szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A GfK Hungária ConsumerScan adatai szerint Magyarországon a fogyasztók túlnyomó többségben hazai bort vásárolnak. A piac viszonylag stabilnak mondható, s a háztartások mintegy harmada vásárol picit ritkábban, mint másfél havonta bort.

A magyar háztartások által elfogyasztott bor mennyisége a 2004 első féléves adatokkal összevetve stabilnak mondható, hiszen míg a vásárlók száma nőtt, addig az általuk vásárolt mennyiség csökkent - áll a GfK Hungária Piackutató Intézet folyamatos megkérdezésén alapuló ConsumerScan 2005 első féléves felmérésében. Az egy vásárló háztartás által elfogyasztott mennyiség 2004 első hat hónapjában 7,1 liter, idén pedig 6,5 liter volt. Ez a mennyiség mindkét vizsgált időszakban közel azonos költséget, azaz 2500 forintnyi kiadást rótt az egyes vásárló háztartásokra. Az e termékre irányuló vásárlási gyakoriságot vizsgálva különbség nem fedezhető fel: 2004 és 2005 első félévében is valamivel ritkábban, mint másfél havonta vásárolt bort a magyar háztartások mintegy harmada valamely üzletben.

Az értékbeni piacbővülés és csökkenő mennyiségi tendencia az átlagárak növekedésére utal, melyhez feltételezhetően hozzájárult az import borok piacrészének mintegy 6 százalékpontos bővülése. A boltok polcain kínált termékek többsége hazai annak ellenére, hogy bár a tavalyi év első félévében az import termékek aránya még csupán 1 százalék volt, 2005 első félévében – az EU csatlakozást követő első, 2004 első félévével összehasonlítható teljes időszakban – ez az arány már elérte a 7 százalékot.

Az egyes kiszerelés-típusokat elemezve megállapítható, hogy egyfajta minőségi váltás indult el: a kannás borok teret veszíteni látszanak, míg pozitív változás figyelhető meg az üveges borok forgalmának terén.

Az értékesített bormennyiség több mint fele a diszkontokban és hipermarketekben kerül eladásra. A borokat kínáló értékesítési csatornák közül a vásárlók mindkét vizsgált időszakban a diszkontokat részesítették előnyben: ez a csatorna 2004 első félévében 26, míg 2005 azonos időszakában 28 százalékkal részesült a mennyiségi értékesítésből. A ranglistán második helyen alig két százalékponttal lemaradva a hipermarketek állnak, idei közel 26 százalékos piacrésszel.

A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet, Magyarország vezető piackutató vállalata készítette.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gazdaság

Névváltás a magyar vörösboroknál

A korábban kékoportóként ismert vörösborok nevét európai uniós előírások miatt kellett megváltoztatni – lényegében ugyanarról van szó, mint az olasz tocai, illetve a francia tokay esetében, csak „fordítva” –, hasonlóan a lényegesen kisebb területen termelt kékmedochoz.

MTI Gazdaság

Közösen reklámoznák a francia és magyar borokat

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) örömmel nyugtázta, hogy már két éve hangoztatott javaslatát végül is várhatóan elfogadja a kormány és az Európai Unió szőlőtermelő országainak gyakorlatához hasonlóan Magyarországon is nullakulcsos lesz a jövőben a bor jövedéki adója - mondta Urbán András, a HNT főtitkára.