Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0fe31dc8-e5dd-4909-b17f-89ea5f1811aa","c_author":"Bábel Vilmos","category":"itthon","description":"Március 7. óta látja el Robert Palladino az Amerikai Egyesült Államok magyarországi nagykövetségének ideiglenes ügyvivői tisztségét. Vagyis nem teljes jogú nagykövet, hanem olyan diplomata, aki a nagykövet érkezéséig viszi a boltot, és képviseli az Egyesült Államokat Magyarországon. Kinevezése óta szinte minden fontosabb magyar kormánytaggal találkozott már, végiglátogatta a szövetséges országok nagyköveteit, de 31 napot kellett várni arra, hogy felszólaljon sajtónyilvános eseményen. ","shortLead":"Március 7. óta látja el Robert Palladino az Amerikai Egyesült Államok magyarországi nagykövetségének ideiglenes...","id":"20250408_Palladino-cikk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fe31dc8-e5dd-4909-b17f-89ea5f1811aa.jpg","index":0,"item":"4cb0ed39-45f8-46cd-b477-d0ab1d1d5ae6","keywords":null,"link":"/itthon/20250408_Palladino-cikk","timestamp":"2025. április. 08. 20:54","title":"Az amerikai ügyvivő szerint nem lesz több aktivizmus, de az orosz energia miatt odaszúrt a magyar kormánynak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36910c92-bb90-4079-81e6-d6de0a9e6fdf","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A tragikus sorsú hajó épp azon az oldalán fekszik, amelyen a süllyedését okozó sérülések keletkeztek, szakértők azonban olyan szimulációt készítettek, amelyből következtetni lehet a mértékükre. ","shortLead":"A tragikus sorsú hajó épp azon az oldalán fekszik, amelyen a süllyedését okozó sérülések keletkeztek, szakértők azonban...","id":"20250408_titanic-3d-modell-sullyedes-szimulacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36910c92-bb90-4079-81e6-d6de0a9e6fdf.jpg","index":0,"item":"e3b72cd5-4208-4983-8807-d958d85fee11","keywords":null,"link":"/tudomany/20250408_titanic-3d-modell-sullyedes-szimulacio","timestamp":"2025. április. 08. 17:53","title":"Újabb titkokat tártak fel a Titanic végzetéről, azt is, hogyan működhetett egészen végig a világítás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f01d3362-f469-4502-b45d-6b57991a663a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Állítólag az amerikai űrhaderőt is aggasztja három orosz műhold mozgása, melyek közül egy egy titkos objektumot is elengedett a közelmúltban.","shortLead":"Állítólag az amerikai űrhaderőt is aggasztja három orosz műhold mozgása, melyek közül egy egy titkos objektumot is...","id":"20250409_oroszorszag-koszmosz-muholdak-rejtelyes-objektum-levalas-gyakorlat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f01d3362-f469-4502-b45d-6b57991a663a.jpg","index":0,"item":"f0b387c8-2587-47e9-acd3-b11c640ab456","keywords":null,"link":"/tudomany/20250409_oroszorszag-koszmosz-muholdak-rejtelyes-objektum-levalas-gyakorlat","timestamp":"2025. április. 09. 09:03","title":"Mégis mi lehet? Rejtélyes rakományt engedett szabadon egy orosz műhold","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ac2a064-d811-483b-bb29-ff441b164c12","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Nem segít az iPhone-okat gyártó cégen, hogy nagyrészt Kínában zajlik az eszközök gyártása és összeszerelése.","shortLead":"Nem segít az iPhone-okat gyártó cégen, hogy nagyrészt Kínában zajlik az eszközök gyártása és összeszerelése.","id":"20250407_Zuhant-a-tozsde-Apple-Starbucks-Caterpillar-trump-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ac2a064-d811-483b-bb29-ff441b164c12.jpg","index":0,"item":"4f54396c-6fe7-4c6a-8ff9-ceeb8d879d0a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250407_Zuhant-a-tozsde-Apple-Starbucks-Caterpillar-trump-vamhaboru","timestamp":"2025. április. 07. 21:56","title":"Zuhant a tőzsdén az Apple, a Starbucks és a Caterpillar is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83124226-8031-4e45-b23f-5a4e9a992f3e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az aktivista fellebbez a döntés ellen.","shortLead":"Az aktivista fellebbez a döntés ellen.","id":"20250408_Klimaaktivista-klimavaltozas-idojaras-kitiltas-Ausztria-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83124226-8031-4e45-b23f-5a4e9a992f3e.jpg","index":0,"item":"9e9bac1e-af5e-4e09-9bef-c9668f4901e6","keywords":null,"link":"/elet/20250408_Klimaaktivista-klimavaltozas-idojaras-kitiltas-Ausztria-birsag","timestamp":"2025. április. 08. 