szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ez a holland négykerekű nemcsak amiatt érdekes, mert a világon elsőként mind a négy kerekén volt hajtás.

Ma már egyre több teljesen hétköznapi autóhoz rendelhető összkerékhajtás, mely a szélsőséges téli útviszonyok mellett, illetve terepen remek szolgálatot tehet. De vajon melyik volt a világ első négykerékhajtású autója?

Egy brit mérnök, Bramah Joseph Diplock már 1893-ban levédetett egy négykerékhajtással, négykerékkormányzással és három differenciálművel rendelkező rendszert, ez azonban még csak az elmélet volt. Aztán 1900-ban felbukkant a Lohner-Porsche Semper Vivus, melynek ugyan már mind a négy kerekén volt hajtás, azonban ezt az akkumulátorokkal, villanymotorokkal és benzinmotorokkal telepakolt esetlen járművet inkább az első hibrid-, semmint az első négykerékhajtású autóként tartják számon.

A világ első valódi négykerékhajtású autóját 1903-ban a hollandiai Amszterdamban készítette el Jacobus Spijker és Hendrik-Jan Spijker. A testvérpár által megalkotott Spyker 60 H.P. egy kétüléses sportkocsi, mely többek közt az által is beírta magát az autógyártás történelemkönyvébe, hogy a világon elsőként szereltek bele hathengeres motort.

Spyker

A 8678 köbcentiméteres lökkettérfogatú motor 60 lóerős teljesítményt adott le. A háromsebességes váltóval szerelt járgány az eredeti tervek szerint 110 km/h végsebességgel rendelkezett volna, azonban a gyakorlatban csak 75-tel tudott gurulni. Azonban ez is elegendő volt ahhoz, hogy a gyár tesztpilótája, Emile Hautekeet 1907-ben megnyerjen vele egy brit hegyiversenyt.

A Spyker 60 H.P. jelenleg egy hágai múzeumban tekinthető meg.

Spyker

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!