Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0798184b-c77d-4982-b4df-e69dd3631850","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A 4iG rekord, 507 milliárdos árbevételről számolt be a gyorsjelentésében.","shortLead":"A 4iG rekord, 507 milliárdos árbevételről számolt be a gyorsjelentésében.","id":"20241129_vodafone-4iG-harmadik-negyedeves-eredmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0798184b-c77d-4982-b4df-e69dd3631850.jpg","index":0,"item":"a0252849-34e0-4a32-9d88-78fad88bdd90","keywords":null,"link":"/kkv/20241129_vodafone-4iG-harmadik-negyedeves-eredmeny","timestamp":"2024. november. 29. 19:27","title":"Röpködnek a milliárdok: megtolta a Vodafone a 4iG harmadik negyedéves eredményét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7","c_author":"Oroszi Babett","category":"360","description":"Készpénzre váltják a közpénzt Matolcsyék. Egy New York-i luxuslakásra csaknem 9 milliárd forintnyi jelzálogot jegyeztettek be. Matolcsy György csak márciusig az MNB elnöke, 12 év után nem újrázhat, mert összeveszett Orbán Viktorral. Kérdés, mi lesz a fia üzleti körénél felhalmozódott vagyonnal.","shortLead":"Készpénzre váltják a közpénzt Matolcsyék. Egy New York-i luxuslakásra csaknem 9 milliárd forintnyi jelzálogot...","id":"20241129_hvg-matolcsy-gyorgy-mnb-tavozas-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyonmentes-simicska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7.jpg","index":0,"item":"f0bf4189-8f32-4efd-8c25-7d89120816e3","keywords":null,"link":"/360/20241129_hvg-matolcsy-gyorgy-mnb-tavozas-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyonmentes-simicska","timestamp":"2024. november. 29. 06:30","title":"A Matolcsy-klán menti a vagyont, mert nem akar úgy járni, mint Simicska","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2aad4ba4-f0cc-436c-b3a5-28609f0c193e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem lesz könnyű a közlekedés vasárnap arrafelé.","shortLead":"Nem lesz könnyű a közlekedés vasárnap arrafelé.","id":"20241129_m0-soroksari-hid-lezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2aad4ba4-f0cc-436c-b3a5-28609f0c193e.jpg","index":0,"item":"ce0c7714-e2fb-424a-b963-d7ea7f2bae03","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_m0-soroksari-hid-lezaras","timestamp":"2024. november. 29. 14:31","title":"Két sávot is lezárnak az M0-s Duna-hídján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4737a18-a4fb-4829-9582-ff5dabb330e9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kitartott a tegnap esti hó.","shortLead":"Kitartott a tegnap esti hó.","id":"20241130_Feher-a-taj-a-Kekesen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4737a18-a4fb-4829-9582-ff5dabb330e9.jpg","index":0,"item":"a702fd79-5703-4482-ab67-624ede65a5ac","keywords":null,"link":"/itthon/20241130_Feher-a-taj-a-Kekesen","timestamp":"2024. november. 30. 15:25","title":"Fehér a táj a Kékesen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48977f41-d70c-413c-ba68-ee2c9ff5ba26","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A legnagyobb baloldali szakszervezetek a jövő évi költségvetés ellen tiltakoznak, amely megszorításokat is tartalmaz.","shortLead":"A legnagyobb baloldali szakszervezetek a jövő évi költségvetés ellen tiltakoznak, amely megszorításokat is tartalmaz.","id":"20241129_olaszorszag-orszagos-sztrajk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48977f41-d70c-413c-ba68-ee2c9ff5ba26.jpg","index":0,"item":"4b4cf21f-b08a-47a8-8b2d-54265de2501f","keywords":null,"link":"/vilag/20241129_olaszorszag-orszagos-sztrajk","timestamp":"2024. november. 29. 16:03","title":"„Itt az ideje, hogy felforgassuk ezt az országot” – megbénult Olaszország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82fc9014-6e56-4b0b-b4db-906045243570","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Karácsony Gergely szerint a Tisza Pártnak meg kell tanulnia, hogy nem adhat ultimátumot, és nem írhatja felül főpolgármesteri autoritását.","shortLead":"Karácsony Gergely szerint a Tisza Pártnak meg kell tanulnia, hogy nem adhat ultimátumot, és nem írhatja felül...","id":"20241129_karacsony-gergely-fopolgarmester-helyettes-tisza-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82fc9014-6e56-4b0b-b4db-906045243570.jpg","index":0,"item":"dad2acb7-ceea-4e70-a641-efbd15d67726","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_karacsony-gergely-fopolgarmester-helyettes-tisza-part","timestamp":"2024. november. 