szerző:
László Ferenc
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Egy trendi autóval vagy egy divatterepjáróval ma már nem lehet kitűnni a tömegből. Ehhez több kell – például kétszínű fényezés.

„A vevőnk bármilyen színben megrendelheti autóját, feltéve, hogy az a szín fekete”

– hangzik Henry Ford elhíresült mondása 1908-ból, amikor a puritán T-modell vásárlói még színt sem választhattak. Az 1920-as években viszont már felbukkantak az első olyan személyautók, melyek egyszerre két színben pompáztak. Elsősorban a méregdrága Bugattik és Rolls-Royce-ok vásárlóit kényeztették a gyártók ezzel az akkor még különleges lehetőséggel. Az ötvenes-hatvanas évek Amerikájában már a tömegautókat is lehetett kérni dupla színnel, majd pedig a műbőr tetejű kocsik is megjelentek – hogy aztán a kétszínűség hosszú évtizedekre eltűnjön a süllyesztőben.

Az egymástól eltérő alapszín és tetőszín divatjának visszatérésére egészen a 2000-es évekig kellett várni. Ekkor jelent meg az újkori divatdiktátor Mini, amely nemcsak fényezését tekintve, hanem egészében is az iparág egyik legszínesebb egyénisége.

©

A vásárlók elsősorban azért kérik más színben magát a kocsit és másban a tetejét, mert ily módon ki tudnak tűnni a tömegből. De az autógyártók dizájnerei is rajonganak a kétszínűségért, ami remek eszköz a kezükben. Ezzel ugyanis kiválóan ellensúlyozni lehet az egyre szigorúbb biztonsági előírások miatt már-már lőrésnyire vett ablakú autók aránytalanságait. Túl nagy és már-már esetlen megjelenésű egy új SUV? Egyszerű a teendő: kontrasztos színre kell festeni a tetejét, és máris egész más az összkép. Bár a praktikum ezúttal általában nem sok szerepet játszik a döntések meghozatalában, az is tény, hogy egy alapvetően sötét tónusú autó beltere kevésbé melegszik fel, ha a tető hófehér.

A közhiedelemmel ellentétben a kétszínű autók nem egyszerűen úgy készülnek, hogy az egyik felük ilyen, a másik pedig olyan színű fényezést kap. Első lépésben a komplett karosszériát befújják az alapszínnel, majd pedig lemaszkolják azokat a részeket, melyeket véglegesen meg akarnak hagyni ilyennek, és ez után következik a második szín felvitele. A gyártók nem igazán szeretik ezt a procedúrát, de persze nem kell félteni őket: a trendi kétszínű fényezésekért általában olyan felárat számolnak fel, hogy bőven megérje nekik. Ez a felár jelenleg mintegy 100-200 ezer forint, bár a legdrágább modellek vásárlói akár ingyen is megkaphatják a divatos megjelenésnek ezt a kellékét. Egyes gyártók a motorháztető, a külső tükrök, illetve a felnik színét is hajlandók személyre szabni, sőt akár csíkok és egyéb díszítőmotívumok rendelésének sincs akadálya. A fényes, illetve matt felületekkel való játszadozás további lehetőségeket kínál.

©

A menő kompakt modellek és a divatterepjárók egyes típusainál már Magyarországon is 30–50 százalék körül van a kétszínűek aránya, amit egyébként leginkább a fiatal vásárlók, illetve a nők választanak. A kétszínűség tehát itt is tör előre – de az is lehet, hogy pár év múlva úgy fogunk visszaemlékezni a 2010-es évek második felére, hogy „akkor voltak menők ezek a ma már ciki kétszínű járgányok”.

A cikk a HVG/17. számában jelent meg.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!