Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d3293ce7-708d-424b-b7a6-4660ebc2a8d5","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A párizsi olimpián arany- és ezüstérmet nyert úszó nem nevezte meg a felkészítőit, akik így millióktól estek el. Egy törvénymódosítás értelmében most visszamenőleg is megkaphatják a pénzt.","shortLead":"A párizsi olimpián arany- és ezüstérmet nyert úszó nem nevezte meg a felkészítőit, akik így millióktól estek el...","id":"20250520_lex-milak-kristof-edzo-eletjaradek-uszoszovetseg-wladar-sandor-schmidt-adam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3293ce7-708d-424b-b7a6-4660ebc2a8d5.jpg","index":0,"item":"9134e023-d5da-4ba9-8350-8aa5ed226bc6","keywords":null,"link":"/sport/20250520_lex-milak-kristof-edzo-eletjaradek-uszoszovetseg-wladar-sandor-schmidt-adam","timestamp":"2025. május. 20. 13:06","title":"Elfogadták a „lex Milákot”, a sportért felelős miniszter is odaítélheti az edzői életjáradékot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"551acd2f-9b4e-477f-b25a-35aa6d8ba291","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Polgármesteri pozíciójáról nem mond le, függetlenként folytatja.","shortLead":"Polgármesteri pozíciójáról nem mond le, függetlenként folytatja.","id":"20250520_Kilep-a-Fideszbol-ivadi-polgarmester-Ivady-Zsolt-pedofil-Harcosok-Klubja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/551acd2f-9b4e-477f-b25a-35aa6d8ba291.jpg","index":0,"item":"fe4562c2-4cb9-4fef-a12f-e98d6f588a1a","keywords":null,"link":"/itthon/20250520_Kilep-a-Fideszbol-ivadi-polgarmester-Ivady-Zsolt-pedofil-Harcosok-Klubja","timestamp":"2025. május. 20. 10:44","title":"Kilép a Fideszből a polgármester, aki elítélt pedofilt szervezett be a Harcosok Klubjába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b6115e3-b336-4e1b-ae9a-b4a3de9702d6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új üzenetküldési lehetőségek jelennek meg a Viber alkalmazásban. A felhasználók a márkákkal való kommunikáció során találkozhatnak a Carousel és a List néven bemutatott új interaktív megoldással.","shortLead":"Új üzenetküldési lehetőségek jelennek meg a Viber alkalmazásban. A felhasználók a márkákkal való kommunikáció során...","id":"20250520_viber-uzleti-uzenetek-carousel-list-markak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b6115e3-b336-4e1b-ae9a-b4a3de9702d6.jpg","index":0,"item":"f6c23dea-53d0-4f2f-8d32-4f5cc384a81f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_viber-uzleti-uzenetek-carousel-list-markak","timestamp":"2025. május. 20. 08:03","title":"Újfajta üzeneteket fog kapni a Viberben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2933b0e5-b9a6-4171-8b91-2e0455bad11c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Mindenki kipróbálhatja, hogy milyen lesz odakerülni, ha van merszük nem csak az állam adócsecsein lógni.","shortLead":"Mindenki kipróbálhatja, hogy milyen lesz odakerülni, ha van merszük nem csak az állam adócsecsein lógni.","id":"20250520_Kutyapart-Kossuth-ter-borton-atlathatosagi-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2933b0e5-b9a6-4171-8b91-2e0455bad11c.jpg","index":0,"item":"b5c73d4e-d161-4e5f-a68e-2b5840c2f23c","keywords":null,"link":"/itthon/20250520_Kutyapart-Kossuth-ter-borton-atlathatosagi-torveny","timestamp":"2025. május. 20. 11:31","title":"Börtönt épít a Kutyapárt a Kossuth térre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d8e0e0e-a91a-48f4-bb6c-0339ba519d3c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jennifer Lopez állítólag nem kapott engedélyt arra, hogy a róla készült fotókat ő maga tegye közzé, ezért a fotós és egy ügynökség is kártérítést követel.","shortLead":"Jennifer Lopez állítólag nem kapott engedélyt arra, hogy a róla készült fotókat ő maga tegye közzé, ezért a fotós és...","id":"20250521_jennifer-lopez-foto-instagram-szerzoi-jog-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d8e0e0e-a91a-48f4-bb6c-0339ba519d3c.jpg","index":0,"item":"030a0d4e-91d2-4379-a0e6-f0729ea1fe91","keywords":null,"link":"/tudomany/20250521_jennifer-lopez-foto-instagram-szerzoi-jog-per","timestamp":"2025. május. 