szerző:
Tetszett a cikk?

Amit az autóipar 2018-ban tud, az bekerült a luxusautóba, és ez még az S-osztályos Mercedesnek és a 7-es BMW-nek is alaposan feladja a leckét. A léc igen magasan van, de vajon sikerül-e megugrani?

Audi, BMW, Mercedes – a német szentháromság. A8, 7-es széria és S-osztály – a germán elit liga. A "melyik a legjobb?" kérdésre adott válasz egyrészt függ az egyéni preferenciáktól, másrészt pedig attól, hogy pontosan mikor hangzik el a kérdés. A három csúcsragadozó közül jelenleg az A8-as Audi a legfrissebb fejlesztés, melyen még csak éppen megszáradt a fényezés, így joggal várható el tőle, hogy mindkét riválisának behúzzon egy-egy gyomrost. Ami azért korántsem egyszerű feladat.

Beültünk egy Audi A8 50 TDI-be, megtettünk vele jó néhány kilométert, és kiderítettük, hogy milyen munkát végeztek Ingolstadtban.

Képgaléria.
László Ferenc

Felismerhető?

Az új A8-ast oldalról a legkönnyebb összetéveszteni a 7 évig gyártott elődjével. Elölről a még inkább hangsúlyos hűtőrács tudatja velünk, hogy a 2018-as modell áll előttünk: a hatszögletű Singleframe képződmény most már akkora, hogy szinte alig maradt mellette szabad felület. Ha így haladunk, az Audi lassan már a mátrix LED-es lézerfényszórókat is bele fogja foglalni a hatalmas szájba, aminek láttán az autópályán kérdés nélküli mindenki gyorsan lehúzódik.

A hátsó fertályt OLED-es hátsólámpák uralják, melyek között fényhíd ível át, és ezzel teszi egyértelművé, hogy ez itt az új A8-as. Mutatjuk, hogy sötétben hogyan néz ki egy nyitás/zárás hátulról:

A szépség megítélése meglehetősen szubjektív dolog, ezért aztán a cikkben sok fényképet mellékeltünk, döntsön mindenki maga. A fotókon vázolt vizuális végeredményért Marc Lichtét lehet dicsérni vagy éppen kritizálni. Nem pont ez a modell hozza a leginkább lázba a szép autókért rajongókat, az viszont kétségtelen tény, hogy a dizájnerek korrekten elvégezték a rájuk bízott feladatot.

Egyedinek nehezen lehetne nevezni a vonalvezetést, hiszen kicsit hunyorogva szinte bármelyik kisebb Audit bele lehet látni ebbe a formatervbe. És ennek a tehetős A8-as vásárlók nem feltétlenül fognak örülni.

László Ferenc

Hűvös elegancia

A sofőrülésben helyet foglalva olyan érzése támad az embernek, mintha egy trendi északi dizájnlakásba nyert volna bebocsátást. Hatalmas szabad felületek, abszolút nem túlgondolt vonalvezetés, rideg elegancia, no és persze abszolút felsőkategóriás minőségérzet. Ez nem egy S-osztály, melyben pillanatok alatt olyan otthonosan érzi magát az ember, hogy szinte csak a kandallót hiányolja, és nem egy 7-es BMW, ahol semmi másra nem figyelve azonnal rámarkolunk a kormányra és máris indítjuk a motort.

Az új A8-asban a gyanútlan szemlélődő hosszú percekig legelteti a szemét, különböző felületekkel ismerteti meg az ujjbegyeit, valamint magába szívja a rendkívül drága bőr és a fedélzeti parfüm kellemes illatkombinációját. Aztán felötlenek a kétségek, hogy egy ilyen járgányt vajon hogyan lehet nyomó- és tekerőgombok nélkül kezelni? Merthogy az A8-asban ilyesmiből csak alig néhány maradt mutatóba.

Képgaléria.
László Ferenc

A középkonzolt egy 10,1 és egy 8,6 colos érintőkijelző borítja, az ezen megjelenített virtuális kezelőszervekkel történik lényegében az összes funkció vezérlése. És mennyire kiválóan. Nincs olyan érzésünk, hogy az Audi fogott két akciós tabletet és szimplán benyomta azokat a műszerfalba. Itt ugyanis nem egyszerűen élettelen paneleket nyomkodunk, hanem olyanokat, melyek rezgéssel és hanghatással tudatják velünk: igen, a hétből tényleg a kedvenc hátmasszírozó funkciónkat választottuk ki.

