Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"39812206-8b70-43bc-9f06-b11e9067e873","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az 59-es és a 60-as kilométer között történt a baleset.","shortLead":"Az 59-es és a 60-as kilométer között történt a baleset.","id":"20250417_baleset-m3-autopalya-felborult-kamion-lezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39812206-8b70-43bc-9f06-b11e9067e873.jpg","index":0,"item":"ddae1c0c-4e15-4317-b2b3-f6726eabe155","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_baleset-m3-autopalya-felborult-kamion-lezaras","timestamp":"2025. április. 17. 06:43","title":"Felborult egy kamion az M3-ason, lezárták az autópályát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38d1fe86-c854-42ba-ab9d-08934b0dfba8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A fenntarthatóan finanszírozható külkereskedelmi hiány, amely ellen Trump küzd, valójában idilli állapot, azt jelenti, hogy az amerikaiak többet képesek fogyasztani és beruházni, mint amennyit termelnek. Ezt az teszi lehetővé, hogy Amerika olcsón tud forrásokat bevonni, míg magas hozamokkal fektet be külföldön.","shortLead":"A fenntarthatóan finanszírozható külkereskedelmi hiány, amely ellen Trump küzd, valójában idilli állapot, azt jelenti...","id":"20250417_Az-USA-idilli-allapotban-volt-aztan-jott-Donald-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38d1fe86-c854-42ba-ab9d-08934b0dfba8.jpg","index":0,"item":"fd250ca0-9061-4dd9-9eb0-16c9bb489f56","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Az-USA-idilli-allapotban-volt-aztan-jott-Donald-Trump","timestamp":"2025. április. 17. 07:39","title":"Az USA idilli állapotban volt, aztán jött Donald Trump","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"804081b9-001e-4b5b-a1a9-07b1fe2fe8d0","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A sofőrök maximum 12 órát vezethetnek egyhuzamban, utána legalább 6 órára lekapcsolja őket a rendszer.","shortLead":"A sofőrök maximum 12 órát vezethetnek egyhuzamban, utána legalább 6 órára lekapcsolja őket a rendszer.","id":"20250417_uber-vezetesi-idokorlat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/804081b9-001e-4b5b-a1a9-07b1fe2fe8d0.jpg","index":0,"item":"32016dea-868f-4818-87ce-7f943d3a592d","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_uber-vezetesi-idokorlat","timestamp":"2025. április. 17. 11:12","title":"Az Uber vezetési időkorlátot vezet be Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az Európai Néppárt fogadkozik, hogy a Fidesz ott is marad. ","shortLead":"Az Európai Néppárt fogadkozik, hogy a Fidesz ott is marad. ","id":"20250418_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570.jpg","index":0,"item":"435f6a13-81b2-45f8-8bc2-fdf0ea7a6383","keywords":null,"link":"/360/20250418_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 18. 10:15","title":"Nemzetközi lapszemle: Áll az tűzfal Európában, Orbánt és Le Pent nem akarják kiengedni mögüle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5c8944a-b5b1-43cb-b455-2180676d34a8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az EKB 2,25 százalékra csökkentette az irányadó eurókamatot. A kormányzótanács szerint az inflációs pálya rendben van, ugyanakkor a gazdasági növekedést fékezheti a vámháború. A következő kamatdöntéseknél marad az eseti, a beérkező adatoktól függő döntéshozatal.","shortLead":"Az EKB 2,25 százalékra csökkentette az irányadó eurókamatot. A kormányzótanács szerint az inflációs pálya rendben van...","id":"20250417_Kamatot-vagott-az-EKB","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5c8944a-b5b1-43cb-b455-2180676d34a8.jpg","index":0,"item":"b63d1a07-4ddc-47fc-9ef6-a0338f173114","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Kamatot-vagott-az-EKB","timestamp":"2025. április. 17. 