Tetszett a cikk?

Engedély nélkül, magántulajdonú ingatlanon épülnek az M5-ös autópálya Szegedtől a röszkei határállomás felé tartó több mint fél kilométeres szakaszának szervizútjai és csomópontja. A tulajdonos birtokháborításért perel.

,,Azonnali végrehajtással elrendelem a Röszke külterület 0112/24, 0112/25 és 0112/26 helyrajzi szám alatti telkeken folyamatban lévő építési munka (engedélyhez kötött terepmunka, telekfeltöltés) megszüntetését. Az elrendelt kötelezettség teljesítése a Nemzeti Autópálya Rt. (NA) kötelezettsége" - így döntött idén nyári határozatában Szeged jegyzőjének nevében a csongrádi megyeszékhely önkormányzatának építési irodavezetője. A határozatban említett telkek a rohammunkában épülő M5-ös autópálya jövő márciusban átadni tervezett, Szegedtől az országhatárig tartó szakaszának határ menti részén találhatók. Az NA Rt., illetve az általa megbízott alvállalkozók nem reagáltak a határozatra, a munkák, mint arról a HVG munkatársai a helyszínen meggyőződhettek, jelenleg is zajlanak Röszkénél.

A fennmaradási engedély kiadását már csak az is meggátolhatja, hogy a terület magántulajdon. A röszkei Tanács Imre tulajdonában van a majdani sztráda két oldalán elterülő több mint 8 hektáros terület (ez a pálya hosszában mintegy 500-600 métert jelent), az állam csak az autópálya szűk nyomvonalát, kétszer két sáv helyét sajátította ki. Vagyis minden, ami ezen kívül épül, például a szervizút is, birtokháborítás eredménye lehet - utóbbi kérdésben a Szegedi Városi Bíróság dönt majd, miután a tulajdonos keresetet nyújtott be az NA ellen. Márpedig éppen Tanácsék telkén, alig pár kilométerre a szerb határtól, impozáns csomópont készül. A tervek szerint benzinkút épülne mindkét oldalon, illetve pihenők, parkolók, vendéglátóhelyek, mosdók létesülnének, készül továbbá egy körforgalom, valamint egy felüljáró is, amely a környező mellékutakról érkezőket vinné rá az autópályára (utóbbi létesítményeknek a felvezetői esnek magánterületre a jelenlegi tulajdonviszonyok szerint).

A telektulajdonos tavasszal eszmélt, amikor felvonultak a kivitelezéssel megbízott konzorcium - a Bouygues, a Bauholding, illetve a Strabag által létrehozott M5 Phase 3 Constractors, illetve annak alvállalkozói - emberei, s lázas munkába fogtak. Először a humuszt hordták el, amit Tanács Levente ügyvéd, a tulajdonos fia és képviselője lopásként értékel, majd valamennyi felszólításukat figyelmen kívül hagyva megkezdték a munkálatokat, miközben tárgyalni hónapokig nem voltak hajlandók. Néhány hete csaknem dulakodássá fajult a vita: a tulajdonos biztonsági céget fogadott fel az őrzésre, az épülő sztráda mellé pedig kitette a "magánterület" táblát.

Az M5-ös épülő szakaszán - Röszkén, Domaszéken, Kiskundorozsmán és Szatymazon - lévő telkek kisajátítási eljárásának intézésével Dobay Dezső szegedi ügyvédet bízta meg az NA Rt. Ő - a megbízóval kötött megállapodásra hivatkozva - nem kívánt a HVG-nek nyilatkozni. Környezetében annyit mondtak: az ügyvéd márciusban megkezdte a kisajátítási procedúrát Tanács telkére vonatkozóan is, nem rajta múlott, hogy egyelőre nem született eredmény. Az pedig, állítják az ügyvédi irodánál, szintén kívül esik az ügykörükön, ha az NA időközben adásvételről tárgyal a tulajdonossal, illetve esetleg "partizánakcióban" építtet.

Az NA emberei először a múlt héten keresték meg a tulajdonost, hogy tárgyaljanak a telek esetleges megvételéről. Bár mindkét fél titoktartást fogadott, annyi kiszivárgott, egyelőre meglehetősen messze vannak az álláspontok egymástól. A majdani üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya Rt.-re (AKA) hivatkozva a Délmagyarország hétfőn azt írta: "a tulajdonosok túl sokat" - a helyi lap meg nem erősített információi szerint szántóhektáronként több mint 20 millió forintot - kérnek.

Tanács Levente értetlenségét fejezte ki az AKA szerepével kapcsolatban, mondván, az épülő sztrádának erre a szakaszára még nincsen koncesszió, milyen alapon nyilatkozik az üzemeltető bármiről. Hangsúlyozta: édesapja földje nem szántó, hanem építési terület, s egyébként is, a Balatonnál sem azért magasabbak az ingatlanárak, mert arrafelé olyan jó a föld minősége, hanem mert közel a tó - Röszkénél pedig a határ és a sztráda. Bár az NA-nál kitartanak amellett, hogy megegyezés hiányában közérdekből kisajátítják a földet, az ügyvéd erre úgy reagál, kisajátításnak közérdekből lehet helye, álláspontja szerint azonban a majdani magánüzemeltetésű vendéglátóhely és benzinkút építése nem minősül ilyennek, (a kisajátítás szabályairól lásd írásunkat a 105. oldalon).

Nem csak a röszkei földtulajdonosnak gyűlt meg a baja az NA Rt.-vel. A HVG értesülései szerint Kiskunfélegyházától délre 20-22 telek mintegy tucatnyi tulajdonosával egyelőre nincs megállapodás, s olyanok is akadnak, akik vitatják a munkálatok szakszerűségét. A röszkei Kovács Ferenc telke mellett fut majd a sztráda, az ingatlan egy részét jogszerűen kisajátították ugyan, csakhogy a tulajdonos szerint a telek többi részével is ezt kellett volna tenni, mivel a lakóház és az udvar azon a bizonyos 50 méteres sávon belül esik, amely után kártalanítás jár. Más környékbeli tulajdonosokból is dől a panasz: kinek az emésztőjét számolták fel megkérdezésük nélkül az építők, kinek a gázvezetékét vágták el, állítják. Úgy tudni, jogi eljárást fontolgat a Röszkén ingatlannal rendelkező Ibusz Rt. is, amelynek szintén meggyűlt a baja az építkezéssel.

Az NA-nál a folyamatban lévő tárgyalásokra hivatkozva nem nyilatkoztak a HVG-nek, nem hivatalosan annyit közöltek, hogy a sztrádaépítőket köti a rendkívül szoros határidő. Elismerik, "tulajdonjogi szempontból" a telekgazdák megfontolásai is "érthetőek", mindazonáltal kitartanak amellett, hogy "sok köztük a spekuláns".

RÁDI ANTÓNIA

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!