A Mercedes aktuális kínálatának legerősebb és leggyorsabb villanyautója az általunk korábban alaposan letesztelt AMG EQS 53, mely nem más, mint az EQS szedán AMG által finomhangolt 761 lóerős sportos csúcsmodellje.

Maga az AMG, vagyis a Mercedes affalterbachi székhelyű saját tuningcége még nem rukkolt elő teljesen saját fejlesztésű tisztán elektromos modellel, egészen mostanáig.
Most ugyanis itt van, megérkezett az a Concept AMG GT XX, mely előrevetíti számunkra, hogy hogyan fest a csillagos márka übersportos elektromos jövőképe.
Öveket kéretik bekapcsolni, elképesztő technológiai tűzijáték és észvesztő számháború következik – a Mercedes-AMG központjából, egyenesen a vadonatúj csúcsmodell nemzetközi bemutatójáról jelentkezünk.

A levegő kér elnézést
300-as tempónál a hajtási energia mintegy 83 százaléka a légellenállás leküzdésére fordítódik, és mivel jelen delikvensünk végsebessége bőven “dreihundert” felett alakul, az aerodinamika kiemelt fontosságú.
Az AMG GT XX légellenállási együtthatója a széles sportgumik ellenére is mindössze 0,198, aminél jobbat nemcsak az autóiparban, hanem a természetben sem igen találni. Leszámítva mondjuk a zuhanórepülésben lévő sólymot vagy éppen a csúcstempót úszó delfint.
Viszonyításképp, a Mercedes sorozatgyártású modelljei közül az EQS a legszerényebb légellenállású (0,202), az e tekintetben házon belüli rekorder pedig az az általunk már kipróbált és egyetlen példányban létező Vision EQXX (0,17), melyet sebesség helyett egyértelműen a hatótávra hegyeztek ki.


A sorozatgyártású kocsik között jelenleg a BYD YangWang U6 viszi a prímet 0,195-tel. A Cd érték azonban nem minden, hiszen a légellenállást nemcsak ez, hanem a homlokfelület is befolyásolja, és a legújabb AMG e tekintetben is elég jól áll.
Merthogy bár az AMG GT XX az EQS-hez hasonlóan 5,2 méter hosszú és 1,95 méter széles, közel 20 centiméterrel alacsonyabb luxus fókuszú testvérénél.

A kilincsek természetesen süllyesztettek, a külső visszapillantók azonban hagyományos tükrök.
A Mercedes ugyanis kiszámolta, hogy a kamerás/kijelzős digitális tükrök több energiát fogyasztanak, mint amennyit légellenállás fronton a konyhára hoznak. A gyakorlati használhatóságukról pedig most ne is beszéljünk.
Hagyományos belső visszapillantó viszont nincs, merthogy hátsó ablak sincs, amin keresztül hátra lehetne pillantani, így e tekintetben a hátsó kamera képére kell hagyatkoznunk.

Aktív felnik és társaik
A légellenállást csökkentik többek közt a 21 colos forgácsolt alufelnik, melyek a világon most először öt aktív elemet vonultatnak fel, és utóbbiak csak akkor vannak nyitva, ha a fékek hűtése azt megköveteli. A felni közepében található aktuátor integrált akkumulátorát egy a kerék forgásenergiáját felhasználó generátor táplálja.
A telepben 200 aeroelem-nyitásra elegendő energia tárolható, és a felniközép Bluetoothon keresztül kommunikál az autó központi vezérlésével. Valahogy úgy, mint az AirPods az iPhone-nal.



Az ikonikus régi C111 és a közelmúltban debütált Vision One Eleven szellemi örökösének tekinthető, szemből enyhén a Maserati MC20-ra emlékeztető AMG GT XX nemcsak ötágú felnijei és narancssárga fényezése, hanem többek közt szélesre húzott világító peremű AMG hűtőrácsa, csillagfényes lámpái és spéci hátsó RGB LED-jei révén is igazi tekintetmágnes.
A szuperokos fényszórók most először integrált hangszórókat is felvonultatnak, melyek a korábbiaknál hatékonyabb formában jelzik a gyalogosok felé a kocsi amúgy szinte hangtalan érkeztét.
És ugyanezekből a külső hangkeltőkből szól a legújabb AMG sportosan szintetikus V8-as motorhangja, ami szerencsére opcionális tényező.

