A Continental magyarországi gyárában készülhettek a fékvezérlők, amelyek miatt 1,5 millió autót hív vissza a BMW
A probléma akkora, hogy a bajor cég profitfigyelmeztetést is kiadott.
HVG
Több mint két évbe telt, mire a BMW teljes mértékben feltárta azt a fékrendszeri hibát, amely nyomán 1,5 millió autót kénytelenek visszahívni, és a hiba javítása várhatóan közel egymilliárd euróba kerül majd az autógyártónak – írja a Bloomberg.
A hírügynökség által látott visszahívási dokumentum szerint az ügyfelek és a kereskedők 2022 júniusában kezdtek panaszkodni a német autógyártónak a hibás fékekre. A BMW-nél azonban csak a múlt hónapban vált bizonyossá a probléma, amelynek javítási költsége akár egymilliárd euró is lehet. A hibás egységet a Continental autóalkatrész-gyártó szállította.
Az első, mintegy 80 ezer járművet érintő visszahívás idén februárban zajlott az Egyesült Államokban, azóta azonban ez a szám a BMW több márkájánál 1,5 millióra emelkedett. A visszahívás miatt még profitfigyelmeztetést is kiadott a BMW. A cég részvényeinek értéke a múlt héten a profitfigyelmeztetésre 5 milliárd euróval csökkent.
A visszahívásban jó néhány, a csoporthoz tartozó modell 2022–2024 közötti szériája érintett. A BMW 2 Active Tourer, X1, X2, XM, bizonyos X5 és X6, 5-ös, a 7-es sorozat, valamint a BMW Alpina XB7. Emellett a Mini Cooper SE-t, a Mini Countrymant és néhány Rolls-Royce-ot kell soron kívül szervizbe vinni. A BMW szervizoldalán lehet ellenőrizni a jármű érintettségét az alvázszámával.
A bajor márka profitfigyelmeztetést adott ki a visszahívási bejelentés után.
„Ez nem egy átlagos visszahívás, ez egy jelentős sokk” – mondta Ferdinand Dudenhöffer, a bochumi Center for Automotive Research igazgatója. „Figyelemre méltó az is, hogy a BMW egy munkacsoporttal fokozta a minőség-ellenőrzést a beszállítók körében, ami azt jelzi, hogy szélesebb körben látják a kockázatokat.”
A visszahívást kiváltó fékrendszer úgynevezett brake-by-wire technológiára épül, amely elektronikus impulzusokat használ az 1920-as évek óta a legtöbb autóba beépített hidraulikus technológia helyett. A Bloomberg által látott visszahívási dokumentum szerint a probléma az, hogy a fékrásegítés egyes járművekben nem aktiválódhat teljesen. Ennek következtében váratlanul nagyobb erővel kell megnyomni a fékpedált, mint azt megszokták a sofőrök, ami növeli a baleset kockázatát.
A cikk arra is kitért, hogy információik szerint a Continental magyarországi üzemében készülhettek a hibás egységek. Az ügyet ismerő személyek szerint a fékek áramköri lapjait gyártó dolgozók nem gondoskodtak kellően tiszta környezetről, így az alkatrészeken foltok vagy por maradt, ami akadályozta a rendszer teljesítményét.
A Bloomberg ugyan nem írja, hogy melyik magyarországi gyár érintett, de a cég korábbi közleménye szerint a budapesti központban készülnek ilyen egységek. A helyzet tisztázására kerestük a magyarországi Continental-központot, ahonnan azt a tájékoztatást kaptuk, hogy “a hivatkozott gyárunkban előállított alkatrészeink minősége mindig megfelelt az iparági szabványoknak.” Hozzátették azt is, hogy ezeket a minőségi előírásokat folyamatosan és szigorúan ellenőrzik.
A Continental egységének esetleges hibás működése miatt nem jelentettek baleseteket vagy sérüléseket.
„Én itt már minden »hülyére« szavaztam. Értelmes, világlátott, anyagilag stabil helyzetben lévő embernek szerintem tilos politikai párt közelébe mennie itthon” – mondja a magyar „orr”. HVG-portré.