Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c10d8402-cc11-4eb8-952e-ea546568df54","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A legnagyobb közvetítők szerint annyit buknak a streameken, hogy lassan nem tudják a legdrágább közvetítési jogokat kifizetni.","shortLead":"A legnagyobb közvetítők szerint annyit buknak a streameken, hogy lassan nem tudják a legdrágább közvetítési jogokat...","id":"20250530_illegalis-streamek-sportmusorok-meccsek-ipari-nagysagrendu-csalas-Sky-DAZN","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c10d8402-cc11-4eb8-952e-ea546568df54.jpg","index":0,"item":"58a6fa4a-b8f9-475b-90eb-512dff593a5d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_illegalis-streamek-sportmusorok-meccsek-ipari-nagysagrendu-csalas-Sky-DAZN","timestamp":"2025. május. 30. 14:42","title":"„Ipari nagyságrendűre” dagadt az illegális sportstreamelés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"676d13c5-cb28-4061-8d92-8f26c4f0169b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Trading House BBM levele olyan szerzők műveinek visszaküldését vagy megsemmisítését követeli, mint Jeffery Eugenides, Bridget Collins, Slavoj Zizek vagy Murakami Rjú.","shortLead":"A Trading House BBM levele olyan szerzők műveinek visszaküldését vagy megsemmisítését követeli, mint Jeffery Eugenides...","id":"20250529_oroszorszag-konyvkereskedes-konyvek-tiltas-Murakami-Eugenides-Collins-Zizek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/676d13c5-cb28-4061-8d92-8f26c4f0169b.jpg","index":0,"item":"882212ca-c23a-42be-8ef5-f8c5a2f4b297","keywords":null,"link":"/elet/20250529_oroszorszag-konyvkereskedes-konyvek-tiltas-Murakami-Eugenides-Collins-Zizek","timestamp":"2025. május. 29. 15:27","title":"Oroszországban egy nagykereskedő cég már a könyvesboltokat is cenzúrázza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d1c5a73-86fa-41df-b807-5321976058fc","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"A kormány döntött arról, hogy a Rekonstruktív Reproduktív Medicina központokban is tb-támogatásra lehessen felírni a szükséges gyógyszereket. Ezekhez az intézményekhez jellemzően azok a meddőséggel küzdő párok fordulnak, akik nem szeretnének lombikkezelésen részt venni. A támogatásért a KDNP járt közben, ugyanakkor a kisebbik kormánypárton több olyan fontos etikai kérdés is fennakadt az elmúlt években, melyet a meddőségi szakma régóta szeretne itthon bevezetni.","shortLead":"A kormány döntött arról, hogy a Rekonstruktív Reproduktív Medicina központokban is tb-támogatásra lehessen felírni...","id":"20250530_Allami-tamogatast-kapnak-a-kereszteny-szemlelet-alapjan-mukodo-reprodukcios-centrumok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d1c5a73-86fa-41df-b807-5321976058fc.jpg","index":0,"item":"d9991231-a6d4-4806-b7d6-31946f9efa30","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_Allami-tamogatast-kapnak-a-kereszteny-szemlelet-alapjan-mukodo-reprodukcios-centrumok","timestamp":"2025. május. 30. 14:10","title":"Állami támogatást kapnak a keresztény szemlélet alapján működő reprodukciós centrumok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6454310a-e719-42ec-a6d6-53a7e36a89bb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A KRÉTA rendszerben név nélkül kitölthető tanár-értékelések most beérkező eredményei alapján sértett tanulók és szüleik állhatnak bosszút tanárokon, állítja a pedagógus szakszervezet.","shortLead":"A KRÉTA rendszerben név nélkül kitölthető tanár-értékelések most beérkező eredményei alapján sértett tanulók és szüleik...","id":"20250529_KRETA-PDSZ-ertekeles-osztalyozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6454310a-e719-42ec-a6d6-53a7e36a89bb.jpg","index":0,"item":"75df1aa6-4c32-450d-895b-883acd18974c","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_KRETA-PDSZ-ertekeles-osztalyozas","timestamp":"2025. május. 29. 