21. 09:14","title":"Ezt a két fotót osztotta meg magáról Jennifer Lopez az Instagramon, 212 milliót fizethet miatta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a26c0d4f-3150-486a-84ca-fcc3bb4cd7c6","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekes nem jött zavarba.","shortLead":"Az énekes nem jött zavarba.","id":"20250520_Koncert-kozben-kapcsolodott-ki-Katy-Perry-melltartoja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a26c0d4f-3150-486a-84ca-fcc3bb4cd7c6.jpg","index":0,"item":"33d2552e-047a-4577-9347-5cb990623975","keywords":null,"link":"/elet/20250520_Koncert-kozben-kapcsolodott-ki-Katy-Perry-melltartoja","timestamp":"2025. május. 20. 11:04","title":"Koncert közben kapcsolódott ki Katy Perry melltartója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bdf7b22e-4b44-4ae8-baf7-2384912b35d9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Becsey Zsolt diplomataként és a második Orbán-kormány államtitkáraként is EU-s ügyekkel foglalkozott, és úgy véli, hogy egy tagállam csatlakozásáról a parlamentnek és nem népszavazásnak kell döntenie, már csak azért is, mert utóbbi esetben Magyarország sem került volna be az unióba.","shortLead":"Becsey Zsolt diplomataként és a második Orbán-kormány államtitkáraként is EU-s ügyekkel foglalkozott, és úgy véli...","id":"20250521_becsey-zsolt-ukrajna-eu-orban-kormany-belpolitika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bdf7b22e-4b44-4ae8-baf7-2384912b35d9.jpg","index":0,"item":"b0c37c64-3da6-4d7c-ac47-6c3fa8108a46","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_becsey-zsolt-ukrajna-eu-orban-kormany-belpolitika","timestamp":"2025. május. 21. 09:58","title":"Volt fideszes EP-képviselő: Feltételek és határidők ismerete nélkül azt mondani, hogy nem vesszük fel Ukrajnát, komoly politikai hiba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ebbe166-5396-4de4-87d0-93d7faf0dfc0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új, szuperdrága előfizetési csomaggal rukkolt elő a Google, benne a cég szolgáltatásainak színe-javával. Kérdés azonban, hogy lakossági szinten kinek lesz szüksége erre, pláne ennyiért.","shortLead":"Új, szuperdrága előfizetési csomaggal rukkolt elő a Google, benne a cég szolgáltatásainak színe-javával. Kérdés...","id":"20250521_google-ai-ultra-elofizetes-mesterseges-intelligencia-csomag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ebbe166-5396-4de4-87d0-93d7faf0dfc0.jpg","index":0,"item":"e03e64fc-38a0-4d5e-94dd-4bb9e0d5b7b8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250521_google-ai-ultra-elofizetes-mesterseges-intelligencia-csomag","timestamp":"2025. május. 21. 10:03","title":"Havi 90 000 forintba kerül a Google új előfizetési csomagja – de mégis mit ad a cég egy kisebb vagyonért?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Motorhang és károsanyag-kibocsátás nélkül megy, remekül húz, de nagyon környezettudatosnak kell lenni, hogy megérje a több mint 11 millió forintos vételárát a jelenleg futó elektromos Golf. Ráadásul jövőre jön a nagyobb, 300 kilométer hatótávolságú típus is.
Miközben a Volkswagen dízel-manipulációjának hírei hónapokon át uralták a világsajtót, kevesebb figyelmet kapott, hogy a wolfsburgi gyártómű piacra vitt egy sor alternatív meghajtású típust is, köztük a Golf elektromos és konnektoros (plug in) hibrid változatát. Aztán a megtépázott tekintély visszaszerzése érdekében zöldre festették a hírverést: idén ősszel, a párizsi autó-kiállításon nagy felhajtások közepette leleplezték a holnap elektromos népautójának koncepció modelljét.
A 600 kilométer hatótávolságúnak és önvezetőnek beharangozott négykerekű azonban odébb van, csak 2020-ban kerülhet forgalomba. A környezettudatos VW híveknek így egyelőre be kell érniük az elektromosautó-evolúció most futó e-Golfjával.
