szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Év végén lejár a Fővárosi Önkormányzat és a Siemens–Swarco konzorcium közötti jelzőlámpák szervízüzemeltetésére vonatkozó szerződés, ezért a Budapesti Közlekedési Központot (BKK) az új üzemeltetési szerződésre ír ki közbeszerzést. Az új szerződés keretében a BKK szerint az üzemeltetési feladatok ellátásán túl számos fejlesztés is megvalósul majd.

A forgalomirányítási rendszer iránti legfőbb elvárások egyike a folyamatos működtetés, hiszen egy forgalmas kereszteződésben a sötét jelzőlámpák jelentős baleseti kockázatot jelentenek, ráadásul növelik a torlódások kialakulásának esélyét is – írta közleményében a BKK. 

Budapest városszerkezete ugyanakkor megnehezíti, hogy a kiemelt fő irányokban lehetőség szerint mindkét irányban biztosítsák a folyamatos haladási lehetőséget, azaz a zöldhullámot, de a fejlesztések során kiemelt céljuk, hogy erre a lehető legnagyobb mértékben törekedjenek. Tarlós István főpolgármester határozott elvárása a zöldhullámok fejlesztése, kiterjesztése a lehető legtöbb útvonalra.
 
A főváros útjain 2013 márciusában 850 jelzőlámpás vezérlőegység működött. A városközpont környékén található 512 jelzőlámpát a központi forgalomirányítás felügyeli, további 232 közlekedési lámpa pedig távfelügyelet alatt áll.

A felszíni tömegközlekedés járműveinek közlekedését koordináló Futár rendszer az év folyamán beindul, és már az első ütemben is 30 jelzőlámpás csomópontban biztosít folyamatos haladási lehetőséget a BKK járatainak, 2014 és 2017 között pedig további 100 csomópontban részesítik majd előnyben a tömegközlekedést. A fő forgalmi irányok haladásának biztosítása mellett csökkentik a mellékirányok várakozási idejét is – ennek pozitív hatásai elsősorban a kisebb forgalmú időszakokban érezhetőek majd – írta a BKK.
 
A BKK létrejöttét követően egyik első fontos intézkedés volt a nagykörúti villamosok közlekedésének előnyben részesítése a gépjárműforgalommal szemben. A Nagykörúton ugyanis csúcsidőszakban egy irányban óránként nagyjából 3000 ember utazik autóval (ez a hidakon mérhető maximum), míg eközben 8000 utas használja a 4-es és 6-os villamosokat.

Logikus és racionális döntés volt tehát a BKK szerint, hogy a többség érdekei és várospolitikai célkitűzéseik szerint a villamosokhoz hangolják a zöldhullámot és a lámpaprogramokat. Hasonló, villamosbarát lámpaprogramok a fejlesztések eredményeként a következő években  az 1-es, a 3-as, a 24-es vonalakon, illetve a Budai Fonódó vonalain is életbe lépnek majd.
 
Budapesten jelenleg jellemzően a Hungária körúton kívüli, illetve a városhatárhoz közeli területeken 106 olyan forgalomirányító berendezés található, amelynek semmiféle kapcsolata nincs a forgalomirányító központtal.

Ez pedig azt jelenti, hogy a forgalomirányító lámpák, vagy a forgalom nagyságát érzékelő, és a lámpák működését befolyásoló bejelentkező eszközök meghibásodásának, a beállított értékektől eltérő működésének észlelése csupán esetleges, az útellenőrök vagy az arra autózok bejelentése nyomán tudják csak meg, ha valamelyik berendezés nem megfelelően működik. A meghibásodások viszont nem csak a fővárosi úthasználók komfortját, de a forgalomszervezés szolgáltatási szintjét is jelentősen csökkentik.
 
A 2014 és 2017 között megvalósuló fejlesztéseknek köszönhetően minden jelzőlámpa közvetlen kapcsolatban lesz a forgalomirányító központtal, így a hibaelhárítás, illetve a forgalmi viszonyok változása miatt szükségessé váló beavatkozások azonnal elvégezhetővé válnak, míg a 15 éves életkort meghaladó forgalomirányító berendezések közül 80 darabot lecserélnek.

Ez a fejlesztés azt is lehetővé teszi, hogy a központból a jelzőlámpákat akár egy napra vagy néhány órára (például rendezvények idején) átprogramozzák, amire ma a bonyolult és nehézkés személyes beállítási szükséglet miatt nincs mód a külső városrészekben.
 
Az idei fejlesztéseknek köszönhetően a forgalomirányító központ új parkolásirányító rendszerrel bővült, így a 2014 és 2017 között lezajló további fejlesztések után a foglaltságról, illetve a szabad férőhelyek számáról is elektronikus kijelzőkön, úgynevezett változtatható jelzésképű táblákon tudják majd tájékoztatni a gépjárművel érkezőket a Hűvösvölgyi P+R, a KÖKI P+R és a Rákóczi téri mélygarázs környékén, amelyeket a BKK működtet.
 
Az elmúlt húsz évben jellemzően csak konkrét lakossági igények felmerülése esetén került sor a jelzőlámpák „hangosítására”. A csomópontok számának bővülését hosszú éveken át akadályozta, hogy nem állt rendelkezésre olyan technológia, amelyet a felhasználók és a közvetlen környezetben lakók is elfogadtak volna.

Az érdekvédelmi szervezetekkel egyeztetve azonban mára már széles körben elfogadottá vált a bejelentkező eszközzel – jellemzően távkapcsolóval – aktivált, a környezeti zajterheléshez alkalmazkodó hangerejű jelzések alkalmazása, így elhárult az akadály a módszer széles körben történő alkalmazása előtt, melynek nyomán a BKK széles körűen kiterjeszti a rendszert Budapesten – tette hozzá a társaság.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Állítólag ezeket az iPhone-okat már nem fogja támogatni az Apple

Állítólag ezeket az iPhone-okat már nem fogja támogatni az Apple

Putyin szerint stabilizálódik a járványhelyzet Oroszországban, enyhíthetnek a korlátozásokon

Putyin szerint stabilizálódik a járványhelyzet Oroszországban, enyhíthetnek a korlátozásokon

2021-ben berobban az elektromos autók piaca

2021-ben berobban az elektromos autók piaca