Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"823a3c5b-9aeb-4028-895c-64fb83092e64","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Börtönbüntetésre és vagyonelkobzásra ítélték a csengeri örökösnőt. Pólus Mária azt állítja, hogy a mesés vagyon létezik, Kósa Lajost pedig azért vette ki az ügyből, mert átverték.","shortLead":"Börtönbüntetésre és vagyonelkobzásra ítélték a csengeri örökösnőt. Pólus Mária azt állítja, hogy a mesés vagyon...","id":"20250604_elso-foku-itelet-csengeri-orokosno","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/823a3c5b-9aeb-4028-895c-64fb83092e64.jpg","index":0,"item":"de5cf6c3-c8c1-4eea-816f-467f6661b6cc","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_elso-foku-itelet-csengeri-orokosno","timestamp":"2025. június. 04. 15:40","title":"Hét évet kapott a csengeri örökösnő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cfccd0f-eb8e-4c62-a67e-3da4f377c152","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az összes feltételt teljesítette Bulgária, januártól eurója lehet.","shortLead":"Az összes feltételt teljesítette Bulgária, januártól eurója lehet.","id":"20250604_bulgaria-bolgar-euro-bevezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cfccd0f-eb8e-4c62-a67e-3da4f377c152.jpg","index":0,"item":"3842aeea-409c-44c8-9a14-64e22c0171bb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250604_bulgaria-bolgar-euro-bevezetes","timestamp":"2025. június. 04. 15:32","title":"Megvan az engedély: Bulgária jövőre bevezetheti az eurót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e51279ea-e38e-4e15-bf1e-e698dd6f6a36","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Egy salátatörvénybe került az egészségügyi intézmények beléptetőkapui és a boltok pénztárainak szabályozása.","shortLead":"Egy salátatörvénybe került az egészségügyi intézmények beléptetőkapui és a boltok pénztárainak szabályozása.","id":"20250605_kotelezo-penztaros-bolt-onkiszolgalo-kassza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e51279ea-e38e-4e15-bf1e-e698dd6f6a36.jpg","index":0,"item":"7608cb9d-7433-4845-b905-fa8c0e3a0b07","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_kotelezo-penztaros-bolt-onkiszolgalo-kassza","timestamp":"2025. június. 05. 15:49","title":"Kötelező lesz pénztárost alkalmazni a boltokban, nem elég az önkiszolgáló kassza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4db6945b-b533-4aab-b681-03e4668526d8","c_author":"Horn Andrea ","category":"sport","description":"A szervezők szerint nem arról van szó, hogy a nők meccsei kevésbé vonzzák a nézőket, mint a férfiakéi. A magyarázatuk szerint az a gond, hogy túl rövidek lehetnek. ","shortLead":"A szervezők szerint nem arról van szó, hogy a nők meccsei kevésbé vonzzák a nézőket, mint a férfiakéi. A magyarázatuk...","id":"20250605_nok-tenisz-meccs-wta-roland-garros-amelie-mauresmo-iga-swiatek-ons-jabeur-fomusorido-amazon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4db6945b-b533-4aab-b681-03e4668526d8.jpg","index":0,"item":"f10a52d2-8cd8-49d4-9525-3738d3b133fc","keywords":null,"link":"/sport/20250605_nok-tenisz-meccs-wta-roland-garros-amelie-mauresmo-iga-swiatek-ons-jabeur-fomusorido-amazon","timestamp":"2025. június. 05. 15:44","title":"Mi a baj a nők meccseivel, miért nem játszhatnak évek óta este a Roland Garroson?