A tesztre kapott kocsin még ott virított az „Új e-Golf” felirat is, holott az már nem is a legújabb. Minap röpítették világgá, hogy a 2017-es évjárat hatótávja már ötven százalékkal nagyobb lesz, s megkapja a jövő évi sorozat ugyancsak újfajta digitális szerelvényeit is. Az erkölcsi avulás ellenére az alig kétéves villanyos azonban távolról sem korszerűtlen. Inkább csak iparági szintű e-fejlesztés tempóját jelzi, s a VW erőfeszítését, hogy lépéselőnyre tegyen szert.
D.P.
Első pillantásra az e-Golf hajszálra úgy néz ki, mint a benzines-dízeles változatok. Kívül, főként a frontrészen, csak néhány dizájnelemében különbözik, ledes a világítás, s belül is maradt az enteriőr, elvégre a Golf Európa-szerte piacvezető, nem alaptalanul emlegetik a C osztály etalonjaként. Az is szinte észrevétlen, ám lényeges konstrukciós módosítás, hogy az aero csomag (alsó burkolat, légterelők, speciális kerekek) mellett, a villanyos is megkapta a Golf lejjebb ültetett sportfutó-művét. Mindezt a hatékonyság, az alacsonyabb lég- és gördülő ellenállás miatt, de azért vigyázat: hepehupás utakon könnyen oda lehet ütni a kocsi alját, felsérthető a textilszerű, hővédő borítóanyag.
Ez utóbbira azért van szükség, mert az ülések alatt, a két tengely között utazik a mintegy 300 kiló, 264 cellából álló, Panasonic gyártmányú, 24,2 kWh teljesítményű, lítiumos akkucsomag. A telepek másfél tonnára növelik a kocsi tömegét, viszont az amúgy stabil Golf elektromosan még stabilabbnak tűnik. Bizonyára a tömegközpontban elhelyezett súlyos akkumulátoroknak tulajdonítható, hogy a karosszéria még éles kanyarvétel esetén sem dől meg, jószerivel vízszintben marad.
Az elektrifikációval járó változások igazából műszerfalon kezdődnek. A fordulatjelző helyén lévő zöld (charge – töltés) és a kék (fogyasztás) sávban mozgó mutató arról ad tájékoztatást, hogy vezetéstől függően az akkumulátor töltöttsége nő, vagy éppen áramot fogyaszt az autó. Újabb infotámpont az ebben a műszeregységben kialakított kisebb mérőóra. Mutatja, mekkora gyorsítási teljesítmény áll rendelkezésre, ami azonban nem tévesztendő össze az akkumulátorok kapacitását jelző, baloldalon lévő mérőműszer adataival.
D.P.
A két első ülés között, a sebességváltók szokásos helyén található a „váltókar”, azzal a trükkel, hogy „drive”, vagyis hajtás-állásból az még egyszer hátrahúzható B-be. Ilyenkor a jármű menet közben, a gáz- pontosabban a menetpedál elvételekor erőteljesen (motor)fékez, és áramot tölt vissza az akkumulátorokba. Főként városi közlekedésben, például piros lámpáknál – némi gyakorlás után, B állású vezetéssel – szinte már nem is kell a lábfékre lépni, legfeljebb csak a végső megálláshoz.
Ilyesfajta fékhatás kisebb mértékben (három különböző szinten), a fokozatváltó oldalra billentésével ugyancsak elérhető. Mindez lejtmenetben motorfékként szolgál, ugyanakkor az elektromotor – generátor üzemmódban – elektromos árammá alakítva visszatáplálja a lassulási energiát (rekuperáció) az akkumulátorokba. Az e-Golf sofőrje mindazonáltal normál drive állásban tud legjobban takarékoskodni a rendelkezésre álló hajtási energiával. Ha leveszi lábát a menetpedálról, s hagyja kifutni a kocsit, „vitorlázik”, s nem fogyaszt áramot.
