Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7","c_author":"Arató László","category":"eurologus","description":"A magyar kormány az európai joggal folytatott szabadságharcában két fontos ügyben visszavonulót fújt, amivel sikerült megelőzni, hogy újabb pénzbüntetések szakadjanak az ország nyakába. A befagyasztott uniós pénzek azonban nem kerültek közelebb.","shortLead":"A magyar kormány az európai joggal folytatott szabadságharcában két fontos ügyben visszavonulót fújt, amivel sikerült...","id":"20250611_eu-jog_kotelezettsegszeges_unios-forrasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7.jpg","index":0,"item":"ee939868-ce91-4ace-8d35-31f311d71b51","keywords":null,"link":"/eurologus/20250611_eu-jog_kotelezettsegszeges_unios-forrasok","timestamp":"2025. június. 11. 16:17","title":"Győzelemként ünnepli a kormány, hogy korábban két pert is elvesztett az EU-val szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0874d883-f4da-4588-8364-3ae85341644b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A plugin hibrid biturbó V8-as hajtású BMW XM gyengébb változata kikopott a kínálatból.","shortLead":"A plugin hibrid biturbó V8-as hajtású BMW XM gyengébb változata kikopott a kínálatból.","id":"20250612_mar-csak-az-erosebb-748-lovas-v8-cal-kaphato-a-bmw-xm","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0874d883-f4da-4588-8364-3ae85341644b.jpg","index":0,"item":"59ec01e7-c407-451f-81a8-86b28a434f01","keywords":null,"link":"/cegauto/20250612_mar-csak-az-erosebb-748-lovas-v8-cal-kaphato-a-bmw-xm","timestamp":"2025. június. 12. 08:41","title":"Már csak az erősebb, 748 lovas V8-cal kapható a hegyomlásnyi BMW XM","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2af8526-1860-4c25-a0af-a7fb192cb4d0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bekerült a Samsung tévés alkalmazásboltjába a Selekt, amely 1800 órányi filmet és sorozatot kínál a felhasználóknak úgy, hogy fizetni sem kell érte.","shortLead":"Bekerült a Samsung tévés alkalmazásboltjába a Selekt, amely 1800 órányi filmet és sorozatot kínál a felhasználóknak...","id":"20250611_amc-selekt-samsung-store-okosteve-alkalmazas-streaming-ingyen-film-sorozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2af8526-1860-4c25-a0af-a7fb192cb4d0.jpg","index":0,"item":"0bec1ea6-b469-4c63-b011-fbb58c6a4d80","keywords":null,"link":"/tudomany/20250611_amc-selekt-samsung-store-okosteve-alkalmazas-streaming-ingyen-film-sorozat","timestamp":"2025. június. 11. 08:03","title":"Samsung tévéje van? Lehet, hogy most ingyen kap valamit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a886663-74d1-4b33-95f9-96223c899a43","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A város polgármestere és Kalifornia kormányzója is nyugalomra szólított fel, miután Trump a Nemzeti Gárda után a tengerészgyalogságot is kivezényelte a bevándorlási hatóság akciói miatt utcára vonult tüntetők megfékezésére.","shortLead":"A város polgármestere és Kalifornia kormányzója is nyugalomra szólított fel, miután Trump a Nemzeti Gárda után...","id":"20250611_egyesult-allamok-los-angeles-veszhelyzet-kijarasi-tilalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a886663-74d1-4b33-95f9-96223c899a43.jpg","index":0,"item":"208e5bfa-bb30-46e3-ad9b-b443add8d175","keywords":null,"link":"/vilag/20250611_egyesult-allamok-los-angeles-veszhelyzet-kijarasi-tilalom","timestamp":"2025. június. 11. 05:48","title":"Vészhelyzetet hirdettek és kijárási tilalmat rendeltek el Los Angeles belvárosában a zavargások miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f8de0fb-3b18-4c08-b006-9cb7482676cb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Két hónapja nem volt ilyen erős a forint.","shortLead":"Két hónapja nem volt ilyen erős a forint.","id":"20250610_forint-euro-arfolyam-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f8de0fb-3b18-4c08-b006-9cb7482676cb.jpg","index":0,"item":"dc16c6cf-7093-49a5-b6cd-952c9afcd766","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250610_forint-euro-arfolyam-ebx","timestamp":"2025. június. 