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c6a23c2-c1e8-4ae0-9d55-89fb30289ac9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Áttörést érhettek el ausztrál kutatók a HIV-vírussal kapcsolatban – méghozzá akkorát, hogy ők is többször visszamentek a laborba megnézni, tényleg működik-e. ","shortLead":"Áttörést érhettek el ausztrál kutatók a HIV-vírussal kapcsolatban – méghozzá akkorát, hogy ők is többször visszamentek...","id":"20250605_hiv-mrns-technologia-virus-elocsalogatasa-betegseg-gyogyitasa-attores","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c6a23c2-c1e8-4ae0-9d55-89fb30289ac9.jpg","index":0,"item":"1ace41a5-ae0c-4a79-8230-1d428c1f0164","keywords":null,"link":"/tudomany/20250605_hiv-mrns-technologia-virus-elocsalogatasa-betegseg-gyogyitasa-attores","timestamp":"2025. június. 05. 20:03","title":"Egy mRNS-módszer csalogathatja elő a szervezetben rejtőző HIV-vírust, hogy aztán végleg elpusztítható legyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8c1d1fc-9545-4828-8d2c-aa55a037ba82","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A jogszabály „súlyos beavatkozásokat tesz lehetővé a civil szervezetek működésébe, olyannyira, hogy tevékenységük folytatása lehetetlenné válhat”.","shortLead":"A jogszabály „súlyos beavatkozásokat tesz lehetővé a civil szervezetek működésébe, olyannyira, hogy tevékenységük...","id":"20250604_Az-Europa-Tanacs-szerint-serti-az-emberi-jogokat-az-atlathatosaginak-nevezett-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8c1d1fc-9545-4828-8d2c-aa55a037ba82.jpg","index":0,"item":"e8e2c5eb-efda-489f-ada9-012203285d07","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Az-Europa-Tanacs-szerint-serti-az-emberi-jogokat-az-atlathatosaginak-nevezett-torveny","timestamp":"2025. június. 04. 09:39","title":"Az Európa Tanács szerint sérti az emberi jogokat az átláthatóságinak nevezett törvény","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23112da9-c106-463d-b652-64d0805e4cb3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Három éven át nem buktak le. ","shortLead":"Három éven át nem buktak le. ","id":"20250605_ezer-darab-motort-loptak-Kia-gyarbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23112da9-c106-463d-b652-64d0805e4cb3.jpg","index":0,"item":"98b6bec4-cacc-4c85-9f0f-b30dbdd90de1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250605_ezer-darab-motort-loptak-Kia-gyarbol","timestamp":"2025. június. 05. 16:02","title":"Kiderült, hogyan loptak ki ezer darab motort egy Kia-gyárból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f28753d-7c3f-4c05-aa2c-1099b5ed6f40","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Több mint hatvan német politikus és közszereplő sürgeti nyílt levélben Berlint és Brüsszelt, hogy álljon ki a magyar Pride betiltása ellen. Az Eurovízió-győztes osztrák énekes is köztük van.","shortLead":"Több mint hatvan német politikus és közszereplő sürgeti nyílt levélben Berlint és Brüsszelt, hogy álljon ki a magyar...","id":"20250605_Conchita-Wurst-neve-is-a-Budapest-Pride-betiltasa-ellen-tiltakozok-kozt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f28753d-7c3f-4c05-aa2c-1099b5ed6f40.jpg","index":0,"item":"cffd5a83-487c-41d8-90b0-d953dae73c1b","keywords":null,"link":"/elet/20250605_Conchita-Wurst-neve-is-a-Budapest-Pride-betiltasa-ellen-tiltakozok-kozt","timestamp":"2025. június. 05. 14:45","title":"Conchita Wurst is tiltakozik a Budapest Pride betiltása ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Túlélési esélyek téli gumi, ablaktörlő, légzsák és biztonsági öv nélkül
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Az évek múlásával egyre nőtt a forgalom és a motorizált négykerekű járművek száma, melyek gyenge vagy egyáltalán nem...
