szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Vasárnap óta a Hungaroringen portyázik a Német Túraautó Bajnokság (DTM) mezőnye: az Audi, a BMW és a Mercedes előbb csak bejáratta az autókat, hétfőn viszont már nagy erőkkel kezdték meg az ismerkedést az új versenyagépekkel, valamint a bajnoki menetrendbe 26 év után visszatérő aszfaltcsíkkal. A hvg.hu körbenézett a mogyoródi paddockban, hogy mi újság a téli álmából ébredező bajnokság háza táján.

Roll-out: ami a Forma-1-ben az összeállító teszt, azt a DTM-ben kigördülésként emlegetik, s általában az évad első tesztjének első napja előtt tartják. Ilyenkor autónkét hat kör áll rendelkezésre (a célegyenest nem használhatják, csak a boxutcán gördülhetnek át) az üléspozíció, a fedélzeti rendszerek és úgy általában a versenygépek működésének ellenőrzésére. Kiváltság, hogy idén erre a Hungaroringen kerülhetett sor, a magyarázat ugyanakkor egyszerű: a mogyoródi autósport-szentély idén – az 1988-as vizit óta első ízben – újra csatlakozik a DTM-menetrendhez, így a csapatok két legyet üthetnek egy csapásra, ugyanis nem csak az autókkal, hanem a pályával is megismerkedhetnek.

DTM a Hungaroringen
hvg

Tavaly októberben derült ki, hogy a német prémiumgyártók saját vadászterepének számító bajnokság idén június 1-jén hazánkba látogat. Hans-Werner Aufrecht, a DTM Bernie Ecclestone-ja a tavalyi, hockenheimi évadzárón részletesen ecsetelte a hvg.hu-nak, hogy az érintett gyártók által megfogalmazott célok (az Audinak és a Mercedesnek hazánkban, a BMW-nek a szomszédos Ausztriában van gyára, ráadásul mindhárom márka komoly energiákat fektet a keleti piacba) és a Hungaroring-menedzsment törekvéseinek szerencsés találkozása eredményezi a bajnokság visszatérését.

Míg a Michelisz Norbert sikereinek köszönhetően idehaza is rendkívül népszerű WTCC-t a szériautók vb-jeként tartják számon, addig a DTM a prototípus-túraautózás csúcsa, ahol a pontrendszer ugyanaz, mint a Forma-1-ben, a futamokat – bár rövidebbek –- itt is színesítik kerékcserék, a költségek elszabadulásának pedig szigorú komponens-egységesítéssel igyekeznek gátat szabni. Noha emiatt a 4 literes, V8-as, 500 lóerős motorokkal, állítható hátsó szárnnyal (DRS) és egységesen Hankook-abroncsokkal szerelt autók fejlesztése erősen korlátozott és a mérnököknek főként aero-területen van lehetőségük javítani, az új idény elején a kocsik „idomítása” sohasem egyszerű.

„Mi a BMW-nél eddig az M3 DTM-mel versenyeztünk, de ezt az idei évre lecseréltük az M4 DTM-re. A kocsi elsősorban aerodinamikai tekintetben változott, de igyekeztünk javítani a műszaki oldalon is. Persze a többiek is dolgoztak, az Audi autója például aero-tekintetben roppant agresszívnak tűnik” – mondta a hvg.hu-nak a Forma-1-ből tavaly átnyergelt BMW-pilóta, Timo Glock, akinek a 2013-as hockenheimi évadzárón már az első győzelmét is sikerült megszereznie.

DTM a Hungaroringen
hvg

A bajnokságba 2012-ben kapásból egyéni- és konstruktőri bajnoki címmel visszatérő BMW összesen nyolc M4 DTM-et küld csatába. Az utóbbi két évben náluk hajtott a WTCC korábbi háromszoros világbajnoka, Andy Priaulx, akinek nem jött be a váltás, ezért a brit az idei évtől inkább a hosszú távú versenyzés világában próbálkozik. A távozó nagyágyú helyére egy fényes reménységet igazoltak: a portugál Red Bull-tehetség, Antonio Felix da Costa csatlakozott a kerethez, akit tavaly még a Forma-1-es Toro Rosso leendő pilótájaként emlegettek. Idén is a bajoroknál szerepel a 2012-es bajnok Bruno Spengler, a 2011-es bajnok Martin Tomczyk, valamint a WTCC-ből Priaulx-val együtt érkezett Augusto Farfus is, akitől a szakma azt várja, hogy idén végre robbanthat. „Reménykedem, de nem akarom elbízni magam” – mondta a hvg.hu-nak a brazil, aki a WTCC-ben rendre alulmaradt Priaulx-val szemben, a DTM-ben azonban a kezdetektől fogva jobban szerepelt a britnél.

Vérmes reményei vannak az Audinak is, ami nem csoda. Az utóbbi hét szezonban a négykarikások öt egyéni és két konstruktőri címet nyertek, ráadásul versenyzői keretük az uralkodó bajnok Mike Rockenfeller mellett olyan ászokkal van megtűzdelve, mint a két kétszeres bajnok, Mattias Ekström és Timo Scheider, illetve a fiatalabb korosztály tehetséges képviselői, a WSR-ből érkezett Nico Müller, a korábbi F1-es versenyző Patrick Tambay fia, Adrian, de említhetjük a spanyol Miguel Molinát és az olasz Edoardo Mortarát is.

