szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kormányzat engedelmes alattvalókat akar nevelni a gyerekekből, és ennek érdekében szembemegy az oktatásban kibontakozó világtrenddel – mondta Vekerdy Tamás pszichológus a Magyar Narancsnak adott interjúban.

A szakember szerint friss közhely, hogy a vállalatok a kreativitást és a kritikai érzéket keresik a munkavállalóikban, ám épp ez a két dolog az, amit a magyar iskola nem bír elviselni, azt a mai oktatási rendszer egyszerűen szemtelenségnek minősíti.

Vekerdy úgy látja, hogy a helyzet korábban is "valami elképesztő" volt, a jelenlegi kormányzat azonban ezt százszorosan megerősítette. "Szórja ki a gyerekeket az oktatásból, és azt hiszi, hogy az osztályzat minősíti a gyereket, holott erről szó sincs. Honnan vesszük azt a baromságot, hogy aki jó osztályzatot ér el egy iskolában, az lesz a sikeres, kreatív, innovatív felnőtt?" – tette fel a kérdést. Aztán megjegyezte: az olyan szakmai kérdésekkel, hogy hogyan érdemes a világot a gyerekekhez közelíteni, megmutatni, hogy az érdekes, vonzó és szerethető, senki sem foglalkozik.

Ma azza foglalkoznak, hogyan zárják le a magyar oktatást bizonyos pontokon, hogy csak a kiválasztottak juthassanak tovább, akik majd hűségesek lesznek hozzájuk, a jelenlegi kormányzathoz."

A pszichológus elmondta: az, ami ma az iskolarendszerben történik, a Rákosi-féle gondolkodásnak felel meg. Elvették az intézményektől, a pedagógusoktól az autonómiát, minden egy kézben összpontosul, az alaptantervet mindenkinek be kell tartania, és szó nem lehet tankönyvválasztásról.

Kritizálta a szakember a kormányt amiatt is, hogy hatalmas pénzeket vont ki az oktatásból. Más országokban, például a finneknél vagy Dél-Koreában a pártoknak sikerült konszenzust kialakítaniuk arról, hogy egymás eredményeit e területen nem rombolják le, hanem felhasználják. Itthon ezzel szemben az a fontos, hogy ki maradhat hatalmon, nyissa meg a pénzcsapokat – magyarázta. Hozzátette ugyanakkor, hogy a pénz önmagában semmire sem elég, ha nem koncepciózusan használják fel. "De kivenni pénzt az oktatásból, az bűn. Ha tetszik, nemzetellenes bűn, ezt a szót mostanság úgyis szeretik."

A pszichológus úgy látja, hogy a kompetitív, a gyerekeknek az iskolába magukkal vitt társadalmi különbségeit csak növelő, az osztályzatokat szigorúan vevő oktatási rendszer megbetegíti a gyerekeket. Sokakból pszichoszomatikus tüneteket vált ki a folytonos versengés és a mai iskolai körülményekhez való alkalmazkodás, amibe idővel a test is belebetegedhet. Éppen ezért azt javasolja a szülőknek, hogy legyenek a gyerekeik cinkosai, segítsenek nekik, ha úgy látják, hogy túlzottan leterheli őket az iskola, vagy jelezzék a pedagógusoknak – akik Vekerdy szerint sokszor maguk is kétségbeejtő helyzetben vannak, mert hülyeségeket várnak el tőlük –, hogy a hétvégre rovására nem csináltatják meg a gyerekükkel a házi feladatot.

A szakember, ha döntési helyzetben volna, első lépésként visszaállítaná az iskolák autonómiáját, és a finn vagy a dán, esetleg a 60-as években szülői és tanári összefogással átformált német modellt alapul véve alakítaná át az oktatást. Szerinte ehhez megvannak a nagyszerű szakemberek, "de hiába vannak ott, ha olyan az egész köz- és felsőoktatás, amilyen. Tudok arról, hogy a minisztériumban nem egy ember rémülten nézi azokat az őrületeket, amik az oktatásban folynak a legfelső hadúr parancsára. Ám nem tudnak mit tenni, mert olyan mértékben van kialakítva a központi erőtér, hogy mindenki lebénul" – mondta.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Kult

Vekerdy: Mi a túrónak rendezünk vizes világbajnokságot?

Vekerdy Tamás szerint Magyarországon mind a kreatív gondolkodást, mind a kritikai érzéket gyűlöljük. Szerinte az oktatásban nincs koncepció, és bár nem kellene hozzá nagyon sok pénz, van egy minimum, amit el kellene érni, hogy működjön. De mi rengeteg hülyeségre költünk.