Az évek múlásával egyre nőtt a forgalom és a motorizált négykerekű járművek száma, melyek gyenge vagy egyáltalán nem létező fékkel bírtak. A járművek hiányos átvizsgálása közlekedésbiztonsági szempontból a súlyos közlekedési balesetek számának növekedéséhez vezettek, ami a helyzet alapvető átgondolását tette szükségessé. Főleg az 1960-as években kapott egyre nagyobb jelentőséget a közlekedésbiztonság. Amerikában új törvények léptek életbe, melyek arra ösztönözték az autógyártókat, hogy biztonságosabb autókat gyártsanak. Innentől kezdve a lökhárítókat úgy kellett megépíteni, hogy tompítani tudják az ütközés energiáját, a szélvédőnek megadott távolságban kellett elhelyezkednie a vezető fejétől. A követelmények teljesítéséhez új dizájnformákra volt szükség.
Passzív és aktív biztonság A passzív biztonság alatt azok az intézkedések értendők, melyek a baleset következményeit hivatottak enyhíteni. Ezek az intézkedések nem csak a vezetőre, hanem az összes utasra érvényesek. Párnázott műszerfal, ütközésvédelemmel ellátott kormányrúd, biztonsági övek, formatartó utas cella, oldalütközési védelem, de a sima felületű karosszérialemezek és a lekerekített sarkok is a passzív biztonság fogalmába tartoznak.
Az aktív biztonság alatt azon intézkedések összességét értjük, melyek a baleset megelőzésében segítenek. Az aktív biztonság terén a közlekedési úthálózatok állapota nagy szerepet játszik, ugyanúgy, mint a közlekedési táblák használata. Az elmúlt 16 évben a gépjárműfejlesztés terén sok találmány látott napvilágot, melyek többek között a stabilitást, a fékezést, az észlelési biztonságot továbbá a kezelési biztonságot szolgáltak javítani. Az elektronikusan szabályozott fékasszisztensek, ABS- és ESP-rendszerek, kipörgésgátlók és még sok más találmányon vezetett a közlekedés biztonságának javulásához. A mai autókban egyre jobban terjedő sávkövető-, táblafelismerő, éjjellátó asszisztens, a beszédvezerlés, a kéz nélküli telefonálás ezt csak tovább fokozzák. Nézzük, melyek voltak a közlekedésbiztonság mérföldkövei:
1903: ablaktörlő A közlekedésbiztonságban az első szabadalmak egyikét 1903-ban jegyezték be. Az amerikai Mary Anderson készítette el az első ablaktörlőt. Az autóbolondként elhíresült Henrik porosz királyi herceg 1905-ben egy mechanikusan meghajtott ablaktörlőt jelentett be szabadalmaztatásra, melyet 1908-ban meg is kapott. A mai elektromosan működő ablaktörlő ősét a Bosch fejlesztette ki és 1926-ban kapott rá szabadalmat.
1904: levegővel töltött abroncsok Az automobilok biztonsága érdekében tett legfontosabb fejlesztések terén nem szabad elfeledkezni az abroncsokról sem. Charles Goodyear vegyész 1844-ben kapta meg a szabadalmat a kaucsuk vulkanizálására. Ezzel megteremtette a tartósan rugalmas anyag, a gumi előfeltételeit. Eleinte a járműveken a mindenféle tömörgumit használtak. A tömlős gumi feltalálása (Dunlop 1888) lehetővé tette a komfortérzet és a sebesség növelését. 1904-től kezdve profillal is rendelkeztek már a gumik és így a tapadásuk is sokkal jobb volt. Hamarosan kormot is kevertek a gumikeverékbe, amelynek a gumi a mai napig a karakterisztikus fekete színt köszönheti, de valójában a gumi tartósságát és az ellenálló képességét növeli. Az 1950-es évek elején további nagy lépésnek számított a járműbiztonság területén a fémhálós gumi bevezetése, a magasság-szélesség arány csökkentése és a radiálgumik alkalmazása, melyek a diagonál kerekeket szinte teljesen kiszorították. A hosszabb tartósság mellett ezt a gyártási formát elsősorban a jobb kanyarstabilitás és menettulajdonságok, valamint vizes útburkolaton jobb tapadási tényezők jellemzik.
