Változtat a kormány: nem lesz kötelező bejelenteni a gabonakivitelt
A bejelentési kötelezettséget tavaly tavasszal, az orosz–ukrán háború miatt rendelték el.
A bejelentési kötelezettséget tavaly tavasszal, az orosz–ukrán háború miatt rendelték el.
Az Ukrajnában harcoló orosz csapatok mind a páncélozott járművek, mind a tüzérségi lőszerek terén utánpótlási nehézségekkel küzdenek, Zelenszkij szerint az orosz agresszió kudarcát jelenti a Kreml hátraarca.
Az ukrán elnök szerint jelentős diplomáciai eredmény, hogy az oroszok mégsem zárják el az ukrán gabonaexport útját.
Megtámadták az orosz hajókat, ezért állt le a szállítással. Ukrajna mindeközben végrehajtja az egyezményt.
A vádak szerint Oroszország a fekete-tengeri szemestermény-szállítást már csak kapacitása 25–30 százalékán engedi működni.
Nőnek az árak, egyre valószínűtlenebb, hogy november után is nyitva marad a fekete-tengeri korridor, miközben Magyarország épp ukrán kukoricával akarja betömni a lyukat, amit a hazai termésen ütött az aszályos nyár.
Összesen 67 millió tonna gabonára és olajos magra számít az ukrán mezőgazdasági minisztérium. Ebből 45 millió tonna jutna exportra, feltéve, ha Oroszország továbbra is engedi a tengeri szállítást.
Oroszország a tengeri blokádot augusztus elején oldott fel, azonban most újra azzal fenyegetnek.
Hat, gabonát szállító hajó hagyta el vasárnap a dél-ukrajnai Odessza kikötőjét.
600 ezer tonna gabonát sikerült az ukrán kikötőkből eljuttatni a globális piacra azóta, hogy egy hónappal ezelőtt megállapodás született erről Kijev és Moszkva között az ENSZ és a törökök közvetítésével. Mindenki kockázati felárat számol, mert továbbra is nagy a bizonytalanság az oroszok szándékait illetően.
A két jármű 6300 tonna napraforgóolajjal és 25 ezer tonna búzával megrakodva indult útnak.
A világ élelmezése nagyban függ Ukrajnától, a legsebezhetőbb országok közül többen tőlük vásárolják a szemesterményt, de az ukrán búza nagyon fontos része az ENSZ-segélyszállítmányoknak is. A háború miatt a silókban ragadt gabona kilapátolása egyelőre nagyon lassan megy, de valahova el kéne rakni a frissen betakarított terményt is, ami az invázió miatt messze nem lesz annyi, mint lehetne. És úgy tűnik, Oroszország is meggondolta magát.
Egy ukrán gabonát szállító hajó hagyta el hétfőn reggel az odesszai kikötőt, az első az orosz invázió kezdete óta – közölte az ukrán infrastrukturális minisztérium. A hajó célállomása Libanon.
Az ukrán kikötőváros elleni támadást közben az ENSZ és az Európai Unió is elítélte.
Innen indulnának a felügyelt szállítmányok a globális piacra.
Bár a harcok nem szűnnek, egyes megállapodásokat sikerült mostanra megkötni, hogy a háború kisebb hatással legyen a világra.
Közösen ellenőrzik majd például, hogy nincsenek-e fegyverek a gabonaszállító hajókon.
Pénteken írhatják alá azt a megállapodást, amiben a két fél között zajló háború ellenére is biztosítanák az ukrán és az orosz gabonaexportot a Fekete-tengeren keresztül. Biztonságos hajózó útvonalakat jelölnének ki, a gabonáért érkező hajókat pedig a törökök ellenőriznék, hogy ne szállítsanak fegyvert. A cél, hogy csökkenjenek a gabonaárak és elkerüljék az egyes térségekben fenyegető éhínséget.
Az orosz külügyminisztérium Putyin és Erdogan iráni találkozójára időzítve magyarázkodott.
A román külügyminiszter szerint valamennyi EU-tagállamnak stratégiai fontosságú érdeke Ukrajna támogatása.