Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Jellemző, hogy családi körülményeik, magatartásuk vagy túlkorosságuk miatt magántanuló lesz a gyerekekből – derült ki az Oktatási Hivatal által készített országos jelentésből. Az eredetileg kiemelkedő, speciális képességek birtokában lévő, sportoló és művészettel foglalkozó diákoknak fenntartott iskolai státus a „problémás” tanulóktól való megszabadulás egyik csatornája lehet, ami csak a leszakadást segítheti a szakértők szerint.
Feltűnően sok a hátrányos helyzetű gyermek a magántanulók között – derült ki az Oktatási Hivatal még 2014 végén kiadott országos jelentéséből. Az adatok szerint 8217 diák volt magántanuló két éve, ami az összes tanuló kevesebb mint egy százalékát jelenti – idézi cikkében a Magyar Nemzet.
A napilap arról is ír, hogy a magántanulóvá válás tipikus okai:
- családi körülmények
- egészségi állapot
- túlkorosság (az osztálytársakhoz képest)
- közlekedési nehézségek
- magatartászavar
- külföldi tartózkodás
- sportbeli vagy művészeti tevékenység
Ezek közül is kiemelkedik a külföldi tartózkodás: az összes magántanuló 33,4%-a emiatt lesz magántanuló, ugyanakkor a hátrányos helyzetű településeken élő tanulók harmada a családi körülményekre hivatkozik. A magántanulók 27 százaléka családi körülményekre hivatkozva kérte a státust. A nehéz élethelyzetben lévő tanulók aktív részt vállalnak a családi munkamegosztásban, ápolják a beteg-idős szülőket, házimunkát végeznek, gondozzák a kisebb testvéreket, ezért nem tudnak iskolába menni. A felmérés azt is megállapította, hogy a családi körülmények miatt magántanulói státuszba került diákok 66%-a hátrányos, míg 46%-a halmozottan hátrányos helyzetű.
Az összes tanuló 10,2%-át mentették fel magatartási zavarok miatt a tanórák látogatása alól. Ilyenkor azzal indokolják a magántanulóvá válást, hogy a diákok agresszívek, a tanórákon kezelhetetlenek, esetenként ön- és közveszélyesek. Egyes helyzetekben szakember javaslatára történik a magántanulói státusba helyezés, de erről a legtöbbször az iskola és a szülők közösen állapodnak meg. Ők jellemzően, fele-fele arányban hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek.
A jelentés arra is kitér, hogy a magántanulók alig 59,2 %-a tett sikeres osztályozó vizsgát év végén. Közel 15%-uk megbukott, így 25,8%-uk el sem ment vizsgázni. A hátrányos helyzetű települések magántanulóinak 66%-a csak évfolyamismétléssel folytathatta tanulmányait.
Radó Péter oktatási szakértő szerint a magántanulóvá nyilvánítás a „problémás” tanulóktól való megszabadulás egyik csatornája lehet, különösen azért, mert a magántanulói státust eredetileg a kiemelkedő teljesítményű, speciális teljesítményű sportoló és művész gyerekek számára találták ki. Az, hogy az ilyen gyerekek aránya mindössze 6%, „egyértelműen mutatja, hogy az oktatási rendszer a laza szabályozás miatt visszaél a ezzel a lehetőséggel”. Ez pedig lemorzsolódáshoz vezet.
Lapunk állandó szerzője, a hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozó Igazgyöngy Alapítvány vezetője, L. Ritók Nóra úgy látja, hogy a problémát csak a rendszerszintű változtatások oldhatják meg. A legjobb az lenne, ha a gyerekek nem jutnának el a magántanulói státusig, mert a szakember szerint így nem tudják megszerezni a szükséges tudást. Az intézmények szakember ellátottságát növelni kellene több fejlesztő pedagógus, pszichológus és szociális munkás bevonásával, hogy már a legelején beavatkozhassanak a problémákkal küzdő gyerekeknél – idézi a szakembereket a Magyar Nemzet.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.