szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Több mint 25 év után 2014. június 1-jén újra a Hungaroringen vendégeskedik a Német Túraautó Bajnokság (DTM), amely szervezettségét és presztízsértékét tekintve is csak hajszálnyival marad el a Forma-1-től. A hvg.hu az idei évad zárófutamán, Hockenheimben tájékozódott arról, hogy miért épp hazánk kerül be a bajnokság körforgásába, s mit várnak a mogyoródi vizittől a széria legjobbjai.

Amikor az ember a Hockenheimring bejáratához közeledik a kellemes késő őszi napsütésben, a Forma-1-es versenyhétvégéket idéző forgatag fogadja, ami nem véletlen. A DTM népszerűsége arrafelé kétségkívül vetekszik a királykategóriával: egy éve ugyanitt, amikor a zárófutam döntött a bajnoki cím sorsáról, egy gombostűt is alig lehetett leejteni, de a lelkes rajongók ezúttal is ellepték a baden-württembergi létesítményt, holott a titulus sorsa már az utolsó előtti összecsapáson eldőlt.

Nem is nagyon lehet ezen csodálkozni: a három nagy német prémiumgyártó, a Mercedes-Benz, az Audi és a tavaly visszatérő BMW saját vadászterületén mindig izgalmasak a futamok, ráadásul a siker sokat ér, köszönhetően annak, hogy a DTM-et – míg a WTCC a szériaautók világbajnoksága – a prototípus-túraautók legütősebb bajnokságaként tartják számon. A pontrendszer ugyanaz, mint a Forma-1-ben, a futamokat – bár rövidebbek –- itt is színesítik kerékcserék, míg a költségek elszabadulásának szigorú egységesítéssel igyekeznek gátat szabni. Mint arról HWA-Mercedes istállónál vendégeskedve meggyőződhettünk, az érintett márkák által gyártott 4 literes, V8-as, 500 lóerős motorral szerelt, Hankook-abroncsokon gördülő versenygépeknek szinte minden fontos alkotóeleme egységesítve van.

DTM
Daimler

Valószínűleg számos hazai motorsport-rajongó szívét megdobogtatta, amikor néhány hete hivatalossá vált, hogy a Hungaroring is bekerül a DTM jövő évi versenynaptárába. A bajnokság kimozdul ugyan Németországból – idén Nagy-Britanniában, Ausztriában, Oroszországban és Hollandiában is rendeztek futamot a tradicionális német helyszínek mellett –, Magyarország viszont az 1988-as első, s mindmáig egyetlen, a Forma-1-ben is megfordult Johnny Cecotto és a Mercedes sikereivel végződött DTM-vizit óta legfeljebb csak áhítozhatott arról, hogy a mezőny egy napon visszatér a mogyoródi katlanba.

„A Hungaroring remek helyszín, a magyarok imádják az autósportot, ráadásul nagyon jól összerakott pályamunkát kaptunk az ottani menedzsmenttől” – magyarázta a hvg.hu-nak Wolfgang Schattling, a Mercedes sportosztályának kommunikációért felelős vezetője, aki a DTM menedzsmentjének vezetőjeként a szervezéssel és a lebonyolítással kapcsolatos teendőket is irányítja. Azt már Hans-Werner Aufrechttől, a bajnokság promóteri teendőit intéző ITR nevű cég fővezérétől – akit a DTM Bernie Ecclestone-jaként is szokás emlegetni – tudtuk meg, hogy a magyar pályával kötendő megállapodás három plusz két évre szól és a sportszakmai okok mellett egyéb tényezők is közrejátszottak abban, hogy jövőre megvalósul a visszatérés.

DTM
Daimler

„Az egyik nyomós ok az, hogy mindhárom, a bajnokságban érintett márkának van gyárlétesítménye abban a térségben” – mondta Aufrecht, utalva arra, hogy a Mercedes Kecskeméten, az Audi Győrben, a BMW pedig Grazban működtet gyárakat. „Ezekben a létesítményekben közel 30 ezer ember dolgozik, így a Hungaroringen tartandó futam remek lehetőséget kínál a gyártóknak a saját brandjük népszerűsítésére. A másik ok, hogy igyekszünk minél komolyabb lépéseket tenni a keleti piacok felé. Idén már rendeztünk egy futamot Moszkvában, jövőre pedig Magyarország mellett Kína is bekerül a versenynaptárba. A keleti térségben van kereslet az új autókra, a gyártóink pedig a bajnokságon keresztül szeretnék megmutatni magukat és a képességeiket.”