11:01","title":"Kitiltották Ausztriából a Klimt-festményt leöntő, magát úttesthez ragasztó német klímaaktivistát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8718ea89-d26f-4d0b-bef7-b3a49e009af3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Leleszi Tibor egy saroknyira lakik a hivataltól, a szolgálati autóhoz sofőrt is kapott.","shortLead":"Leleszi Tibor egy saroknyira lakik a hivataltól, a szolgálati autóhoz sofőrt is kapott.","id":"20250408_25-millios-terepjarot-vasaroltatott-maganak-az-onkormanyzat-penzen-a-kisvardai-polgarmester","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8718ea89-d26f-4d0b-bef7-b3a49e009af3.jpg","index":0,"item":"039b1a25-1cd1-4ca3-85e8-0e82794d7943","keywords":null,"link":"/itthon/20250408_25-millios-terepjarot-vasaroltatott-maganak-az-onkormanyzat-penzen-a-kisvardai-polgarmester","timestamp":"2025. április. 08. 08:33","title":"25 milliós terepjárót vásároltatott magának az önkormányzat pénzén a kisvárdai polgármester","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efc364b6-8444-49eb-8e52-3c3c1dbc9948","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szilvia azt állítja, a bántalmazásról felettesei is tudtak, mégsem segítettek neki.","shortLead":"Szilvia azt állítja, a bántalmazásról felettesei is tudtak, mégsem segítettek neki.","id":"20250409_Blikk-Evekig-bantalmazta-volt-ferje-a-rendorseg-arcat-megis-ellene-emelhetnek-vadat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efc364b6-8444-49eb-8e52-3c3c1dbc9948.jpg","index":0,"item":"e50f2369-6181-4e2c-8c1a-3c5e7dfb2321","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_Blikk-Evekig-bantalmazta-volt-ferje-a-rendorseg-arcat-megis-ellene-emelhetnek-vadat","timestamp":"2025. április. 09. 11:45","title":"Blikk: Évekig bántalmazta volt férje a rendőrség arcát, mégis ellene emelhetnek vádat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54252e8d-71e0-42a8-83d8-4efc538ab10a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A 64 éves férfi Hodgkin-kórral küzdött.","shortLead":"A 64 éves férfi Hodgkin-kórral küzdött.","id":"20250408_Bejelentette-a-sajat-halalhiret-a-teveproducer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54252e8d-71e0-42a8-83d8-4efc538ab10a.jpg","index":0,"item":"ad300c80-fa88-4f5a-b0fd-2cf9d2808738","keywords":null,"link":"/elet/20250408_Bejelentette-a-sajat-halalhiret-a-teveproducer","timestamp":"2025. április. 08. 12:13","title":"Miután meghalt a tévéproducer, megjelent tőle egy poszt, amelyben közli, hogy meghalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem biztos, hogy hosszú fejezet lesz a VW történetében az e-up!, de bejegyzésként mindenképpen megjelenik majd, mint a német konszern első, teljesen elektromos szériagyártású autója. Most itthon is kipróbáltuk pár órára.
A Volkswagen, szemben más márkákkal, - a Renault a Zoe-val, vagy a Nissan a Leaffel - azt az utat választotta, hogy inkább létező modelljébe épít elektromotort és nem egy teljesen új típust hoz létre. Eleve, némi késéssel jött el az elektromos korszak a wolfsburgiaknál, viszont úgy tűnik kiforrott és ütőképes konnektoros hibrid, illetve tisztán elektromos autókkal jelentkeznek. Az általunk is kipróbált és valóban magasra értékelt Audi A3 e-tron nagyon meggyőző, vagy az e-Golf, amelyet szintén többségében dicséret ért. Az e-up! szintén remek kisautó, mégsem lesz olyan sikeres, mint a másik két példa.
Nyolcmillió egyszáz-negyvenhétezer forint. Ennyibe kerül ugyanis az VW e-up!. Egész egyszerűen nincs olyan, a bolygónkat fenyegető veszély, ami elfogadhatóvá tenné ezt az összeget. A filléres üzemeltetés mellett is 10 év előnye van árban a benzinmotoros testvérnek.
Az e-up!-ot elvileg 4,32 forintos kilométerenkénti költséggel tudjuk hajtani 37 forintos óránkénti árú, közületi nappali árammal és 11,7 kWh/100 kilométeres fogyasztással számolva. Az 1.0 literes benzines VW-up!, 420 forintos naftával, 6 literes fogyasztással 25,2 forintból megy el egy kilométert. Ugyanannyit futva - évi 16 000 km-t -, egy évtized mire egálba kerül az elektromos kicsike, a 3,5 millió forintos árú benzines testvérrel, ha csak az "üzemanyag-költségen" behozható előnnyel számolunk. (Persze a képlet ennél sokkal összetettebb is lehet, az amortizáció, a szervizköltség, netán a tervezett, az elektromos autók ingyenes parkolása miatt.)
Képgaléria.
D.P.
Ha túl tudjuk tenni magunkat a fentieken, egy valóban rendkívül praktikus, szórakoztató, technológiailag előremutató kisautóval lesz dolgunk. Az autózás az e-up!-pal pontosan ugyanazokat a látványos előnyöket kínálja, mint a többi elektromos autó. Azt, az elképesztően nyugodt atmoszférát, ami egy zaj nélküli autóban van, azt a fürgeséget, ami konstans módon bármilyen helyzetben rendelkezésre áll, valamint azt a megnyugtató tudatot, hogy egy füstös városban, ahol jól tudjuk, így is úgy is, a dugóban kell majd ücsörögnünk, legalább nem szennyezzük tovább a környezetünket.
