szerző:
Tetszett a cikk?

Az igazán ritkaságnak számító sport- és luxusautók hazai piaca is komoly felfutást mutat az elmúlt években és nagyon úgy tűnik, csak a gyártók sokszor szándékoltan limitált kibocsátása fogja vissza az értékesítési számokat.

Mi sem mutatja jobban az igazán exkluzív autók iránti keresletet Magyarországon, minthogy hamarosan megnyílik a budapesti Bentley-szalon. Az épület szeptemberre állni fog, a márka jellegzetes, szárnyas logójával a homlokzatán. Persze, hogy az idő addig se teljen feleslegesen, az autóikat már most meg is lehet rendelni, hogy hamarosan hazai környezetben vehessék át, jellemzően 70-80 milliós autóikat az ügyfelek.

A Bentley-t is forgalmazó, százszázalékosan osztrák tulajdonú Porsche Inter Auto Hungária Kft. márkaigazgatójával Aradi Gézával beszélgettünk először az itthoni felsőkategóriás luxus és sportautó piacról és a várható Bentley-s ügyfelekről. „A tizenöt darabos kvótát, amelyet az idei, töredék évre kaptunk, már lekötötték” – mondja a márkaigazgató, amiből gyorsan kiderül, nem kellett sokat aggódniuk a tervek miatt és nagyon úgy tűnik harminccal sem leszünk gondban”.

Bentley Bentayga hibrid
Bentley

A Bentley esetében a magyarországi kereskedés révén jókora régiós területet fognak át ügyfél szempontból, miközben a márka európai központja Münchenben működik. A központ szerepe mostanra már csak azért is stratégiai kérdéssé vált, mert ha életbe lép a Brexit, akkor uniós cége is marad a patinás, egyébként a délnyugat-angliai Crewe-ban működő anyacégnek.

Az a nagyjából hatszáz magyarországi vásárló, aki ezekből az igazán a felső árkategóriát - kétszázezer eurót meghaladó - autókból válogat, jól körülhatárolható csoport. Befutott emberek, akiknek a motivációja elég hasonló, de a választásuk már sokkal inkább márkafüggő. A Bentley esetében leginkább arról szól, hogy ne jöjjön szembe egy hasonló, manapság nagyon divatos SUV. Egy Bentley Bentayga 80 milliós ára pedig már elég jól működik szűrőként.

Másfél év várakozás

Úgy tűnik, általánosan igaz az is, hogy a legdrágább darabokat egyáltalán nem probléma itthon vevőt találni, ha nálunk valaki topkategóriás autót vesz, akkor abból a csúcsváltozatot keresi. A Bentley-nél egyébként érkezési sorrend van, - ami ezeknél a márkáknál nem feltétlen természetes - de, aki például most befizetné az előleget a frissen megjelent Bentley Continental GT-re, az jobb, ha nem türelmetlen, ugyanis 2019 végén fogja megkapni az értesítést, hogy várják autóátadásra a budapesti szalonba.

Bentley Continental GT
Bentley

A másfél millió eurós beruházással megvalósuló budapesti Bentley-szalon egyébként a hazai Porsche-központ szomszédságában épül, itt lesz a szervizcentruma is, amely szintén hozzá tesz majd a Bentley forgalmához. A szervizjogokat azonban még hat hónap, mire megszerzi a helyi képviselet. Ami az értékesítőket illeti, a magyarországi Bentley, Ferrari, Maserati is egy-egy fővel dolgozik, ami már csak azért is érthető, mert a lábon eladott kvóták miatt az értékesítők munkája, mondjuk úgy, ezzel arányosan limitált.

Sokkal fontosabb egyébként is ennél a vásárlói körnél a személyes kapcsolat. „Ezek az emberek különösen értékelik, hogy hazai környezetben szolgálják ki őket, ahol mindenki tudja róluk kik Ők. Ez az egyik legfontosabb vonzereje egy hazai kereskedésnek. Míg Bécsben, Berlinben, Londonban egyek a vásárlók közül, itt nem kell bemutatkozniuk” – mondja Aradi Géza a Porsche Interautó kirendeltség vezetője.

Ferrali LaFerrari Aperta
James Edition

Ezt a képet erősíti a szupersport-autók talán leginkább rajongott márkáját, a Ferrarit forgalmazó budapesti kereskedés marketing vezetője Csányi Róbert is. Jelenleg, mintegy kétszáz Ferrari van forgalomban valamilyen módon rajtunk keresztül Magyarországon. Az éves eladásaik gyakorlatilag konstans módon álltak be az elmúlt öt évben, harminc új maranellói paripa kerül forgalomba általuk évente. Náluk a választék motorméret szerint válik igazán ketté, a V8-as Ferrarik számítanak úgymond a kínálat bázisának, a V12-es motorú járművek az igazán exkluzívak, míg ezen túlmenően vannak a limitált példányos autók, amelyekhez hozzájutni csak külön kritériumoknak megfelelve lehet.