A fejlett technológia mindenhol masszívan jelen van, de nem érezzük azt, hogy a mérnökök erőszakosan le akarnák nyomni a torkunkon. Egyszerűen csak használjuk a funkciókat, amik villámgyorsan teszik a dolgukat, és nyoma sincs az S-osztályban tapasztalt döccenéseknek, lassulásoknak. A 7-es BMW-ből ismert levegőben mutogatós-legyezgetős vakítás pedig mennyire, de mennyire nem hiányzik.

László Ferenc

Luxus a köbön

A műszerfal legfelül finoman varrott bőrt vonultat fel, alatta pedig egy személyre szabható fényű díszcsík, illetve egy néhány centiméteres nyíltpórusú fabetét kapott helyet. Hogy hol vannak a szellőzőnyílások? Nos, ha nincs rájuk szükség, akkor láthatatlanok, ha pedig rányomunk a négy kis érintőfelület valamelyikére, akkor a rostélyok feletti fafelület elektromos motorokkal elrejti magát, és máris kapjuk az ionizált levegőt az arcunkba. A remek fogású bőrkormány mögött még a fapados A8-asokban sem találunk analóg műszereket. Ezt a szekciót egy 12,3 colos panel uralja, melyen egyedül talán csak a tévéadások nem jeleníthetők meg.

Nem úgy az első ülések hátsó részére szerelt tableteken, ahol nemcsak tévézhetünk, hanem bármilyen fontos és kevésbé fontos adatot lekérdezhetünk a kocsiról. Ha elöl három kijelző van, akkor hátulra is ennyi dukál: a két hátsó ülés közötti kartámlából egy 5,7 colos OLED-kijelzős távirányító emelhető ki. Ezek ismeretében furcsa, hogy a kocsikulcs olyan egyszerű, mint egy A3-as kulcsa, nincs rajta semmilyen érintőkijelző. Pedig mi akár egy hologram-projektoros kulcson sem lepődnénk meg egy ilyen high-tech orgiát felvonultató jármű esetében.

Képgaléria.
László Ferenc

Az elődjénél közel 4 centiméterrel hosszabb új A8-asból nálunk az 5,17 méteres alapmodell vendégeskedett, de létezik ennél 13 centiméterrel hosszabb Lang változat is. A lábtér és a fejtér nagyobb, mint a 7-es BMW-ben, de az S-osztályos Mercit egyelőre még nem sikerült befogni e téren. A hátsó üléseket remekül hátra lehet dönteni, ilyenkor azonban már szűkös a lábtér az alapmodellben.

Az új A8-as a világon elsőként talpmasszírozást is kínál a jobb hátsó utas számára, akinek a talpát az előtte lévő ülés háttámlájához kell hozzányomnia. Kár, hogy a tesztautóban nem volt benne ez az extra, legközelebb viszont biztos ki fogjuk próbálni.

László Ferenc

Milyen vezetni?

A gombnyomásra feléledő motorról csak kívülről hallani, hogy dízel fajtából való, belül szinte ordít a csend. A duplarétegű üvegezés és a sok egyéb hangszigetelés miatt nemcsak a motort, hanem a kerekek és a szél zaját, illetve a kinti forgalom hangjait is alig lehet hallani. Még szerencse, hogy a sziréna hangja valahogyan mégis utat talál magának a sofőr füléhez.

286 lóerő és 600 Nm fakad a 3 literes és hathengeres dízelmotorból, ami turbólyukat nem ismerve, már percenkénti 1250-es fordulatszámtól nagyot tol. Nem ez a világ legerősebb ilyen jellegű motorja, mert az a BMW 750d-ben van, mindenesetre csak az fanyalogjon, aki szerint hervasztó az 5,9 másodperces 0-100-as sprintidő és a 250 km/h-s végsebesség egy ilyen 2 tonnás monstrumtól.

László Ferenc

A gyári adatok 5,6 literes fogyasztási értékről regélnek, mi a gyakorlatban 8,2 litert mértünk, ami még mindig remek érték ebben a kategóriában. Mindez a 82 literes tankkapacitással kombinálva 1000 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé, vagyis egy Budapest–Frankfurt-úton egyszer sem kell megállni tankolni. Ez pedig nem hátrány egy olyan kocsi esetében, amiből szinte fittebben száll ki az ember, mint ahogyan beszállt.

A korrekt fogyasztásban többek közt az A8-ashoz fixen járó 48 voltos lágy-hibrid rendszernek is szerepe van. A szíjhajtásos indítógenerátor 60 Nm-es villanymotorként és generátorként is képes működni, az energiát pedig egy 0,5 kWh-s mini lítium-ion akkumulátorból nyeri, illetve táplálja vissza oda. 30 és 160 km/h tempó között vitorlázni is képes a kocsi, ilyenkor leáll a motor és hangtalanul suhan a négykarikás fenevad.

