szerző:
Tetszett a cikk?

Trendi külsővel, sportos hangulatú belsővel, többféle hibrid hajtással, de zöld rendszám és dízelmotor nélkül támad a francia gyártó legújabb szabadidő-autója, az Alpine márkanevet új elgondolásban felélesztő Austral.

2005-öt írtunk, amikor a Renault gondolt egyet és levédette az Austral szót, ami az 1997-ben kijött Kangoo után tulajdonképpen nem okozott különösebb meglepetést. Akkor még kevesen sejtették, hogy a latin australis szóból eredeztethető típusnevet csak 17 évvel később veszi használatba a francia gyártó, mindenesetre így történt, a Renault Austral 2022-ben látott napvilágot.

Az australis annyit tesz, hogy "déli", és esetünkben konkrétan arra utal, hogy az új SUV a Renault hazájától délre, a spanyolországi Palenciában készül. Ugyanazokon a gyártósorokon, ahol idén júliusig a Kadjart gyártották, és amely modell kicsit nagyobb méretű utódjának tekinthető az Austral.

A Renault Austral legfejlettebb és egyben legerősebb hibrid verziójával, a magas felszereltségű Iconic Esprit Alpine-nal a Madrid környéki utakon ismerkedtünk meg.

László Ferenc

Friss design

A Kadjar felett mostanra már alaposan eljárt az idő, és ez nemcsak a technika, hanem a design kapcsán is bátran kijelenthető. Az utódmodellre viszont elég néhány pillantást vetni, hogy azonnal átjöjjön: a Renault végre ebben a kategóriában is megérkezett 2022-be.

Nem állítanánk, hogy ez a formaterv rangos designdíjakat fog besöpörni, mindenesetre a közelmúltban érkezett Renault-król más ismerős modern designjegyek egész jól állnak a friss jövevénynek.

László Ferenc
László Ferenc

A frontrészt az egyedi menetfényes jókora fényszórók és a hatalmas márkaembléma uralja, az oldalnézetet a határozott kerékjárati ívek és a tesztautó esetében 20 colos könnyűfém felnik határozzák meg, hátul pedig egyedi lámpákra és egy komolyabb tetőspoilerre lehetünk figyelmesek.

Sem valódi, sem pedig kamu kipufogóvégződések nincsenek, még az Esprit Alpine nevezetű csúcsmodellen sem. Utóbbi az RS Line felszereltséget váltja, vagyis csak hangulatában sportosabb, mint a többi Austral, menetdinamika fronton pontosan ugyanazt nyújtja a mezítlábasabb nekifutások.

László Ferenc
László Ferenc

A platform nem titkoltan ugyanaz a CMF-CD, amelyre a nemrégiben debütált és általunk is alaposan letesztelt új Nissan Qashqaira is épül, de megegyező tengelytávolság mellett a Renault újdonsága 9 centiméterrel hosszabb a japán testvérnél, és az elődjénél is 7 centiméterrel több helyet követel magának a parkolóban. Az Arkana és a Koleos nagyobb az Australnál, bár utóbbi 6 éves modellnek már nem sok van hátra az életéből, nem sok vizet zavar.

A helykínálatra sem elöl, sem hátul nem lehet panasz. A 60:40 arányban osztott hátsó ülések 16 centimétert tologathatók előre-hátra, így a hajtáslánctól függően 430-500 literes csomagtér könnyű szerrel 535-575 literre növelhető, de a teljesen előretolt hátsó üléseken maximum gyerekek férnek el.

Az üléstámlák lehajtásával egészen 1455-1525 literig bővíthető a csomagtartó mérete, a jobban felszerelt autók hátsó ajtaja elektromos mozgatású.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Egy droid a legjobb barátunk

Tesztautónk a legmagasabb Alpine felszereltséggel bír, és könnyen kikövetkeztethető, hogy a szélesebb tömegek számára elérhető árú példányok ennél némileg ingerszegényebb enteriőrrel fognak szolgálni.

Mindenesetre jelen formájában nem sok panasz lehet a nemcsak Alpine logókkal, hanem apró francia zászlókkal is ékesített utastérre, melynek egyes részei már-már az Audikat idézik. A hátsó ajtók felső borítása nem pont ilyen részlet, ide sajnos kopogósan kemény műanyag került.

A kellemes fogású, esetünkben sportos hangulatú kormány mögött minden esetben 12 colos digitális műszeregység figyel, a középső érintőkijelző felszereltségi szinttől függően 9-12 colos képátlójú. A Google-féle operációs rendszer már ismerős lehet az elektromos Megane-ról, és ahogy ott, itt is sokkal szerethetőbb, mint a Volvo szintén Androidra épülő infotainment rendszere.

László Ferenc
László Ferenc

A UI nemcsak ízléses grafikájú, hanem könnyen átlátható, egyszerűen kezelhető és nem utolsó sorban pattogósan gyorsan reagál a felhasználói parancsokra. A Play Áruházból 35 különféle alkalmazás tölthető le, a Google Térkép és a Spotify viszont már kapásból telepítve van, és persze Android Auto és Apple Carplay támogatást is kapunk.

A 485 W-os Harman Kardon hi-fi természetesen feláras tétel, csakúgy, mint a mátrix LED-es fényszóró, de mindkettő hasznos extra, ezenkívül pedig a nem kevesebb, mint 32 vezetéstámogató technológia mellett sem mehetünk el szó nélkül.

