szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Fiat-Abarth 750 Bialbero Coupé egy igazi zsebrakéta, hiszen a tömege alig haladja meg a fél tonnát, így a kis 750 köbcentis motorja anno 194 kilométer/órás maximális sebességet biztosított.

Június utolsó hétvégéjén rendezik meg a Goodwood Festival of Speed elnevezésű autós rendezvényt, amely a világ egyik legjobb veteránautós találkozója és historic autóversenye. Aki kilátogat a helyszínre garantáltan megkíván majd jó pár autót, és ha kellően vaskos a bankszámlája, akkor akár vásárolhat is a helyszínen a Bonhams aukciós ház árverésén. A tételek között most is rengeteg Ferrari, Aston Martin, Porsche és Mercedes szerepel, de a luxuskupék mellett kalapács alá kerül egy kincset érő Fiat-Abarth 750 Bialbero „Record Monza” Coupé is.

Fiat-Abarth 750
Bonhams

A kis púpos zsebrakéta aluminium karosszériája a Zagato műhelyében készült 1959-ben, ezért jóval áramvonalasabb az alapjául szolgáló 600-asnál. A kettős vezérműtengelyes motorja is sokkal hegyesebb a gyárinál, hiszen az Abarth által kezelésbe vett blokk a gyári 633 helyett 747 köbcentis, a teljesítménye pedig 57 lóerő (7000-es fordulatszámon) az eredeti 19-cel szemben. Ez első hallásra nem tűnik olyan soknak, de ha figyelembe vesszük, hogy a tömege mindössze 519 kilogramm, rögtön elismerően néznek rá a kevésbé szakavatott szemek is. Főleg annak ismeretében, hogy a végsebessége fénykorában elérte a 194 kilométer/órát, ami körülbelül olyan érzés lehetett, mintha ma egy városi minivel kétszer annyival repesztenénk.

Fiat-Abarth 750
Bonhams

Nem csak a megjelenése és a teljesítménye lehet rajongás tárgya a képeken látható példánynak, hanem a története is, igaz nincsen annyira részletesen dokumentálva, mint az ilyen értékes veteránoknál általában lenni szokott.

Az biztos, hogy 1959-ben készült, elsőként pedig egy bizonyos Alfonso Vallisi nevű úriember regisztrálta az autót Bolognában 1965 május 22-én. Hogy mi történt vele előtte? Néhány bizonyíték és az összes eddigi szakértői vélemény arra mutat, hogy a gyári Abarth csapat színeiben egyike volt azon versenyautóknak, amivel részt vettek a 12-órás sebringi versenyen, vagyis az igazi versenypedigré sem hiányzik az előéletéből.

Fiat-Abarth 750
Bonhams

Ilyen háttérrel a becslések szerint 50 és 70 ezer angol font közötti áron cserélhet gazdát, vagyis forintra átszámítva 20-30 millióért. Ezután még számolni kell rá egy kis összeget, ha a leendő tulaj használni is akarja nem csak nézegetni, mert bár a motorja jó állapotban van, de az elektromosságot, a benzinbefecskendezést és a fékrendszert nem ártana átvizsgáltatni egy erre szakosodott műhelyben.

Talán az utastérre is lehetne költeni, de igazából fölösleges, mert ebben az állapotában egy igazi időkapszula, amivel bármilyen nívós veterános rendezvényen meg lehet jelenni, garantáltan elismerést fog kiváltani mindenkiből.

Fiat-Abarth 750
Bonhams
Fiat-Abarth 750
Bonhams
Fiat-Abarth 750
Bonhams
Fiat-Abarth 750
Bonhams
Fiat-Abarth 750
Bonhams
Fiat-Abarth 750
Bonhams

Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!