szerző:
Tetszett a cikk?

Nem kérdés, hogy takarékos, nem kérdés, hogy környezetbarát a földgázos autózás. Az sem kérdés sajnos, hogy itthon mégsem támogatják. Mi, azért kipróbáltuk a Volkswagen egyik legtakarékosabb autóját az eco up!-ot.

Korábban járt már nálunk a Volkswagen ugyan ezen kicsikéjének másik világmegváltó változata az e-up!, a tisztán elektromos meghajtású miniautó. Míg annak a legnagyobb gyengéi a rövid hatótáv és az irreális 7 millió forintos ár, a mostani, sűrített földgázzal üzemelő autónk esetében ezek a tételek nem mérvadóak. Az eco up! üzemanyaga Compressed Natural Gas vagyis CNG, ami nem keverendő össze a hazai viszonyokat tekintve sokkal népszerűbb LPG-vel. (Akit részletesebben érdekel a különbség itt olvashat róla érthetően.)

A földgázos eco up! ára 3,9 millió forint, ami nem tűnik totálisan vállalhatatlannak. Sokkal inkább elrettentő az a "hálózat", ami kiszolgálná a sűrített földgázzal autózni szándékozókat. Hálózatról beszélni eleve eufemizmus, mivel pontosan kettő darab CNG-kút van a kétmilliós magyar fővárosban, amelyik kiszolgál magánfogyasztókat is. Igazából sakk-matt, a teszt itt akár véget is érhetne. Ennek ellenére, meglepően sok ilyen autó szaladgál a városban, a taxisokat például egyáltalán nem riasztja el ez a nehézség. Márpedig, kevés jobb gazdaságossági indikátora van egy autónak, minthogy mennyi taxi van belőle az utcákon.

Úgyhogy, mielőtt rátérnénk az VW eco up!-ra lássuk, hogyan is állunk ezzel a földgáz-autózással? Ehhez, a legegyszerűbb ellátogatni a budapesti két CNG-kút közül - Kőbányai út, Budafoki út - az egyikre. Mi, a Mázsa térnél lévő töltőállomáson tankoltuk meg félig üres Volkswagenünket.

D.P.

Itt azonnal sokféle tapasztalatot lehet szerezni. Elsőként, kiderül nincs önkiszolgálás, csak a szakképzettséggel rendelkező kutas tankolhat. Ennek nyomán, láthatóan ismeri is személyesen az érkező kuncsaftokat, akikből egyáltalán nincs kevés. Öt perc alatt, hat taxis gurul be tankolni a magyar piacon leginkább jellemző CNG-s autókkal: Opel Zafia, Meriva és egy régebbi Mercedes E-osztály is a sorban. A kutas szerint „saccperkábé” 3000 darab CNG-s autó lehet a városban, nyilván mindegyiket ismeri is. Összességében az is látszik, hogy menne ez a dolog, van itt piac. Mi több, tökéletes helyszínen, itt a kútnál depózott le valaki két német rendszámos eladásra kínált CNG-s autót, egy Opel Zafirát és egy VW Caddy-t.

Sajnos, hiába jó indikátorok a taxisok, hogy mi lenne gazdaságos, úgy tűnik kibabrált velük az OPEC és a hazai szabályozás is. Míg az első a kőolajárakat alakította úgy, hogy a nyersolaj ára megfeleződött egy év alatt, a földgázéval nem tette ugyanezt. A kutakon lassan 300 forint közelébe zuhanó benzinárral szemben, a sűrített földgáz kilónkénti ára felfelé araszol. Konkrétan a Kőbányai úton 379 forint egy kilo sűrített metán. Az ár másik oka a magyar szabályozás, ami kilónként 40 forintos jövedéki adóval sújtja idéntől a sűrített földgáz árusítását. Így, a rárakódó áfa tartalom is magasabb, mivel azt, már a jövedéki adóval emelt árhoz csapják hozzá. Az árolló záródása nyilván kevéssé teszi divatossá ezek után a CNG-zést. És még így is, az idejét sem tudom, mikor tankoltam tele egy tesztautó félig üres üzemanyag-tartályát 2973(!) forintból.

