Foci-Eb: ingyen tévékészülék a német csapat győzelme esetén
Vitatott akcióval toborzott június elsején vásárlókat Németországban a Media Markt műszaki áruház. Az akció Hamburgban visszafelé sült el.
„Tévék ingyen” – hirdette június elején óriás betűkkel az utcán, a lapokban a Media Markt (MM) legújabb akcióját, melyben a cég minden június elsején vásárolt tévékészülék árának visszafizetését ígérte arra az esetre, ha a német labdarúgó válogatott aranyéremmel tér haza a portugáliai Európa bajnokságról.
Mint az várható volt, az akció napján a német vásárlók valósággal megrohamozták a Metro konszernhez tartozó áruházlánc üzleteit; egyes boltokban a tavaly június elsejei tévéértékesítés négyszeresét könyvelhették el. A „tévélutriba” benevezők nem kispályáztak: az akció húzótermékei az esetenként 24 ezer eurót (6 millió forintot) is elérő LCD- és plazmatelevíziók voltak.
„Rudi Völler csapata most már nem csak a dicsőségért és a becsületért játszik, hanem a Media Markt vásárlóinak tízezreiért is – ez pedig pótlólagos motivációt jelenthet a Nationalelfnek” – véli saját akciójuk jelentőségét talán kicsit eltúlozva Berhard Taubenberger, a Media Markt szóvivője.
Eb-arany a magyarok által is megvert németeknek?
A bukmékercégek fogadási arányait figyelembe véve a cég kockázata közepes: a nemrégiben a magyar válogatottól is vereséget szenvedő német csapat pillanatnyilag nem tartozik a kontinenstorna legnagyobb esélyei közé.
A brit William Hill fogadóirodánál a címvédő franciákat (3:1), az olaszokat (4:1), a házigazda portugálokat (13:2), az angolokat, a hollandokat, a spanyolokat (mindhárom esetén 7:1), de még a cseheket (12:1) is esélyesebbnek érzik a végső győzelemre – persze nem először fordulna elő, hogy egy átbukdácsolt felkészülés után – a most éppen 14:1-es odds-szal jegyzett – németek mégiscsak odaérnek az érmek közelébe.
A Media Marktnál mindenesetre semmit nem bíztak a véletlenre: még a torna kezdete előtt biztosítást kötöttek a német arany esetén bekövetkező visszafizetésekre.
A konkurencia megóvja a meccset
A cég akciója nem csak a vásárlási kedvet, hanem a konkurenciát is felfűtötte: a kiskereskedelmi láncok dühödten követelték a szerintük csupán a piacszerzési harc eszkalálódásához vezető kampány jogi elítélését. Ez azonban nem olyan egyszerű, mivel a legnagyobb európai elektronikus üzletlánc jogilag nem egy egységes konszern, hanem önálló üzletfiókok csoportja – tehát minden egyes Media Markt üzlet ellen külön-külön fellépni.
A német Der Spiegel című hetilap által megkérdezett jogászok véleménye szerint nem kérdéses, hogy az MM vétett a versenyjog ellen. Szerintük az akció egyfajta keveréke a fogadásnak és az adásvételi szerződésnek, ezen felül tisztességtelenül befolyásolja a fogyasztói döntéseket.
Azzal, hogy az akció jogi háttere körül nincs minden rendben, a Media Marktnak is tisztában kellett lennie – véli Friedhelm Faust versenyjogra specializálódott jogász, aki szerint erről árulkodik a reklámkampány időzítése is. Az akció pünkösd előtti szombaton történő beharangozásával a kampányt nem fenyegette az indulás előtti hatósági betiltás veszélye, így a hamburgi kiskereskedők szövetsége által megbízott jogásznak csupán az akció napjának délutánján sikerült egy ideiglenes tiltórendelkezést kieszközölnie.
Piros lap a Media Marktnak
Mindenesetre e kései határozatnak is lehetnek előre nem látott következményei. A három hamburgi MM-üzletnek ugyanis nem csupán a „Tévék ingyen” hirdetését tiltották be, hanem azt is, hogy az akcióban részt vevő vásárlóknak német diadal esetén a készülékek árát visszafizessék. Ez esetben a vásárlók még perelni sem tudnának, hiszen a verseny megsértéséből eredő vétségek nem perelhetők.