14:51","title":"Kamatot vágott az EKB","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0ae2725-61d8-4f9b-8ef8-1ab1e2ae45a2","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"A Vlagyimir Putyin szövetségese, Aliser Uszmanov hatalmas befolyást gyakorol a Nemzetközi Vívószövetség felett, annak ellenére, hogy a neve szerepel az Európai Unió és az Egyesült Államok szankciós listáján.","shortLead":"A Vlagyimir Putyin szövetségese, Aliser Uszmanov hatalmas befolyást gyakorol a Nemzetközi Vívószövetség felett, annak...","id":"20250417_alisher-uszmanov-nemzetkozi-vivo-szovetseg-fie-elnok-orosz-oligarcha-szankciok-putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0ae2725-61d8-4f9b-8ef8-1ab1e2ae45a2.jpg","index":0,"item":"926791d0-0df2-42ae-920d-fe32031f0c2c","keywords":null,"link":"/elet/20250417_alisher-uszmanov-nemzetkozi-vivo-szovetseg-fie-elnok-orosz-oligarcha-szankciok-putyin","timestamp":"2025. április. 17. 07:01","title":"Így telepedett rá a legendás olimpiai sportágra Putyin egyik kedvenc oligarchája, akit Orbánék is védeni próbáltak a szankcióktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b90b722-aafa-40b2-8fc3-0c5521e79ed4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sikeresen tesztelte a brit hadsereg a rádióhullámokkal működő védelmi energiafegyverét (Radio Frequency Directed Energy Weapon / RFDEW), melyet kimondottan a drónok ellen vetnek be.","shortLead":"Sikeresen tesztelte a brit hadsereg a rádióhullámokkal működő védelmi energiafegyverét (Radio Frequency Directed Energy...","id":"20250417_brit-energiafegyver-rfdew-dronelharitas-radiofrekvencia-hadsereg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b90b722-aafa-40b2-8fc3-0c5521e79ed4.jpg","index":0,"item":"184a657f-b023-49f1-832e-f72e09f6ae9c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_brit-energiafegyver-rfdew-dronelharitas-radiofrekvencia-hadsereg","timestamp":"2025. április. 17. 19:03","title":"Lövésenként 50 forintból szedi le az ellenséges drónrajokat egy új energiafegyver","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"16c57f15-a01f-4e96-ab99-bc136544e670","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag.zhvg","description":"Lázas, nyáladzó, elkékülő nyelvüket nyújtogató kérődzőkkel, térden csúszó juhokkal, „táncoló” marhákkal szembesülhetnek azok a tenyésztők, akik állatait megfertőzte a vírus. Ausztriában több száz esetet észleltek a napokban, de szinte egész Nyugat-Európában ott van már a szinte láthatatlanul apró szúnyogok terjesztette vírus. A kéknyelv betegség nem annyira durva, mint a száj- és körömfájás, de esetleges hazai megjelenése már túl sok lehet az eleve túlfeszített állategészségügynek és a piaci pszichózis által is sújtott húságazatnak. A kormányzat mindenesetre már készül rá.","shortLead":"Lázas, nyáladzó, elkékülő nyelvüket nyújtogató kérődzőkkel, térden csúszó juhokkal, „táncoló” marhákkal szembesülhetnek...","id":"20250415_keknyelv-betegseg-virus-btv-3-allattenyesztes-husagazat-torpeszunyogok-allategeszsegugy-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/16c57f15-a01f-4e96-ab99-bc136544e670.jpg","index":0,"item":"6422079a-c94b-414f-a0ef-8191a28d7a6e","keywords":null,"link":"/zhvg/20250415_keknyelv-betegseg-virus-btv-3-allattenyesztes-husagazat-torpeszunyogok-allategeszsegugy-gazdasag","timestamp":"2025. április. 16. 17:30","title":"Szinte láthatatlan vérszívókkal jön az új veszély a száj- és körömfájás után: a szomszédban már százával fertőz a kéknyelv vírusa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Legyen szexi, legyen forradalmi, de közben óvja ismert ertékeit. A harmadik nemzedéknél jár az Audi sportkupéja, a TT, amely egyre méltóbb nevéhez. Spanyolország szerpentinjein próbálhattuk ki az újdonságot.
Azért az nagyon nem mindegy egy modell múltjában, hogy az elmúlt 25 év legjobb autói közé választotta egy fontos magazin. Az első TT-vel ez történt, és nem mi, hanem az angol Auto Express olvasói voksolták a hatodik legjobbnak. Pedig arra felé nem borulnak a földre akármi előtt. Főleg, ha az még német is.