Aufrecht szerint a kelet-közép-európai régióban hazánk elsőszámú választás volt a DTM számára, amit az üzletember jórészt az itteni mentalitásnak tulajdonított: „Már a régi időkben, a kommunista érában is az volt a benyomásom, hogy a magyarok mentalitása nagyon közel áll a nyugat-európaiakéhoz. Már akkor is igyekeztek nyitottak lenni és megmutatni magukat, létezett egyfajta marketing-szemlélet.”

DTM
BMW Motorsport

Vannak autósport-szériák, ahol a szervezők azzal próbálják bevonzani a nézőket, hogy meghívásos alapon lehetőséget biztosítanak az indulásra egy-egy helyi versenyzőnek. Ezt a módszert alkalmazza például a Forma-1-es versenyhétvégék betétszámaként zajló Porsche Szuperkupa is, abban viszont Schattling és Aufrecht is egyetért, hogy a DTM-ben nem lehet ilyesmire számítani. „Nem lenne tisztességes a többi versenyzővel szemben” – mondta a menedzsment vezére. Az ITR-főnök hozzátette: „A mezőnyünk rendkívül erős, így ha valaki közéjük csöppenne, biztosan sokkal lassabb lenne. Vele, valamint a többiekkel szemben sem lenne korrekt, ha ez bekövetkezne. Tudjuk, hogy fontos a helyi érdekeltség, így azt például könnyen el tudom képzelni, hogy a betétversenyeink valamelyikén, mondjuk a Volkswagen Scirocco Kupában lehetőséget kapjanak magyarok is. Ez nem rajtunk, hanem az adott sorozat szervezőin múlik.”

Nagy nevekben így sem lesz hiány a DTM mezőnyében: az idei szezonban olyan túraautós nagyágyúk vetélkedtek egymással a bajnokságban, mint az Audi kötelékében versenyző, két-két bajnoki címet jegyző Mattias Ekström és Timo Scheider, a Mercedes egyszeres bajnok vezérürüje, Gary Paffett vagy épp a BMW csillagai, a WTCC-ből átigazolt háromszoros világbajnok Andy Priaulx és az idén ezüstéremig jutó Augusto Farfus. Gyakorta bukkannak fel a bajnokságban olyan pilóták is, akik a Forma-1 után itt keresik a boldogulást: a közelmúltban itt versenyzett például Mika Häkkinen, David Coulthard és Ralf Schumacher is, míg idén a tavaly még a Marussia F1-es istállóját erősítő Timo Glock képviselte ezt a vonulatot.

DTM
BMW Motorsport

„Nagyon örülök annak, hogy a Hungaroring is bekerül a DTM vérkeringésébe” – mondta a hvg.hu-nak percekkel az első túraautós győzelmét követően Glock. ”A Forma-1-ben volt ott néhány igazán jól sikerült versenyem, 2008-ban például második lettem a Toyota színeiben. Nagyon tetszik nekem a pálya és tudom, hogy – ki tudja, miért? – elég sok rajongóm van Magyarországon. Úgy értesültem, hogy nyáron lesz a futam, amikor mindig óriási a forróság arrafelé, de így is várom, hogy ott versenyezhessünk.”

Mike Rockenfeller, a DTM idei bajnoka, a 2010-es Le Mans-i 24 órás futam abszolút értékelését megnyerő Audi-egység tagja is izgatott a mogyoródi viadallal kapcsolatban. Igaz, az idén megkoronázott pilóta saját bevallása szerint még nem tudja, hogy jövőre is tagja lesz-e a mezőnynek…

„Őszintén szólva még nem tudom pontosan, hogy jómagam mit fogok csinálni a következő idényben, de úgy hiszem, hogy maradok a DTM-ben és természetesen örülök a hírnek, hogy a bajnokság ellátogat a Hungaroringre. A pálya csodálatos, voltam ott korábban a Porsche Szuperkupa mezőnyében, így tudom, hogy a közönség csodálatos hangulatot teremt. A Forma-1-es futamokat is mindig nézem, abból is sokat lehet tanulni a pályáról” – mondta a hvg.hu-nak a négykarikások uralkodó bajnoka.

Tetszett a cikk? Kövessen minket a Facebookon is, és nem fog lemaradni a fontos hírekről!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!