szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Május 16. A franciák egyik népszerű szentjüket, Szent Honóriusz amiens-i püspököt, a pékek és cukrászok patrónusát ünneplik ilyenkor (lásd Saint-Honoré tortája), míg a Kárpát-medencében ez a nap Nepomuki Szent János ünnepe. 2002-ben ezen a napon jött ki a mozikban A klónok támadása, 1983-ban ekkor táncolta el Michael Jackson először a „Moonwalk” lépéseit, 1968-ban pedig, a Franciaországot teljesen megbénító diáklázadások kellős közepén, a Citroën ezen a napon mutatta be egyik legrebellisebb modelljét, a Méharit.

Mint a típus születésnapja alkalmából közreadott Citroen-kommünkébl kiderül, a Roland de La Poype által tervezett Citroen Méhari legnagyobb újítása a karosszéria volt: teljes egészében ABS (akrilnitril-butadién-sztirol) műanyagból készült. Ez a hőre lágyuló műanyagfajta igen tartós, könnyen formázható és anyagában gyakorlatilag bármilyen árnyalatúra színezhető. A másik meghökkentő újdonság a karosszérián a formája: a Méhari teteje egészen az övvonalig teljes egészében lehajtható, beleértve a szélvédőt is, amelyet a motorháztetőre lehet hajtani.

Magas építésű alvázának és műanyag karosszériájának köszönhetően a Méhari gyakorlatilag mindenféle tereppel megbirkózik, különösen az 1979-ben megjelent négykerék-meghajtású változat, amely akár 60%-os emelkedőket is legyőz. Kivitele, megoldásai, menettulajdonságai a mai napig a szinte tökéletes szabadság élményét adják a benne utazóknak.

Citroen Mehari
Citroen

A Méhari számos filmben is feltűnt, legismertebb filmszerepe a Saint Tropez-i csendőr eszközállományának fő tagja volt, többször indultak vele tereprali-versenyeken (Liège – Dakar – Liège, 1969, Párizs – Kabul – Párizs, 1970, Párizs – Perszepolisz – Párizs, 1971), 1980-ban pedig Méharikkal biztosították a Dakar-rali orvosi ügyeletét. A francia hadseregnek és csendőrségnek is jó szolgálatot tett a Méhari, és nemcsak terepbíró képességei révén, hanem azért is, mert könnyű súlya miatt akár ejtőernyővel is célba lehetett juttatni.

A Méhari olyannyira fogalommá vált, hogy karrierjének 19 éve alatt csak két limitált széria jött ki belőle: 1983-ban Spanyolországban a Méhari Plage, Franciaországban, Olaszországban és Portugáliában pedig a Méhari Azur, amely kizárólag fehér színben készült, azúrkék ajtókkal, hűtőráccsal, tetővel és fényszórókerettel, valamint kék-fehér kárpitozással. Különböző, speciális piacokra és/vagy felhasználási módokra fejlesztették ki az olyan változatokat, mint a Baby-Brousse, a Pony, a Dalat vagy az FAF.

A Méhari 1968-tól 1987-ig szerepelt a Citroen kínálatában. Összesen 150 ezer darab készült belőle, egyedülálló jelenség lett belőle az autózás történetében. A márka természetesen készül a legendás modell 45. születésnapjára: május 16-án délelőtt a C_42-ben megelevenedik, sőt, a vendégek egy rövid körre is elvihetik a Méharit.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!