10. 15:04","title":"Visszatért a forintárfolyam 400-ra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43c9d0a3-a33d-4cbd-b9e2-5a82c95d1da8","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Donald Trump a kemény rendpárti elnök szerepét igyekezett magára ölteni, de minden jel szerint az, hogy a Nemzeti Gárdát és a tengerészgyalogságot is kivezényelte a Los Angelesben péntek óta tüntető emberek ellen, csak eszkalálta a helyzetet.","shortLead":"Donald Trump a kemény rendpárti elnök szerepét igyekezett magára ölteni, de minden jel szerint az, hogy a Nemzeti...","id":"20250610_Los-Angeles-tuntetes-galeria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43c9d0a3-a33d-4cbd-b9e2-5a82c95d1da8.jpg","index":0,"item":"49dc0756-46f2-4df8-a20a-54024602660d","keywords":null,"link":"/vilag/20250610_Los-Angeles-tuntetes-galeria","timestamp":"2025. június. 10. 14:56","title":"Lángoló autók és könnygázfüst – fotókon a Los Angeles-i tüntetések","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b536406d-800a-420a-a431-0ab0199417d1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Voyager–1 és a Voyager–2 eltérő időpontban lépték át a Naprendszer határának tartott heliopauzát, ami fontos információval szolgált a NASA tudósai számára. ","shortLead":"A Voyager–1 és a Voyager–2 eltérő időpontban lépték át a Naprendszer határának tartott heliopauzát, ami fontos...","id":"20250611_voyager-urszonda-naprendszer-hatara-urkutatas-heliopauza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b536406d-800a-420a-a431-0ab0199417d1.jpg","index":0,"item":"fa701a81-c11b-4137-b111-a5dee08cd586","keywords":null,"link":"/tudomany/20250611_voyager-urszonda-naprendszer-hatara-urkutatas-heliopauza","timestamp":"2025. június. 11. 18:03","title":"Egy 50 000 Celsius-fokos „falat” találtak a Naprendszer szélénél a Voyager űrszondák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eef730c9-d7cf-4f24-9588-566861710289","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tiborcz István budapesti luxusszállodája a működésének második évét még tetemesebb veszteséggel zárta, mint az elsőt.","shortLead":"Tiborcz István budapesti luxusszállodája a működésének második évét még tetemesebb veszteséggel zárta, mint az elsőt.","id":"20250612_cegvilag-tiborcz-istvan-dorothea-hotel-fonix-magantokealap-inkabb-viszi-penzt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eef730c9-d7cf-4f24-9588-566861710289.jpg","index":0,"item":"1fe74e4e-e108-4922-8be7-ea6ee777582f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250612_cegvilag-tiborcz-istvan-dorothea-hotel-fonix-magantokealap-inkabb-viszi-penzt","timestamp":"2025. június. 12. 06:15","title":"Ez az, ami még Tiborcz Istvántól is csak viszi a pénzt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Motorhang és károsanyag-kibocsátás nélkül megy, remekül húz, de nagyon környezettudatosnak kell lenni, hogy megérje a több mint 11 millió forintos vételárát a jelenleg futó elektromos Golf. Ráadásul jövőre jön a nagyobb, 300 kilométer hatótávolságú típus is.
Miközben a Volkswagen dízel-manipulációjának hírei hónapokon át uralták a világsajtót, kevesebb figyelmet kapott, hogy a wolfsburgi gyártómű piacra vitt egy sor alternatív meghajtású típust is, köztük a Golf elektromos és konnektoros (plug in) hibrid változatát. Aztán a megtépázott tekintély visszaszerzése érdekében zöldre festették a hírverést: idén ősszel, a párizsi autó-kiállításon nagy felhajtások közepette leleplezték a holnap elektromos népautójának koncepció modelljét.
A 600 kilométer hatótávolságúnak és önvezetőnek beharangozott négykerekű azonban odébb van, csak 2020-ban kerülhet forgalomba. A környezettudatos VW híveknek így egyelőre be kell érniük az elektromosautó-evolúció most futó e-Golfjával.
