db8d2799d07","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Felmérik, hogy tudnak-e spanyolul, képesek-e használni a helymeghatározó applikációkat, illetve ismerik-e az útvonalakat.","shortLead":"Felmérik, hogy tudnak-e spanyolul, képesek-e használni a helymeghatározó applikációkat, illetve ismerik-e...","id":"20250415_Vizsgazniuk-kell-a-madridi-Uber-soforoknek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9b36155-c2d5-4460-9e33-3db8d2799d07.jpg","index":0,"item":"eda331d3-a3f6-4117-9fc1-5254d8b5eac1","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_Vizsgazniuk-kell-a-madridi-Uber-soforoknek","timestamp":"2025. április. 15. 08:42","title":"Vizsgázniuk kell a madridi Uber-sofőröknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ad9a063-ffd6-4a3d-8ba7-c5371b99cbd7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Momentum képviselője újra elindul egyéniben.","shortLead":"A Momentum képviselője újra elindul egyéniben.","id":"20250414_szabo-szabolcs-2026-valasztas-indulas-momentum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ad9a063-ffd6-4a3d-8ba7-c5371b99cbd7.jpg","index":0,"item":"4442a47d-2890-44ad-8084-289e4aef882a","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_szabo-szabolcs-2026-valasztas-indulas-momentum","timestamp":"2025. április. 14. 11:55","title":"Szabó Szabolcs negyedszer is legyőzné Németh Szilárdot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52571252-3257-4d68-bf3f-fe5d35bab735","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra keretein belül debütált Magyarországon a Mercedes-Maybach SL 680 Monogram, a nyitható tetejű luxus sportkocsik Louis Vuittonja.","shortLead":"A XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra keretein belül debütált Magyarországon a Mercedes-Maybach SL 680 Monogram...","id":"20250414_700-logo-120-millio-forintert-luxustol-tocsogo-legujabb-kabrio-mercedes-maybach-sl-680","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52571252-3257-4d68-bf3f-fe5d35bab735.jpg","index":0,"item":"6c7934df-86d9-4742-99f2-48b17fcd9533","keywords":null,"link":"/cegauto/20250414_700-logo-120-millio-forintert-luxustol-tocsogo-legujabb-kabrio-mercedes-maybach-sl-680","timestamp":"2025. április. 14. 07:27","title":"700 Maybach-logó 120 millió forintért: beültünk a luxustól tocsogó legújabb puccos kabrióba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfa2dcdc-2cf0-4819-85c9-89b850fec8c2","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Túlzó lett a 11 milliárdos bírság.","shortLead":"Túlzó lett a 11 milliárdos bírság.","id":"20250414_Bige-Laszlo-Nitrogenmuvek-kartellezes-GVH-birsag-ujraszamolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfa2dcdc-2cf0-4819-85c9-89b850fec8c2.jpg","index":0,"item":"bdb94899-4561-489b-b91f-7508430fe0ee","keywords":null,"link":"/kkv/20250414_Bige-Laszlo-Nitrogenmuvek-kartellezes-GVH-birsag-ujraszamolas","timestamp":"2025. április. 14. 09:58","title":"Újraszámolja a Bige-cégekre kiszabott kartellbírságot a GVH","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"04b72cc1-9fda-4a53-97c2-96864778d0e5","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egyelőre nem tudni, hogy mi volt az indítéka. ","shortLead":"Egyelőre nem tudni, hogy mi volt az indítéka. ","id":"20250414_Elkaptak-a-ferfit-aki-a-gyanu-szerint-felgyujtotta--Pennsylvania-demokrata-kormanyzojanak-otthonat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/04b72cc1-9fda-4a53-97c2-96864778d0e5.jpg","index":0,"item":"ac8b8b12-1142-4ffe-9135-5c71b6b0d688","keywords":null,"link":"/vilag/20250414_Elkaptak-a-ferfit-aki-a-gyanu-szerint-felgyujtotta--Pennsylvania-demokrata-kormanyzojanak-otthonat","timestamp":"2025. április. 14. 