szerző:
Radovits Dávid
Tetszett a cikk?

A csehek mindent megtettek, hogy kijavítsák a Superb előző generációjának hibáit. A középkategória óriása elképesztően tágas, jól felszerelt és határozottan elegáns. A minőségben sincs hiba, sőt a kedvező árazás is összejött. Hol van itt zsákbamacska?

Amikor a Skoda közvetlenül az ezredforduló után bemutatta az első Superbet, kissé meglepte a piacot, hiszen a Volkswagen Passat megnyújtott padlólemezére épülő középkategóriás limuzin racionális alternatívaként jelent meg a Passat/Mondeo vonalon. A műszaki és minőségi elmaradásait a kedvező árával és tekintélyes méretével ellensúlyozta, amit a 2008-ban bemutatott második generációval igyekeztek ugyan kijavítani, de a jelentős minőségi ugrás ellenére sem lett tökéletes a kettes Superb. Viszont így is elkelt belőlük 700 000 példány.

Hogy a sikersztori folytatódjon, a harmadik generáció fejlesztésébe apait-anyait beleadtak a csehek, most először pedig úgy tűnik, hogy nem csak a tervezés során kaptak szabad kezet, hanem a konszern alkatrészpolcairól is leemelhették végre a legmodernebb darabokat. Ennek eredményeképpen megalkották a márka eddigi legjobb autóját, ami a sajtóanyag szerint egy új korszak kezdete. Talán túlzásnak tűnhet a kijelentés, de a Firenze környékén megtartott nemzetközi menetpróbán hamar bebizonyosodott, hogy a kategória egyik legjobb ár/érték aránnyal rendelkező autójával van dolgunk.

Skoda Superb - galéria
R.D.

Ez főként annak köszönhető, hogy a Superb végre azokon a területeken is nagyot lépett előre, ahol eddig jelentős lemaradásban volt. Az egyik ilyen a formaterv, ami az első felfújt Passat, illetve a második generáció aránytalan idomai után végre elegáns, arányos és izgalmas. Az aktuális márkaarculathoz igazodó széles hűtőmaszk, a cseh kristályipar termékeit idéző első lámpaburák és karakteres hátsó lámpák, illetve a határozott élek persze nem lennének elegendőek, ha meghagyták volna az előd arányait, de szerencsére nem ez történt.

Az új Superb alatt ugyanis a Volkswagen konszern moduláris padlólemeze (MQB) kapott helyet, így az elődhöz képest 8 centiméternyit növelhettek a tengelytávon, míg a nyomtáv elöl négy, hátul öt centit szélesedett, ezzel párhuzamosan pedig az első túlnyúlásból lecsippentettek hatot. A teljes hossz így csak 28 millimétert nőtt, viszont a 2,84 méteres tengelytávval sokkal nagyautósabb lett a megjelenése és tágasabb a helykínálata. Utóbbi főként a hátsó lábtér jelentős gyarapodásán érezhető, de megemlítendő, hogy a fej- és a válltér is centikben mérhetően fejlődött. Erre ugyan eddig sem volt panasz, de mostantól tényleg fejedelmi kényelmet kínál, így minden eddiginél alkalmasabb sofőrös autónak, az államtitkárok nagy örömére.

R.D.

Magánvásárlóként is van ok az örömre, hiszen nem csak a helykínálat, de a korábbi Twindoor csomagtérajtót mellőző, immáron láblendítéssel is nyitható puttony mérete is nőtt, méghozzá 625 literre, ami a hátsó ülések ledöntésével közel 1,8 köbméterre nő. Az ötajtós karosszériának köszönhetően ráadásul jól is pakolható, hiszen az ajtó nem csak kellően széles, de magasra is nyílik (1,86 méter), míg a csomagokat továbbra is csak 70 centi magasra kell emelni.

Ha esetleg valami kimaradna pakolás közben, annak garantáltan megtaláljuk a helyét az utastérben, köszönhetően a mindenhova szétszórt tároló rekeszeknek, melyek közül az ajtók oldalában másfél literes palackok is elférnek, az első ülések közötti palacktartóban pedig bütykös gumialátét segíti az egykezes kupaktekerést. Mindezt összeadva akár nyolcliternyi üdítőt is el tudunk suvasztani, így garantáltan nem fog senki kiszáradni az utazás során.

És megázni sem, hiszen a 29 okos megoldás közül az egyik az első ajtókban helyet kapó esernyő, amit talán a Rolls-Royce ihletett. Nem csak az okos megoldások és a helykínálat miatt szerethető a harmadik generációs Superb belseje, hanem az ehhez társuló ergonómiából és minőségérzetből fakadóan is. Az elektromosan állítható, deréktámaszos bőrfotelekben kényelmesen lehet terpeszkedni, kézre állnak a kapcsolók, magától értetődő a központi érintőképernyő használata, valamint az összeszerelési minőségbe sem lehet belekötni.

