Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"17adbb7c-be4c-49ee-a5ba-26a6f757f3b8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A magyar miniszterelnök, Robert Ficóval és Peter Pellegrinivel találkozik. ","shortLead":"A magyar miniszterelnök, Robert Ficóval és Peter Pellegrinivel találkozik. ","id":"20250428_orban-pozsony-bosi-vizeromu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17adbb7c-be4c-49ee-a5ba-26a6f757f3b8.jpg","index":0,"item":"8158907d-e7b4-429f-938f-845fa7fd0ab4","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_orban-pozsony-bosi-vizeromu","timestamp":"2025. április. 28. 13:59","title":"Orbán Pozsonyba látogatott, a szlovák sajtó szerint áttörés jöhet a bősi vízerőmű ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96fb3efd-6ccb-4274-9e86-9ce09fe154e2","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Életünk egyik legnagyobb tabuja a szexualitás – és ha annak zavarairól van szó, jellemzően még súlyosabb tagadásba burkolódzunk. Így az esetek túlnyomó többségében a probléma orvoslása, gyógyítása is elmarad, helyette inkább büszkén szenvedünk múlni nem akaró panaszainktól. Sokan csak akkor kérnek segítséget, amikor a helyzet szinte már visszafordíthatatlan. Különösen a férfiak hajlamosak inkább a végsőkig szenvedni, mintsem hogy orvoshoz forduljanak. ","shortLead":"Életünk egyik legnagyobb tabuja a szexualitás – és ha annak zavarairól van szó, jellemzően még súlyosabb tagadásba...","id":"20250430_Szexualis-zavarok-ferfiak-prosztata-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96fb3efd-6ccb-4274-9e86-9ce09fe154e2.jpg","index":0,"item":"eee11d5f-ae21-4e22-a402-d9e4f864e9ad","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250430_Szexualis-zavarok-ferfiak-prosztata-proxelan","timestamp":"2025. április. 30. 07:30","title":"Szexuális zavarok: amiről nem beszélünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"3aab51c7-43e4-48de-92ac-c995819566ab","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Egygólos előnyről várja a visszavágót a francia csapat.","shortLead":"Egygólos előnyről várja a visszavágót a francia csapat.","id":"20250429_bajnokok-ligaja-elodonto-odavago-arsenal-paris-saint-germain-osszefoglalo-ousmane-dembele-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3aab51c7-43e4-48de-92ac-c995819566ab.jpg","index":0,"item":"e036aa40-61d8-4109-8f4c-0974530a7a36","keywords":null,"link":"/sport/20250429_bajnokok-ligaja-elodonto-odavago-arsenal-paris-saint-germain-osszefoglalo-ousmane-dembele-ebx","timestamp":"2025. április. 29. 22:54","title":"Bajnokok Ligája-elődöntő: Egy korai Dembélé-gól elég volt a PSG-nek ahhoz, hogy győzni tudjon Londonban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48c165d7-f614-4c08-8178-ee1c3ed9450c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Életre kel a szecessziós csók, jön a Gustav Klimt: The Immersive Experience kiállítás.","shortLead":"Életre kel a szecessziós csók, jön a Gustav Klimt: The Immersive Experience kiállítás.","id":"20250429_A-virtualis-terben-tamadnak-Klimt-csokosai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48c165d7-f614-4c08-8178-ee1c3ed9450c.jpg","index":0,"item":"cfbc75d8-4c83-4ed4-9f00-278a6a07d21d","keywords":null,"link":"/elet/20250429_A-virtualis-terben-tamadnak-Klimt-csokosai","timestamp":"2025. április. 29. 13:06","title":"Arany dögivel – virtuális térben támadnak Klimt csókosai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bfe00106-49b9-46b7-9320-5570f3925b98","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az időszakos kedvezmény 82 hazai töltőállomást érint.","shortLead":"Az időszakos kedvezmény 82 hazai töltőállomást érint.","id":"20250428_Nyari-arakat-vezet-be-a-Mol-a-villanyautotoltoinel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bfe00106-49b9-46b7-9320-5570f3925b98.jpg","index":0,"item":"ece4e754-6bf9-4fd6-b053-00b6235b9311","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_Nyari-arakat-vezet-be-a-Mol-a-villanyautotoltoinel","timestamp":"2025. április. 28. 