szerző:
Tetszett a cikk?

„Csak a lényeg” – hirdeti magáról a Fiat kompakt kategóriába visszatérő négyajtós autója, amely a nagyon árérzékeny vevőkör fantáziáját mozgathatja meg első sorban.

Néhány évvel ez előtt – vagyis a kompakt szabadidő-autók eljöveteléig – a C-szegmens limuzinjai meghatározó autók voltak mifelénk is az utakon. A klasszikus három doboz – motor, kabin, csomagtér – elrendezésű forma mára visszaszorulóban van, ám jól megválasztott piaci jelenlét mellett, lehet még keresnivalója ezeknek az egyébként praktikus modelleknek is.

A kompaktok a hazai összpiacot tekintve az eladások harmadát adják. Formailag messze az ötajtós (csapotthátú) a legnépszerűbb formátum, majd a kombi és a limuzin változat következik. Érdekes módón a Fiat a visszatérő Tipóval mégis fordított sorrendet választott. Elsőnek a négyajtós variánssal jöttek ki, majd nyár végén jön az ötajtós míg végül valamikor az év vége felé érkezik a kombi Tipo is. A bemutatkozási sorrend oka leginkább az lehet, hogy a Tipo meghatározó piacai, a török, az észak-afrikai és kelet-európai még mindig a szedán formára van ráállva.

Fiat Tipo - galéria
D.P.

A Fiat egyébként mostanra deklaráltan szétválasztotta termékpalettáját, funkcionális és emocionális autókra. Az előbbiben a Panda, a Bravo, mostantól a Tipo van. Míg a másik az 500-as család, valamint poszterautónak való Fiat 124 Spider.

Szó, mi szó a Tipo – amely 1989-ben Év Autója volt – sosem az emóciók autója volt. Sokkal inkább a nyolcvanas, kilencvenes évek akkoriban még erős itáliai iparának igáslova, amelyből el is adott a torinói márka 2 millió darabot. Ahogyan az idők változtak a Fiat inkább a nagyobb hasznot hozó, egyedibb autók felé fordult, de a mostanra rájöttek, nem elég a retrómenő 500-as, kell még valami, amivel a piaci jelenlétüket tudják erősíteni.

Az új szedánjukkal a jelenlegi magyar piacot tekintve - a Fiat saját felsorolása alapján - lényegében 9 modellel versenyeznek majd, azért a nagyjából 3000 vevőért, akik kompakt szedánt választanak maguknak. A konkurencia a Citroen C-Elyseé, a Mazda 3, a Dacia Logan, a Peugeot 301, az Opel Astra, a Toyota Corolla, a Ford Focus (4-ajtós) és a Renault Fluence. Közéjük érkezett meg a Fiat Tipo.

Fiat Tipo - galéria
D.P.

Az új Tipo 4,53 méter hosszú, 1,79 méter széles, a magassága 1,5 méter. A tengelytávja 2,64 méter, vagyis az adatok jól mutatják ez már egy teljes értékű kompakt autó, nem a Fiat Puntóra építkező, vállban kissé szűkös modell, mint a Fiat Linea volt. A csomagtér a Tipo esetében 520 liter, amely bőséges. A tárolóhelyeket a csomagtéren kívül rádásul még 9 apróbb nagyobb rekesz egészíti ki.

A márka most is, már nem először, egy Opening Edition változattal kíván gyors sikereket produkálni és a március elsejétől rendelhető autóra már 47 megrendelés érkezett is. Nyárig egyébként nagyjából 200 darab eladásával számolnak. Az 1.4 literes, 16 szelepes 95 lóerős benzinmotoros Opening Edition felszereltsége szériaként a navi, bluetooth, 17”-es felnik, tolatóradar, 6 légzsák, klíma, esőérzékelős ablaktörlő, krómcsomag, tempomat, bőr multikormány, ködlámpa, kartámlák, elektromos deréktámasz,  valamint az 5” TFT kijelző. A Fiat ezt 3,99 milliós áron kínálja.

A kínálat ezen darabja lehet egyébként is a siker a magánvásárlók körében, amelyek arányát 30 százalékosra várják az eladásokban. Az 1.4 literes mellett még háromféle motorral érkezett az olaszok újdonsága. A nagyobbik benzines az 1.6 110 lóerős egység 152 Nm-es nyomatékkal, míg a dízel paleta kisebbik motorja az 1.3 literes Mjet 16V, 95 lóerős és 200 Nm-es teljesítménnyel. Az erősebbik gázolajos egység az 1.6 literes Mjet 16V már 120 lóerővel és 320 Nm-es nyomatékkal rendelkezik. A variánsok közül 5 fokozatú manuális váltó csak a kisebbik dízelhez kérhető, a többiek közül az erősebbik benzines kaphat automata váltót, egyébként a hatfokozatú manuális a sztenderd.

Fiat Tipo - galéria
D.P.

Amit mi, egy gyors tesztkörön kipróbáltunk, az említett Opening Editionnél jelentékenyen drágább modell volt, a konkrét árát tekintve 5,93 millió forintért kínált 1.6 literes Multijet dízel, a Lounge felszereltséggel. A 120 lóerős és 320 Nm-es nyomatékú kéziváltós autó - Euro 6-os természetesen AdBlue nélkül is - lényegében a kínálat csúcsa. Az ilyen sajtóbemutatókon szokásos fél órás tesztkör pontosan arra volt elég, hogy egy ilyen autóról kiderüljön rendben van-e nagyon nagy általánosságban.

Ami kijelenthető, hogy a 120 lóerő és 320 Nm nyomaték, amely már 1700-as fordulatnál jelentkezik, egyáltalán nem szerény egy ilyen 1300 kilo körüli autónak. A váltó kicsit talán finomabb lehetne, a futómű - elöl független McPherson rugóstagokat, hátul csatolt hosszlengőkarokkal és 17 colos kerekkel - a pesti flaszteren is jól boldogul, a fékerő volt talán szokatlanul röviden adagolható. A kezelőszervek egyértelműek, azonban mára egy ilyen kicsi, 3,5 colos TFT képernyő igazán zsebtévésnek hat a műszerfalon. Az ülések kényelmesek, a szövet kifejezetten ízléses ebben a szűrkés, keresztben vart mintázattal, és a hátsó hely is kényelmesnek tűnt, még 180 centis testmagasság felett is.

hvg.hu

A kocsit 40 országban kezdték forgalmazni. Az elsődleges piac a gyártó országként is szerepet vállaló Törökország – a kocsi a Fiat bursai üzemében készül – valamint Észak-Afrika, Kelet-Európa árérzékeny országai. Bár mint a csütörtöki napon kiderült Észak-Amerikában Dodge Neon néven is visszatér a kocsi a Fiat-Chrysler házasságnak köszönhetően.

Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!