szerző:
Dombóvári Mihály
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nagy, de nem a legnagyobb a Mercedes kínálatában az ML-terepjáró, mégis tökéletes kifejezőeszköze a jómódnak. Valamennyire az ízlésnek is, mert sokféleképpen fel lehet díszíteni, a tesztautónknak sok króm jutott.

A harmadik generációs Mercedes ML nem új autó, viszont felbukkant egy a képviseleti tesztparkban, így nem lehetett kihagyni. Hiszen egy olyan kategóriát képvisel, ami autóipari húzóágazattá vált, minden méretosztályban megjelenik. És hát az ML volt az egyik első ilyen "szalonterepjáró" vagy félhivatalosan SUV: emlékszünk még mikor a Jurassic parkban harciasra feldíszítették és az USA-ban bombasiker lett?

A Mercedes ML tengelytávja az E-osztályhoz áll közelebb, az S-osztály dimenzióiba a nagyobb GL mutat a csillagos SUV-ok között. Kettejük közt a lényeges szolgáltatásbeli különbség azon felül, hogy az ML-be kis motornak számító egységek nem kerülnek be a GL-be, hogy ez utóbbi 7 üléses is lehet. Szóval az ML hosszmérete 7,5 centivel rövidebb a felső középkategóriás E-osztálynál, amitól mégis nagyobbnak hat, az a magassága, térbeli- és valós tömege. Az ML indulóára (ML 250 Bluetec 204 lóerővel) 16 329 240 Ft, a tesztelt 350 Bluetec 17 402 380 Ft-ról rajtól, míg a tesztautónk az extráival árban megközelítette a 30 millió forintot.

Mercedes-Benz ML 350 Bluetec - galéria
D.M.

Kiegyensúlyozott, jellegzetesen Mercedes-formatervű autó. Az arcát a nagy csillagos maszk és a trapézforma fényszórók határozzák meg. A nagy térbeli tömeg ellensúlyozására lendületes lemezíveket vittek fel az oldalára, hiszen az övvonalat nem süllyeszthették nagyon le, mert a padlószint is magas. A far kialakítása kombiszerű, a méretet jól érzékelteti, hogy a 18 colos felnik kicsinek tűnnek az autó alatt. Tesztautónk szép és ritka metálbarna színben került ki a gyárból. A felszerelhető extrák bemutatására jó sok kiegészítőt ráraktak, így az alumínium küszöbvédőket, az első nagy króm védőlemez-utánzatot, a motorháztető szellőzőinek krómdíszeit, a hátsó lökhárító szintén króm mintázatát, valamint ugyanennek felső lépésvédőjét, ami szintén króm.

Csupán a magasság miatt nehezebb beszélni az autóba, a feladat a nadrágszár tisztán tartása. De erre jó a fellépőként is szolgáló küszöbvédő, lépcsőzve kipipálva a feladat. Belül miként  a külméretek alapján sejthetjük, bőséges a térkínálat, akár elölre, akár hátra ülünk. Térérzetünket növeli az első felében nyitható nagy üvegtető, melyet a tető közepén húzódó merevítő alá szerelt rolóról kétfelé lecsévélődő (elölre, és hátra) árnyékoló takarhat, trükkös, tetszetős részletmegoldás.

Mercedes-Benz ML 350 Bluetec - galéria
D.M.

Az ülések nagyok és a kényelmesek, barna bőrkárpitozással. Az elsők masszirozósak, és nagyon érdekes az enyhén asszimetrikus párnázatuk, amely a gyártó nagy autógyártási tapasztalatára utal (természetesen fűthetők, szellőztethetők, elektromos mozgatásúak). A két első ülés között hatalmas a könyöklő, széles a kardánbox. A hátsó ülések háttámlájának dőlése kézzel állítható, itt kis szépséghiba, hogy az üléslap fém rögzítő elemei látványosan kilátszanak.

