Gyakorlatilag nulla károsanyag-kibocsátású kamionokat és buszokat akar az EU

2040-re 90 százalékkal kell csökkenteni a mostani értékeket.

  • HVG/MTI HVG/MTI
Gyakorlatilag nulla károsanyag-kibocsátású kamionokat és buszokat akar az EU

Az Európai Parlament új, az uniós tagállamok kormányait tömörítő Tanáccsal már egyeztetett intézkedéseket fogadott el az új nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátás-csökkentési célok szigorítása érdekében.

A nagy tehergépkocsik és autóbuszok szén-dioxid-kibocsátását a 2030–2034 közötti időszakban 45, 2035–2039 között 65, 2040-től pedig 90 százalékkal kell csökkenteni. Az új városi autóbuszok esetében 2030-ig 90 százalékkal kell csökkenteni a kibocsátást, 2035-re pedig zéró kibocsátású járművekké kell válniuk. 2030-tól kezdődően a pótkocsikra 7,5 százalékos, a félpótkocsikra 10 százalékos kibocsátáscsökkentési célokat határoznak meg az intézkedések.

Az Európai Bizottságnak 2027-ig részletesen meg kell vizsgálnia az új szabályok hatékonyságát és hatását. A felülvizsgálat során többek között fel kell mérni, hogy a szabályokat alkalmazni kell-e a kis tehergépkocsikra, milyen szerepet játszhat a kizárólag szén-dioxid-semleges üzemanyaggal működő nehézgépjárművek nyilvántartásba vételére szolgáló módszertan, valamint azt, hogy egy szén-dioxid-korrekciós tényező milyen szerepet játszhat a kibocsátásmentes nehézgépjárművekre való átállásban.

A Tanácsnak még hivatalosan jóvá kell hagynia a megállapodást, mielőtt az hatályba léphetne.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.