A 700 apró fényforrással felvértezett és a kétszer három kör alakú hátsó lámpatest között lévő MBUX Fluid Light Panel bármilyen szöveget, animációt vagy akár a töltéssel kapcsolatos hasznos információt is látványos formában képes vizualizálni.
Az MBUX Fluid Light Paint se semmi: elektrolumineszcens technológia révén a fényezés adott területei, esetünkben a küszöbök környéki felületek képesek színes fényt kibocsátani magukból, ily módon jelenítve meg például az AMG logót, vagy a töltési folyamat állapotát.

Mi újság belül?
A szögletes kormány a hibrid F1-technikát a közutakra szabadító hipersportkocsiból, a mindössze 275 példányban gyártott AMG One-ból lehet ismerős. A továbbfejlesztett kormányon nyolc LED jelez a sofőr számára különböző a vezetéssel kapcsolatos színkódokat, a mögöttes fülek segítségével a rekuperáció és a motorfék erőssége állítható, és két szatellitgombot is kaptunk.
A 10,25 colos digitális műszeregységtől jobbra egy a vezető felé ívelt 14 colos infotainment érintőkijelző kapott helyet, az operációs rendszer feladatait a nemrég leleplezett CLA-ban debütált vadonatúj MB.OS látja el.

Az ezüst és narancssárga díszítőelemekkel feldobott fekete utastérben négy remek oldaltartású kagylóülést helyeztek el, és a Mercedes most először használta azt az úgynevezett Labfibert, mely az AMG GT3 versenyautó elhasznált gumiabroncsaiból, növényi fehérjékből és biopolimerekből kimixelve alkot újfajta alternatívát a bőrnek.
Érdekesség, hogy a karbonszálas vázra épülő sofőrülés olyan, könnyen cserélhető 3D-nyomtatott betéteket vonultat fel, melyet a vezető testének 3D-szkenneléséből kinyert adatok alapján személyre szabottan gyártanak le.




Ide az összes lóerővel!
Az AMG EQS 53 sem gyenge a maga 761 lóerejével, de villámgyorsan elveszíti a számháborút az olyan delikvensek ellen, mint például az 1020 lovas Tesla Model S Plaid, az 1108 lóerős Porsche Taycan Turbo GT vagy az 1234 lovas Lucid Air Sapphire.
Nos, az AMG GT XX-nek már e tekintetben sem kell szégyenkeznie: a csúcsteljesítmény meghaladja az 1 MW-ot, vagyis az 1360 lóerőt. A kategóriában ettől csak a Xiaomi SU7 Ultra erősebb, konkrétan 1548 lovas.
A gyorsulási adatok egyelőre ismeretlenek, de 2 másodperc körüli 0-100-as sprintre lehet számítani (amit sok riválistól eltérően egymás után rengetegszer bír a technika), az pedig nyílt titok, hogy a végsebesség nagyobb 360 km/h-nál.
Viszonyításképp, az F1-ben valaha elért legnagyobb sebesség 378 km/h volt (Valtteri Bottas, 2016, Baku).

Ha az 1,6 literes F1-motort felvonultató 1063 lovas és erősen limitált AMG One-t nem számítjuk, akkor jelenleg a V8-as plugin hibrid AMG GT 63 a legerősebb sorozatgyártású Mercedes, melynek 843 lóerővel kell szerénykednie az 1,6x erősebb új elektromos szörnyeteg mellett.
A hatalmas teljesítményt vadonatúj axiális fluxusú villanymotorokkal sikerült elérni. Ezek mágneses fluxusa a forgás tengelyével nem merőlegesen, hanem párhuzamosan áramlik, ami rendkívül kompakt méretet, alacsony tömeget és remek teljesítménysűrűséget tesz lehetővé.