R.D.

Azt viszont mindenképp hozzá kell tenni, hogy a Passat szintjét nem szárnyalhatták túl a csehek, így például a műszerfal nem rendelhető vetített háttérrel, és az analóg hátlap sincsen túldizájnolva, de ez legyen a legnagyobb probléma. Cserébe viszont rendelhető háromzónás klímával, 12-hangszórós Canton audiorendszerrel, akár 9 légzsákkal és egy rakás vezetéstámogató asszisztenssel, amikre a későbbiekben még visszatérünk, de előtte jöjjön a legfontosabb, az hogy milyen vezetni!

Röviden összefoglalva: kellemes és pihentető. A nyolcféle Euro 6-os motorváltozat közül az 1.4 TSI és a 2.0 literes TDI 150 lóerős változataival szerelt tesztautókat próbáltunk a menetpróbán, melyek közül egyértelműen utóbbi passzol legjobban a Superb kilométerfaló karakteréhez. Ennek ellenére nem akarnánk senkit lebeszélni az erősebbik 1.4 TSI-ről sem (az 1.8-ról és kétliteresről meg pláne), hiszen a hengerlekapcsoló funkcióval rendelkező blokk kellő vehemenciával és kifinomult járáskultúrával mozgatja az elődjénél 75 kilogrammal könnyebb limuzint, 6-7 liter körüli átlagfogyasztással párosulva.

R.D.

Dízel fronton talán az 1.6 TDI százhúsz lóereje is elegendő lehet, de a 150 lovas kétliteres turbódízel ismeretében egyértelműen ez (vagy valamelyik erősebb változata) a befutó. Az említett teljesítmény, az 1750-nél ébredő 340 Nm csúcsnyomaték, valamint a precízen és finoman kezelhető hatfokozatú manuális váltó takarékos és dinamikus autózást tesz lehetővé. A méretéből és a tömegéből fakadóan sosem lesz egy kanyarvadász, de legyünk őszinték, nem is erre szánták, hanem arra, hogy több száz kilométeres autópályázások után is frissen szálljunk ki belőle, illetve a benzinkúton se kapjunk szívrohamot.

Ezt pedig hibátlanul hozza, hiszen a komfortosra hangolt futóműve zajtalanul hullámzik át az úthibákon, amiből a kormányig alig jut el valami. Ráadásul most először rendelhető DCC adaptív futómű is az autóhoz, melynek Sport módja nem csak a futóművet varázsolja feszesebbre, de a kormányrásegítés mértékéből is visszavesz. A megvalósítás nem rossz, előfordulhat olyan helyzet, amikor sietni kell egy kihalt szerpentinen, de aki nem akarja kifizetni az adaptív futómű 300 000 forintos felárát, annak valószínűleg tökéletes lesz a normál hangolású felfüggesztés is.

R.D.

Az asszisztens rendszereken viszont érdemes elgondolkodni, hiszen egyrészt ettől is lesz kis túlzással prémium rivális a Superb, másrészt Volkswagen-fejlesztések révén jól átgondolt és remekül használható rendszerekről van szó. Például a távolságtartó tempomat sávtartó automatikával egészen átveszi a vezetés terhét a sofőrtől, a parkoló asszisztensek párhuzamos és derékszögű parkolásnál is egyaránt segítenek, a vészfékező rendszer dugóban araszoláskor tesz jó szolgálatot, míg a radarok tolatásnál már a keresztirányú forgalmat is figyelik. Szintén hasznos az Auditól átszivárgó smart light funkció, melynek köszönhetően felkapcsolt távolsági fényszóróval sem vakítjuk el a szemből érkezőket.

Nem maradt más hátra, mint az anyagiak tisztázása, ami más modellek esetében általában azzal a konklúzióval zárul, hogy nagyon jó, csak drága. Az új Superb esetében viszont jó hír, hogy a 125 lóerős 1.4 TSI-vel szerelt belépőmodell 7,2 millióról indul, az 1.6 TDI 7,6 milliótól vihető haza, a nagyon ajánlott 2.0 literes TDI alapváltozata pedig 8,1 milliót kóstál.

Ez már önmagában alatta marad a Volkswagen Passat hasonló motorizáltságú változatainak, de ahogy feljebb megyünk a felszereltségi szinteken, úgy lesz egyre jobb a sokat hangoztatott ár-érték arány, ugyanis az abszolút csúcsfelszereltségű Laurin & Klement kivitel is hazavihető 9,5–11,9 millió között, hajtáslánctól függően.

És most jön a csattanó, mindehhez a bevezető akció keretében 900 ezer forintos árkedvezmény jár, vagyis már 6,3 millió forinttól beleülhetünk a Skoda új zászlóshajójába, míg az erősen ajánlott 2.0 TDI-vel szerelt, szépen felextrázott modell is bőven megáll 8,5 millió alatt.

Még több autós tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!