Egy, ami mindent visz: ezeket kell tudni az Év Autója idei jelöltjeiről
Hamarosan kiderül, a hét jelölt közül melyik gyártó melyik modelljét választják meg 2016-ban az Év Autójának. A mezőny igen komoly, ezért megmutatjuk, melyik autóról mit kell, vagy mit érdemes tudni.
Autós körökben az év elejét úgy várják a rajongók, mint egy második karácsonyt. Nem véletlenül, az év első három hónapjában ugyanis annyi minden történik, hogy csak győzzük kapkodni a fejünket. A motorsport szerelmeseinek ott van például rögtön a Dakar-rali, de már számoli kell a Las Vegas-i CES elektronikai szakkiállítással is, ahol évről-évre egyre több autógyártó képviselteti magát – itt mutatkozott be például az elektromos autókat gyártó újonc Faraday Future is.
Aztán jönnek szép sorban a Forma–1-es autók leleplezései, és hogy mást ne mondjunk, a világ egyik legnagyobb autós eseménye, a Genfi Autószalon is március elején veszi kezdetét. Na persze ez utóbbi eseményt nemcsak az új koncepciók miatt várja a többség, hanem azért is, mert végre kiderül, melyik gyártó melyik modelljét választják meg a döntnökök.
Az elmúlt évben annyi jó autót jelöltek, hogy az ember szíve szinte belesajdult, amikor szűkíteni kellett a listát. Pedig már a tavalyi év "névsora" sem volt gyenge, igaz, utólag (vagyis a dízel-botrány kirobbanása után) azért mosolyt csal az ember arcára, hogy az Év Autója a Volkswagen Passat lett. Az idei évben viszont talán még a tavalyinál is impozánsabb a lista, így külön izgalmas, vajon melyik modell kapja meg a Genfi Autószalonon az autóipar Oscar-díját. Erre esélyes lehet az Audi A4, a BMW 7-es sorozat, a Jaguar XE, a Mazda MX-5, az Opel Astra, a Skoda Superb és a Volvo XC90 is. Lássuk, miért.
Audi A4
Tavaly szepetemberben ha csak egy rövid időre is, de volt szerencsénk kipróbálni az ingolstadtiak új A4-esét. Bár az autó külsőre a kifutó A4-es jegyeit hordozza magán, 90 százalékba mégis teljesen új autóról van szó. A középkategóriás modell minden dimenziójában növekedett: a hossza 4726 milliméter (+25mm), a tengelytávja 2820 milliméter (+12 mm) most. Válltérben 11 millimétert, fejtérben 24 milliméter nőtt, a hátsó lábtér 23 milliméterrel lett nagyobb. A csomagtér 480 literes lett, a kocsi egészére pedig igaz, hogy az elődjénél átlagosan 110 kilogrammal könnyebb lett.
Persze nem maradt el a fejlesztés a technológia terén sem. Az Audi A4-ben 30 féle rendszer dolgozik, megkapta például a Predictive Efficiency Assistance-t, ami a navigációs rendszert köti össze az autó hatékony működtetésével, vagyis környezeti jellemzők – dombok, lejtők, sebességkorlátozások, kanyarok – figyelembevételével üzemelteti az autó. Lassít, szabadon fut vagy akár figyelmeztet. A motorok tekintetében sem lehet panasz, a három benzinmotor és a négyféle gázolajos 150 és 272 lóerő közti teljesítményre képes. És még egy apróság: a benzines változat olyan csendes, hogy az már szinte lopakodó üzemmód.
BMW 7-es sorozat
A bajorok nyár közepén mutatták be az új 7-es BMW-t, ami az Audi A4-hez hasonlóan sokkal inkább belülről, mintsem kívülről változott sokat. Az előző modellhez képest 130 kilogrammot fogyott, a méretek tekintetében pedig hosszúságra és magasságra is nagyobb lett. Az autót kétféle benzinmotorral indították el a piacon: a 326 lóerős 3.0 literes turbós hathengeressel és a 450 lovas 4.4 literes turbó V8-assal, míg a dízel változat motorterében egy 265 lóerős 3,0 literes hathengeres duruzsol.