A Mercedes brit cége, a Yasa által kifejlesztett újfajta villanymotor olyan kompakt, hogy szinte elfér egy pizzás dobozban. És ebből a Berlinben 2026-ban sorozatgyártásba kerülő motorból nem egy, nem kettő, hanem kapásból három található a fedélzeten.
Alaphelyzetben mindig a két hátsó motor hajt, az első egység csak akkor kapcsolódik be a hajtásláncba, ha arra az adott helyzetnek megfelelően szükség van.
A Porsche Taycanéhoz hasonló kétfokozatú automata váltóra a fejlesztők elmondása szerint egyszerűen nincs szükség.

Hengeres cellák, őrült gyors töltés
A 800+ V-os akkumulátor fejlesztése során azokra a tapasztalatokra építkeztek a német és brit mérnökök, melyekre az AMG One és az F1-es versenyautó kapcsán tettek szert.
Az aluházas aksiban a legfrissebb trendeknek megfelelően vékonyka henger alakú cellák találhatók, melyek egyrészt igen magas, cellaszinten 740 Wh/l energiasűrűséggel bírnak, másrészt kiválóan hűthetők. Az olajhűtéses telepben több, mint 3 ezer cella található.
Az NCMA (nikkel, kobalt, mangán, alumínium) kémiájú akkumulátor közel olyan gyorsan tölthető fel, mint amennyi idő alatt tele lehet tankolni egy benzines autót: 5 perc alatt 400 kilométernyi hatótáv nyerhető.

Ezt a rekordgyors, nem kevesebb, mint 850 kW-os (1000 A) DC-töltéssel sikerült elérni. Viszonyításképp, az új elektromos CLA maximum 320, az első debreceni BMW-ként jegyzett és általunk titokban már vezetett Neue Klasse BMW pedig legfeljebb 400 kW-ot képes felvenni.
Ráadásul mindezt normál CCS kábellel hozza a Mercedes, és azt állítja, hogy a 850 kW-os csúcstempó a töltési folyamat igen széles tartományában elérhető.
Más kérdés, hogy egyelőre még 400 kW-os töltőpontból is csak 1500 található Európában, a 850 kW-os töltőt pedig egyelőre még csak prototípus formájában tudja prezentálni az Alpitronic.

Kinek kell mindez?
A vadonatúj AMG.EA platformra épülő AMG GT XX egyelőre még csak egy technológiai erődemonstrációnak beillő koncepcióautó, de nincs túl messze attól, hogy enyhén módosított formában hamarosan sorozatgyártásba kerüljön.
Olyannyira, hogy a gyárudvaron megannyi álcázófóliás prototípus példányt láttunk, és az AMG munkatársait abszolút nem zavarta, hogy ezeket az autókat nagy hévvel fotózzuk.


Egy ilyen 1360 lóerős, embertelenül gyors és vélhetően méregdrága közúti fenevad létezését persze nehéz észérvekkel alátámasztani, de cikkünk alanyát érdemes olyan high-tech boszorkánykonyhának tekinteni, melynek megannyi fejlesztése a nem is olyan távoli jövőben egész biztosan leszivárog majd az emberi léptékű Mercedesekbe.
Nem mellesleg jó látni, hogy az európai autógyártók kezdenek végre felébredni, és lassacskán megmutatják, hogy nemcsak hagyományos hajtáslánc, hanem lokálisan zéró emisszió fronton is ott tudnak lenni a szeren.
Az innovációs rakétákat begyújtották, bőven itt volt már az ideje, a petrolhead tábor számára pedig jó hír, hogy a Mercedes kínálatában a hipermodern, de nem kicsit szintetikus hangulatú villanyautók mellett még jó ideig megmaradnak a V8-as modellek is.