16:12","title":"Bosszúpontozás indult a KRÉTA rendszerében a szakszervezet szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa492f74-496b-4106-aad6-c734ddc6f185","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"itthon","description":"Bidló Judit helyettes államtitkár már előre hárította a felelősséget: senki ne kérje számon a Batthyány-Strattmann alapítványon, ha valaki meghal, mielőtt kezeléshez jutott volna, mert a közvetlen életveszély elhárítása a kórházak feladata. A NEAK helyett már ez az alapítvány dönt arról, ki kaphat a társadalombiztosító által nem támogatott gyógyszert, gyógyászati segédeszközt. Ám az új szervezet egyelőre próbálja utolérni magát.","shortLead":"Bidló Judit helyettes államtitkár már előre hárította a felelősséget: senki ne kérje számon a Batthyány-Strattmann...","id":"20250530_batthyany-strattmann-alapitvany-meltanyossagi-elbiralasok-lemaradas-helyettes-allamtitkar-gyogyitas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa492f74-496b-4106-aad6-c734ddc6f185.jpg","index":0,"item":"1c33dd6d-15e4-4a5a-b61b-90422a333501","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_batthyany-strattmann-alapitvany-meltanyossagi-elbiralasok-lemaradas-helyettes-allamtitkar-gyogyitas-ebx","timestamp":"2025. május. 30. 15:01","title":"Nagyon elmaradt a gyógyszer-méltányossági elbírálásokkal a szervezet, amelyre Orbánék az elvett 1 százalékokat bíznák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8ca943c-ce09-4b71-bdee-65e117797d2f","c_author":"Domány András","category":"vilag","description":"Vasárnap tartják lengyelországi elnökválasztás második fordulóját, amelynek eredményén Donald Tusk kormányának a sorsa is múlik, mert egy továbbra is vele szemben álló államfővel nem tudja megvalósítani 2023-as választási programját.","shortLead":"Vasárnap tartják lengyelországi elnökválasztás második fordulóját, amelynek eredményén Donald Tusk kormányának a sorsa...","id":"20250530_lengyel-elnokvalasztas-a-masodik-fordulo-elott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8ca943c-ce09-4b71-bdee-65e117797d2f.jpg","index":0,"item":"ea94203b-236c-4bf4-bbfb-8947452cab89","keywords":null,"link":"/vilag/20250530_lengyel-elnokvalasztas-a-masodik-fordulo-elott","timestamp":"2025. május. 30. 07:01","title":"Beláthatatlan válsághoz vezethet egy túl szoros eredmény a lengyel elnökválasztáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ea1c386-dcb8-4bd9-8c3a-b18d021f4abd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az eddigi legátfogóbb vizsgálatot végezték el két egyetem kutatói, amelyből kiderül, hogy mennyire mélyen szőttet át a talajt a mikroműanyag-szennyezés.","shortLead":"Az eddigi legátfogóbb vizsgálatot végezték el két egyetem kutatói, amelyből kiderül, hogy mennyire mélyen szőttet át...","id":"20250529_mikromuanyag-szennyezes-rovar-giliszta-talaj-vizsgalat-elelmiszer-taplaleklanc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ea1c386-dcb8-4bd9-8c3a-b18d021f4abd.jpg","index":0,"item":"761ebfd5-c2da-47fa-9443-7f2db65834f5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_mikromuanyag-szennyezes-rovar-giliszta-talaj-vizsgalat-elelmiszer-taplaleklanc","timestamp":"2025. május. 29. 20:03","title":"Már a giliszták is tele vannak mikroműanyaggal, és ez óriási bajt jelez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Alfons Mais úgy véli, ismét növekszik a fenyegetés Moszkva részéről, módszeresen zajlanak az előkészületek a hosszan tartó viszályra a Nyugattal és évszámot is mondott, hogy szerinte mikor lehet számítani a támadásra. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Alfons Mais úgy véli, ismét növekszik a fenyegetés Moszkva részéről, módszeresen zajlanak az előkészületek a hosszan...","id":"20250531_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"658629a9-00af-41ca-8a57-eff6f1b0435c","keywords":null,"link":"/360/20250531_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 31. 10:13","title":"Nemzetközi lapszemle: A Bundeswehr főparancsnoka szerint az orosz haderők összecsapásra készülnek a NATO-val","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem kérdés, hogy takarékos, nem kérdés, hogy környezetbarát a földgázos autózás. Az sem kérdés sajnos, hogy itthon mégsem támogatják. Mi, azért kipróbáltuk a Volkswagen egyik legtakarékosabb autóját az eco up!-ot.
