szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kisebb katasztrófával ér fel a sivatagi versenyzés világára nézve az a tény, hogy a Silk Way Rally szervezői az orosz kormányzati támogatás elvesztése miatt kénytelenek voltak lefújni az idei futamot: így vélekedik a Kamaz két sztárja, a versenyzői pályafutása során hét Dakar-ralit nyerő Vlagyimir Csagin, valamint a viadal idei győztese, Andrej Karginov.

Nem akkora a csapás, mint a 2008-as Dakar-rali lefújása volt, de a tereprali világa csúnyán megsínyli azt is, hogy a Silk Way Rally szervezői kénytelenek lemondani az idei futamot. A július 4-12-re tervezett, korábban öt ízben nagy sikerrel megrendezett maratoni összecsapás lefújását kedden jelentette be a verseny rendezőbizottsága.

Kamaz
©

Indoklásukban a szervezők rendkívül udvariasan fogalmaztak és arra hivatkoztak, hogy az olyan „stratégiai fontosságú események”, mint a téli olimpia, vagy az októberben, szintén Szocsiban megrendezésre kerülő első Forma–1-es Orosz Nagydíj „prioritást élveznek” a Silk Way Rally-t a kezdetektől fogva támogató Orosz Föderáció részéről. A kódolt üzenetet Vlagyimir Csagin, a Kamaz kamionos együttesének csapatfőnöke, a Cárnak becézett korábbi hétszeres Dakar-győztes kíméletlenül leegyszerűsítette: a tereprali-futam nem kap állami támogatást, mert az olimpia és az F1-es futam „pénzügyi igénye túlságosan magas”.

Az utóbbi öt évben a Silk Way Rally a világ egyik legnagyobb tereprali-versenyévé nőtte ki magát: sok versenyzőnek ez volt az év csúcspontja, míg a többség ezen a futamon hangolta, élesítette a technikát a Dakar-ralira.

Csagin és Karginov
©

„A mi csapatunk számára ez nem csak pusztán edzés volt, hanem itt teszteltük a folyamatokat, az új technikákat, itt élesítettük a járműveinket és ellenőriztünk mindent, amit csak szükséges volt a Dakar-rali előtt. A Silk Way Rally elvesztése után más lehetőségünk nem nagyon van arra, hogy élesben készüljünk. Van egy másik verseny októberben Marokkóban, de az túl késői időpontban van, mert épp a Dakarra indulás előtt ér véget. Annak fényében is komoly csapás ez, hogy az idei Dakar végén sokan úgy köszöntek el tőlünk, hogy ’találkozunk a Silk Way Rally-n!’” – fogalmazott Csagin.

Az idei verseny Moszkvából, immáron hagyományosan a Vörös térről rajtolt volna, több mint 3000 kilométeres útvonala pedig érintette volna Tatárföldet és Kazahsztánt, míg a céldobogót – akárcsak tavaly – Asztrahánban állították volna fel. Csaginhoz hasonlóan felháborodott a kialakult helyzeten Andrej Karginov, az idei Dakar-rali kamionos kategóriájának győztese is.

„Roppant bosszús vagyok, mert mindenki arra számított, hogy a verseny meg lesz tartva” – mondta a Kamaz pilótája. „Mivel minden évben remek pályákon versenyezhettünk, ezt a futamot már mindenki úgy emlegette, hogy az 'orosz Dakar'. Kiváló lehetőséget kínált a csapat és a versenyjárművek felkészítésére, így mint mondtam, roppant bosszús vagyok amiatt, hogy idén nem lesz megtartva a verseny.”

Mint arról a hvg.hu korábban beszámolt, a Silk Way Rally-n a múltban magyar egységek is szép sikereket értek el. Szalay Balázs 2012-ben az autós kategória ezüstérmeseként végzett, míg tavaly a Qualisport kamionos csapata – a Kamaz gyári alakulatának több egységét is maga mögé utasítva – a monstrumok között 10. lett. Mindkét magyar csapat készült arra, hogy idén is részt vesznek az oroszországi futamon, ráadásul rajtuk kívül legalább három vagy négy további hazai egység is tervezte a részvételt.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Törpekuvikot láttak a Mátrában

Törpekuvikot láttak a Mátrában

Kicsit hibrid, nagyon sportkupé: teszten a BMW M440i

Kicsit hibrid, nagyon sportkupé: teszten a BMW M440i

4K-s felbontás 144 Hz-en: ezt tudja az új Asus monitor

4K-s felbontás 144 Hz-en: ezt tudja az új Asus monitor