szerző:
Vándor Éva
Tetszett a cikk?

A McLaren fiatal brit pilótájának a számottevő követőtábora rajongók új generációját biztosítja be a Forma–1-nek. Az első futamgyőzelem tűzkeresztségén már túlesett, most már a világbajnoki cím hajszolása sem tűnik a valóságtól elrugaszkodott tervnek, és Lando Norris jó eséllyel száll harcba egy újabb Herendiért a hétvégi Magyar Nagydíjon is.

  • Lando Norris kedélyesen elcseveg a rádióban a férfival, aki egy Lando Norris-logót tetováltatott a lábára, de akinek a felesége úgy gondolja, hogy ez ciki.
  • Lando Norris egy horgolt Capri-Sun-tartót vesz át a kötésben-horgolásban jeleskedő olimpiai bajnok Tom Daleytől, hiszen Lando Norris a Capri-Sun nagy rajongója.
  • Lando Norris két youtubert húz be a csőbe, akik úgy gondolják, 24 órán át tudnak úgy edzeni és táplálkozni, mint Lando Norris. Nem tudnak.
  • Lando Norris tanul a hibáiból, a tavalyi Magyar Nagydíjhoz képest egy évvel öregebb lett, és bölcsebb is talán, így ma már biztosan nem törne össze egy Herendi trófeát. Sőt idén az egyik legkomolyabb Lando Norris-projektként ellátogatott a Herendi porcelánmanufaktúrába.

Lando Norris kalandjai jó ideje már nemcsak a Forma–1-es pályára koncentrálódnak, és a rengeteg csatorna és felület, amelyen keresztül a rajongói kapcsolódni tudnak hozzá, megkerülhetetlen figurává teszi nemcsak a világbajnoki ponttáblázatban, hanem az F1 távlati terveiben is. Talán nem túlzás azt állítani, hogy a McLaren 24 éves pilótája egy személyben olyan tömegeket mozgat meg, amelyek kulcsfontosságúak a sportág népszerűsége szempontjából.

Lando Norris megérkezik a Hungaroringre
ANDREA DIODATO / NURPHOTO / NURPHOTO VIA AFP

Norris több okból is az F1 egyik legerősebb ütőkártyája a rajongók toborzásában: fiatal, jóképű, vicces, tehetséges és gyors, kedves és közvetlen a szurkolóival, és mivel megvan benne a világbajnoki potenciál, érdemes is szurkolni neki. A versenyek új generációnak a mintaképe, aki a közösségi média és az e-sport platformját is profin használja arra, hogy megszólítsa a rajongóit.

A brit versenyző rajongói státusza egészen lehengerlő, és nem elhanyagolható szempont, hogy a fiatal lányok előtt is megnyitja a Forma–1-et. A Forma–1 és a Nielsen 2021-es nagyszabású, 187 országból csaknem 170 ezer szurkoló bevonásával készült felmérése szerint Lando Norris volt a 25 év alatti női szurkolók kedvenc pilótája (a teljes szurkolói mintában Max Verstappen és Lewis Hamilton volt az élen holtversenyben).

afp. a 39. F1-es Magyar Nagydíj nulladik napja
Veres Viktor

A Lando-mánia egyébként minden jel szerint a Liberty nagy húzásával, a Drive to Survive című F1-es dokumentumsorozattal/valóságshow-val is összefüggésbe hozható, ezt megerősíti a 17 éves Anna is, akihez a Netflixen keresztül jutott el a sportág, amelynek azóta rajongója, de persze számít neki az is, hogy a Forma–1 jelen van a közösségi médiában, a divatban, a zenében és a filmekben is – ahogy fogalmaz, ezek alapvető fontosságúak a Z generációnak. Érdekes szempontként hozza be azt is, hogy emellett „a sportágat körülvevő közösség is nagyon szép, mindenki tud valakinek szurkolni, és még ismeretlenül is beszélgetni a Forma–1-ről”. Anna belesimulna a felmérésbe is, hiszen Norris-rajongó, és mint mondja, a brit pilóta személyisége fogta meg.

„Nagyon vicces figura, mondhatni golden retriever (a nem TikTok-generációnak: extrovertált – a szerk.). Kedves a rajongóival és vállalja az érzelmeit, ami nagyon emberivé teszi” – hangzanak az érvei, de ugyanígy szempont, hogy Norris streamel és videókat készít, és tetszik neki a pilóta saját tartalomgyártó- és divatmárkája, a fiatal sportolókat is támogató Quadrant. „Emellett jó érzés egy olyan embernek szurkolni, akinek még nincsen hét világbajnoki győzelme, és végig tudom követni az útját ahogyan fejlődik és eljut a győzelemig” – határolódik el a Hamilton-rajongóktól Anna.

A női nézők számának a növekedésé Norris is tapasztalja, és fontos szempontnak tartja egy olyan sportágban, ahol a mai napig csak férfiak állnak rajthoz. A Reuters 2022 decemberi mérése szerint a nők az F1-rajongók mintegy 40 százalékát teszik ki, ami 8 százalékos növekedést jelent 2017-hez képest.

„Rengeteg lány van, akiket érdekel a sport, és szerintem ez jó dolog, nemcsak a sportág egésze szempontjából, és azért, mert nő a nézők sokfélesége, hanem azért is, mert így a lányok nagyobb eséllyel kezdhetnek el maguk is versenyezni”. És Norris szerint „csodálatos lenne”, ha női versenyző is lenne a Forma–1-ben.

A McLaren fiatal brit pilótáját azonban nemcsak a szurkolók kedveleik, hanem a versenytársai is.