László Ferenc
László Ferenc

Csak és kizárólag hibrid

Amennyiben hátul Austral helyett Australe felirat olvasható, akkor az azt jelenti, hogy a legmodernebb full hibrid kivitelhez van szerencsénk. Nem, ez nem plugin hibrid, vagyis nem tölthető külsőleg és ily módon a zöld rendszámot is elbukja, pedig ugyebár a Megane-ból létezik ilyen verzió is.

A hajtáslánc benzines szíve egy mindössze 1,2 literes 3 hengeres egység, mely 132 lóerőt és 205 Nm-t dob be a közösbe. A korábbinál 40 százalékkal erősebb villanymotor immár 68 lóerős, és 205 Nm-es produkcióra képes, a végeredmény 200 lóerő és 410 Nm.

László Ferenc
László Ferenc

A gyakorlatban ebből sajnos kevés érződik, 50 lóerőt minimum letagadhat az Austral. Sportosságnak Alpine hangulat ide, vagy oda, nyoma sincs, a Wartburg-szerű orgánum viszont padlógázra elkerülhetetlenül támad. Az 1,7 tonnás divatterepjáró 8,4 másodperc alatt tudja le a 0-100-as sprintet, és az összes többi kivitelhez hasonlóan maximum 175 km-h-val képes haladni.

A hibrid rendszer tapasztalataink szerint sokszor darabosan teszi a dolgát, amiben többek közt az automata váltó is ludas, ráadásul az általunk mért 6,5 literes átlagfogyasztás sem mondható barátinak. 5,5 liter esetén talán őszintébb lenne a mosolyunk, de megjegyzendő, hogy egyes riválisok akár 4-essel kezdődő értéket is képesek virítani.

A Renault által megadott hivatalos átlagfogyasztás egyébként 4,7 liter. Később jön egy 160 lovas kivitel is, az talán kicsit kevesebb benzinnel is beéri majd.

László Ferenc
László Ferenc

A 400 V-os rendszernek többek közt egy 2 kWh kapacitású kompakt akkumulátor is a részét képezi, és az öntöltő hibrid Austral rövidebb távolságokat akár tisztán elektromosan is képes megtenni, akár 130-as tempóval. Ellentétben a lágyhibrid verziókkal.

Nem tudni miért, de utóbbiból 12 V-os és 48 V-os változat is elérhető a kínálatban, és ez kicsit megkavarhatja a vásárlókat. A butább 12 V-os rendszer a már jól ismert 1,3 literes 4 hengeres benzinmotorra épül és 140, illetve 160 lóerős verziókban készül, kézi-, illetve automata váltóval.

László Ferenc
László Ferenc

Ezeket sajnos nem állt módunkban kipróbálni, pedig kíváncsiak lettünk volna, hogy a normál hibridnél 200 kilogrammal könnyebb változat hogyan viselkedik az utakon. Itt jegyzendő meg, hogy a hátsó kerekeket a sebesség függvényében az elsőkkel megegyező, illetve ellentétes irányban 1-5 fokkal eltekerő újgenerációs összkerék-kormányzás csak a full hibridhez érhető el. Hasznos fejlesztés, 11-ről 10 méterre csökkenti a fordulókört és kanyarban is kezesebbé teszi az autót.

A 48 V-os lágyhibrid az 1,2 literes 3 hengeres erőforrást vonultatja fel, és 130 lóerős teljesítményével ez a leggyengébb Austral. Megkérdeztük a gyáriaktól, hogy miért nem a finomabb járású 4 hengeres motorra épül az összes Austral, melyre azt a választ kaptuk, hogy ez az egység nem képes befogadni a 48 V-os és a 400 V-os technikát.

Dízel nincs a kínálatban, aki ilyesmi "ördögtől való" erőforrásra vágyik, annak érdemes gyorsan lecsapnia a Koleos még raktáron lévő 185 lóerős dCi példányaira, melyekért kereken 15 millió forintot kérnek el.

László Ferenc
László Ferenc

Konklúzió, árak

+: modern külső-belső, korrekt helykínálat, variálható csomagtér, kiváló infotainment rendszer.

: darabos hibrid technika, a fogyasztás lehetne alacsonyabb, az Alpine csak hangulatában sportos.

A Renault Austral körülbelül annyira ausztrál, mint amennyire Alpine-osan sportos és TGV-szerűen expressz – semennyire, és bár kevés értékkel bír az információ, mindenesetre tény: Ausztráliában nem forgalmazzák. Magyarországon viszont annál inkább, és bár egyelőre nincs hivatalos árlista, információink szerint az alapára 12 millió forint magasságában fog alakulni.

Hasonló összeget kérnek el itthon a 140 lóerős 1,3-as motorral szerelt új Nissan Qashqaiért, melynek 190 lóerős szupermodern ePower hibrid változata alaphangon 16 millió forintot kóstál. A Renault Austral legerősebb fullextrás Iconic Esprit Alpine kivitele a német árak alapján Magyarországon mintegy 19 millió forinton fog nyitni, ami rengeteg pénz egy 3 hengeres francia hibrid SUV-ért.

Viszonyításképp, a Kadjar utolsó példányait 140-160 lovas példányait 9,5-10,4 millió forinton jegyzik, a kupés hangvételű Arkana pedig 11,7 millió forinton nyit.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!