szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Minél régebb óta vezet valaki, annál hajlamosabb elhinni magáról, hogy mindent tud, ez pedig gyakran balesethez vezet. Íme 10 hasznos tipp, amit betartva csökkenthetjük a balesetek kockázatát.

Számtalan baleset történik amiatt, mert a sofőrök sokkal jobb autóvezetőnek tartják magukat, mint amilyenek valójában. A határokat általában a fiatal(abb) generáció feszegeti például a gyorshajtással, ami miatt már az is bebizonyosodott: az idősek korántsem olyan veszélyes közlekedők, mint azt a legtöbben gondolják. A Car Throttle pont az ilyen statisztikák miatt döntött úgy, összeállítja azt a 10-es listát, amit elvileg minden autóvezetőnek ismernie (és alkalmaznia) kellene, mégis sokan feledkeznek meg róla. A pontokat betartva viszont bárkiből jobb sofőr lehet.

1. A kanyarokban mindig oda nézzünk, ahová érkezni szeretnénk az autóval. Ez az apróság már elég ahhoz, hogy az átlagosnál jobban ítéljük meg a kanyart, így jóval lágyabban vezethetjük rajta keresztül a kocsit, nem fogjuk rángatni az autót.

TouriClips

2. Figyeljünk a távolban lévő autókra. Az erős forgalomban fontos, hogy a körülöttünk lévő dolgokat jól fel tudjuk mérni, de legalább ilyen fontos az is, hogy a távolban lévő járművekre koncentráljunk. Ezzel egyrészt hamarabb észrevehetjük a KRESZ-táblák jelzéseit, másrészt több időnk lesz "felkészülni" arra, hogy elkerüljük az ütközést, ha előttünk valamilyen baleset történik.

3. Vegyük fel a forgalom sebességét. Ahol lehet, haladjunk konstans sebességgel – ami persze még belefér a KRESZ által megengedett sebességhatárba.

MTI / Vajda János

4. Ne gyorsítsunk vagy lassítsunk indokolatlanul. Ezzel nemcsak a baleset, a dugók és torlódások is elkerülhetők, és erre már tudományos bizonyíték is van. Ha tehetjük, vegyük fel korábban a lábunkat a gázpedálról (például egy kereszteződés előtt), és hagyjuk, hogy a motorfék (is) dolgozzon.

5. Vezessünk manuális váltóval szerelt autót. A Car Throttle szerint az automata váltós gépekkel ellentétben a manuális váltó nagyobb öszpontosításra készteti a sofőrt, így a figyelme is később lankad. Az agyunk már azelőtt elkezd gondolkodni a következő lépésen, hogy azt meg kellene tenni (kuplunk lenyomása, láb levétele a gázpedálról, váltás stb.), a folyamatos feladatok pedig éberen tartják.

Car Throttle

6. Tanuljuk meg, mit kell tenni egy túlkormányzott autó esetében. Az esős/havas időben gyakran csúszik meg a kocsi az úton, és olyankor bizony gépészkedni kell. Az autósok többsége viszont nem tudja, mi a teendő ilyenkor, illetve ha van is sejtése, általában a rosszabbik megoldást választja. Időnként érdemes lehet egy vezetéstechnikai tréningen részt venni, ahol ezekre a dolgokra (is) megtanítják az embert.

7. A versenypályákon alkalmazott sarok-lábujj visszakapcsolás a hétköznapi autózásban is jól jöhet. Míg a versenykörnyezetben a fékezési idő lerövidítésére és ezáltal a gyorsabb köridő elérésére alkalmazzák, addig a hétköznapi autóknál segíthet, hogy megnövelni a sebességváltó élettartamát, és maga a sebességváltás is sokkal könnyedebb lesz tőle. Arra azért érdemes figyelni, hogy egy elég nehéz technikáról van szó, ami sok gyakorlást igényel.

Car Throttle

8. Gyakoroljuk a tolatást. Sokan idegenkednek tőle, mondván, hogy nem érzik magukat (és az autót) annyira biztonságban, ha tolatva, és nem orral előre kell beállni valahova. Ők azok, akik rettenetesen megszenvednek akkor, amikor más lehetőség nincs egy adott helyzetben, csak a tolatás (például kiállni egy parkolóhelyről úgy, hogy közben erős forgalom van mögöttünk).

9. Gyakoroljuk a parkolást. Elsőre feleslegesnek tűnhet, viszont gondoljunk csak bele, csak egy bevásárlóközpontban hány rosszul parkoló autóst látunk. Akkor már inkább szánjuk rá az időt, és gyakoroljunk egy kicsit (például az említett bevásárlóközpont parkolójának azon részén, ahol alig vannak autók).

Iinstagram Roybling12

10. Legyünk türelmesek. A balesetek jelentős részét valószínűleg el lehetne kerülni, ha a sofőrök türelmet gyakorolnának a kocsiban. Ha nem áll mögöttünk senki, és nem tartjuk fel vele a forgalmat, érdemesebb megvárni egy kereszteződésben, hogy szabad legyen az út, minthogy két érkező kocsi közé "befurakodjuk" magunkat.

Korábbi autós tippjeinket ide kattintva érheti el.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!