1922: önhordó karosszéria A mai járműgyártás szempontjából különös jelentőséggel bír az önhordozó karosszéria feltalálása. Hordozó keret nélküli felépítési forma paradigmaváltást jelentett. Az amerikai gyártók és néhány megrögzött kisszériás üzem kivételével, mint a Morgan vagy a Lotus, manapság szinte az összes személyautót e szerint az eljárás szerint gyártják. Az előnyei kézenfekvőek: a karosszéria összekötési struktúrájának köszönhetően jobban elnyeli a fellépő erőket, az önhordozó karosszéria ezen kívül könnyebb, stabilabb – és a legtöbb esetben olcsóbb előállítani, mivel kevesebb anyag szükséges hozzá. Az első önhordozó karosszériával gyártott autó a Lancia Lambda (1922) volt, a Citroen 11CV (1934) és az Opel Olympia (1935) voltak az első autók, melyek karosszériája teljesen acélból készült.
1923: irányjelző A városokban egyre jobban nőtt a forgalom, az utak szélesebbek lettek, több sávra volt szükség. És ahhoz, hogy a sávváltás sérülés nélkül történjen, szükségessé vált, hogy a közlekedésben résztvevők egymással kommunikálni tudjanak. Az első lépés ebbe az irányba az irányjelző feltalálása volt. Ez a tisztán mechanikus rendszer lehetővé tette, hogy a jármű vezetője az előtte és mellette haladónak jelezze szándékát. Vezettünk olyan Peugeot 203-est, amelynek karos indexe volt, ha a gombot megnyomtuk, a megfelelő oldalon a C-oszlopból kiugrott az irányjelző karocska. Amerikában már 1930-as évektől világító irányjelzőket használtak, a katonai járműveken keresztül terjedt el ez a technika az európai automobilizmus motorjának számító Németországba. Az 1950-es évektől a Bosch elektromos irányjelző rendszereket gyártott, melyeket utólag is fel lehetett szerelni az autóra. Németországban a közlekedésrendészet 1956 óta írja elő az irányjelző lámpák használatát a haladási irány jelzésére.
1951: légzsák Az elv tulajdonképpen minden kisgyerek számára világos, aki valaha is életében lufival játszott. Egy levegővel megtöltött zsák felveszi az energiát és tompítja a becsapódási sebességet. Míg azonban a légzsák az autók alapfelszereltségévé vált, évtizedek teltek el. Már 1920-ban szabadalmaztattak egy légzsákot. A repülőgépek számára létrehozott biztonsági berendezésről volt szó. Egy levegővel felfújt gumizsákot kell elképzelni, ami tulajdonképpen egy gumipárna. A járművekben 1951-től jelenik meg a légzsák, amire Walter Linderer megkapta a szabadalmat a „járműben lévő utasok védelmét szolgáló berendezés, mely az ütközéseknél a sérülések ellen hivatott védelmet nyújtani” címmel. Mercedes az 1960-as évek közepétől kezdve dolgozik az életmentő légzsákon. Az utóbbi években, a járművekben a legkülönbözőbb helyeken szereltek be légzsákokat, legyen az a fej-, térd-, függöny- vagy oldallégzsák. 2006 óta a motorkerékpár légzsák is létezik, a biztonsági övekbe épített légzsákot tesztelik már.