A tesztre kapott kocsin még ott virított az „Új e-Golf” felirat is, holott az már nem is a legújabb. Minap röpítették világgá, hogy a 2017-es évjárat hatótávja már ötven százalékkal nagyobb lesz, s megkapja a jövő évi sorozat ugyancsak újfajta digitális szerelvényeit is. Az erkölcsi avulás ellenére az alig kétéves villanyos azonban távolról sem korszerűtlen. Inkább csak iparági szintű e-fejlesztés tempóját jelzi, s a VW erőfeszítését, hogy lépéselőnyre tegyen szert.
D.P.
Első pillantásra az e-Golf hajszálra úgy néz ki, mint a benzines-dízeles változatok. Kívül, főként a frontrészen, csak néhány dizájnelemében különbözik, ledes a világítás, s belül is maradt az enteriőr, elvégre a Golf Európa-szerte piacvezető, nem alaptalanul emlegetik a C osztály etalonjaként. Az is szinte észrevétlen, ám lényeges konstrukciós módosítás, hogy az aero csomag (alsó burkolat, légterelők, speciális kerekek) mellett, a villanyos is megkapta a Golf lejjebb ültetett sportfutó-művét. Mindezt a hatékonyság, az alacsonyabb lég- és gördülő ellenállás miatt, de azért vigyázat: hepehupás utakon könnyen oda lehet ütni a kocsi alját, felsérthető a textilszerű, hővédő borítóanyag.
Ez utóbbira azért van szükség, mert az ülések alatt, a két tengely között utazik a mintegy 300 kiló, 264 cellából álló, Panasonic gyártmányú, 24,2 kWh teljesítményű, lítiumos akkucsomag. A telepek másfél tonnára növelik a kocsi tömegét, viszont az amúgy stabil Golf elektromosan még stabilabbnak tűnik. Bizonyára a tömegközpontban elhelyezett súlyos akkumulátoroknak tulajdonítható, hogy a karosszéria még éles kanyarvétel esetén sem dől meg, jószerivel vízszintben marad.
Az elektrifikációval járó változások igazából műszerfalon kezdődnek. A fordulatjelző helyén lévő zöld (charge – töltés) és a kék (fogyasztás) sávban mozgó mutató arról ad tájékoztatást, hogy vezetéstől függően az akkumulátor töltöttsége nő, vagy éppen áramot fogyaszt az autó. Újabb infotámpont az ebben a műszeregységben kialakított kisebb mérőóra. Mutatja, mekkora gyorsítási teljesítmény áll rendelkezésre, ami azonban nem tévesztendő össze az akkumulátorok kapacitását jelző, baloldalon lévő mérőműszer adataival.
D.P.
A két első ülés között, a sebességváltók szokásos helyén található a „váltókar”, azzal a trükkel, hogy „drive”, vagyis hajtás-állásból az még egyszer hátrahúzható B-be. Ilyenkor a jármű menet közben, a gáz- pontosabban a menetpedál elvételekor erőteljesen (motor)fékez, és áramot tölt vissza az akkumulátorokba. Főként városi közlekedésben, például piros lámpáknál – némi gyakorlás után, B állású vezetéssel – szinte már nem is kell a lábfékre lépni, legfeljebb csak a végső megálláshoz.
Ilyesfajta fékhatás kisebb mértékben (három különböző szinten), a fokozatváltó oldalra billentésével ugyancsak elérhető. Mindez lejtmenetben motorfékként szolgál, ugyanakkor az elektromotor – generátor üzemmódban – elektromos árammá alakítva visszatáplálja a lassulási energiát (rekuperáció) az akkumulátorokba. Az e-Golf sofőrje mindazonáltal normál drive állásban tud legjobban takarékoskodni a rendelkezésre álló hajtási energiával. Ha leveszi lábát a menetpedálról, s hagyja kifutni a kocsit, „vitorlázik”, s nem fogyaszt áramot.
