szerző:
Tetszett a cikk?

Alig pár napja, hogy a Volkswagen Passat mondhatni fölényes magbiztossággal elnyerte az Év Autója címet az idei évre. Éppen most teszteltük.

A wolfsburgi gyártó pont olyan autókat csinál általában, amelyek megfelelnek az Év Autója zsűrijének saját maga által szabott ésszerű elvárásainak. Legyen a győztes ár/érték-arányos, innovatív és lehetőség szerint a tömegeknek készüljön.

A helyzet egyébként is olyan manapság az autóiparban, hogy az anyacég, a Volkswagen AG akkora erőfölényben van a többi európai volumengyártóval szemben profitabilitás, fejlesztésre költhető összegek szempontjából, ami már-már fenyegető hatalmi helyzetet eredményez.

Ez persze őket a legkevésbé zavarja és a maguk részéről élnek is a lehetőségeikkel. Ha egy fontos modellnek érkezik el a generációváltása, azt iszonyatosan odateszik. Lásd, a két évvel ezelőtti, hetedik generációs Golf és most a középkategória vezetője, a Passat.

Volkswagen Passat - galéria

Az anyavállalat elképesztő tökélyre fejlesztette, mely márkája vásárlójának mi jár a pénzéért. Mindenki minőséget kap, csak másképpen. A napokban volt a Skoda Superb világpremierje és a Passat és a Superb között a különbség mára leginkább csak tapintható. De jól érzékelhetően tapintható. Az Audi persze más tészta, ott is megvan ez a különbség is, csak ott a motorméret is hozzájárul ahhoz, hogy a márkák világos sorrendje megmaradjon.

Annak a rétegnek, aki a Passat színvonalához hozzájut – a céges középvezetői szintnek, vagy a felső-középosztály családjainak –, minden elvárása maximálisan ki van szolgálva. A Passat mára egy pszeudo prémium autó még úgy is, hogy nálunk egy alapteljesítményű 2.0 literes 150 lovas TDI BlueMotion járt. Ráadásul Variant, vagyis kombi változatban.  

A külsejét tekintve az új Passat még csak nem is nagy nóvum. A most kifutó széria szinte teljesen ilyen, csak tovább élesítették a karosszériaelemeket. A 80 milliméterrel hosszabb tengelytáv igazából nem oszt nem szoroz az elődhöz képest, vélhetően az új platform hozta magával a növekedést. Jót tett a formának, hogy alacsonyabb lett a gép 14 milliméterrel, és 12 milliméterrel szélesedett a kasztni.

Az innováció fontos eleme a súlycsökkentés, amelynek révén átlagosan 85 kilóval könnyebbek a mai Passatok. A helykínálat hátul is parádés, a legjobb teszt, a gyerekülés-gyerekkel kombó: eléri-e négyéves gyerek lába az üléstámlánkat? Nem. A puttonyméret alapból 650 liter, ledöntött hátsó háttámlákkal pedig végtelen síkság a csomagtér, ami ilyenkor 1780 liter. A csomagtér ajtaját motoros mozgatással is lehet rendelni, sőt szenzoros nyitással is.

Volkswagen Passat - galéria
D.P.

Talán a beltéren lehet a legtöbbet lamentálni, hogyan is osztja ki a konszern az egyes márkáknak, szegmenseknek, kinek mi jár. A Passatnak ebben is egyértelműen kijelölt helye van. Minden újdonságot megkap a konszerntől, minden nagyon elegáns, de még nem prémium a kárpitok varrása, a műanyagok fénye és az elemek ívelése, illetve egy prémium autónak minden apró milliméterében gondosan végiggondoltnak kell látszania.

Az új, alcantara bevonatú ülések nagyon jól tartanak, ami el is várható a cég új fejlesztésű, ergoComfort székeitől, a 12,3 colos (20,3 cm) érintőképernyő, kézközelítő szenzorral szerelt, vagyis a menü előhívásához elég csak közelíteni a képernyőhöz, a Dynaudio-hifi 12 hangszórós, a díszítő elemek lakkozott fabetétek, és az egész műszerfalat átszeli levegőrostély.