29. 10:24","title":"Karácsony: Egyetlen jelöltnek sincs esélye arra, hogy megszerezze a főpolgármester-helyettességhez szükséges szavazatokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049e6095-d145-46a7-be00-006a911e9a8b","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Régi munkatársától köszönt el Sulyok Tamás.","shortLead":"Régi munkatársától köszönt el Sulyok Tamás.","id":"20241129_hivatalvezeto-sulyok-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049e6095-d145-46a7-be00-006a911e9a8b.jpg","index":0,"item":"53a42277-7464-4bcf-88a1-b7840a4f3697","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_hivatalvezeto-sulyok-tamas","timestamp":"2024. november. 29. 20:30","title":"A köztársasági elnök 9 hónap után lecserélte a hivatalvezetőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd20b2e5-dbaa-4592-9144-e72f1424cb58","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mesterséges intelligenciával foglalkozó cégek együttműködése a játékvilágot felforgató különlegességhez vezetett. Egy menet közben, a felhasználói bevitelek alapján generálódó, a Minecraftre hajazó játékról van szó, amelyben a klasszikus játékmotort a MI váltja fel.","shortLead":"Mesterséges intelligenciával foglalkozó cégek együttműködése a játékvilágot felforgató különlegességhez vezetett...","id":"20241130_decart-etched-oasis-mesterseges-intelligencia-altal-generalt-videojatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd20b2e5-dbaa-4592-9144-e72f1424cb58.jpg","index":0,"item":"dc0149a1-b1d3-4a72-beea-a5197c9cd7be","keywords":null,"link":"/tudomany/20241130_decart-etched-oasis-mesterseges-intelligencia-altal-generalt-videojatek","timestamp":"2024. november. 30. 08:03","title":"Ilyen még nem volt: egy játék, amelyben minden attól függ, ki játssza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mára minden tizedik eladott új Mercedes már elektromos modell világszinten. A stuttgartiak láthatóan nem követni, hanem diktálni akarják divatot, és a kompakt mérettől az úri SUV-ig, minden kategóriában jelen vannak már villanyautóval is. Hatféle modelljüket kipróbálva kóstolhattunk bele, hogyan is néz ki a Mercedes EQ-palettája.
Nem újdonság mára, hogy a 2035-ös évtől lényegében lezárul az autózás másfél évszázados, benzinnel és gázoajjal írt története az Európai Unióban és jön az elektromos világ. A Mercedes részéről tulajdonképpen az időpont már nem tűnik annyira fenyegetőnek, hiszen minden szegmensben jelen vannak már most is villamos hajtású modellel. A nagyobb feladat mára lassan, hogy a gyártók a vevőket is megismertessék ezeket a modellekel, hogy megfelelő döntést tudjanak hozni, milyen modellel járnak jól.
A számok jól mutatják, hol is tartunk most: világszinten az idei első negyedévben a tisztán elektromos járművek értékesítése 89 százalékos növekedést mutatott a márkánál. Mindez egyszerűbben azt jelenti, minden tízedik új Mercedes már elektromos volt, szemben az előző év azonos időszakának hat százalékával.
A-tól, S-ig
A magyarországi képviselet is egy olyan túrát talált ki, amelyen minden típusukból adnak egy kis ízelítőt, jelen esetben hatféle modellt az EQA-tól az EQS SUV-ig lehetett kipróbálni, amellett, hogy a modellek többsége már részletesebb teszten is járt nálunk. A kínálat legkisebb modelljénél is nagyjából 250-300 kilométert tehetünk meg tele akkumulátorral. Az EQS-ben pedig a számítógép által megjelenített hatótáv már 500-600 kilométer.
Mercedes
Nagyságsorrendben végignézve a kínálaton jól definiálhatók a különbségek is. A kisebb modellek inkább városi közlekedésre szolgálnak, bár hatótávolságuk ügyes tervezéssel - a töltéseket illetően - akár hosszabb utakat is megenged. Az EQA és EQB modellek esetében már az is jól látszik, hogy az ilyen, „entry” szegmensű elektromos járművekre is komoly piaci igény mutatkozik. Az EQB értékesítése 189 százalékkal nőtt idén, míg az EQA értékesítése 64 százalékkal emelkedett.