05:26","title":"Elkapták a férfit, aki a gyanú szerint felgyújtotta Pennsylvania demokrata kormányzójának otthonát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c21b1063-e922-4430-821c-d9280a71f969","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új funkció érkezik az androidos telefonok alapértelmezett SMS-kezelőjébe. Segít gyorsan leiratkozni a mostanában megsokasodó kéretlen reklámüzenetekről.","shortLead":"Új funkció érkezik az androidos telefonok alapértelmezett SMS-kezelőjébe. Segít gyorsan leiratkozni a mostanában...","id":"20250414_google-uzenetek-automatizalt-sms-leiratkozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c21b1063-e922-4430-821c-d9280a71f969.jpg","index":0,"item":"329acb4a-ee74-402c-b0aa-98344456575d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250414_google-uzenetek-automatizalt-sms-leiratkozas","timestamp":"2025. április. 14. 08:03","title":"Ha Androidja van, olyat kap, amit imádni fog: két mozdulattal szabadulhat meg az idegesítő üzenetektől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6aede7b-cac1-4c19-b778-b6d2617ef483","c_author":"Lackfi János","category":"360","description":"„A dinoszaurusz belépett az atomkutató intézetbe, és köszönt a portásoknak. Azok visszaköszöntek, hogy jó napot, igazgató úr.” Az én hetem című sorozatunkban a héten Lackfi János írását mutatjuk be, amelyhez a következő szavakból merített ihletet: vámaggedon, kétharmadközeli, szavajárása, óriásfarkas, Születésnapomra.","shortLead":"„A dinoszaurusz belépett az atomkutató intézetbe, és köszönt a portásoknak. Azok visszaköszöntek, hogy jó napot...","id":"20250413_Az-en-hetem-Lackfi-Janossal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6aede7b-cac1-4c19-b778-b6d2617ef483.jpg","index":0,"item":"f72c6bf5-ecc2-4a4a-b617-0ca14f545afc","keywords":null,"link":"/360/20250413_Az-en-hetem-Lackfi-Janossal","timestamp":"2025. április. 13. 17:30","title":"A vér kacskaringós alakzata – Az én hetem Lackfi Jánossal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nulla fok közelében a nyári gumik már nem tapadnak ugyanúgy, de latyakban, hóban már jelentős veszélyt jelenthetnek a benne ülőkre és a többi autósra, így megérett az idő a cserére. Hogy melyiket válasszuk, abban évek óta a német autóklub tesztjére támaszkodhatunk, idén pedig már kis piktogramok is segítenek a gumivásárláskor.
Bár sokan csak a gumigyártók és a gumiszerelők nagy közös összeesküvésének tartják a téli gumit, ma már többségi egyetértés alakult ki Európában a szezonális abroncshasználat mellett. Akárcsak a Forma 1-ben úgy a közutakon sem mindegy, hogy a lágyabb, vagy a keményebb gumikeverékszettet tesszük fel. Míg az autóversenyzők legtöbbször csak (tized)másodperceket nyerhetnek a jó választáson, a közlekedésben életek múlhatnak a rövidebb féktávon és a jobb irányíthatóságon.
Több európai országgal ellentétben Magyarországon mindezek ellenére nem kötelező a téli gumi használata, és a biztosításunkat sem érinti negatívan ha nem a szezonnak megfelelő gumit használtunk, de már csak a saját, és családunk érdekünkben is érdemes mindent megtennünk, hogy csökkentsük a balesetek esélyét.
A nyári gumi a nulla fok körüli hőmérsékleten ugyanis már megkeményedik, és veszít a tapadásából, ami miatt mind kanyarban, mind fékezéskor veszélyesé válhat az autó. Ugyancsak hasonló negatív teljesítményt nyújt hó és latyak esetén, hiszen a nyári abroncs mintázatát nem a téli útviszonyoknak megfelelően alakították ki, azaz nem képes belekapaszkodni a hóba, illetve elvezetni a nagyobb mennyiségű vizet a tapadó felület alól, mellől. Hóban ráadásul a lassú autók, amelyek fékezéskor még csúszkálnak is, külön leküzdendő akadályt jelentenek a téli gumival közlekedőknek, akik így gyakran előzésre és magasabb kockázatvállalásra kényszerülnek.
