szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az indoklás szerint a termékeik nem tekinthetők iparművészeti produktumnak, az utánzatokat nem kell kivonni a forgalomból.

Hiába kardoskodott érte a Birkenstock, a papucsaik nem élveznek szerzői jogvédelmet – írja a Manager Magazin. A bíróság indoklása szerint az általuk gyártott termékek nem tekinthetők iparművészeti produktumnak, az utánzatokat így nem kell kivonni a forgalomból. A cég ugyanis ezt szerette volna elérni.

A Birkenstock három, az övékéhez hasonló szandál és egy klumpa miatt perelte a Tchibót, a dán Bestseller divatcéget és a Wortmann Csoport leányvállalatát, a shoe.com-ot. Keresetüket először a kölni tartományi bíróság dobta vissza, a fellebbezést pedig most a szövetségi bíróság is elutasította.

A jogvita hátterében az áll, hogy a szerzői jogi védelem az alkotó halála után 70 évig érvényes, a formatervezési oltalom ezzel szemben 25 év után semmissé válik. Mivel az 1936-ban született Carl Birkenstock – aki az 1970-es években alkotta meg első modelljeit – még él, az utánzókkal szembeni védelem csak akkor valósulhatna meg, ha a szandálokat iparművészeti alkotásnak minősítik, a formatervezési oltalom viszont a korai modellek esetében lejárt.

Elárverezték Steve Jobs lestrapált papucsát, amelyet az Apple megalapításakor viselt

A meglehetősen viseltes Birkenstock papucs közel 220 ezer dollárért kelt el.

Az ítélet után a Birkenstock ügyvédje, Konstantin Wegner azt mondta, hogy kitartanak amellett, hogy a szandálok „ikonikus formatervezésűek”, és újabb eljárást helyezett kilátásba.

A Birkenstock által gyártott egyik papucs legutóbb a tavaly nyári Barbie-filmben jutott fontos szerephez, aminek köszönhetően kimutathatóan megnőtt a termékeik iránt a kereslet. Erről ebben a cikkünkben írtunk bővebben:

Elhozza a Barbie a megváltást Amerikának, vagy lassan kipukkan a pink lufi?

Lépni sem lehet idén nyáron a Barbie-tól: rózsaszínben úszik a világ a film népszerűségét meglovagló termékektől, a közösségi médiát leuralta a Barbiecore, Kennek megint csak be kell érnie a mellékszereppel. De vajon dollárra fordítható ez a pink őrület? És ki profitálhat belőle a filmstúdión kívül?

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!