A kifinomult hajtásrendszer további szolgáltatásai közé tartozik, hogy a fokozatváltó mellett lévő nyomógombbal három féle üzemmód közül lehet választani, így is gazdálkodni az akku-kapacitással. Normál esetben 85 kilowatt, azaz 115 lóerő a teljesítmény és 270 Newton-méter a nyomaték. Eco-ra váltva ez 95 lóerőre és 220 Nm-re csökken, a legnagyobb hatótávot kínáló Eco+-ban pedig már csak 75 LE-vel és 155 Nm-el lehet számolni, ami a takarékoskodás jegyében azzal jár, hogy a rendszer már nem engedi bekapcsolni a nagy fogyasztónak számító klímaberendezést. A vezető ilyenkor úgy érezheti, hogy a kocsi ólomlábakon jár, viszont tovább ér: különösen jól jöhet, ha már lemerülőben van az akkumulátor. Megjegyzendő, hogy vészhelyzetben, padlóig nyomva a menetpedált, előjön a maximális teljesítmény.
D.P.
Amúgy az e-Golfot (és minden más elektromos járgányt is) ugyanúgy kell vezetni, mint a hagyományos automata váltósokat, jóllehet a villanymotor karakterisztikája merőben különbözik a belsőégésűekétől. Ennek talán legélvezetesebb vezetési jellemzője, hogy már induláskor rendelkezésre áll a 270 Nm-es nyomaték. Magyarán a Golf kilő, nincs turbólyuk, sebváltó-késlekedés: a 60 km/óra sebesség eléréséhez alig több mint 4 másodperc is elég, 80-on 6,9, 100-on pedig 10,4 másodperc alatt van fent.
Városi szaladgáláshoz ez több mint elég, de újabb korlát, hogy a végsebesség mindössze 140 km/óra, a maximális hatótáv pedig 190 kilométer. Ráadásul ez utóbbi igencsak viszonylagos érték. Az egy feltöltéssel megtehető távolság függ a vezetési stílustól, a terepviszonyoktól és a bekapcsolt fogyasztóktól. Sportosan vezetve, emelkedőktől tarkítva, utasokkal, csomagokkal megrakottan a hatótáv jószerivel inkább 100 km körül mozog. Ezekben a zimankós időkben a légkondi bekapcsolására rögtön 10-15 kilométerrel lejjebb esik a megtehető távolság, sőt még a hátsó-ablak párátlanítására is 2-3 kilométerrel kevesebbet mutatott a kijelző.
További hátrány, hogy az akkutöltés művelete is hosszadalmas. A kocsihoz adott speciális kábellel otthon, a normál, 2,3 kW teljesítményű fali konnektorhoz csatlakoztatva 13, a nagyobb teljesítményű (3,6 kW) hálózatokon 8 óráig tart a teljes feltöltés. Mindemellett Papp László, a Porsche Hungária műszaki oktatója arra is felhívja a figyelmet, hogy ha nem ér el a háromméteres gyári töltőkábel az aljzathoz, senkinek ne jusson eszébe azt megtoldani hosszabbítóval. Rendellenes használat esetén kábeltűz keletkezhet, viszont a gyári típus azonnal megszakítja a töltést, ha túlmelegedést észlel a hálózati csatlakozóban.
D.P.
A háztartási tankoláson kívül azért van lehetőség a töltési macera lerövidítésre. A nyilvános, nagyteljesítményű, egyenáramú töltőoszlopoknál egy második gyári kábellel félóra alatt 80 százalékra felpumpálható az elektromos szufla. Csakhogy itt is van egy szűk keresztmetszet, eltérőek a csatlakozó szabványok. Az e-Golf, – éppen úgy, mint a többi európai autógyártó – a CCS Type-2 nevűt használja, szemben a japánok által favorizált CHAdeMO fajtával, s a lemerülő autós számára bosszantó, hogy az előbbi rendszerű töltőoszlop még ritka holló a pesti utcákon.
Az e-Golf 11,3 millió forintba kerül, kétszer többe az alap-benzinesnél. A borsos vételár – jegyezte meg Papp László – a lítium-ionos akkupakknak tulajdonítható, az teszi ki az autóár nagyobbik részét. Mindezzel szemben az elektromos üzemeltetés költségei alacsonyak. Gyárai adatok szerint a kocsi kombinált fogyasztása 100 kilométerenként 12,7 kWh, ami mintegy 500 forint, azaz töredéke a dízelesekének. Az árelőnyökhöz tartozik, hogy a legutóbbi állami intézkedések nyomán 1,5 milliós ártámogatás nyerhető, továbbá nincs regadó és az elektromos autók ingyen parkolhatnak a fizetős helyeken. Megéri? Lehet tovább kalkulálni.