Tetszett a cikk?

Vitatott akcióval toborzott június elsején vásárlókat Németországban a Media Markt műszaki áruház. Az akció Hamburgban visszafelé sült el.

„Tévék ingyen” – hirdette június elején óriás betűkkel az utcán, a lapokban a Media Markt (MM) legújabb akcióját, melyben a cég minden június elsején vásárolt tévékészülék árának visszafizetését ígérte arra az esetre, ha a német labdarúgó válogatott aranyéremmel tér haza a portugáliai Európa bajnokságról.

Mint az várható volt, az akció napján a német vásárlók valósággal megrohamozták a Metro konszernhez tartozó áruházlánc üzleteit; egyes boltokban a tavaly június elsejei tévéértékesítés négyszeresét könyvelhették el. A „tévélutriba” benevezők nem kispályáztak: az akció húzótermékei az esetenként 24 ezer eurót (6 millió forintot) is elérő LCD- és plazmatelevíziók voltak.

„Rudi Völler csapata most már nem csak a dicsőségért és a becsületért játszik, hanem a Media Markt vásárlóinak tízezreiért is – ez pedig pótlólagos motivációt jelenthet a Nationalelfnek” – véli saját akciójuk jelentőségét talán kicsit eltúlozva Berhard Taubenberger, a Media Markt szóvivője.

Eb-arany a magyarok által is megvert németeknek?

A bukmékercégek fogadási arányait figyelembe véve a cég kockázata közepes: a nemrégiben a magyar válogatottól is vereséget szenvedő német csapat pillanatnyilag nem tartozik a kontinenstorna legnagyobb esélyei közé.

A brit William Hill fogadóirodánál a címvédő franciákat (3:1), az olaszokat (4:1), a házigazda portugálokat (13:2), az angolokat, a hollandokat, a spanyolokat (mindhárom esetén 7:1), de még a cseheket (12:1) is esélyesebbnek érzik a végső győzelemre – persze nem először fordulna elő, hogy egy átbukdácsolt felkészülés után – a most éppen 14:1-es odds-szal jegyzett – németek mégiscsak odaérnek az érmek közelébe.

A Media Marktnál mindenesetre semmit nem bíztak a véletlenre: még a torna kezdete előtt biztosítást kötöttek a német arany esetén bekövetkező visszafizetésekre.

A konkurencia megóvja a meccset

A cég akciója nem csak a vásárlási kedvet, hanem a konkurenciát is felfűtötte: a kiskereskedelmi láncok dühödten követelték a szerintük csupán a piacszerzési harc eszkalálódásához vezető kampány jogi elítélését. Ez azonban nem olyan egyszerű, mivel a legnagyobb európai elektronikus üzletlánc jogilag nem egy egységes konszern, hanem önálló üzletfiókok csoportja – tehát minden egyes Media Markt üzlet ellen külön-külön fellépni.

A német Der Spiegel című hetilap által megkérdezett jogászok véleménye szerint nem kérdéses, hogy az MM vétett a versenyjog ellen. Szerintük az akció egyfajta keveréke a fogadásnak és az adásvételi szerződésnek, ezen felül tisztességtelenül befolyásolja a fogyasztói döntéseket.

Azzal, hogy az akció jogi háttere körül nincs minden rendben, a Media Marktnak is tisztában kellett lennie – véli Friedhelm Faust versenyjogra specializálódott jogász, aki szerint erről árulkodik a reklámkampány időzítése is. Az akció pünkösd előtti szombaton történő beharangozásával a kampányt nem fenyegette az indulás előtti hatósági betiltás veszélye, így a hamburgi kiskereskedők szövetsége által megbízott jogásznak csupán az akció napjának délutánján sikerült egy ideiglenes tiltórendelkezést kieszközölnie.

Piros lap a Media Marktnak

Mindenesetre e kései határozatnak is lehetnek előre nem látott következményei. A három hamburgi MM-üzletnek ugyanis nem csupán a „Tévék ingyen” hirdetését tiltották be, hanem azt is, hogy az akcióban részt vevő vásárlóknak német diadal esetén a készülékek árát visszafizessék. Ez esetben a vásárlók még perelni sem tudnának, hiszen a verseny megsértéséből eredő vétségek nem perelhetők.

Visszafizetés ide vagy oda: Rudi Völler csapata kedden Hollandia ellen megkezdi portugáliai szereplését.

Barthez az ösztöneire hallgatott

Meztelenül pózolnak az orosz focisták feleségei

Az UEFA szurkolói rendbontás esetén kizárja az angolokat
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!