Korábban járt már nálunk a Volkswagen ugyan ezen kicsikéjének másik világmegváltó változata az e-up!, a tisztán elektromos meghajtású miniautó. Míg annak a legnagyobb gyengéi a rövid hatótáv és az irreális 7 millió forintos ár, a mostani, sűrített földgázzal üzemelő autónk esetében ezek a tételek nem mérvadóak. Az eco up! üzemanyaga Compressed Natural Gas vagyis CNG, ami nem keverendő össze a hazai viszonyokat tekintve sokkal népszerűbb LPG-vel. (Akit részletesebben érdekel a különbség itt olvashat róla érthetően.)
A földgázos eco up! ára 3,9 millió forint, ami nem tűnik totálisan vállalhatatlannak. Sokkal inkább elrettentő az a "hálózat", ami kiszolgálná a sűrített földgázzal autózni szándékozókat. Hálózatról beszélni eleve eufemizmus, mivel pontosan kettő darab CNG-kút van a kétmilliós magyar fővárosban, amelyik kiszolgál magánfogyasztókat is. Igazából sakk-matt, a teszt itt akár véget is érhetne. Ennek ellenére, meglepően sok ilyen autó szaladgál a városban, a taxisokat például egyáltalán nem riasztja el ez a nehézség. Márpedig, kevés jobb gazdaságossági indikátora van egy autónak, minthogy mennyi taxi van belőle az utcákon.
Úgyhogy, mielőtt rátérnénk az VW eco up!-ra lássuk, hogyan is állunk ezzel a földgáz-autózással? Ehhez, a legegyszerűbb ellátogatni a budapesti két CNG-kút közül - Kőbányai út, Budafoki út - az egyikre. Mi, a Mázsa térnél lévő töltőállomáson tankoltuk meg félig üres Volkswagenünket.
D.P.
Itt azonnal sokféle tapasztalatot lehet szerezni. Elsőként, kiderül nincs önkiszolgálás, csak a szakképzettséggel rendelkező kutas tankolhat. Ennek nyomán, láthatóan ismeri is személyesen az érkező kuncsaftokat, akikből egyáltalán nincs kevés. Öt perc alatt, hat taxis gurul be tankolni a magyar piacon leginkább jellemző CNG-s autókkal: Opel Zafia, Meriva és egy régebbi Mercedes E-osztály is a sorban. A kutas szerint „saccperkábé” 3000 darab CNG-s autó lehet a városban, nyilván mindegyiket ismeri is. Összességében az is látszik, hogy menne ez a dolog, van itt piac. Mi több, tökéletes helyszínen, itt a kútnál depózott le valaki két német rendszámos eladásra kínált CNG-s autót, egy Opel Zafirát és egy VW Caddy-t.
Sajnos, hiába jó indikátorok a taxisok, hogy mi lenne gazdaságos, úgy tűnik kibabrált velük az OPEC és a hazai szabályozás is. Míg az első a kőolajárakat alakította úgy, hogy a nyersolaj ára megfeleződött egy év alatt, a földgázéval nem tette ugyanezt. A kutakon lassan 300 forint közelébe zuhanó benzinárral szemben, a sűrített földgáz kilónkénti ára felfelé araszol. Konkrétan a Kőbányai úton 379 forint egy kilo sűrített metán. Az ár másik oka a magyar szabályozás, ami kilónként 40 forintos jövedéki adóval sújtja idéntől a sűrített földgáz árusítását. Így, a rárakódó áfa tartalom is magasabb, mivel azt, már a jövedéki adóval emelt árhoz csapják hozzá. Az árolló záródása nyilván kevéssé teszi divatossá ezek után a CNG-zést. És még így is, az idejét sem tudom, mikor tankoltam tele egy tesztautó félig üres üzemanyag-tartályát 2973(!) forintból.