A népszerűségének elég beszédes mutatója, hogy az idei Miami Nagydíjon, élete első győzelme után a kollégái és versenytársai nem győztek gratulálni neki – és még Max Verstappen is örült neki, hogy Lando Norris verte meg.

Egyrészt Lando Norrist nehéz nem kedvelni, másrészt 110 futamot várt arra, hogy a dobogó legfelső fokán pezsgőzhessen – a Miami Nagydíj előtt övé volt a legtöbb dobogó rekordja győzelem nélkül, de biztos, hogy egyáltalán nem bánja, hogy ma már nem számít csúcstartónak.  

Persze 110 futam magasságában bekúszhatnak kételyek, de Norris tehetségéről az is sokat elmond, hogy sem az F1-es közeg, sem ő maga nem kételkedett abban, hogy ez a győzelem előbb vagy utóbb összejön.   

Boldogság Miamiban
Giorgio Viera / AFP

A tehetsége mellett pedig a személyisége is megnyerő. Norris meggyőzően egyensúlyoz a lazaság és a professzionalizmus között, miközben nehezen tudná eltitkolni azt is, hogy 24 éves, az F1 legújabb generációjában is fiatalnak számít.  

Lando Norris Bristolban nőtt fel, édesanyja belga, az édesapja angol, a város egyik leggazdagabb embere, így amikor a fia úgy döntött, hogy gokartba ül, a családnak megvolt az anyagi háttere ahhoz, hogy ezt a szenvedélyt finanszírozza. 13 évesen már biztosan tudta, hogy autóversenyző akar lenni.

Már az előélete is olyan gazdag volt teljesítményekben, hogy viszonylag hamar kiderült, megkerülhetetlen lesz a Forma–1-ben. Mindössze 14 éves volt, amikor minden idők legfiatalabb gokart-világbajnoka lett – megdöntve ezzel Lewis Hamilton rekordját, és felkeltve a McLaren érdeklődését. Az F3-as bajnokságot rögtön az első szezonjában megnyerte 2016-ban, két évvel később pedig második helyen végzett az F2-ben, miközben már a McLaren tartalék- és tesztpilótája volt. Ollie Bearman tavaly októberi debütálása előtt ő volt a legfiatalabb brit, aki – 19 évesen – F1-es versenyen rajthoz állt.  

Amikor 2019-ben hivatalosan is a McLaren pilótája lett Carlos Sainz mellett, a fiatal Norrisnak már nagyon komoly rálátása volt a csapat működésére. Ez meg is látszott az eredményein, aminek az akkor már tapasztaltnak számító Sainz látta a kárát. Újoncként rögtön a nyolcadik rajtrácsra kvalifikálta magát az első nagydíján, pontszerző lett a hatodik helyen a második versenyén, és 11-10-re legyőzte a csapattársát a házi pole-versenyben.  

Lando Norris és Carlos Sainz, immár más színekben
Gongora / NurPhoto / NurPhoto via AFP

2020-ban állhatott először dobogóra, 2021-ben pedig hajszállal maradt le a lehetőségről, hogy élete első futamgyőzelmét ünnepelje. Abban azonban ekkor már kevesen kételkedtek, hogy egyszer össze fog jönni neki. A csapat tavalyi fejlesztési eltévelyedése jelentette a legnagyobb akadályt ebben, de amikor a szezon második felében magukra találtak, Norris szállította is az eredményeket, és hétszer is dobogóra állhatott.  

Lando Norris a versenyzést a szabadsággal azonosítja. „Úgy érzed, hogy nincs határ. A határ te magad vagy, és nem sok más dolog van az életben, ahol ezt az állapotot meg lehet tapasztalni. Nem teszel mást, csak gyorsan vezetsz, és te irányítasz. Szeretem, ha teljesen kontroll alatt tartom, ami történik” – mondta egy interjúban.  Norris lazasága mögött azonban elég komoly önostorozási hajlam van, nagyon kritikusan tekint a saját teljesítményére, és folyamatosan keresi a javulás, a fejlődés módjait.  

Norris a Hungaroringen
Veres Viktor

A hirtelen jött siker és csillogás pedig egyfajta hullámvasútra is felültette a fiatal brit versenyzőt, aki az elmúlt években nyíltan beszélt a karrierje elején megtapasztalt mentális problémákról. A GQ-nak adott interjúban elismerte, hogy 2019-ben és 2020-ban komoly pszichés küzdelmeken ment keresztül: „Nem tudtam, hogy kezeljem. Mindent magamban tartottam, és ez megrengette a hitemet magamban, a mélypontra került az önbizalmam” – mondta, miközben megkérdőjelezte azt is, hogy van-e helye a Forma–1-ben.  

Az biztos, hogy ez a fajta kitárulkozás nem jellemző az F1-es pilótákra, Norris számára azonban visszaigazolást jelentett, hogy sokan elmondták neki: az életüket mentette meg, azzal, hogy felvállalta a mentális problémáit.  

Egy nagyon fiatal Lando Norris 2016-ban
ALEXANDRE GUILLAUMOT / DPPI VIA AFP

Norris népszerűségéhez hozzájárultak a közösségi média- és mémkompatibilis megnyilvánulásai. Egy időben a tejivási szokásaival volt tele az Instagram, mindig készen áll egy kis hülyülésre a versenytársaival, és hogy is felejthetnénk el a tavalyi jelenetet, amikor a Magyar Nagydíj dobogóján egy lendülettel összetörte Max Verstappen herendi porcelánját, hogy aztán idén a lehető legjobbat hozza ki az incidensből. Erre mondják, hogy nemcsak szakmailag, hanem emberileg is hozzátesz a bokszutcai hangulathoz. 

A Magyar Nagydíjon minden esélye megvan arra, hogy ismét a kezében tartson egy törékeny porcelánt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!