A külsejét kicsit technósították LED-ekkel, kapott egy kék hátterű Volkswagen-emblémát és a hátuljára egy „e-up!” feliratot. Az orrát, a küszöbeit és alját is átdolgozták. Az utastér hangulatát szintén kék díszvarrásokkal és világosszürke üléskárpitokkal dobták fel és látványos a hófehér lakkozott műanyag borítás a műszerfalon. Persze a műszeregységen is tetten érhető, hogy nem robbanómotor hajtja. A baloldali műszer egy töltésjelző, középen helyezték el a sebességmérőt, jobbra tőle pedig a hagyományos benzinmutató címkéjét cserélték ki egy akkumulátor jelre.
A kocsiban, amelyet már tavaly bemutatták, egy 60 kW/82 lóerős szinkron elektromotor dolgozik, amelynek 210 newtonméteres forgatónyomatéka folyamatosan rendelkezésre áll. Mindez, olyan járulékos előnyökkel, minthogy bármilyen mai, 2.0 literes turbófeltöltésű autóval tartja lépést lámpától, lámpáig. A 100-as tempót ugyan 14 másodperc alatt éri el az apróság, de az első 50-100 méteren autó legyen, amelyik tartja vele a lépést. Az 1185 kilogramm saját tömegű kocsiban egyébként 230 kilo plusz terhet jelent a 18,7kWh-s lítium-ion akkucsomag, amelyet a padlólemezbe rejtettek. Mindezzel együtt az e-up!, alig 285 kilóval nehezebb a normál háromhengeres up!-nál.
Az e-up-ot háromféleképpen lehet tölteni. Az úgynevezett CCS (Combined Charging System) rendszer révén egyaránt bírja a váltó- és egyenáramú töltést. Az otthoni hálózatról nagyjából 6-8 óra, az otthonra kapható gyorstöltővel kevesebb mint 6 óra, míg töltőállomáson, egyenáramú gyorstöltővel, akár fél óra alatt is fel lehet 80 százalékra tölteni. Sajnos a töltőpontokkal meggyűlne a baja nálunk. A budapesti három helyszín közül, az Istenhegyi úton lévő töltőállomás csatlakozására például rá sem megy a VW-féle csatlakozó. Ugyanakkor a márka importőre azt ígéri, saját telephelyén épít egy töltőpontot, ahol lehet majd használni a gyorstöltőt.
D.P.
Ugyanakkor egyelőre nehéz pillanatokra is elfelejtkezni az elektromos autók legnagyobb kihívásáról, a hatótávról. Az e-up! esetében 160 kilométert ad meg a gyártó, aminem is hangzik rosszul. Mégis folyamatosan kalkulációt igényel, hol is lehet az a pont, ahonnan már biztosan vissza kell fordulnunk, vagy áramforrást kell keresni. Folyamatosan változik ugyanis a pillanatnyi hatótáv, kiszámíthatatlan módón csökken, máskor növekszik, nehéz meghatározni meddig is megy el tulajdonképpen a kocsi. Ebben sok segítséget nem tud adni a navigáció sem, amely paradox módon jelöli a benzinkutakat, de, hogy töltő pontok hol lennének azt nem.
Elismerésre méltó mindemellett a hajtás finomsága, ahogyan a kis elektromos up!-ban a nagy varázslat, vagyis az energiavisszanyerés (rekuperáció) megindul. Volt szerencsénk a BMW i3-at és az Audi A3 e-tront is vezetni és mindkettőben határozottan megszokást igényel, ahogyan a felengedett „gázpedálra” reagál a kocsi. A bajorok autója kifejezetten nagyot torpan ilyenkor, és az Audié sem olyan finom átmenetű, mint a „fapados” e-up!-é.
A rekuperáció ereje ráadásul ebben növelhető is a váltókar átbillentésével. Három fokozatban állítható, amely olyan, mintha a motorfék erejét növelnénk vagy csökkentenénk. A hármas szinten olyan erős a generátor fékezőhatása, mintha komolyabban rálépnénk a fékpedálra. Ezt meredek lejtőn érdemben ki is lehet használni, vagy nagyobb sebességről kanyar előtti lassításra használni, ami azonnal meg is látszik a visszatöltésen. A rendszer hatótávját még Eco és Eco+ módokkal is lehet finomhangolni, amelyek érezhetően csökkentik a maximális motorteljesítményt, ezzel párhuzamossan viszont növelik a megtehető távolságot. Nagyjából plusz 20-30 kilométert lehet nyerni igazán takarékos módban. Megjegyzendő, ha már fogyasztás, akkor a villanyautók közt is kell ebben sorrendnek lennie és e szerint a VW e-up! a legtakarékosabb elektromos autó jelenleg a piacon.
Mindenesetre a VW e-up! csillagászati árával, egyelőre fel sem kerül a hazai forgalmazó listájára, ám, ha valaki nagyon ragaszkodik hozzá, akkor azért megoldják a beszerzését.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.