És ha már motor, nem szabad persze megfeledkezni a paletta nagy újdonságáról a BMW 740e hálózatról tölthető (plug-in) hibridmodellről sem – amely a hosszított tengelytávú BMW 740Le, illetve összekerékhajtású kivitelben is megjelenik. Négyhengeres benzines erőforrás és egy elektromos motorból áll, amelyek együttesen 326 lóerős rendszerteljesítményt adnak le.
Ami a szoftvereket illeti: az iDrive egyre kiforrottabb, emellett pedig mozdulatvezérlési rendszer is került a kocsiba. A kocsi képes vezető nélkül is egyenes állású parkolóhelyre és garázsba, illetve kifelé parkolni. A távirányítású parkolással így a különösen szűk helyek is jól kihasználhatók.
Jaguar XE
A bébi Jaguart még 2014 szeptemerében mutatták be, és rögtön olyan autók ellenfeléül szánták, mint a BMW 3-as sorozat, a Mercedes-Benz C-osztály, vagy épp az Audi A4. A siker érdekében mindent be is vetettek a cégnél, a gyári összeszerelő sortól a motorig szinte minden megújult a kocsiban. A legerősebb sportváltozatát 345 lóerős 3 literes V6-os blokkal szerelték fel, de a 164 lóerős négyhengeres dízel is sokak igényét kielégíti a prémium középkategóriában.
Persze nemcsak ezért lehet szeretni, hanem az áráért is, Jaguarhoz képest a 10-13 millió forint nemcsak, hogy nem tűnik soknak, de a BMW-k mellett még a Volkswagen Passatnak is konkurenciát tud teremteni. Persze annyira talán nem tágas az autó, na de akkor is egy Jaguarról beszélünk. Még több fotót itt találhat róla.
Mazda MX-5
Fiatalként a fél karunkat odaadtuk volna, hogy egy Mazda MX-5 tulajdonosai lehessünk, majd jött az RX-8, amivel az MX-5 a nagy Ő kategóriából rögtön diákszerelem besorolást kapott. Az elmúlt bő 10 évben ez nagyjából így is maradt, a 2014 szeptemberében bemutatott új MX-5 viszont ismét felkeltette az érdeklődésünket – és úgy tűnik, nem csak a miénket.
A japánok nem mertek túl sok kockázatot vállalni, de a gép azért megújult annyira, amennyire arra egy új modell esetén szükség van. Az új sportautó 105 milliméterrel rövidebb, 10 mm-rel szélesebb és 20 mm-rel alacsonyabb lett a kifutó szériánál. Az alumíniumszerkezetnek köszönhetően a súlypontja lejjebb került, mint az elődé, amely szintén jót tesz a vezethetőségnek, amellett, hogy a kocsi vállmagassága is alacsonyabb lehet ezzel. Ja, és nem mellesleg 100 kilogrammtól is megszabadult, ami egy sportautó esetében csak egy dolgot jelenthet: még sportosabb vezetési élményt.
A meghajtásról két Skyactive technológiás motor gondoskodik: az 1.5 literes és a 2.0 literes négyhengeres benzines. A gyengébb változat 142, a nagyobb teljesítményű 183 lóerős. A súlyarányt 50:50 százalékban sikerült elosztani.
Opel Astra
Az Opel számára igen izgalmas lesz az idei Év Autója szavazás, egy esetleges győzelemmel tíz éven belül harmadjára vinnék el a címet. 2012-ben az Ampera, 2009-ben pedig az Insignia volt a befutó. Bár az elmúlt évtizedekben ennél többször is nyertek már (1987 - Omega, 1985 - Kadett), az Astra ezt a sikert még sosem tudta elérni. 1992-ben a Volkswagen Golf, 1999-ben pedig a Ford Focus utasította maga mögé a modellt, 2010-ben pedig "csak" a harmadik helyen végeztek.