A ’98-as ős-TT lelginkább a vonalaival hódított, divattárgyként fog megmaradni az emlékezetünkben. A második már mint kiforrott termék követte, de különösebben felkavaró újdonságok nélkül. A harmadik generáció egyre közelebb kerül az eredeti ideához, amiről elnevezték.
A Tourist Trophy rövidítése a TT, az angol Man-szigeteki motorverseny, amely nem másról szól, mint a kötetlen száguldásról. Spanyolország szerpentinjein próbálhattuk ki az újdonságot.
Képgaléria.
D.P.
Mivel ez, a „magyar sportautó”, amely az utolsó csavarig itthon készül, a piaci méretünkhöz képest jelentős szereplőként kezeltek minket is a bemutatón. Egy csoportban a kínai kollégákkal, ami mindenképp más súlycsoport. Hogy mennyire, az egyikükkel beszélgetve gyorsan kiderült, jóslatai szerint náluk, ötvenezer darab körül fog elmenni egy évben ebből az autóból, ami nálunk a teljes újautó piac mérete évek óta. (Emlékeztetőül, az előzők két generációból több mint 500 ezer darab fogyott.)
A harmadik generáció külseje a „vissza az eredetit” jegyében fogant. Összességében, egyértelműen a ’90-es évek dizájn remeke jött újra elő. A megjelenés iszonyatosan erős eleme továbbra is TT-nek. Az alapból futófényes indexek, az egyre élesebbre hajtott karosszéria lemezek, az egyre fenyegetőbb tekintet, a közelülő kipufogóvégek hagyománya. A hátsó lámpabúra, a kerek üzemanyag-betöltő, aminél a fedél alatt nincs külön tanksapka, azonnal mehet bele a nafta, mind a dizájnörökség részei kicsit átfazonírozva.
Persze a nosztalgiázni ebben a műfajban csak csúcstechnológiával együtt illik és ez nagyon így van az új TT-ben. A külső mellett mostanra a technikai jellemzői is iszonyatosan erősek lettek. Az utascella, hasonlóan a karosszériához alumínium, így a kocsi, alig több mint 1200 kilo. Teljesen új a quattro állandó összkerékhajtás, sőt az elsőkerekes modelleket is olyan elektronikus differenciálzárral szerelik amelyek jellemzőiben nagyon emlékeztetnek egy összkerék-hajtású autóra. Mára sztenderd a progresszív kormányzás is, vagyis a bekormányzási szög növekedtével, egyre közvetlenebb a kormányzás áttételezése.
Képgaléria.
D.P.
Ami evolúció a hajtásban, a felfüggesztésben, a motorok terén, az paradigmaváltás a navigáció és visszajelző műszerek újszerű megközelítésében. A világ talán legjobb, de a legönzőbb műszerfalát alkották meg a TT-be. Vége az analóg korszaknak, üdvözlet a „virtual cockpitnak”, ami egy 12,3 colos képernyő a sofőr előtt. Ezen fut minden információ: a navigációs mező, ha akarjuk, beborítja a képernyőt, ha a fordulatszám érdekel elsősorban, akkor ezeket műszereket emelhetjük ki. Hogy miért a legönzőbb?
Az anyósülésről vége a belepiszkálásnak, a rádióállomások állítgatásának, mindez csak a sofőrt szolgálja, még látni is nehéz a képernyő minden részletét a másik ülésből. (Amire azért, néha szükség lehet). Az utasoknak is maradt azért némi forradalom: a klíma szabályozása. Nem kell lebecsülni, triviális dolog, de egészen zseniálisan egyszerűsítette le a rendszert az Audi. A TT-ben a klíma szabályozói a befúvókon kaptak helyet. Elegáns, modern és végtelenül technokrata. Audis.
Ascari
A gyártó a modell jellegéhez illő exkluzív környezetet is talált a kipróbálásához. A Marbella közelében lévő Ascari versenypályán néhány kör erejéig, a határokat kitolva – elsősorban a sofőrökét - lehetett próbálgatni a legerősebb 310 lóerős TTS modelleket. Maga a pálya azért említésre méltó, mert a világ F1-es pályáinak nevesebb kanyarjaiból fűzék össze öt kilométer hosszan. Ezzel egyértelműen az egyik legtechnikásabb pálya. Évi jó párezer dolláros tagdíjat befizetve bárki versenyezgethet itt a milliárdos tulaj garázsában lévő, legalább ötven exkluzív sportautó bármelyikével.