Ha esetleg összeesküvésről lehet szó, akkor igazán sikeres volt, hiszen ma már nem nagyon van választásunk, mint szezon szerint cserélgetni a gumikat, hiszen a gyárak is specializálódtak, így míg a korábbi univerzális guminál minden időjárási körülményre alkalmassá tették a kerekeket, addig ma már a nyári guminál nem szempont, hogy az megfeleljen a hideg hónapokban is. Végül csak a négy évszakos megoldás maradhat. Ebből a szakértők csak az igazán drága megoldásokat ajánlják, mert a többi esetben majdnem ugyanott vagyunk, mintha nem a szezonnak megfelelő gumit választottunk volna. Igaz, hogy nem annyira rossz, de soha nem is igazán jó.
Ha azonban a drága négy évszakos mellett döntünk, akkor jöhet a számolgatás, hogy valóban gazdaságosan döntöttünk-e. A drága készlet előbb használódik el, mint a két váltás olcsóbb, de megúszható a gumicsere. A kérdés akkor pedig, hogy valóban jó-e ha félévente nem cseréljük a gumit, mert így a centirozást is kihagyjuk, amire a hazai útkörülmények között biztosan szükségük van a kerekeinknek. Ráadásul a gumicserét úgy is megúszhatjuk, ha a gumikat felnire szerelve tároljuk, ekkor viszont a felnik árát kell belekalkulálni. A négy évszakos esetében viszont nincs szükség tárolásra. Végül csak azt tudjuk tanácsolni, hogy mindenki a saját szájíze szerint döntsön a négy évszakos megítélésében, szem előtt tartva az egyszerűséget (a gumiszerelés és a tárolás megspórolása), az árat (csak az igen drága nyújt megfelelő minőséget), és a kopást (egy készlet feleannyi idő alatt használódik el, mint kettő). Egy azonban biztos: a tömeg az év közbeni csere mellett döntött (lásd sikeres összeesküvés).
Segítenek a németek
Ennek megfelelően azt érdemes tehát megvizsgálni, hogy milyen téli gumit is vásároljunk. Ebben minden évben a legnagyobb segítséget a német autóklub, az ADAC nyújtja a magyar autósoknak is, akiknek elég megnézni a szervezet által elvégzett teszteket , hogy segítséget kapjanak a döntésben.
A teszt eredményeit, a sorrendet meghatározó összesített osztályzatnál a súlyozott átlag szerint rangsorolták (száraz út 15 százalék, vizes út 30 százalék, hó 20 százalék, jég 10 százalék, zaj 5 százalék, fogyasztás 10 százalék, kopás 10 százalék). A három tesztelt méret idén a 165/70 R14 T, a 205/55 R16 H és a 215/65 R16 T (ez a SUV-méret vizsgálata idén újdonság).
Az ADAC 2012-es tesztje által felállított sorrend az egyik legjellemzőbb hazai méretkategóriában 165/70 R 14 T:
A kisautók kategóriájában (Citoen C3, Fiat Panda, Volkswagen Polo, Toyota Yaris gumimérete) kiemelkedett a Michelin Alpin A4, a Continental WinterContact TS 800 és a Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3. Bár egyik termék sem kapta meg a maximális nagyon jó minősítést (egyik méretben sem), csak a jó kategóriába kerültek be, de lett két elégtelen, azaz elrettentő termék is volt a tesztelt gumik között, az Effiplus Epluto I és a Premiorri ViaMaggiore.
A középkategóriás méretben (Audi A3, Mercedes C-Class, Opel Astra, VW Golf) a győztes Continental WinterContact TS 850 lett, és ettől csak kicsit marad el a Michelin Alpin A4, de a Dunlop SP Winter Sport 4D, a Goodyear UltraGrip 8 és a Nokian WR D3 is jól teljesített a teszten. A lista végén a Syron Everest 1. vizes úton 5,5-ös lehangoló minősítésével (a pontozásban a magasabb pont a rosszabb) messze a legrosszabb volt, így itt is az elégtelent kapta, azaz kerüljük el jó messziről.
