szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A bajor gyártó újgenerációs elektromos platformja az eddigeiknél nagyobb hatótávval és gyorsabb töltéssel kecsegtet.

A BMW idén év végén kezdi meg első újgenerációs villanyautója sorozatgyártását Debrecenben, és most előzetesen felfedte az ennek alapjait adó Neue Klasse platform egyes technikai részleteit.

A 800 V-os hatodik generációs eDrive hajtáslánc technológia (Gen6) az ígéretek szerint akár 30 százalékot is meghaladó hatótávnövekedést jelent a jelenleg széles körben használatos előző generációhoz képest, miközben a töltési sebesség szintén 30 százalékkal növekszik.

A BMW most először használ prizmatikus helyett hengeres akkumulátorcellákat, melyek energiasűrűség fronton mintegy 20 százalékos előrelépést jelentenek.

A BMW mexikói gyárában nemrégiben kézbe vettünk egy újfajta cellát
László Ferenc

A „cell-to-pack” alapelv részeként a hengeres cellákat közvetlenül a nagyfeszültségű akkumulátor házába építik be, köztes lépésként legyártott modul alkalmazása nélkül. A „pack-to-open-body” alapelv a nagyfeszültségű akkumulátor új szerepére utal, amelynek értelmében az energiatároló egység a járműarchitektúra szerkezeti elemeként funkcionál.

Az összes részegységet a BMW Energy Master vezérli. E központi egység a nagyfeszültségű akkumulátoron kap helyet, a nagy- és kisfeszültségű tápegység, valamint a nagyfeszültségű akkumulátorból érkező adatok interfészeként.

Az Energy Master az elektromos motor és a fedélzeti elektromos rendszerek energiaellátását is vezérli, miközben gondoskodik a nagyfeszültségű akkumulátor biztonságos és intelligens működéséről.

BMW Neue Klasse
BMW

A hatodik generációs hajtáslánc egy második, kiegészítő elektromosmotor technológiát is alkalmaz. Az aszinkron motorban (ASM – Asynchronous Motor) a forgórész mágneses mezejét nem állandó mágnesek (PMSM) és nem elektromos gerjesztés (EESM) állítja elő, hanem az állórész indukálja.

Ez a típusú elektromos motor egy fémből készült kerethez hasonló forgórésszel dolgozik, felépítése kompaktabb és egyszerűbb, ezáltal pedig rendkívül költséghatékony. Az xDrive összkerékhajtással szerelt Neue Klasse modellekbe az ASM motorváltozatokat az első tengelyhez építik be.

A későbbiekben a Minikbe és Rolls-Royce-okba is bekerülő Gen6 hajtáslánc sorozatgyártása idén nyáron kezdődik meg Ausztriában, a BMW Group Steyr-i gyárában.

BMW Neue Klasse
BMW
A bal oldalihoz hasonló lesz az első debreceni modell, a jobb oldali pedig Münchenben készül majd
BMW
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!