Természetesen ezek a kisebb modellek is valódi Mercedesek, a komofortérzet minden ilyen modellben kiváló, de jól differenciált az igazán top-end kategóriát képviselő EQS SUV-hoz képest. Technológiai értelemben a tudáskülönbség talán kisebb is a modellek közt, mint azt gondolnánk. Minden modell automatikus regenerációs üzemmódot kínál, amelyben a fékezőerő és az energiavisszanyerés folyamatosan a külső körülményekhez igazodik. Országúton vagy autópályán vitorlázó üzemmódba kapcsol az autó, míg városban vagy olyan helyzetben, amikor folyamatosan egy másik autót követünk, érezhetően megnő a rekuperációs erő.
A stuttgarti gyártó legújabb elektromos autója a Kecskeméten gyártott A-osztály szabadidőautó változatára, a GLA-ra épül, és az ígéretek szerint akár 486 kilométert is képes megtenni csendben suhanva. Hogy ebből mennyit hoz a gyakorlatban, kiderül a tesztünkből.
A két kisebb modell, az EQA és főleg a kecskeméti EQB, a 66,5kWh-s akkukapacitással és praktikus méreteivel akár családi mindenesnek is megfelel, kiváltképp, hogy akár hétszemélyes verzióban is létezik. Természetesen mindkét modell prémium kategóriás, az árak jóval 20 millió forint felett kezdődnek. A sorban következő EQC talán mára a legkevésbé izgalmas típus a palettán, de érdemes azért megjegyezni, hogy 2018-ban az EQ család egyetlen képviselője volt a kínálatban még az elektromos EQC. Itt az akkupakk máris 80 kWh-s, viszont a kategóriaugrást jelzi a két kisebb testvérnél 10 millióval magasabb alapára is.
Kipróbáltuk, hogy mire képes a gyakorlatban az EQS-nél eggyel kisebb méretben támadó új luxus elektromos autó, az EQE sportos hangvételű AMG verziója. Erőből és lábtérből nincs hiány, de az E-osztály stílusa és egyedi karaktere mintha odaveszett volna.
A valódi prémium érzet, mégha minden esetben Mercedesekről is van szó, igazán az üzleti kategória modellejeinél válik nyilvánvalóvá. Az EQE már az a szint, amelynél már érthetővé válik az is, hogy egy Teslával szemben például, miért fog valaki egy elektromos Mercedesre szavazni. A presztizs, az anyagválasztás, a hagyományok és az összkép más színvonal. Az akkupakkok mérete 90 kWh jellemzően, és egy AMG-csomagos modell, amely 625 lóerős és a 21 colos könnyűfém felnijein feszülnek a hatalmas abroncsok, valóban presztízsértékkel bír.
A top-end kategória világa az EQS és EQS SUV modelleké, már leginkább azzal nyűgöz le, hogy hatalmas méretük ellenére – közel három tonna az EQS SUV – milyen légiesen gyorsulnak. A légrugós futóművek, az adott esetben Hyperscreen kijelző, a parfümös kabintér hatására el is mosódik a luxus és prémium kategória határa. A két, hatalmas és nem ritkán sofőrök vezette autókban 110 kWh-s akkumulátorcsomag van. Az EQS limuzin nem csak stílusával de a 45 milliós alapárral is könnyen észreveteti magát, míg az EQS SUVerre is rátesz egy lapáttal és bőven az ötvenmillió forintos ligában lép színre.
Hatalmas méret, rekordalacsony légellenállás, gigantikus akkumulátor, letaglózó gyorsulás és földöntúli luxus. Ezt tudja az S-osztály méretkategóriájában támadó EQS villanyautó, melynek alaposan megkéri az árát a Mercedes.
A villanyautózás jelene és jövője már nem kérdés sokaknak, de az ismétlődő előítéletek és sztereotípiák sokáig jelen lesznek még velük kapcsolatban, pedig az autók úgy tűnik készen állnak a jövőre. A fejlődés, akár csak a néhány évvel ezelőtti modellekhez képest is hatalmas. Most az infrastruktúrának kellene lépést tartania az autók képességeivel, mert a gyártók fejlesztései láthatóan egyre jobb járműveket eredményeznek.