Június végén volt szerencsénk testközelből megismerkedni a Mercedes-AMG vadonatúj négyajtós sportkocsijával, az 1360 lóerős AMG GT XX-szel. A technológiai erődemonstrációként is felfogható újdonság egyik érdekessége az axiál fluxusú villanymotor.
Ebből a lényegében egy pizzásdobozban elférő, 2026-tól Berlinben sorozatgyártandó motorból három található a legújabb Mercedesben.
A forgás tengelyével nem merőlegesen, hanem párhuzamosan áramló mágneses fluxusú motort a Mercedes tulajdonában lévő Yasa fejleszti. A brit cég most egy új világrekordról számolt be.

Az AMG GT XX villanymotorjának alkatrészei
László Ferenc
A Yasa legújabb, axiál fluxusú motorja a kategória legnagyobb teljesítménysűrűségével bír: kilogrammonként 57,1 lóerőt tud.
A kompakt kialakítású és mindössze 13,1 kilogramm tömegű újdonság teljesítménye eléri a 748 lóerőt.
Az eddigi rekordot a Helix tartotta egy 28 kilogrammos és 884 lóerős motorral, melynek teljesítménysűrűsége 31,6 lóerő/kilogramm.
A Yasa high-tech villanymotorjai nem csak tisztán elektromos hajtású kocsikba kerülnek, hiszen ilyen motor rejtőzik többek közt a Lamborghini legújabb hibrid modelljeiben, a Temerarióban és a Revueltóban is.

Lamborghini Temerario
Lamborghini