A közelmúltban volt szerencsénk alaposan kipróbálni az 523 lóerős EQS 580 4Maticet, majd pedig a 761 lóerős non-plus-ultra kategóriás AMG EQS 53 4Matic+-et is vallatóra fogtuk.
Beláttuk, hogy aki rajong az űrhajószerű designért és hangtalanul suhanna nagyon gyorsan, annak remek választást jelenthetnek ezek az EQS-ek, de mi valahogy még mindig inkább a sokkal autószerűbb, összességében véve finomabb S500 4Matic Langra, vagy alapjában véve az S-osztály bármelyik kivitelére voksolnánk.
És most itt az EQE, vagyis az EQS kistestvére, melynek ezúttal az S-osztály alatti E-osztály méretkategóriában kell bizonyítania, hogy nagyon is van ráció az elektromos luxusautókban. Jövünk az AMG EQE 43 4Matic-kel szerzett tapasztalatainkkal!
Ikrek
Ember legyen a talpán, aki laikusként első blikkre meg tudja mondani, hogy az előtte éppen elsuhanó elektromos Mercedes egy EQE vagy egy EQS. Nagyon kevés kapaszkodót találunk megkülönböztetés fronton, de talán a legmarkánsabb differenciát az EQS-en meglévő, az EQE-ről viszont hiányzó, fényszórók közötti fénycsík jelenti.
Kicsit mások a menetfények és a lökhárítók, de ezek alapján éppúgy nehéz megkülönböztetni egymástól a két testvért, mint a befoglalóméretek alapján. Az EQE 25 centiméterrel rövidebb, de ez a valóságban nem tűnik ennyinek, a szélesség és magasság fronton 2 centiméterrel szerényebb méretek pedig aztán pláne nem túl szembeötlők a gyanútlan szemlélődő számára.
Talán a hátsó fertály a két modell legjobban hasonlító része, de csak addig, amíg fel nem nyitjuk a csomagtérajtót. Ekkor ugyanis kiderül, hogy míg az EQS lényegében egy ötajtós modell, addig az EQE egy szedán. Emiatt utóbbi nehezebben is pakolható, és bizony a 430 literes raktér nemcsak az EQS 610 litere, hanem a normál E-osztály 540 litere mellett is bánatosan szerény.
Frunkot, vagyis kiegészítő első csomagteret ez esetben sem alakítottak ki, és a gépháztetőt sem lehet felnyitni. Az egyetlen mezítlábas szervizpont a bal első kerék feletti kis kihajtható tálca, amibe a szélvédőmosó folyadékot lehet betölteni.
A keret nélküli ajtók és a süllyesztett kilincsek jól mutatnak, valamint igazi mérnöki bravúr az 1,3+1,3 megapixeles felbontású fényszórópár. Ennek köszönhetően egyrészt finom az utolértek és szembejövők vakításmentes kitakarása, másrészt az autó képes maga elé vetíteni különböző piktogramokat, legyen az egy gyalogos vagy egy útjavítás képe.
Sőt, vékony utakon a kocsi szélessége is rávetíthető az aszfaltra, így előre kiderül, hogy adott helyen el fogunk-e férni, vagy sem.
Legyen világos!
Az EQS tesztautók komor hangulatú sötét utasterét követően jelen tesztalanyunk végre világos tematikájú belsőt vonultat fel, ami nemcsak a kedvünkre, hanem a térérzetre is pozitív hatást gyakorol. Más kérdés, hogy a szennyeződések sokkal hamarabb meglátszódnak a fehér bőrön, de ezzel adott esetben együtt kell tudni élni.
A minőségérzet nagyon rendben van, a felhasznált anyagok remek tapintásúak, az illesztések mindenhol pontosak, a nyílt porusú fafelületek és a turbinaszerű légbeömlők remekül mutatnak. A középkonzol fénylőn csillogó zongoralakk bevonata talán nem a legjobb választás, amiért viszont kárpótol a részletesen személyre szabható aktív hangulatvilágítás, illetve a kiválóan szóló hangrendszer.
A vaskos peremű, remek fogáspontú kormányon rengeteg a kezelőszerv, ami többek közt annak is köszönhető, hogy egy AMG modellben ülünk, melynek kormányon lévő szatelitkapcsolóival számos extra AMG opció érhető el. A digitális műszeregység 12,3 colos és a 12,8 colos középső érintőkijelzőhöz hasonlóan egészen kiváló képminőségű.
A 3D hatású műszeregység az EQS kiváltsága maradt, a 12,3, 17,7 és 12,3 colos kijelzőkkel támadó faltól-falig Hyperscreen viszont az EQE-be is rendelhető. Tesztautónkban ez nem került bele, de valahogy nem is hiányzik igazán az általa képviselt high-tech orgia.
Az AMG logós fejtámlákkal ékesített első ülések kényelmesek, de talán picit több oldaltartással is szolgálhatnának. Hátul 8 centiméterrel nagyobb a lábtér, mint az E-osztályban, de az üléspozíció villanyautósan hasonlóan furcsa, mint az EQS-ben. Hiába, alul kell a hely a hatalmas akkumulátornak, és bár sík a padló, a hátsó ülések valahogy kicsit esetlenül lettek kialakítva.
Alapáron kétzónás klíma jár, a négyzónásért 336 ezer forintot kérnek el, az első ülések 372 ezer forint ellenében szellőztethetők, a hatalmas panorámatető felára 763 ezer forint.