3+2 hiperautó magyar gárázsokban

A Ferrari ezzel nagyon ügyesen óvja exkluzivitását, komoly Ferrari-gyűjteményt kell felmutatni, illetve aktív, a márkához köthető jelenléttel kell rendelkezni ahhoz, hogy a gyártó egyáltalán felajánlja valakinek, hogy megvehet egy-egy ritkább modellt. Erre a legjobb példa talán a 499+1 darabos szériából álló hibrid hiperautó, a 963 lóerős Ferrari LaFerrari, illetve a még ritkább nyitott tetős változata a LaFerrari Aperta. Magyarország, akármennyire is kicsi, LaFerrariból hármat „tudhat magáénak” a kereskedés révén.

Az egyiket a nagyközönség is ismerheti, a nálunk élő kanadai milliárdos Josh Cartu tulajdona, akinek egyébként is páratlan Ferrari-gyűjteménye van és az elsők között kaphat meg minden új modellt. (Megjegyeznénk, ugyan úgy igaz ez a Porsche szuperhibridjére a 918 Spyderre is, amelyből összesen 918 darabot gyártottak és kettő darab került magyar tulajdonosokhoz.) A Ferrari jelenlegi újdonsága egyébként a Portofino, amely a korábbi belépőmodell a California helyébe lépett és nagyjából egy évet kell rá várnia annak, aki ma megrendeli. Mindez semmi tulajdonképpen egy igazán brutális Ferrari 812 Superfasthoz képest, vagy a legújabb, versenypályás használatra optimalizált Ferrari 488 Pista, két éves várakozási idejéhez képest, miközben a gyártó modellciklusa négy év.

Lamborghini Huracan Spyder Performante
Lamborghini

Mint a Ferrari legnagyobb szupersportautós ellenfele - egyben a Porschéhoz köthető márka a Volkswagen-konszernen keresztül - a Lamborghini, amelynek közvetlen jelenlétére szintén lenne igény, ám a gyártó által kínált kvóták miatt egyelőre nem éri meg saját márkakereskedést felépíteni.

A Sant'Agata Bolognese-ben működő Lamborghini ugyanis maximum két, esetleg három autót biztosítana a magyar piac számára évente. Össztermelésük, alig nyolcezer darabból áll, miközben egy kereskedés életképességéhez 10 darab feletti ilyen autó átadására lenne szükség évente. Mivel az utóbbi időben a Lamborghini nyitott egy új szegmens felé, az Urus nevű 650 lóerős szabadidő-autójával, amelyre az első évben is többezres megrendelést kaptak, korántsem kizárt, hogy középtávon egy Lamborghini-szalonnal is gazdagodjon a budapesti exkluzív autókereskedések listája.

Mennydörög

A hazai luxusautópiac különleges szereplője a Maserati is, amelyet a Wallis Motor visz. Nagy F. Béla üzletágvezető elmondta, náluk az éves darabszám harminc autó, amelynek nagy részét jelenleg, a több mint egy éve piacon lévő szabadidő-autójuk, a Maserati Levante adja. Az igazán grandiózus modellekből, mint például egy 4,7 literes V8-as motorral rendelkező Maserati GranCabrióból egy-egy példány megy el évente, amire, azért már idén is volt precedens.

Maserati GranTourismo
Maserati

Ők is éves allokációs terv szerint dolgoznak, ahogy a több ritkaságot kínáló márka is. Náluk a várakozási idő a megrendelés után sokkal barátságosabb, 3-4 hónap. A Maserati különleges vonzereje egyébként a vásárlóik körében a szinte utánozhatatlan hangélmény, amit az ő autóik tudnak. Mivel a Maserati nem azt a fajta nyers sportosságot kínálja, mint a Ferrari a két márka nagyon jól elkülöníthető egymástól. Mint a márka hazai vezetője elmondta talán nem véletlen az sem, hogy a vevőik közel 90 százaléka valamilyen doktori jelölést visel a neve előtt.

A Maserati egyébként viszonylag kiterjedt dílerhálózattal rendelkezik, hozzájuk a magyarországi vevőkön kívül első sorban még délszláv érdeklődők futnak be, amely fehér foltja kereskedői szempontból a márkának. A Maseratinál jellemző az is, hogy nem készpénzben, szatyorból fizetnek az autókért, hanem láthatóan élnek a jelenlegi, kedvező finanszírozási környezetből adódó feltételekkel is és a vevők közel hatvan százaléka inkább lízingkonstrukcióban veszi meg álomautóját.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!