szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem csak hozzák hazánkba a használt autókat, hanem viszik is a másodkézből származó gépkocsikat Magyarországról.

A folyamatosan erősödő import mellett a használtgépjármű-export is nőtt 2017 során. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az elmúlt esztendőben 27 milliárd forint értékben, közel 19 000 négykerekű került határon túli tulajdonoshoz, a legfőbb célállomásnak ezúttal is Szerbia, Németország és Szlovákia számított.

2017-ben 155 414 négykerekűt importáltak a magyarok, ami 9 százalékos növekedés 2016-hoz képest, amikor 142 003 autót hoztak be az országba. Ezzel párhuzamosan az export is nőtt a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint, 2017-ben 18 956 autót vittek külföldre hazánkból az autókereskedők, ami 7 százalékos gyarapodás 2016-hoz képest. A KSH számításai alapján tavaly 27,1 milliárd forint értékben adtak el kereskedők magyar kocsikat határon túlra, 34 százalékkal túlteljesítve 2016-ot.

Az export során a legtöbb magyar használt jármű célállomása Szerbia volt, ide 13 536, jellemzően idősebb, rosszabb minőségű autót értékesítettek a hazai vállalkozók. Második helyen Németország zárt 2154 négykerekűvel, a tapasztalatok szerint ez a piac a fiatal, keveset futott, akár prémium kategóriájú járműveket vásárolta. Harmadik helyen Szlovákia zárt 1174 kocsival, de ők inkább az előbbi, olcsóbb járműveket favorizálták. A korábbi évekhez hasonlóan idén is számtalan egzotikus ország állampolgárai, cégei feltűntek a vásárlók között, vettek autót Afganisztánból, Kínából, a Koreai Köztársasából, Ausztráliából, Malajziából, Togóból, Kongóból, de még Kamerunból is.

Így vesznek használt autót a profik

Cseppet sem lassult a használtautók adásvétele itthon, legyen az akár első magyar gazdás vagy importból származó, tutinak tűnő nyugati vétel. Kis túlzással az egymillió használtautó-kereskedő országa lettünk, rengetegen seftelnek valamilyen módon kocsikkal.

A határon túli értékesítések legkeresettebb típusai az 1500-2500 köbcentis kategóriába eső dízelautók voltak (9366 db), második helyen a 1000-1500 köbcentis benzines vagy gázüzemű gépkocsik végeztek 4036 értékesítéssel, míg harmadikként az 1500-3000 köbcentis benzines vagy gázüzemű járművek zártak 2301 járművel.

A fiatal használt autók reexportja sok kérdést vet fel: ha egy német kereskedő Magyarországról visz haza autót, az azt jelenti, hogy hazánkban kedvezőbb áron lehet egy pár éves, jó állapotú modellhez hozzájutni.

Az import során viszont sokszor ennek ellenkezőjét látjuk, tehát a kinti autók papíron olcsóbbak, ami nagy valószínűséggel arra utal, hogy azok manipulált (például kilométeróra tekert) vagy áfacsalt autók lehetnek. Ez ismét megerősíti azt a tényt tehát, hogy a fiatal gépkocsiknál nagyon oda kell figyelnie a vásárlónak, mert az eladók jó eséllyel játszhatják ki a szabályokat – vélekedett Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!