1952: gyűrődési zóna A találmány, melyet 1952-ben Barényi Béla a 854157-es számon szabadalmaztatott, a legfontosabb vívmányok közé tartozik – és ez az a találmány, amely feltehetőleg a legtöbb emberéletet mentette meg. A találmány neve a formatartó utastér, elől és hátul gyűrődési zónával kiegészítve: egyszerűbben kifejezve a gyűrődési zóna elve. A passzív járműbiztonság előfutára az akkoriban kedvelt elméletet gyökerestől a fejére állította. A cél most már nem az volt, hogy minél stabilabb karosszériaszerkezetet konstruáljanak, hanem meghatározott gyűrődési zónákat kellett létrehozni, melyek a kinetikus energiát a lehető legjobban elnyelik. Barényi ötlete a karosszéria három részre osztásán alapult. Középen van a formatartó „ketrec”, melyben az utasok elegendő védelmet kapnak. Balesetkor a front és a far végen deformálható gyűrődési zónák védik az utasteret. A Német Szabadalmi Hivatalban a Barényi névre rákeresve 1396 találatot kapunk, ez azon szabadalmakat sorolja fel, amelyben Barényi is részt vett. Barényi Béláról többet itt olvashat:
1959: biztonsági öv Mint ahogy sok más találmány, a biztonsági öv is a repülőgépből került az autóba. Már a világháborúk között szinte mindegyik repülőgép kétpontos biztonsági övvel volt felszerelve. 1903-ban Gustave-Désiré Leveau négypontos biztonsági övet szabadalmaztatott magának, de egy másik feltaláló, Claghorn már 1885-ben szabadalmaztatott egy általános biztonsági övet. A 19. század végétől napi használatban volt az autóépítésben a biztonsági öv. A hárompontos biztonsági öv feltalálása, amit manapság az autónkban naponta használunk, a svéd légiközlekedési mérnők, Nils Ivar Bohlin nevéhez fűződik. Bohlin 1961-ben kapott szabadalmat találmányára (DE 1101987A). Két hevederről van szó, melyeket a karosszériaszerkezet két stabil pontjához rögzítettek, fixálják az utasok testét a medencénél és a mellkasnál és egy csattal oldható ki, ami megkönnyíti a be- és kiszállást. A biztonságiöv-rendszert évtizedeken keresztül folyamatosan fejlesztették, ez idővel övfeszítővel és överő-határolóval egészült ki. 1959-től kezdve a Volvók alapfelszereltségéhez tartozott a hárompontos biztonsági öv, 1974-től az összes először forgalomba helyezett autóban volt elől biztonsági öv, két év múlva már hátul is megjelent.
1985: elektronikus blokkolásgátló rendszer A blokkolásgátló folyamatosan felügyeli a kapcsolatot a gumik és az aszfalt között. Amint a kerék elveszíti a tapadást, a rendszer beavatkozik és megakadályozza a blokkolást. Nagy előnye, hogy a jármű az erős fékezéskor még többnyire irányítható marad – attól függetlenül, hogy a talaj milyen. Az első ABS-szel szerelt szériajármű – a Dunlop elektromechanikus rendszerével - a Jensen FF (1966) volt, az első ABS-es nagyszériás jármű a Ford Scorpio volt (1985). A Bosch 1978-ban kezdte el gyártani szériában az elektronikusan szabályozott ABS-t és egyben magát a fogalmat is levédette. Kezdetben csak a luxus- és felsőkategóriás limuzinok vársárlói számára volt elérhető az ABS opció. A Mercedes S-osztály (W116-os sorozat) és az új 7-es BMW (E23) a biztonságos közlekedésben a technológia éllovasainak számítottak. Az ABS először 2004. július elsejétől lett kötelező szériafelszerelés az európai autógyártók modelljeiben.
1995: elektronikus menetstabilizáló-program - ESP Az ESP az ABS logikus továbbfejlesztése és a járműbiztonság területén az elmúlt 15 év legfontosabb fejlesztésének számít. A menetstabilizálót először 1995-ben vezették be a Mercedes S-osztály modelljeibe. Szenzorok elemzik az autó mindenkori helyzetét. A kormányzási szöget, a kerékfordulatszámot, a keresztgyorsítást, a gyorsulást és a tapadást ellenőrzi a program, és szükség esetén az egyes kerekeket lelassítja, a motor nyomatékát pedig elveszi. Olyan éles helyzetekben, mint terhelésváltás, kicsúszás, kifarolás, vagy bármilyen tapadásvesztés, a másodperc törtrésze alatt képes beavatkozni.