A HVG Prémium Autó Plusz 2015 magazinját keresse a benzinkutaknál és az újságárusoknál, vagy rendelje meg a képre kattintva!
HVG

A műszerfal berendezése követi a Mercedes hagyományokat. Autónkban zongoralakk fekete és mattkróm díszítéseket használtak, gazdagon. Látszik, hogy a felmérések szerint hátra ritkán ülnek, mert oda jóval kevesebb komfortelem jutott. A kocsit alaposan kibélelték extrákkal, köztük jó minőségű hifi-rendszerrel. Érdekes felszerelést is találtunk, így a hűthető-fűthető pohártartót. Az extrák némelyikének kezelése kicsit macerás volt, például a ülés masszirozó funkciója csak a menürendszerből érhető el több lépésen át.

A kínálati sorban az erősebb dízelmotorunk már Euro6 besorolású, és bár 350-es szám jelöli, valójában 3 literes. A V6-os gép 258 lóerőt teljesít és 620 Nm a nyomatéka. Az üzeme nagyon kultúrált, a gép jól tokozott és csendes. Mélyen a gázra lépve igen szép motorzenét közvetít, ami nem dízel kerregés. Hozzá hétfokozatú automataváltót társítottak, ez is finom darab, szépen, rángatás nélkül, jó időpontokban vált. Áttételi viszonyára jellemző, hogy hetedik fokozatban 130 km/h sebességnél 2200-at forog a főtengely. A nyomaték négy hajtott kerékhez jut el, a nagy tömegű kocsit 7,4 másodperc alatt gyorsítja állóról 100 km/h sebességre.

A motor és váltó viselkedését befolyásolhatjuk, például, ha sport állásba tesszük a vezérlést. Ekkor jóval gázérzékenyebbé válik a motor, a fokozatokat jobban hagyja kipörögni a váltó, igen jó menetdinamikát produkálva. Igazán így tetszett a legjobban az autó vezetése, de ez azt is jelentette, hogy a gyári fogyasztási értékeket messze felülmúltuk, a városban az idei teszteltek között ez az autó fogyasztotta a legtöbbet. Ha a sofőr uralkodik magán, és kiteszi a kerekét a városból, akkor a fogyasztás szelidül 10 liter körüli értékre, de betartva a sebességkorlátokat és kerülve a dinamikus gyorsításokat.

D.M.

Mérete ellenére szépen terelgethető autó. Az elöl-hátul füüggetlen, többlengőkaros felfüggesztés a légrugókkal nagyon profin kimunkált szerkezet. Alapbeállításában kényelmesen rugózó darab, de a fent említett "Sport" állásban megmutatja mit tud. Ekkor a vezérlés 15 mm-rel csökkenti a hasmagasságot, felkeményíti a lengéscsillapítást, minden bólintás, dőlés megszűnik, a kormányzás direktre vált, a rugózás feszes, de még éppen nem rázós, és nagyon jót lehet autózni az üresen is közel 2,2 tonnás autóval.

De ez még nem minden: tesztautónk rendelkezett off-road csomaggal, így a kardánbox kapcsolója nem csak sportfokozattal, hanem kétféle terepfokozattal is rendelkezett, mikor is a vezérlés a feladatnak megfelelően kommandírozza a központi diffizárat, valamint a fékezéses oldalankénti virtuális zárakat, és szabályozza a hasmagasságot. Ugyanitt téli, vagy vontatási programot is választhattunk. És ha ez még mindig nem elég, az előtte lévő forgókapcsolóval manuálisan is szabályozható az autó hasmagassága.

Méretével, komfortjával, szolgáltatásaival tökéletes utazóautó, csendben és fáradtságmentesen lehet nagy távokat letudni vele és a teljesítménye is meggyőző. Mindemellett városban is jól manőverezhető, hiszen a hossza, mint fent említettem nem nagyobb egy Mercedes E-osztálynál. A holttereket parkoláskor a segédeszközök áthidalják. Legalább egy próbakörre nem hagyható ki a kategória rajongóinak. A fogyasztásra érzékenyek válasszák a kisebb motorral.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!