Képgaléria.
D.P.

A kipróbálásra kapott Volkswagen eco up! esetében pedig éppen ezt, a nevetségesnek tűnő összeget érdemes ismételgetni magunkban. Ez a jármű minden tekintetben a gazdaságosságról szól. Az autózás minden különösebb járulékos élménye nélkül.

A városi kisautó például egyáltalán nem fürge. A papíron 69 lóerő valahogy egyáltalán nem érezhető, szinte bármilyen fordulatszámnál a feljebb váltást forszírozza a kijelző is, valójában már 40 körül kéri az ötödiket. 80-nál egyébként 2100-at forog az egyliteres hengerűrtartalmú motor aljában a főtengely, 90-nél pedig 2500-at. Van ugyan némi élet az egyes fokozatokbnan 2500-as fordulatszámtól nagyjából 3500-4000-ig, a nyomaték is ilyenkor a legnagyobb 90 Nm, de 90 Km/h-ról továbblépni tényleg csak komótosan lehet.

Céleszközről van szó, a legfőbb cél pedig a gazdaságos teljesítmény. Egy ilyen autó a 800 ezres felárát akkor éri meg, ha sokat megyünk vele. Ebből a szempontból is kétséges az up!, mint választás, nem kifejezetten egy mikroautóba csavarnak bele 30 ezer kilométer egy évben.

Egyébként, a VW up! és testvérei a Skoda Citigo, a Seat Mii kisautó koncepciója ismert a maga furcsaságaival is, minthogy a vezetőnek át kell nyúlni a jobboldali ajtóra, ha le akarja engedni az elektromos ablakot azon az oldalon. Különben, szokatlanul magas felszereltség engeszteli ki a felhasználót a gyengécske menettulajdonságokért. Tempomat, ütközéselkerülő asszisztensek, ülésfűtés, retrós, nagy VW dísztárcsák, tolatássegítő, látványos infotainment-rendszer, szóval szinte minden, ami ebben a méretosztályban luxusnak számít.

Volkswagen eco up! - galéria
D.P.

Visszatérve a kocsi lényegéhez, a földgáz tartályokba - amelyek semennyit nem vesznek el a csomagtartóból, viszont nincs pótkerék – 11 kilogramm CNG fér el, a szükség-benzintartály pedig 10 literes. A kocsi menet közben kizárólag sűrített gázt használ, csak hideg motorállapotnál kapcsol át benzinüzem-módra pár pillanatra. A felmatricázott up!-on szereplő adatok szerint akár 600 kilométeres távolság is leküzdhető vele. Mindez lehet, hogy igaz, ám nekünk a tankolás után, teljesen feltöltött palackokkal és benzintankkal 460 kilométeres maximális távolságot írtak ki a műszerek. Hogy is van ez?

Nos, a 800 ezer forintos felár, amit a normál változathoz képest kérnek érte, a mai megtérülési mutatóival eléggé kétségessé teszi a eco up! sikerét. A NAV elszámolási táblázatából kiindulva  számolgattunk egy kicsit. A benzin most 344 Ft/l, a CNG pedig nem is tartozik az elszámolható üzemanyagfajták közé. Sajnos, a mai helyzetben a benzinesként is kis fogyasztású autók esetében a gázos autó árelőnye teljesen elkopik, ahogy rá is mutat bármelyik megtérülési kalkulátor . (Bizony 2012-ben, amikor még 449 forintért mérték a benzin literjét, valamint a CNG-árát nem terhelte jövedéki adó gyorsan behozta az árát.) Mára, még 20 ezer kilométer éves futásteljesítmény mellett is, egy benzines VW Up!-pal összevetve, annak nem is túl takarékos, 6 literes reális fogyasztásával számolva 5 év mire ledolgozza a bekerülési többletet a CNG-s autó. Térjünk vissza rá később. 

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!