„Nagyon jó tudni, hogy ebben a bajnokságban tényleg csak a tehetség számít. Itt nincs olyan, mint a Forma-1-ben, vagy bármely másik szériában, hogy hiába vagy tehetséges, az kapja a lehetőséget, aki több pénzt tesz az asztalra” – ismételte a bajnokság összes márkájánál előszeretettel emlegetett tételt az ifjabb Tambay. Rockenfeller – aki 2010-ből jegyez egy abszolút elsőséget a Le Mans-i 24 órásról is – tavaly hat borzalmasan nehéz idény után lett bajnok és a hvg.hu-nak visszafogott optimizmussal utalt rá, hogy a ráncfelvarrott RS5 DTM-mel szeretné megvédeni a titulust: „Vannak, akik szerint a bajnoki címet nehezebb megvédeni, mint megszerezni, nekem viszont már a megszerzése is nehéz munka volt. Sok éven át távolinak tűnt, de hittem benne és sikerült. Nagyon jó lenne, ha meg is tudnám tartani. Azt még nem tudjuk, hogy hol tartunk a riválisokhoz képest, azt viszont igen, hogy itt minden évben nagyon szoros a küzdelem” – fogalmazott a német.

DTM a Hungaroringen
hvg

Míg a Mercedesnek a Forma-1-ben a jelek szerint idén végre meglódult a szekere, a DTM-ben van bizonyítanivalója a csillagosoknak, akik az utóbbi három évben sem egyéni, sem gyártói címet nem tudtak szerezni. A C-Coupét - amelyből a BMW és az Audi nyolc-nyolc autójával ellentétben csak hét lesz a mezőnyben - csiszolták, élesítették és a cél érdekében erősítettek a pilótaösszeállításon is. Visszafogadták például Paul di Restát, miután a skótot az F1-es Force Indiától három szezon után menesztették: ezzel a gyártó visszakapta legutóbbi DTM-bajnokát, aki 2010-ben épp az itt elért sikerrel harcolta ki, hogy a márka támogatásával a csúcskategóriába masírozhasson.

„Azóta nagyon sokat változtak az autók, így szerintem nem túlzás kijelenteni, hogy engem is nevezhetünk újoncnak” – fogalmazott a skót, aki persze nem tett le a Forma-1-ről: paddock-pletykák szerint annak reményében maradt a Mercedes kötelékében, hogy az évad előrehaladtával sikerülhet kiharcolnia egy tesztpilótai státuszt Lewis Hamilton és Nico Rosberg mellett.

Di Restával együtt érkezik a Mercedes-legénységhez Vitalij Petrov, aki szintén megfordult a Forma-1-ben. Miután menesztették a Caterhamtől 2012 végén, az orosz kénytelen volt kihagyni a tavalyi szezont, itt azonban ismét történelmet írhat, ugyanis akárcsak a királykategóriában, a DTM-ben is hazája első képviselője lesz: „Nincsenek illúzióim. Tudom, hogy nagyon nehéz feladat vár rám, mert ez a kocsi nagyon más, mint az F1-es volt, de természetesen mindent megteszek a mielőbbi átállás, a folyamatos fejlődés és a jó szereplés érdekében” – mondta Petrov, aki a DTM-ben hazai közönség előtt is versenyezhet, mivel a tízfordulós bajnokság egyik futamának a menetrendben tavaly debütált Moszkva ad otthont.

DTM a Hungaroringen
hvg

Valószínűleg a Mercedes-táborban senki nem szomjazza jobban a sikert, mint az egész mezőny egyik legrutinosabb tagja, Gary Paffet, aki 2005-ös bajnoki címe óta hajkurássza az újabb titulust. A versenyzéssel párhuzamosan a McLaren F1-es csapatánál tesztpilótáskodó brit az utóbbi öt évben háromszor lett ezüstérmes, legutóbb 2012-ben nyert helyzetből veszítette el a bajnokságot a BMW-s Spengler ellenében: „Jó lenne idén végre ismét elhódítani a bajnoki címet, de nem lesz könnyű. Ez itt soha nem az, mert a mezőny mindig erős, minden évben borzalmasan szoros a küzdelem” – fogalmazott a szigetországi versenyző.

A DTM mezőny csütörtökig állomásozik a Hungaroringen, ahol komoly malőrrel zárult az első edzésnap: a tréninget a tervezettnél hamarabb kellett befejezni a feltöredező aszfalt miatt. A bajnokság hivatalos közleménye szerint emiatt kedden és szerdán - amikor a nagyközönség ingyenesen tekintheti meg a tesztelést - egy órával tovább gyakorolhatnak a csapatok. Túlzott következtetést korai lenne levonni, megjegyezni mindenesetre érdemes: hétfőn sormintával zárt a mezőny, ugyanis Molina vezérletével négy Audi RS5 DTM zárt az eredménylista élén, őket pedig négy BMW és három Mercedes követte.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!