Jó
Megfelelő
Nem ajánlott
Continental ContiWinterContact Michelin Alpin Dunlop SP Winter Sport Goodyear UltraGrip Nokian WR D3
Bridgestone Blizzak LM-32 Semperit Speed-Grip Vredestein ESA-Tecar Super Grip 7 Yokohama W.drive V903A Fulda Kristall Control HP Pirelli Winter 210 Snowcontrol Serie 3 Falken Eurowinter HS449 Hankook Winter i*cept RS W442 Uniroyal MS plus 66
Syron Everest 1 2
A SUV-méretben (VW Tiguan, Nissan Quashqai, KIA Sportage) a Bridgestone Blizzak LM-80 a legjobb, amely a Dunlop SP Winter Sport 4D és a Continental CrossContact Winter előtt végzett az ajánlott kategóriában. Érdekes módon ebben a drágább műfajban is akadt olyan induló, amely a minimális követelményt sem tudta hozni, és a Sailun Ice Blazer WSL 2 ugyancsak a vizes úton kapta a legrosszabb 5,5-ös minősítést.
A tesztet mindenképpen érdemes végigböngészni a gumivásárlás előtt. Ha a méret nem is stimmel, az adott mérethez legközelebb eső termék tesztje mindenképp iránymutató lehet. Itt érdemes lehet még a korábbi évek tesztjeit is átfutni, hátha ott találjuk azt a típust, amihez most lehet jó áron hozzájutni. Azt azonban érdemes szem előtt tartani, hogy túl régi darabot sem szabad megvenni, mert ahogy a DEKRA nemzetközi szakértői szervezet is rámutatott a hat évnél öregebb abroncsokat ki kell cserélni. Az autógumik ugyanis merevvé és repedezetté válnak, sőt a futófelület leválásának veszélye is megnő. Különösen azok az évente csak kevés utat teljesítő járművek veszélyeztetettek, mint a lakókocsik, lakóbuszok, utánfutók vagy kabriók. E járművek tulajdonosainak az abroncsok korát szem előtt kell tartaniuk, amit az abroncs oldala alatt a DOT-számból lehet kiolvasni. A 3602 pl. azt jelenti, hogy az abroncsot a 2002. év 36. naptári hetében állították elő. Egy háromjegyű számmal ellátott abroncs a 2000 előtti évekből származik.
Mekkora a gumi hangereje?
Most már ismerjük a legfontosabb információkat, hogy megfelelően döntsünk a vásárláskor. Ebben november 1-től ráadásul már kis piktogramok is segítenek, hiszen ettől fogva minden, az Európai Unióban forgalomba hozott gumiabroncsot újfajta, egységes címkével kell ellátni. Ebből a háztartási gépek energiaosztály-besorolásához hasonlóan megismerhetjük a gumiabroncs legfontosabb jellemzőit. Az egyik ilyen címke a gördülési ellenállás nagyságáról, vagyis lényegében az üzemanyag-hatékonyságról tudósít, a másik pedig az úgynevezett nedves tapadási mutatót, azaz a vizes úton szükséges fékút hosszát szemlélteti. Csakúgy, mint a háztartási berendezéseknél, az A-kategóriás abroncsok a legjobbak, míg a G-kategóriába soroltak a leggyengébbek.
A harmadik címke a kerekek által keltett külső zaj mértékére utal. A pontos decibelérték mellett a hangszóró jel előtti fekete hanghullámok száma mutatja, hogy csendesebb vagy épp hangosabb abroncsot készülünk vásárolni.
„Orbán Viktor zebraügye nem igényelt eddig állatorvosi konzíliumot” – nyílt levelet kapott a rektor a látogatással kapcsolatban, amire ő szintén nyílt levél formájában reagált.