szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Két cégcsoportra válik a Renault, az egyik a hagyományos motorú autókat gyártja majd, míg a másik az elektromos modelleket. A hibrid és hagyományos járműveket egy kínai–francia vegyesvállalat készíti majd.

Jelentős átalakításra szánta el magát a Renault, amely 2020-ban történelmi, 8 milliárd eurós veszteséget jelentett, majd az orosz-ukrán háború kirobbanása nyomán elvesztette egyik legfontosabb piacát, és kénytelen volt eladni gyártóegységeit Oroszországban.

A francia csoport most egy igen jelentős cégátalakítás révén kettéválasztja eddigi tevékenységeit. Az elektromos modellek fejlesztését házon belül tartja, míg a kínai Geelyvel közös cégbe szerveződve folytatja majd a hibrid és belső égésű motoros autóik fejlesztését és gyártását.

A Renault részéről a központi projekt az átszervezés után az „Ampere” néven létrejövő egység lenne, amely elektromos járműveiket gyártja majd, és mintegy 10 ezer alkalmazottat foglalkoztathat Franciaországban. 2030-ig az Ampere hat elektromos modellt kínál majd: a Renault 5 Electricet és a Renault 4 Electricet, a Megane E-Tech Electricet, a Scénic Electricet és két további, egyelőre még nyilvánosságra hozott modellt.

A francia cég frissen létrejövő Ampere nevű részlege a hírek szerint önállóan is megjelenik majd a párizsi tőzsdén, mivel a befektetőket manapság elsősorban az elektromos autókat gyártó vállalatok érdeklik.

A Renault átszervezésének másik, de legalább ilyen hangsúlyos része az is, hogy a Renault az eddigi hibrid és belső égésű járműveivel kapcsolatos technológiákat megosztva, gyártási, kutatási és fejlesztési részleget hoz létre a kínai Geely autógyártóval közösen „Horse” néven. A két cég a közös vállalat részvényeinek 50–50 százalékát fogja birtokolni 17 gyárral és 19 ezer alkalmazottal, londoni székhellyel rendelkezik majd.

A Dacia az utolsók közt akarja elengedni a hagyományos motorokat

Kitartanak a belsőégésű motorok mellett ameddig csak lehet.

A kínai Geely ezzel a szövetséggel még tovább bővíti befolyási körét Európában, amely 2010-ben kezdődött a Volvo felvásárlásával, de a svéd gyártó csak az első volt a hosszú befektetéseik sorában. 2017-ben a kínai óriásvállalat megszerezte a Lotus 51 százalékát, majd megvásárolta a londoni taxitársaságot, míg 2020-ban a Mercedes-Benzzel (amelynek 8,2 százalékát birtokolja) vegyesvállalatot hozott létre, és mára a Smart 50 százalékát birtokolja. A Geely emellett az idén felvásárolta a Samsung Motors 50 százalékát és az Aston Martin 7,2 százalékát is.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!