Képgaléria.
D.P.
A kipróbálásra kapott Volkswagen eco up! esetében pedig éppen ezt, a nevetségesnek tűnő összeget érdemes ismételgetni magunkban. Ez a jármű minden tekintetben a gazdaságosságról szól. Az autózás minden különösebb járulékos élménye nélkül.
A városi kisautó például egyáltalán nem fürge. A papíron 69 lóerő valahogy egyáltalán nem érezhető, szinte bármilyen fordulatszámnál a feljebb váltást forszírozza a kijelző is, valójában már 40 körül kéri az ötödiket. 80-nál egyébként 2100-at forog az egyliteres hengerűrtartalmú motor aljában a főtengely, 90-nél pedig 2500-at. Van ugyan némi élet az egyes fokozatokbnan 2500-as fordulatszámtól nagyjából 3500-4000-ig, a nyomaték is ilyenkor a legnagyobb 90 Nm, de 90 Km/h-ról továbblépni tényleg csak komótosan lehet.
Céleszközről van szó, a legfőbb cél pedig a gazdaságos teljesítmény. Egy ilyen autó a 800 ezres felárát akkor éri meg, ha sokat megyünk vele. Ebből a szempontból is kétséges az up!, mint választás, nem kifejezetten egy mikroautóba csavarnak bele 30 ezer kilométer egy évben.
Egyébként, a VW up! és testvérei a Skoda Citigo, a Seat Mii kisautó koncepciója ismert a maga furcsaságaival is, minthogy a vezetőnek át kell nyúlni a jobboldali ajtóra, ha le akarja engedni az elektromos ablakot azon az oldalon. Különben, szokatlanul magas felszereltség engeszteli ki a felhasználót a gyengécske menettulajdonságokért. Tempomat, ütközéselkerülő asszisztensek, ülésfűtés, retrós, nagy VW dísztárcsák, tolatássegítő, látványos infotainment-rendszer, szóval szinte minden, ami ebben a méretosztályban luxusnak számít.
Volkswagen eco up! - galéria
D.P.
Visszatérve a kocsi lényegéhez, a földgáz tartályokba - amelyek semennyit nem vesznek el a csomagtartóból, viszont nincs pótkerék – 11 kilogramm CNG fér el, a szükség-benzintartály pedig 10 literes. A kocsi menet közben kizárólag sűrített gázt használ, csak hideg motorállapotnál kapcsol át benzinüzem-módra pár pillanatra. A felmatricázott up!-on szereplő adatok szerint akár 600 kilométeres távolság is leküzdhető vele. Mindez lehet, hogy igaz, ám nekünk a tankolás után, teljesen feltöltött palackokkal és benzintankkal 460 kilométeres maximális távolságot írtak ki a műszerek. Hogy is van ez?
Nos, a 800 ezer forintos felár, amit a normál változathoz képest kérnek érte, a mai megtérülési mutatóival eléggé kétségessé teszi a eco up! sikerét. A NAV elszámolási táblázatából kiindulva számolgattunk egy kicsit. A benzin most 344 Ft/l, a CNG pedig nem is tartozik az elszámolható üzemanyagfajták közé. Sajnos, a mai helyzetben a benzinesként is kis fogyasztású autók esetében a gázos autó árelőnye teljesen elkopik, ahogy rá is mutat bármelyik megtérülési kalkulátor . (Bizony 2012-ben, amikor még 449 forintért mérték a benzin literjét, valamint a CNG-árát nem terhelte jövedéki adó gyorsan behozta az árát.) Mára, még 20 ezer kilométer éves futásteljesítmény mellett is, egy benzines VW Up!-pal összevetve, annak nem is túl takarékos, 6 literes reális fogyasztásával számolva 5 év mire ledolgozza a bekerülési többletet a CNG-s autó. Térjünk vissza rá később.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
Hiába az 5,8 milliárd forint támogatás, 760 millió forint veszteséget hozott össze a Megafon. A személyi kiadások nagyot ugrottak, 877 millió forintról 1,3 milliárdra.