szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A lakóautózás sokak számára egyet jelent egy bohém, kötöttségektől mentes, kalandos életstílussal, ám vannak, akik nem csupán szabadságvágyból döntenek az ilyen élet mellett.

Manapság egyre elérhetetlenebbnek tűnik a fiatal generációk számára, hogy önerőből saját lakáshoz jussanak – már Budapest egyik kerületében sem kínálnak 1 milliós négyzetméterár alatti új lakásokat, de akad olyan használt panellakás is, amelyet közel 100 millió forintért adtak el nemrég.

A magas albérletárak, a vásárlóerejüket vesztő bérek és a csökkenő lakossági megtakarítások tendenciája azonban nem csak hazánkra jellemző. A megélhetési válság egyre több európai fiatalt kényszerít arra, hogy alternatív megoldásokat keresve elhagyja a konvencionális életformákat.

A magyar lakásbérlők kétharmada nem hiszi, hogy valaha is tud saját lakást venni

Több nemzedék közös tapasztalata, hogy nehezebb dolga van a lakásszerzéssel, mint a szüleik korosztályának volt. A tulajdonosok ugyan elégedettebbek, mint a bérlők, de az ingatlanok drágulásának még előbbiek sem örülnek.

A 24 éves Jess Hill szeretett volna végre letelepedni, ám miután szakított a párjával, egyedül nem tudta volna fenntartani háromszobás házát az angliai Észak-Yorkshire-ben, ezért úgy döntött, inkább a nomád életformát választja, amelynek költségeit a háza eladásából befolyt összegből fedezi – ismertette a fiatal nő történetét a Manchester Evening News.

Jess azt is elárulta, hogy nem igazán szerette a vállalati munkáját, és a napi háromórás ingázás a lakóhelyétől a munkahelyéig ugyancsak elvette a kedvét a hagyományos, nyolcórás munkavégzéstől.

„A 425 fontos jelzálogom viszonylag alacsonynak minősült, mégis nehezen tudtam kifizetni – a hónap végére egyáltalán nem maradt szabadon elkölthető jövedelmem. A számlák összeadódtak egy elképesztően magas összeggé, amit levontak a bankszámlámról, és csak néztem, hogy úristen, az egész fizetésem eltűnt.”

Jess úgy gondolja, hogy a lakóautós életmód drasztikusan csökkenti majd a megélhetési költségeit, még úgy is, hogy 6000 fontot (2,8 millió forint) költött eddig a jármű átalakítására és további 80 fontot (36 ezer) a biztosításra havonta.

Egy 13 000 fontért (6 millió forint) vásárolt Citroën Relay furgont alakít át: ágy, konyha, zuhanyzó és tárolók kerülnek belé, a villamos energiát pedig részben napelemek biztosítják majd.

„A lakóautós életben csak a biztosítást, az üzemanyagot és az ételt kell fizetnem. Ez sokkal olcsóbb, mint egy házban élni. Ha kevés pénzem van, akkor abban a hónapban kevesebbet utazom, mivel az üzemanyag a változó tényező. Próbálom a lehető legolcsóbban csinálni, hogy maradjon vésztartalékom és félretehessek a jövőre, ha egyszer mégis úgy döntenék, hogy letelepednék” – osztotta meg elképzeléseit Jess, aki azt tervezi, hogy lakóautós életmódját tartalomgyártásból fogja finanszírozni, utazásait dokumentálva a közösségi médiában.

A céljai között szerepel az Egyesült Királyság bejárása mellett Montenegró, Ausztria és Bosznia beutazása is. „Imádok túrázni, kenuzni és úszni, de város közelében élve ezek nehezen elérhetők. A nyolcórás munka sem passzol ehhez az életvitelhez – nem lehet leugrani munka után kirándulni, mert egyszerűen nincs rá idő. Mire másfél óra alatt hazaérek az irodából, már semmire nincs energiám. Felszállsz a vonatra, és olyan, mintha egy marhavagonban lennél, tömve emberekkel. Egyszerű életre vágyom a szabadban, és látni szeretném a világot. A lakóautózás segít abban, hogy olyan életet éljek, amit valóban élvezek. Szerintem nagyot fog nőni a nomád létformát választók tábora a következő években, mert azt látom, hogy minden egyes barátom utálja a vállalati életstílust” – véli Jess.

Hozzá hasonlóan egy magyar lány, Renáta is saját magának építette meg álmai négy keréken guruló otthonát, amivel kötetlenül kalandozhat a világban:

@roamwithrenata #vanbuild fun begins ✨ #vanlife #vw ♬ Why Are There Boundaries – FKJ

És akad már olyan magyar vállalkozás is, amely lakóautók teljes körű felújításával és bérbeadásával foglalkozik.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!