A kormány nem annyira közvetlen és nem is ad annyi visszajelzést, mint egy 7-es BMW-ben, de az S-osztály kormányánál talán kevésbé steril. Nem pont ezzel a luxusautóval fogunk hétvégi kanyarvadászatra indulni, mindenesetre a vezetési élmény rendben van. A leginkább meglepő, hogy az A8-ast vezetés közben nem 5,17, hanem inkább 4,67 méteresnek érezni, ami elsősorban a négykerék-kormányzásnak köszönhető.

László Ferenc

Mit tud még?

Az erő egy nyolcfokozatú, selymesen és egész gyorsan kapcsoló automata váltón keresztül érkezik meg a motortól a négy kerékhez, a Quattro hajtás pedig sohasem kérdez, csak teszi a dolgát. A légrugózás alapáron jár és remekül kisimítja a kisebb úthibákat, a karosszéria magassága manuálisan is állítható.

Feláras extra az elektromechanikus adaptív futómű, ami 0,5 másodperc alatt 8 centiméterrel megemeli a karosszéria azon oldalát, ahonnan egy oldalsó ütközés várható. Ily módon ugyanis magasabbra kerül a karosszéria masszív védelmet adó alsó része, és az utasok nagyobb eséllyel ússzák meg karcolásokkal a történteket.

A 41-féle (!) vezetősegédletet felvonultató A8-as a világ első olyan személyautója, amely Level 3-as önvezető képességekkel rendelkezik – az ötös skálán a riválisok eddig maximum csak Level 2-es produkcióra voltak képesek. Igen, a Tesla Model S és az S Merci is. A 0-250 km/h között használható adaptív tempomat mellett a legfontosabb újdonság a 60 km/h tempóig aktív úgynevezett dugó üzemmód.

László Ferenc

Ez utóbbit használva a kocsi teljesen magától közlekedik a dugókban, de persze a kezünket nem illik levenni a kormányról. A dolog egyetlen szépséghibája, hogy a Level 3-as önvezetést a homologizáció és az engedélyek hiányában egyelőre sehol sem lehet használni. Ígéretek szerint viszont Németországban hamarosan elgördülnek majd az akadályok a rendszer használata elől.

Az extrák igen drágák. A fullos bőrborítás 4,7 millió, a 23 hangszórós hifi 2,4 millió, az éjjellátó 820 ezer, a két hátsó tablet pedig 1,2 millió forintba kerül. A DVD-lejátszó csak 43 ezer forint, mi viszont kihagytuk volna a tesztautóból, mert ez a múltszázadi csökevény szinte az egész kesztyűtartót elfoglalja.

A legkomolyabb negatívum, hogy a jobb hátsó ajtónak bizonytalan volt a zárszerkezete, valamint az, hogy a rögzítőfék szenzora több alkalommal is hibát jelzett a szinte még bejáratós tesztautóban. Ez azonban vélhetően csak ennek az első szériás járgánynak az egyedi hibája.

László Ferenc

Konklúzió

+ : makulátlan utastér, kiváló kezelhetőség, technológiai erődemonstráció, négykerék-kormányzás, légrugózás.

: a külcsín lehetne egyedibb, néhol kicsit túljátszott technika, egyelőre szűk motorválaszték, drága extrák.

Nem állítanánk, hogy az Audi A8 a világ jelenlegi legjobb autója, bár nagyon közel jár hozzá. Azt viszont bátran ki merjük jelenteni, hogy a legfejlettebb technológiai megoldások jelenleg ebben a luxusautóban érhetők el. A BMW-s és a mercis keménymag vélhetően továbbra is kitart a 7-es sorozat és az S-osztály mellett, de jó esélyt látunk arra, hogy a bizonytalan szavazók jelentős részét lefölözze magának az Audi.

Egyelőre nincs túl sok választási lehetőség A8 fronton: a 3 literes dízelverzió 27,8 millió forintba kerül (a tesztautó ára 43,6 millió forint), a 3 literes benzinmotoros változat pedig 30 millió forintos áron kapható. A Lang kivitel felára mintegy 2 millió forint. Később érkezni fognak a 4 literes erőforrással szerelt kivitelek is, a plugin hibrid és a non-plus-ultra W12 verzióról nem is beszélve.

A riválisok közül a BMW 730d legolcsóbban mintegy 27,4 millió forintos áron vezethető haza, a fapados Mercedes S350d árcéduláján pedig 26,2 millió forintos összeg olvasható.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!