szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy darabka ralitörténelem ez a hófehér közúti versenyautó, mely egyenesen a 90-es évek közepére repít vissza bennünket.

Az elmúlt szombaton a Toyota nyílt napot tartott a Tisza-tónál, a sarudi Élményfaluban bárki kipróbálhatta a japán gyártó legújabb öntöltő hibrid autóit. A rendezvény igazi sztárja azonban nem egy környezettudatos új autó, hanem egy komoly múltra visszatekintő, szigorúan belső égésű motoros sportkocsi volt.
László Ferenc
László Ferenc

A mellékelt fotókon látható autó nem más, mint egy Toyota Celica GT-Four ST205 WRC Edition, melyből a 90-es években mindössze 2 500 példány készült rali homoligizációs célból. Ebből az erősen limitált mennyiségből 2 100-at gyártottak a japán piacra, 300-at exportáltak Európába és további 100-at egyéb piacokra.

László Ferenc
László Ferenc

A Sarudon kiállított konkrét autó egy 1995-ös japán belpiacos modell, mely értelemszerűen jobbkormányos kivitelként látta meg a napvilágot, egy magyar szakműhely viszont nemrégiben balkormányossá alakította át.

László Ferenc
László Ferenc

Érdekesség, hogy a japán autókat már a kezdetektől automata klímával szerelték, de opcionális volt bennük az ABS, mely csak 1996 augusztusától vált az alapfelszereltség részévé. Az exportra szánt példányokat ezzel szemben manuális légkondicionálóval látták el, viszont az összes példány blokkolásgátlós.

László Ferenc
László Ferenc

Míg az exportra szánt autókban 242 lóerőt teljesít a 2 literes 4 hengeres turbós benzinmotor, addig a japán piacos kivitelek hasonló erőforrása 255 lóerős teljesítményt szabadít rá a négy kerékre. A Didier Auriol, Juha Kankkunen és Armin Schwarz nevével fémjelzett rali-versenyautó természetesen ennél jóval erősebb, alaphangon 300 lóerős és 500 Nm nyomatékú.

László Ferenc
László Ferenc

Az ötfokozatú kéziváltóval szerelt Toyota Celica GT-Four ST205 WRC Edition 4,42 méter hosszú, 1,75 méter széles és 1,3 méter magas, miközben a mérlegen alig 1 390 kilogrammot nyom (versenyautó: 1,2 tonna).

László Ferenc

A ralisportban komoly eredményeket elért és a szabálytalan turbószűkító miatt eltiltásra ítélt típus ezen közúti példányában első körben üléspróbát vettünk, és egy rövid utat tettünk meg, de hamarosan érkezik a részletes tesztünk. Addigra némi finomhangoláson esik át a most frissen elkészült és egyelőre rendszám nélküli autó, melyen a szöges téligumik helyét is normál abroncsok veszik majd át. Előzetesen csak annyit, hogy a gyorsulás és a hanghatás is nagyon rendben van – hamisítatlan 90-es évek.

László Ferenc

 

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!