szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Úgy fest, annak ellenére is marad a használtautó-behozatal szabályozása, hogy az mind környezetvédelmi, mind a járműpark átlagos életkora szempontjából káros. Jelentősen nő a behozott öreg autók száma és életkora is.

A nemrégiben megjelent Nemzeti Közlekedési Intrastruktúra-fejlesztési Stratégia társadalmi céljai között egyebek közt szerepel a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentése, az egészség- és vagyonbiztonság javítása is. Ezt a célt egészen biztosan nem szolgálja, hogy egyre több és egyre idősebb használt autó érkezik Magyarországra – írja a Napi.hu.

A lap a szakminisztériumtól megtudta, hogy nem várható korlátozás a használtimportban. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium arról tájékoztatta a Napi.hu-t, hogy az Európai Unióban forgalomba helyezett és közúti közlekedésre alkalmasnak minősített járművet minden tagállamnak egységesen el kell ismernie. A hazai forgalomba helyezéssel szemben az áruk szabad mozgásának elvéből fakadóan Magyarország sem támaszthat adminisztratív vagy műszaki akadályokat. A szaktárcánál úgy látják, a használt autók behozatalakor a lehetséges vevő elsősorban a keveset futott, jól karbantartott autó megvásárlásában érdekelt. Más kérdés, hogy ehhez képest mire van pénze, illetve hogy az importot lebonyolító kereskedő milyen autók behozatalában érdekelt. Az importált gépkocsik átlagéletkorának kismértékű emelkedéséből önmagában a szaktárca szerint nem vonható le az a következtetés, hogy fokozottan környezetszennyező járművek tömeges bekerüléséről lenne szó.

A Carinfo adatai szerint az év első nyolc hónapjában már 61,3 ezer használtan behozott autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami majdnem másfélszerese a 2013 azonos időszakában mértnek, illetve közel 80 százalékkal múlja felül a 2012 január-augusztusi adatot. Tavaly az év egészében 70,7 ezer ilyen kocsi kapott rendszámot, míg a regisztrációs adó 2011 júliusi csökkentés előtt, 2010-ben mindössze 17,7 ezer.

Nem csak a behozott darabszám nő, hanem az importált autók átlagéletkora is. Ez az idén már kereken 11 év, szemben a 2010-es 6,5 évvel, vagyis jól látható, hogy az idősebb kocsik behozatala pörgött fel a leginkább. Az újautópiacon eladott járművek darabszáma eközben hiába növekszik, innen nézve csak csepp a tengerben, ráadásul egy részüket azonnal reexportálják. Mindent egybevéve nem csoda, hogy az autópark egyre öregszik, tavaly már valamivel meghaladta a 13 évet az átlagéletkor. A jelenlegi folyamatok alapján egyhamar nem is várható, hogy fiatalodjon az állomány.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!