16:52","title":"Csökkenti az árakat nyárra a Mol a villanyautó-töltőinél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c49317f5-47c4-488b-9058-99a49c8f1ff5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kínai PNDbotics mérnökei egy olyan rendszert fejlesztetek, aminek köszönhetően a humanoid robotjuk – Adam – képes a stabil közlekedésre.","shortLead":"A kínai PNDbotics mérnökei egy olyan rendszert fejlesztetek, aminek köszönhetően a humanoid robotjuk – Adam – képes...","id":"20250429_pndbotics-adam-humanoid-robot-kina-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c49317f5-47c4-488b-9058-99a49c8f1ff5.jpg","index":0,"item":"1af09e95-ea26-425a-998b-4569eaa5eeb4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250429_pndbotics-adam-humanoid-robot-kina-video","timestamp":"2025. április. 29. 14:03","title":"Úgy járkál ez a kínai humanoid robot, mint egy ember – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"250be12a-f1aa-4cff-ae70-3d2d79de1dfd","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Minden kerület megdrágult, a legdurvábban éves összevetésben a II., ahol 56 százalékos volt az áremelkedés.","shortLead":"Minden kerület megdrágult, a legdurvábban éves összevetésben a II., ahol 56 százalékos volt az áremelkedés.","id":"20250428_Budapest-ingatlanpiac-ujepitesu-lakasok-millios-negyzetmeterar-atlagar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/250be12a-f1aa-4cff-ae70-3d2d79de1dfd.jpg","index":0,"item":"1b7450ae-4167-4b30-923a-18fe3bafa6a7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250428_Budapest-ingatlanpiac-ujepitesu-lakasok-millios-negyzetmeterar-atlagar","timestamp":"2025. április. 28. 15:50","title":"Milliós négyzetméter-átlagár alatt sehol sincs már új lakás Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6be6b4dd-3f69-4bd2-9377-39628c49ce85","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nem gyorsabban, hanem gyakrabban fog járni a 100E.","shortLead":"Nem gyorsabban, hanem gyakrabban fog járni a 100E.","id":"20250429_100e-bkk-gyakrabban-jar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6be6b4dd-3f69-4bd2-9377-39628c49ce85.jpg","index":0,"item":"1110eb6b-2f9c-4529-ba9e-001cd9545a64","keywords":null,"link":"/kkv/20250429_100e-bkk-gyakrabban-jar","timestamp":"2025. április. 29. 10:26","title":"Felpörgeti a BKK a reptéri buszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem biztos, hogy hosszú fejezet lesz a VW történetében az e-up!, de bejegyzésként mindenképpen megjelenik majd, mint a német konszern első, teljesen elektromos szériagyártású autója. Most itthon is kipróbáltuk pár órára.
A Volkswagen, szemben más márkákkal, - a Renault a Zoe-val, vagy a Nissan a Leaffel - azt az utat választotta, hogy inkább létező modelljébe épít elektromotort és nem egy teljesen új típust hoz létre. Eleve, némi késéssel jött el az elektromos korszak a wolfsburgiaknál, viszont úgy tűnik kiforrott és ütőképes konnektoros hibrid, illetve tisztán elektromos autókkal jelentkeznek. Az általunk is kipróbált és valóban magasra értékelt Audi A3 e-tron nagyon meggyőző, vagy az e-Golf, amelyet szintén többségében dicséret ért. Az e-up! szintén remek kisautó, mégsem lesz olyan sikeres, mint a másik két példa.
Nyolcmillió egyszáz-negyvenhétezer forint. Ennyibe kerül ugyanis az VW e-up!. Egész egyszerűen nincs olyan, a bolygónkat fenyegető veszély, ami elfogadhatóvá tenné ezt az összeget. A filléres üzemeltetés mellett is 10 év előnye van árban a benzinmotoros testvérnek.
Az e-up!-ot elvileg 4,32 forintos kilométerenkénti költséggel tudjuk hajtani 37 forintos óránkénti árú, közületi nappali árammal és 11,7 kWh/100 kilométeres fogyasztással számolva. Az 1.0 literes benzines VW-up!, 420 forintos naftával, 6 literes fogyasztással 25,2 forintból megy el egy kilométert. Ugyanannyit futva - évi 16 000 km-t -, egy évtized mire egálba kerül az elektromos kicsike, a 3,5 millió forintos árú benzines testvérrel, ha csak az "üzemanyag-költségen" behozható előnnyel számolunk. (Persze a képlet ennél sokkal összetettebb is lehet, az amortizáció, a szervizköltség, netán a tervezett, az elektromos autók ingyenes parkolása miatt.)
Képgaléria.
D.P.
Ha túl tudjuk tenni magunkat a fentieken, egy valóban rendkívül praktikus, szórakoztató, technológiailag előremutató kisautóval lesz dolgunk. Az autózás az e-up!-pal pontosan ugyanazokat a látványos előnyöket kínálja, mint a többi elektromos autó. Azt, az elképesztően nyugodt atmoszférát, ami egy zaj nélküli autóban van, azt a fürgeséget, ami konstans módon bármilyen helyzetben rendelkezésre áll, valamint azt a megnyugtató tudatot, hogy egy füstös városban, ahol jól tudjuk, így is úgy is, a dugóban kell majd ücsörögnünk, legalább nem szennyezzük tovább a környezetünket.