Az idei év azonban más lehet, ennek okát pedig mi magunk is megtapasztaltuk, amikor tesztelhettük a vadonatúj modellt. Az új Astránál saját platformot használva, rengeteg újdonságot beépítve, egy európai igényű kompakttal álltak elő. A középkonzolról lepucolták az összes felesleges gombot – sőt, még egy olyat is, ami talán jól jött volna –, a motortérbe pedig szerencsére csak turbós erőforrásokat pakoltak. Nemcsak a a benzineshez képest lényegesen komolyabb nyomaték, de a sokkalta jobb a váltó is meggyőző volt a dízelben. Szerencsére a súlyból is sikerült lefaragniuk 125 kilogrammot az előző generációhoz képest, így minden szempontból dinamikus autót kaptunk.
A felhasznát anyagok jók, a kényelem garantált, így minden adott, hogy a tömegek számára elérhető gépben úgy érezze magát az ember, szebb/jobb autót nem is kívánhatott volna.
Skoda Superb
Bő háromnegyed évvel ezelőtt, 2015 májusában elvittük egy menetpórbára a csehek legújabb gépét, a Skoda Superbet, és ősztinén szólva meg is értjük, hogy a zsűri végül beválogatta a top 7 autó közé a döntőbe. Skoda még sosem nyert Év Autója címet, erre viszont most minden esélyük megvan: a középkategória óriása hihetetlenül tágas, jól felszerelt és elegáns, minőségben sincs hiba, az ára pedig nagyon is rendben van.
A kocsit 29 különböző okos megoldással szereltek fel, és bár a Passat szintjét nem szárnyalják túl a csehek, azért elég közel állnak hozzá. Az autót kellemes és pihentető vezetni, a távolságtartó tempomat sávtartó automatikával egészen átveszi a vezetés terhét a sofőrtől, a parkoló asszisztensek párhuzamos és derékszögű parkolásnál is egyaránt segítenek, a vészfékező rendszer dugóban araszoláskor tesz jó szolgálatot, míg a radarok tolatásnál már a keresztirányú forgalmat is figyelik.
Mindezt viszont nem mérik drágán, motortól függően – amiből jó sok van, ugyanis nyolcféle Euro 6-ossal szerelték fel – nagyjából 7,2 milliótól 12 millióig tart a sáv. Utóbbi talán drágának hangzik, cserébe viszont az abszolút csúcsfelszereltségű Laurin & Klement kivitel vihető haza.
Volvo XC90
Sokaknak talán meglepő lehet, de a Skoda mellett a Volvo sem nyert még soha Év Autója elismerést – igaz, kétszer voltak már harmadikok. 1984-ben a Volvo 760, 2013-ban pedig a V40 kapaszkodott fel a dobogó harmadik fokára, most pedig az XC90 az, ami igyekszik megugrani a szintet.
Ahogy az a tesztünkből is kiderül, erre minden esélyük meg is van a svédeknek. A központi kezelőegység egy nagy androidos táblegép, az autóban ezen keresztül lehet mindent, de tényleg mindent beállítani. Az általáunk tesztelt XC90 motorterében egy 225 lóerős négyhengeres turbódízel kapott helyet, a 20 colos kerekek viszont a légrugós futómű ellenére rendesen ütögetnek a magyar utakon.
Az autó16 féle világújdonságot jegyez biztonsági rendszerei kapcsán, amik nem "csak úgy benne vannak" a gépben, hanem a sofőrrel is képesek együtt működni. Mindezek viszont nemcsak a jelenlegi versenyben segítheti megnyerni az Év Autója elismerést, hanem meggyőzően mutatnak afelé, hogy 2020-ra a Volvo autóiban tényleg senki sem fog meghalni.
Mindezek után már csak egyetlen kérdésünk van:
Ha szeretne elsőként értesülni, melyik autó nyeri az Év Autója címet, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.