A csúcsfelszereltséghez rendelhető nagy újdonság a TFT-s sofőr előtti műszeregység – amit az Audi TT-ben láttunk először – szintén előre helyezi a kínálatban a mostani Passatot. Fekete pont, hogy a rendszer még mindig nem tud magyarul. Viszont ahogyan prezentál, az első osztályú. A navigációtól, a fogyasztási adatokon át, a vezetési asszisztensek – sávtartó, adaptív tempomat, holttér figyelő – pillanatnyi beállításaiig, bármi lekérhető a képernyőre. A Passat kormányára, még így is 18 gomb jutott, ami talán túlzás.

Volkswagen Passat - galéria
D.P.

A Volkswagen legnépszerűbb négyhengeres közös nyomócsöves, közvetlen befecskendezésű kétliteres dízele nem a legcsendesebb fajta, de a 150 lóerős változat simán mozgatja az 1600 kilós kocsitestet. A motor természetesen Euro 6-os, nem mellesleg AdBlue adalékolás nélkül tudja az előírt érteket. Alapból start&stop-rendszeres, sajnos még mindig, az újraindításnál rángatós fajtával. A motor 340 Nm-es maximális nyomatékát, a magasabb felszereltségű modellekben már-már köztelező, hatfokozatú duplakuplungos DSG-egység osztja be. Van ugyan a kocsiban menetmód-választó is, amely viszonylag eltérő karaktereket is kihoz a Passatból, de az alapkarakter azért nem változik. A kétezres dízel egy egyenletes teljesítményű kilométerfaló.

A futómű a 4882 milliméteres autót nagyon simán szolgálja ki, a korántsem tükörsima magyar aszfalt nem hozza zavarba. Még sportmódban sem kocognak a fogak az úthibáktól, normál módban pedig mindenen átsiklik a felfüggesztés. A vezetési élményt meg is határozza ez a karakter.

A 340 Nm nyomatékú motornál simán elfér, hogy nagyjából 1300-as fordulatszámokat elérve rakosgatja felfelé a fokozatokat a váltó. 130-nál hatodikban, Normál-módban, kereken 2000-et fordul a főtengely percenként. Autópálya-tempó mellett is néma az utastér, a motorhangot, abroncszajt, szélzajt kiszűri a kategória elvárásaira belőtt szigetelés.

Városban araszolva ugyan lehet az adaptív tempomattal követni a sort, ám úgy tűnt, jobb Eco-módban araszolni. Képes ugyanis „vitorlázni” a kocsi, az automataváltó oldja a tengelykapcsolatot, üresben gurulunk, sokkal harmonikusabb, mint az adaptív tempomat, ami a dugóban hajlamos hatalmasakat fékezni, ahogy a kocsisor végét tartja.

A fogyasztás ideális esetben, ami a fedélzeti számítógép kijelzője szerint meg is valósítható, az eddig 5500 kilométeres autóban, hosszú távra 5,7 liter per 100 kilométeres fogyasztási adatot mutatott. Nálunk ugyan nem szerepelt ilyen jól, de a 7,5 literes átlag is simán vállalható. 

A Volkswagennél tudják, eléggé lejt a pálya, nem is adják olcsón a Passatot. Az általunk tesztelt modell 13,3 millió forintba kerül. Az alapárat esetünkben a 648 ezres asszisztens csomag, a 150 ezres TFT műszeregység, a DSG-váltó 727 ezres felára, a 300 ezres adaptív lengéscsillapító, valamint a 330 ezerért kínált ergoComfort-ülések és a kombi 300 ezres felára növelte.

A német márka ezért a nem kis összegért olyan autót ad, ami nagyon fontos erénnyel bír. Nem fogunk csalódni benne. Talán ezt értékelte igazán az Év Autója-zsűri is.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!