A kifinomult hajtásrendszer további szolgáltatásai közé tartozik, hogy a fokozatváltó mellett lévő nyomógombbal három féle üzemmód közül lehet választani, így is gazdálkodni az akku-kapacitással. Normál esetben 85 kilowatt, azaz 115 lóerő a teljesítmény és 270 Newton-méter a nyomaték. Eco-ra váltva ez 95 lóerőre és 220 Nm-re csökken, a legnagyobb hatótávot kínáló Eco+-ban pedig már csak 75 LE-vel és 155 Nm-el lehet számolni, ami a takarékoskodás jegyében azzal jár, hogy a rendszer már nem engedi bekapcsolni a nagy fogyasztónak számító klímaberendezést. A vezető ilyenkor úgy érezheti, hogy a kocsi ólomlábakon jár, viszont tovább ér: különösen jól jöhet, ha már lemerülőben van az akkumulátor. Megjegyzendő, hogy vészhelyzetben, padlóig nyomva a menetpedált, előjön a maximális teljesítmény.
D.P.
Amúgy az e-Golfot (és minden más elektromos járgányt is) ugyanúgy kell vezetni, mint a hagyományos automata váltósokat, jóllehet a villanymotor karakterisztikája merőben különbözik a belsőégésűekétől. Ennek talán legélvezetesebb vezetési jellemzője, hogy már induláskor rendelkezésre áll a 270 Nm-es nyomaték. Magyarán a Golf kilő, nincs turbólyuk, sebváltó-késlekedés: a 60 km/óra sebesség eléréséhez alig több mint 4 másodperc is elég, 80-on 6,9, 100-on pedig 10,4 másodperc alatt van fent.
Városi szaladgáláshoz ez több mint elég, de újabb korlát, hogy a végsebesség mindössze 140 km/óra, a maximális hatótáv pedig 190 kilométer. Ráadásul ez utóbbi igencsak viszonylagos érték. Az egy feltöltéssel megtehető távolság függ a vezetési stílustól, a terepviszonyoktól és a bekapcsolt fogyasztóktól. Sportosan vezetve, emelkedőktől tarkítva, utasokkal, csomagokkal megrakottan a hatótáv jószerivel inkább 100 km körül mozog. Ezekben a zimankós időkben a légkondi bekapcsolására rögtön 10-15 kilométerrel lejjebb esik a megtehető távolság, sőt még a hátsó-ablak párátlanítására is 2-3 kilométerrel kevesebbet mutatott a kijelző.
További hátrány, hogy az akkutöltés művelete is hosszadalmas. A kocsihoz adott speciális kábellel otthon, a normál, 2,3 kW teljesítményű fali konnektorhoz csatlakoztatva 13, a nagyobb teljesítményű (3,6 kW) hálózatokon 8 óráig tart a teljes feltöltés. Mindemellett Papp László, a Porsche Hungária műszaki oktatója arra is felhívja a figyelmet, hogy ha nem ér el a háromméteres gyári töltőkábel az aljzathoz, senkinek ne jusson eszébe azt megtoldani hosszabbítóval. Rendellenes használat esetén kábeltűz keletkezhet, viszont a gyári típus azonnal megszakítja a töltést, ha túlmelegedést észlel a hálózati csatlakozóban.
D.P.
A háztartási tankoláson kívül azért van lehetőség a töltési macera lerövidítésre. A nyilvános, nagyteljesítményű, egyenáramú töltőoszlopoknál egy második gyári kábellel félóra alatt 80 százalékra felpumpálható az elektromos szufla. Csakhogy itt is van egy szűk keresztmetszet, eltérőek a csatlakozó szabványok. Az e-Golf, – éppen úgy, mint a többi európai autógyártó – a CCS Type-2 nevűt használja, szemben a japánok által favorizált CHAdeMO fajtával, s a lemerülő autós számára bosszantó, hogy az előbbi rendszerű töltőoszlop még ritka holló a pesti utcákon.
Az e-Golf 11,3 millió forintba kerül, kétszer többe az alap-benzinesnél. A borsos vételár – jegyezte meg Papp László – a lítium-ionos akkupakknak tulajdonítható, az teszi ki az autóár nagyobbik részét. Mindezzel szemben az elektromos üzemeltetés költségei alacsonyak. Gyárai adatok szerint a kocsi kombinált fogyasztása 100 kilométerenként 12,7 kWh, ami mintegy 500 forint, azaz töredéke a dízelesekének. Az árelőnyökhöz tartozik, hogy a legutóbbi állami intézkedések nyomán 1,5 milliós ártámogatás nyerhető, továbbá nincs regadó és az elektromos autók ingyen parkolhatnak a fizetős helyeken. Megéri? Lehet tovább kalkulálni.