Visszafizetés ide vagy oda: Rudi Völler csapata kedden Hollandia ellen megkezdi portugáliai szereplését.
Barthez az ösztöneire hallgatott
Meztelenül pózolnak az orosz focisták feleségei
Az UEFA szurkolói rendbontás esetén kizárja az angolokat
Mint az várható volt, az akció napján a német vásárlók valósággal megrohamozták a Metro konszernhez tartozó áruházlánc üzleteit; egyes boltokban a tavaly június elsejei tévéértékesítés négyszeresét könyvelhették el. A „tévélutriba” benevezők nem kispályáztak: az akció húzótermékei az esetenként 24 ezer eurót (6 millió forintot) is elérő LCD- és plazmatelevíziók voltak.
„Rudi Völler csapata most már nem csak a dicsőségért és a becsületért játszik, hanem a Media Markt vásárlóinak tízezreiért is – ez pedig pótlólagos motivációt jelenthet a Nationalelfnek” – véli saját akciójuk jelentőségét talán kicsit eltúlozva Berhard Taubenberger, a Media Markt szóvivője.
Eb-arany a magyarok által is megvert németeknek?
A bukmékercégek fogadási arányait figyelembe véve a cég kockázata közepes: a nemrégiben a magyar válogatottól is vereséget szenvedő német csapat pillanatnyilag nem tartozik a kontinenstorna legnagyobb esélyei közé.
A brit William Hill fogadóirodánál a címvédő franciákat (3:1), az olaszokat (4:1), a házigazda portugálokat (13:2), az angolokat, a hollandokat, a spanyolokat (mindhárom esetén 7:1), de még a cseheket (12:1) is esélyesebbnek érzik a végső győzelemre – persze nem először fordulna elő, hogy egy átbukdácsolt felkészülés után – a most éppen 14:1-es odds-szal jegyzett – németek mégiscsak odaérnek az érmek közelébe.
A Media Marktnál mindenesetre semmit nem bíztak a véletlenre: még a torna kezdete előtt biztosítást kötöttek a német arany esetén bekövetkező visszafizetésekre.
A konkurencia megóvja a meccset
A cég akciója nem csak a vásárlási kedvet, hanem a konkurenciát is felfűtötte: a kiskereskedelmi láncok dühödten követelték a szerintük csupán a piacszerzési harc eszkalálódásához vezető kampány jogi elítélését. Ez azonban nem olyan egyszerű, mivel a legnagyobb európai elektronikus üzletlánc jogilag nem egy egységes konszern, hanem önálló üzletfiókok csoportja – tehát minden egyes Media Markt üzlet ellen külön-külön fellépni.
A német Der Spiegel című hetilap által megkérdezett jogászok véleménye szerint nem kérdéses, hogy az MM vétett a versenyjog ellen. Szerintük az akció egyfajta keveréke a fogadásnak és az adásvételi szerződésnek, ezen felül tisztességtelenül befolyásolja a fogyasztói döntéseket.
Azzal, hogy az akció jogi háttere körül nincs minden rendben, a Media Marktnak is tisztában kellett lennie – véli Friedhelm Faust versenyjogra specializálódott jogász, aki szerint erről árulkodik a reklámkampány időzítése is. Az akció pünkösd előtti szombaton történő beharangozásával a kampányt nem fenyegette az indulás előtti hatósági betiltás veszélye, így a hamburgi kiskereskedők szövetsége által megbízott jogásznak csupán az akció napjának délutánján sikerült egy ideiglenes tiltórendelkezést kieszközölnie.
Piros lap a Media Marktnak
Mindenesetre e kései határozatnak is lehetnek előre nem látott következményei. A három hamburgi MM-üzletnek ugyanis nem csupán a „Tévék ingyen” hirdetését tiltották be, hanem azt is, hogy az akcióban részt vevő vásárlóknak német diadal esetén a készülékek árát visszafizessék. Ez esetben a vásárlók még perelni sem tudnának, hiszen a verseny megsértéséből eredő vétségek nem perelhetők.
Visszafizetés ide vagy oda: Rudi Völler csapata kedden Hollandia ellen megkezdi portugáliai szereplését.
Barthez az ösztöneire hallgatott
Meztelenül pózolnak az orosz focisták feleségei
Az UEFA szurkolói rendbontás esetén kizárja az angolokat