szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az RTL első féléve: 5,1 százalékkal csökkent a legnagyobb európai tévéadócsoport profitja.

A legnagyobb európai tévéadócsoport, a luxemburgi RTL Group szerdán 355 millió eurós adózott eredményt jelentett az első félévről, 1,7 százalékkal kevesebbet a tavalyi első félévi 361 milliónál. A kisebbségi részesedések 20,4 százalékos profitnövekedését leszámítva a csoportmérlegbe fölvett részesedések adózott eredménye 5,1 százalékkal csökkent, 296 millió euróra 312 millióhoz képest.

A félévet nagyszerűnek minősítették a beszámolóban, főleg a minden piacon javuló hirdetési és reklámkörülmények miatt; ezt a futball-világbajnokság is erősítette. Az adózott eredmény visszaesését a tavalyi adóelőnnyel magyarázták. A reklámon kívüli bevételek is nőttek, elérve a teljes bevétel 40 százalékát a tavalyi első félévi 37 százalék helyett. Sikeresnek nevezték a brit Channel Five tavaly őszi beolvasztását és az M6 Mobile francia tévészolgáltató tavalyi megindítását is, amelynek már 500 ezer ügyfele van.

A szélesebb üzemi eredmény (EBITA), 478 millió euró, 26,5 százalékkal haladta meg a tavalyi első félévi 378 milliót.

A bevétel, 2,854 milliárd euró, 19,1 százalékkal több a tavalyi első félévi 2,397 milliárdnál. A csoport időközi bővítését leszámítva a bevétel 13,3 százalékkal nőtt szervesen, 2,805 milliárd euróra 2,472 milliárdhoz képest.

A magyar RTL Klub a szerdai beszámoló szerint továbbra is "vitathatatlan piacvezető", 34,8 százalékos közönségaránnyal. Az RTL szerint a TV2 közönségaránya átlagosan 30,6 százalékos volt az első félévben.

Tavaly az RTL 537 millió eurós adózott eredményt ért el, 46,7 százalékkal többet a 2004-es, IFRS szerint átszámolt 366 milliónál.

A szélesebb üzemi eredmény (EBITA) 6,9 százalékkal 758 millió euróra nőtt 709 millióról, a bevétel 4,9 százalékkal 5,115 milliárd euróra gyarapodott 4,878 milliárdról. Szervesen - azaz változatlan valuta-árfolyamokon és azonos csoport-összetételre számolva - az üzemi eredményt 4,6 százalékkal, a bevétel 5,4 százalékkal nőtt.

Az RTL Group ezzel a magánkézben lévő német Bertelsmann médiacsoport legjövedelmezőbb vállalkozása volt tavaly. A Bertelsmanné az RTL Group több mint 90 százaléka.

A tévéadók bevétele 7,9 százalékkal 4,001 milliárd euróra nőtt tavaly, a tartalomszolgáltatás bevétele 5,9 százalékkal 1,022 milliárd euróra csökkent, és 0,8 százalékkal kevesebbet hoztak a rádióadók is. Részesedések eladása tavaly 235 millió euróval csökkentette a bevételt.

A tavalyi évet a reklámbevételek "vegyes" alakulásával jellemezték az éves beszámolóban, és erre az évre nem adtak kilátást. A reklámbevételek tavaly erősek voltak Spanyolországban, szerényen növekedtek Nagy-Britanniában és Hollandiában, Németországban és Franciaországban évi átlagban stabilak voltak, és Belgiumban csökkentek. Az első félévben az RTL Group bevétele még 2,4 százalékkal kisebb volt, mint egy évvel azelőtt, főleg, mert Németországból a bevétel 3,6 százalékkal esett, a reklámpiac visszaesése miatt.

Magyarországon, az éves beszámoló szerint, az RTL tavaly tartotta élenjáró nézettségét a közönség 36,5 százalékával, ennek ellenére a reklámpiacból az RTL részesedése 49,2 százalékra csökkent a 2004-es, 50 százalékos átlagról, miközben a magyar tévés reklámpiac egészében kiugróan, 7,2 százalékkal bővült a csoport becslése szerint. Ennél jobban csak a spanyol tévés reklámpiac bővült tavaly - 9,9 százalékkal - az RTL működési területén. A német tévés reklámpiac értéke tavaly évi átlagban mindössze 0,4 százalékkal nőtt.

A magyarországi üzemi eredményből az RTL csoport részesedése tavaly 9 millió euróra nőtt a 2004-es 7 millióról. A magyarországi üzemi eredmény tavaly rekord méretű volt, csakúgy, mint Franciaországban, Hollandiában, Nagy-Britanniában és Spanyolországban.

A csoport tavaly digitális csatornákkal bővült Franciaországban, száz százalékra növelte részesedését a brit Channel Five-ban, 33 százalékra növelte részét 11,6 százalékról a portugál Grupo Media Capitalban, és megszerezte az orosz Ren TV 30 százalékát. A terjeszkedést idén is folytatni akarják.

Ezzel az RTL Groupnak már tizenegy országban 34 tévé- és 34 rádióadóban van teljes vagy részleges érdekeltsége. A tévé-portfólióba tartozik az RTL Television Németországban, az M6 Franciaországban, a Channel Five Nagy-Britanniában, az RTL-adók Hollandiában, Belgiumban, Luxemburgban, Horvátországban és Magyarországon, a REN TV Oroszországban, az Antena 3 Spanyolországban és a TVI Portugáliában. Az RTL műsorkészítő részlege, a FremantleMedia a legnagyobb műsorgyártó a világ az Egyesült Államokon kívül, jelenleg 300 műsort szolgáltat több mint negyven országnak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!