A külsejét kicsit technósították LED-ekkel, kapott egy kék hátterű Volkswagen-emblémát és a hátuljára egy „e-up!” feliratot. Az orrát, a küszöbeit és alját is átdolgozták. Az utastér hangulatát szintén kék díszvarrásokkal és világosszürke üléskárpitokkal dobták fel és látványos a hófehér lakkozott műanyag borítás a műszerfalon. Persze a műszeregységen is tetten érhető, hogy nem robbanómotor hajtja. A baloldali műszer egy töltésjelző, középen helyezték el a sebességmérőt, jobbra tőle pedig a hagyományos benzinmutató címkéjét cserélték ki egy akkumulátor jelre.
A kocsiban, amelyet már tavaly bemutatták, egy 60 kW/82 lóerős szinkron elektromotor dolgozik, amelynek 210 newtonméteres forgatónyomatéka folyamatosan rendelkezésre áll. Mindez, olyan járulékos előnyökkel, minthogy bármilyen mai, 2.0 literes turbófeltöltésű autóval tartja lépést lámpától, lámpáig. A 100-as tempót ugyan 14 másodperc alatt éri el az apróság, de az első 50-100 méteren autó legyen, amelyik tartja vele a lépést. Az 1185 kilogramm saját tömegű kocsiban egyébként 230 kilo plusz terhet jelent a 18,7kWh-s lítium-ion akkucsomag, amelyet a padlólemezbe rejtettek. Mindezzel együtt az e-up!, alig 285 kilóval nehezebb a normál háromhengeres up!-nál.
Az e-up-ot háromféleképpen lehet tölteni. Az úgynevezett CCS (Combined Charging System) rendszer révén egyaránt bírja a váltó- és egyenáramú töltést. Az otthoni hálózatról nagyjából 6-8 óra, az otthonra kapható gyorstöltővel kevesebb mint 6 óra, míg töltőállomáson, egyenáramú gyorstöltővel, akár fél óra alatt is fel lehet 80 százalékra tölteni. Sajnos a töltőpontokkal meggyűlne a baja nálunk. A budapesti három helyszín közül, az Istenhegyi úton lévő töltőállomás csatlakozására például rá sem megy a VW-féle csatlakozó. Ugyanakkor a márka importőre azt ígéri, saját telephelyén épít egy töltőpontot, ahol lehet majd használni a gyorstöltőt.
D.P.
Ugyanakkor egyelőre nehéz pillanatokra is elfelejtkezni az elektromos autók legnagyobb kihívásáról, a hatótávról. Az e-up! esetében 160 kilométert ad meg a gyártó, aminem is hangzik rosszul. Mégis folyamatosan kalkulációt igényel, hol is lehet az a pont, ahonnan már biztosan vissza kell fordulnunk, vagy áramforrást kell keresni. Folyamatosan változik ugyanis a pillanatnyi hatótáv, kiszámíthatatlan módón csökken, máskor növekszik, nehéz meghatározni meddig is megy el tulajdonképpen a kocsi. Ebben sok segítséget nem tud adni a navigáció sem, amely paradox módon jelöli a benzinkutakat, de, hogy töltő pontok hol lennének azt nem.
Elismerésre méltó mindemellett a hajtás finomsága, ahogyan a kis elektromos up!-ban a nagy varázslat, vagyis az energiavisszanyerés (rekuperáció) megindul. Volt szerencsénk a BMW i3-at és az Audi A3 e-tront is vezetni és mindkettőben határozottan megszokást igényel, ahogyan a felengedett „gázpedálra” reagál a kocsi. A bajorok autója kifejezetten nagyot torpan ilyenkor, és az Audié sem olyan finom átmenetű, mint a „fapados” e-up!-é.
A rekuperáció ereje ráadásul ebben növelhető is a váltókar átbillentésével. Három fokozatban állítható, amely olyan, mintha a motorfék erejét növelnénk vagy csökkentenénk. A hármas szinten olyan erős a generátor fékezőhatása, mintha komolyabban rálépnénk a fékpedálra. Ezt meredek lejtőn érdemben ki is lehet használni, vagy nagyobb sebességről kanyar előtti lassításra használni, ami azonnal meg is látszik a visszatöltésen. A rendszer hatótávját még Eco és Eco+ módokkal is lehet finomhangolni, amelyek érezhetően csökkentik a maximális motorteljesítményt, ezzel párhuzamossan viszont növelik a megtehető távolságot. Nagyjából plusz 20-30 kilométert lehet nyerni igazán takarékos módban. Megjegyzendő, ha már fogyasztás, akkor a villanyautók közt is kell ebben sorrendnek lennie és e szerint a VW e-up! a legtakarékosabb elektromos autó jelenleg a piacon.
Mindenesetre a VW e-up! csillagászati árával, egyelőre fel sem kerül a hazai forgalmazó listájára, ám, ha valaki nagyon ragaszkodik hozzá, akkor azért megoldják a beszerzését.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
Az új szabályozás szerint az elkövetkezendő két évben a gyártók a gépjárművek és alkatrészek importjára kivetett 25 százalékos vám egy részét visszaigényelhetik majd.