Van benne akarat
A duplamotoros összkerékhajtású AMG EQE 43 4Matic 476 lóerős teljesítménye mellé 858 Nm-es instant nyomaték társul, ami garanciát jelent arra, hogy a gázpedál lenyomására sebességtartománytól függetlenül minden esetben nyakcsigolya roppantó gyorsulásban lesz részünk.
A 0-100-at 4,2 másodperc alatt le lehet tudni, melynek a megfelelően tapadó útfelület mellett az aksi minimum 50 százalékos töltöttségi szintje az előfeltétele. A végsebesség 210 km/h-ra van korlátozva, ha ez kevés, akkor a komolyabb 53-as AMG-t kell választanunk, mely adott esetben 3,2-3,5 másodperces 0-100-as sprintre és akár 240-es tempóra is képes.
Őrült adatok ezek egy ekkora luxusszedántól, de vajon mennyire van kedvünk tempósan haladni az AMG EQE 43-mal? Nos, leginkább mérsékelten, mert bár a gyorsulás letaglozó, a 2,5 tonnát meghaladó tömeg és az ideálisnál kicsit magasabb üléspozíció miatt ez bizony nem egy kanyarvadász gépezet.
Még akkor sem, ha a felfüggesztés egész kiválóra sikeredett, és ha a csak a minimum 21 colos felnik mögé felférő 2,1 millió forintos kerámiakompozit fék is nagyot harap, és ha az összkerék-kormányzás is rendben teszi a dolgát. Utóbbi esetünkben maximum 3,6 fokkal fordítja el a hátsó kerekeket, vagyis szerényebb mértékben, mint a normál EQE-k esetében.
A gombnyomásra aktiválható mesterséges motorhangok a jobbik fajtából valók, de a legtöbben vélhetően csak egyszer-kétszer hallgatják majd meg őket. A menetstabilizátor teljesen kikapcsolható, erre azonban valahogy kevés késztetést érzünk egy ilyen hatalmas és nehéz dögben.
Ha mindenképpen a vezetési élményt hajszoljuk egy villanyautóban, akkor titkos tippünk a BMW i4, mely ugyan nem pont az EQE kategóriája, de még a gyengébb, 340 lovas verziójában is több a fűszer, mint az AMG EQE-ben.
Mennyit gurul el?
Akkumulátor fronton abszolút nem zavarja össze a vásárlókat a Mercedes, az EQE-t egyfajta nettó 90,6 kWh-s teleppel szerelik, ami a 245-től 687 lóerőig terjedő, hátsó-, illetve összkerekes hajtás fényében 525-623 kilométeres WLTP-hatótávot tesz lehetővé.
A 43-as AMG esetében konkrétan 533 kilométeres ígéretet kapunk, amiből az átlagnál dinamikusabb haladás és a nyári időjárás mellett mi 400-450 kilométert tudtunk realizálni. A rekuperáció erőssége a kormány mögötti fülekkel egyszerűen állítható, és adott esetben akár 260 kW-tal is vissza tudunk tölteni az aksiba.
Alapáron 11 kW-os AC töltést kapunk, ez 8 órás teljes töltést jelent, ami a felére csökkenthető a 22 kW-os opció megrendelésével. A 170 kW-os DC töltés visszalépés a 90,6-107,8 kWh-s aksival szerelt EQS-féle 200 kW-hoz képest, de adott esetben még így is 180 kilométer hatótáv nyerhető akár 15 perc alatt.
Konklúzió, árak
+: jelenség az utakon, remek menetdinamika, szuperhalk utastér, high-tech orgia, korrekt hatótáv és gyorstöltés. –: nem mindenben ér fel az E-osztály szintjére, megosztó külső, hatalmas tömeg, kicsi csomagtér, magas alapár, drága extrák. |
Az EQE nem sok meglepetéssel szolgál, lényegében ugyanazt kapjuk tőle, mint a kicsit korábban kijött EQS-től, csak egy kicsit kisebb méretben. Az aerodinamika jegyében UFO-szerűre vett formához szupergyors és hangtalan suhanás és luxussal alaposan nyakon öntött utastér társul, ami miatt az EQE egész biztosan megtalálja majd a maga nem is olyan kis vásárlóközönségét.
Az "elektrifikáció" jegyében azonban sok E-osztályos értéket be kell áldozni, és AMG badge ide, hatalmas teljesítmény oda, vezetési élmény fronton nem biztos, hogy azt kapjuk, amiben vásárlás előtt esetleg óvatlanul csukott szemmel bízunk.
Cikkünk írásakor 44 millió forintos alapáron jegyzik a Mercedes-AMG EQE 43 4Maticet, ami 10 millió forintos felárat jelent az oldschool E-osztály 435 lóerős AMG 53 kiviteléhez képest. Mely 0-ról 100-ra az EQE-nél alig 0,3 másodperccel lomhábban katapultáló 6 hengeres E-Klassét még az életciklusa vége felé is botorság lenne lenézni.
Legolcsóbban 28,4 millió forintból úszható meg az EQE, ennyibe kerül ugyanis a 245 lovas EQE 300 alapmodell, a másik végletet pedig a 687 lóerős AMG EQE 53 4Matic+ jelenti a maga 46,5 millió forintos indulóárával.
Viszonyításképp, a kicsit nagyobb EQS 46,4 millió forinton nyit 333 lóerővel és egészen 67,1 millió forintig, illetve 761 lóerőig kúszik fel.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.