szerző:
hvg.hu

46 különböző, Magyarországon is kapható autós gyerekülést tesztelt a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE). Két gyerekülést egyáltalán nem ajánlanak a szakértők, mivel biztonsági szempontból kockázatosak. Jó hír, hogy ugyanazért a pénzért, vagy akár kevesebbért biztonságosabbat is vehetünk.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 46 különböző autós gyerekülést tesztelt laboratóriumban nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezetekkel és a német ADAC autóklubbal együtt. Vizsgálták többek között, hogy mennyire nyújt biztonságot a gyerekeknek frontális vagy oldalirányú ütközésnél, milyen könnyen használható, mennyire kényelmes és tartalmaz-e egészségre káros vegyi anyagokat, mint például policiklusos aromás szénhidrogének (PAH), ftalát, fenolok, formaldehid, égésgátlók. Ez utóbbiak jelenléte azért fontos kérdés, mert potenciális rákkeltő, mutagén, hormonrendszert károsító anyagokról van szó, amelyek a bőrrel érintkezve bejuthatnak a gyerekek szervezetébe.

A Tudatos Vásárlók Egyesületének közleménye szerint a 2016-ban, 2017-ben és 2018-ban készült biztonsági tesztekben szakértők azt vizsgálták, hogy frontális és oldalirányú ütközés esetén mi történik: elmozdul-e a gyerekülés, milyen erő éri a gyerek fejét, mellkasát, nyakát ütközésnél. Azokat a gyereküléseket, amelyek több korosztálynak készülnek, kisebb és nagyobb próbababákkal is tesztelték.

A TVE szerint rossz hír, hogy volt olyan termék – egy Concord – amely nagyon alacsony minősítést kapott a 0-tól 5-ig terjedő skálán. Ráadásul nem is a legolcsóbb termékről van szó.

További öt termék vásárlását szintén nem ajánlják a TVE szakértői, mert ezek is 2 pontnál kevesebbet kaptak biztonságra, és ugyanezért az árért kaphatunk olyan gyerekülést is, amelyik sokkal biztonságosabb.

Jó hír, hogy az egészségre káros vegyi anyagok, mint például a policiklusos aromás szénhidrogének (PAH), ftalát, fenolok, formaldehid, égésgátlók nem jelentenek nagy kockázatot ezeknél a termékeknél. 29 gyerekülés 4 vagy ennél jobb pontot kapott, mindössze 2 termék kapott 2 vagy annál kisebb pontot erre a tesztre.

©

A szervezet tesztjében szereplő 14 különböző 0-13 kg, illetve 0-18 kg méretű gyerekülések között vehetünk 60 ezer forintért is olyan terméket, amelyik biztonságos, jól használható, kényelmes, és a vegyianyag-szennyezettségtől is mentes. Viszont 160 ezer körüli összegért is kaphatunk olyat, amelyik az ütközéses tesztnél ugyan jól szerepelt, de viszonylag magas a vegyianyag-szennyezettsége. Ebben a kategóriában volt 2 olyan termék is, amelyik kirívóan gyengén szerepelt a biztonsági teszten.

A 9-18 kg-os méretcsoportban 8 terméket teszteltek, amelyek közül egy 0 pontot kapott a biztonsági teszten. Ez utóbbi gyerekülés 90 ezer forint körüli összegért kapható, viszont ebben a méretben ennyi pénzért tudunk olyat is venni, amelyik sokkal biztonságosabb.

Jó hír, hogy a tesztben szereplő nagyobb méretű gyerekülések (15-36 kg) között nem volt kirívóan gyenge biztonságú termék. Akár 50-70 ezer forintért is kaphatunk olyan gyerekülést, amelyik legalább közepes pontot kapott biztonságra – írja a TVE.

Vásárlóként jobban szeretjük, ha minél kevesebb pénzkiadással és időráfordítással jár a gyerekülés vásárlás, erre szolgálnak az együttnövő gyerekülések. Ebből van olyan típus is, amelyik 0-36 kg-ig használható, vagyis újszülött kortól ugyanazt az ülést használhatjuk. Szakértők szerint viszont ezeknek az üléseknek a hátránya, hogy általában kevésbé biztonságosak, mivel eleve nagyobb gyerekekre van kialakítva az egész szerkezet.

A gyártók ezt úgy küszöbölik ki, hogy kiegészítő szűkítő ülést adnak a kisebb babákhoz. Ennek viszont gyakran a használhatóság látja kárát, az ilyen ülések gyakran nehezek, és nehézkesen mozgathatók. A tesztben 3 ilyen termék szerepelt, mindhárom 2-nél kisebb pontot kapott biztonságra, és az is bebizonyosodott, hogy nem könnyű a használatuk.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Kiképzés nélkül repült a pilóta az új Boeinggel, amelyik később aztán lezuhant

Kiképzés nélkül repült a pilóta az új Boeinggel, amelyik később aztán lezuhant

Szépen hízott Csányi Sándor agrárcége

Szépen hízott Csányi Sándor agrárcége

Puzsér: Mi szükség van Momentumra?

Puzsér: Mi szükség van Momentumra?

Lehet, hogy lesz a Skoda Scalából RS-változat, de az hibrid lesz

Lehet, hogy lesz a Skoda Scalából RS-változat, de az hibrid lesz

5 milliárdra drágul egy szükségtelennek tűnő kajak-kenu-fejlesztés Szegeden

5 milliárdra drágul egy szükségtelennek tűnő kajak-kenu-fejlesztés Szegeden

Nyolc hónapig nem jár a vonat, mert építik a BMW-gyárat Debrecenben

Nyolc hónapig nem jár a vonat, mert építik a BMW-gyárat Debrecenben