Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A brüsszeli bizottság szerdán jóváhagyását adta ahhoz, hogy Szlovákia 2009. január elsején bevezesse az eurót. Szlovákia teljesítette az euró bevezetéséhez szükséges szigorú kritériumokat - jelentette be Joaquin Almunia, az unió pénzügyi biztosa.
Az Európai Bizottság ezek után felkéri az unió tagországainak pénzügyminisztereit és vezetőit, hogy hagyják jóvá júniusi vagy júliusi tanácskozásukon Szlovákia tagfelvételét. Szlovákia lesz az euróövezet 16. tagja.
Európai Központi Bank |
© Dudás Szabolcs |
Az Eurostat adatai szerint a négy maastrichti kritérium közül a GDP-arányos államháztartási deficitre vonatkozó 3 százalékos mértéket Szlovákia már 2003-ban teljesítette, igaz 2006-ban a hiány 3,6 százalékra ugrott, de tavaly ismét 2,2 százalékra mérséklődött.
A 60 százaléknál kisebb adósságráta nem okozott gondot Szlovákiának, hiszen még a legrosszabb évnek számító 2000-ben is csak a GDP 49,9 százalékára rúgott az államadósság, amelyet 2004-re 43 százalék alá szorítottak, s tavaly már csak a GDP 30 százaléka volt.
A hosszú távú kamatok szintje 2007-ben 4,5 százalék volt Szlovákiában, így jóval a 6,4 százalékos maastrichti követelményeknek megfelelő szint alatt áll.
Sokáig úgy tűnt, hogy Szlovákia az inflációs kritériumon bukhat el, mivel még 2006-ban is 4,3 százalékos átlagos fogyasztói áremelkedést mértek az országban. Az euró övezeti tagság feltétele, hogy a megelőző időszakban a jelölt országban az infláció tizenkét havi mozgó átlaga legföljebb 1,5 százalékponttal haladhatja meg a három legalacsonyabb inflációjú EU-tagországban mért szintet. Az EU statisztikai hivatala szerint a három legkisebb mozgóátlagot kimutató tagország átlaga a márciussal zárult tizenkét hónapban 1,7 százalék volt, a referenciaérték tehát 3,2 százalékra emelkedett a februári 3,1 százalékról. Szlovákiában 2007-ben sikerült jelentősen leszorítani az inflációt, s 2008 márciusában a megelőző tizenkét hónap átlaga 2,2 százalékot mutatott, vagyis az ország kényelmesen a referenciaértéken belül maradt.
Alapozó intézkedések
Szlovákia euróövezetbe vezető útjának építőköveit a két egymást követő Dzurinda-kormány rakta le. Elemzői körökben ugyanis a kilencvenes évek végén és a 2000-es évek elején Szlovákia szinte reménytelennek számított. 2000-ben évi 1,4 százalékos gazdasági növekedés mellett az államháztartás GDP-arányos deficitje 12,2 százalék volt, miközben az infláció meghaladta a 12 százalékot. Az országról alkotott kép megfordítását célzó erőfeszítések a kemény költségvetési politikában, a jóléti rendszerek masszív lefaragásában, valamint a visegrádi régióban szokatlanul radikális adóreformban mutatkoztak meg. A célt elérték, de politikai árat is meg kellett fizetnie a Dzurinda-kabinetnek, mert főként a megszorító intézkedések hatására elvesztette a 2006-os választásokat.
Pozsony © Wikipedia.org |
A kiadások visszafogása elsősorban a szociális ellátásokon és juttatások lefaragása révén valósult meg: csökkentették a családi pótlékot, szigorúbb regisztráción mentek át a munkanélküliek. Az egészségügyi reform a – azóta visszavont – vizitdíj bevezetését, illetve az egészségügyi ellátóhelyek csökkentését, azaz kórházak és rendelőintézetek bezárását jelentette. Megemelték a nyugdíjkorhatárt és 2005-től bevezették a tőkefedezeti rendszert. A hatósági árak 2003. évi megemelése nyomán a támogatások visszaszorultak.
A 2004-ben bevezetett, a GDP fél százalékát érintő adóreform a bevételi oldalt érintette. Lényege a 19 százalékos egykulcsos személyi és társasági adó bevezetése volt a korábbi 10-38 százalék közötti személyi és 25 százalékos társasági adó helyett. Az áfakulcs ugyancsak 19 százalékos lett a korábbi 14 és 20 százalék helyett. Az osztalékadót eltörölte a kormányzat, de csaknem valamennyi adómentességi jogcímet megszüntette.
Késleltetett gazdaságélénkítő hatás
Az intézkedések nyomán 2003-ban és 2004-ben megugrott az infláció, 2003-ban a jövedéki adóemelések miatt megnőttek, de a 2004-es adócsökkentés következtében újra csökkentek az államháztartás bevételei. A makrogazdasági adatok azt is mutatják, hogy a kiigazító és gazdaságélénkítő intézkedések csak késleltetve fejtették ki kedvező hatásukat a gazdaság és a foglalkoztatottság növekedésére.
A munkanélküliség Szlovákiában látványosan csökkent az utóbbi években, amíg 2004 februárjában 16,5 százalékos munkanélküliséget regisztráltak, addig 2008 februárjára a munkanélküliek aránya 7,8 százalékra csökkent, ez már kisebb a 8 százalékos első negyedévi magyarországi mutatónál.
A reformlépések hatására 2007-ben a költségvetés kiadásai a GDP 37 százalékára csökkentek, a bevételek pedig a GDP 35 százalékát tették ki – olvasható az Eurostat legfrissebb, április 28-i jelentésében. Ezek az adatok azt mutatják, hogy miközben Szlovákiában 2007-ben 2000-hez képest a kiadásokat GDP arányosan 13 százalékponttal sikerült lefaragni, addig a bevételeknél a csökkenés csak 4 százalékpont volt.
A bevezetett reformok nyomán Szlovákia gazdasági növekedése már 2004-ben 5 százalék fölé került, 2006-ban 8,5 százalékra, tavaly pedig 10,4 százalékra ugrott.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.