Mindezek az erős, „énközpontú” személyiségjegyek is mutatják, a TT leginkább szingli autó, azoké, akik szeretnek nehezen bekászálódni a mélyre helyezett sportülésbe, ahol irigykedve néznek rájuk a takarékos praktikumot értékelő józanok. És még igazuk sincs. A motorválaszték belépő modellje például dízel. Persze, ha valami, hát ez tényleg ritkaság lesz.
Pedig egyáltalán nem kellemetlen sem az autóra, sem a vevőre nézve a karaktere. Az egyórás rövid próba alapján jól látni, mára azért a gázolajosokból is nagyon sokat lehet kihozni sportmotorként is. A nyomatékkal itt sosem lesz gond, a hangját is ügyesen eltűntették. Ráadásul a 2.0 literes TDI az „ultra” jelzővel is bír, ami a gyártó legalacsonyabb fogyasztású a motorjait jelöli. Az igazi bónusz ez, a 184 lóerős teljesítményű, 380 newtonméter maximális forgatónyomatékú TDI TT 4,2 literes átlagos fogyasztással kecsegtet. Azért tudjuk, nagyjából öt százaléka lesz az összes eladásoknak ez a variáns.
D.P.
Térjünk is rá gyorsan a velejére. A négyhengeres, turbófeltöltésű 2.0 literes TFSI benzinesekre, amelyek teljesítménye 230 lóerő a gyengébbik és 310 lóerő a jelenlegi csúcs a TTS modellben. (Ide kívánkozó félhivatalos infó, lesz RS változat is, mi több, továbbra is öthengeres motorral, az előd 360 lovas modelljénél valamivel erősebb kivitelben.)
A pályára persze a TTS-t küldték. A 310 lovas, összkerekes, duplakuplungost. Lehet variálni a beállításokat, de a "Dynamic-mód", enyhén szabályozatlan nyomaték-kontrollal megadja azt, amiért sportkocsinak is nyugodt szívvel nevezhető a TT. A csúcsmodell álló helyzetből 4,6 másodperc alatt éri el a 100-at, ami itt szinte minden kanyar előtt megvan. A fékezési pontoknál jelzett bójáktól, a kanyarodási pont kezdetéig, elképesztően lassítanak a 338 milliméteres tárcsákkal a fékek, majd következhet az árnyalatnyi hátsó elkönnyülés a kanyarban. Ha kell, érezhetően korrigál a rendszer a kerekenkénti nyomatékszabályozással. Tényleg bolondbiztossá tették a TT-t, főleg az első széria kellemetlen fiaskói miatt.
A kanyarokból kijövet, a kigyorsításoknál, a visszaváltás után még egy kis színház is van. A TTS külön hangkibocsátója gondoskodik az alapos robajról, valamiféle mérges ropogásról a kipufogó csonkok felől. Így kerek ez az élmény. Sajnos mindenkinek csak öt kör erejéig. Ezek után, a 230 lovas sima TT, a tulajdonképpeni volumenmodell, kijózanítóan nyugalmas, de bőven elég ez is. Még próbaköröket vezénylő felelős tréner szerint is. Ő ilyet venne összkerékkel. Ebbe pedig nehéz belekötni, egyetértünk.
Az új TT hozza, amiért anno sikeres volt. Egy Porschénél lényegesen olcsóbban hozzájutni az élet külsőségekben is megmutatkozó, napos oldalához. Az árak persze relatívak, nyilvánvaló, hogy ennek a piacnak is megvannak a maga szabályai, kisakkozva menyiért eladható egy ilyen modell. Az új TT dízelese 11,47 milló forintról indul, míg a benzines elsőkerekes 12,08 millióról, az összkerékhajtású 13,7 millióba kerül alapáron. A csúcs változat, a TTS ára még zsákbamacska, de nem kétség, megéri majd a pénzét.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.