szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az idén csökkennek a lakossági vásárlások, a háztartások várhatóan felélik meglévő megtakarításaikat – áll a GfK Hungária Piackutató Intézet kiadványában.

A GFK az idén mindössze 2 százalékos lakossági fogyasztásnövekedést prognosztizál. A kereskedelemben a szakértők egy viszonylag gyors átrendeződést követően lassú, de folyamatos piaci mozgásokkal járó időszakra, és arra számítanak, hogy a következő néhány évben tovább folytatódik a hipermarketek térnyerése.

A 2000-ben még csak 14 százalékos részesedésű nagyáruházak 2006-ban a GfK prognózisa szerint a napi fogyasztási cikkek forgalmának negyedéért felelnek majd, 2010-re pedig már a forgalom 28 százaléka a hipermarketekben realizálódik.

A diszkontok előreláthatóan ugrásszerűen növelik piaci részesedésüket a következő néhány évben: 2006-ban a napi fogyasztási cikkek forgalmából várhatóan 17 százalékos részesedésre tesznek szert, 2010-re pedig már a hipermarketekét megközelítő, 24 százalékos diszkont-forgalomrészesedés várható.

A nagyobb eladóterű boltok továbbra is az országnak azokon a területein koncentrálódnak, ahol a legmagasabb az egy főre jutó jövedelem, azaz az észak-nyugati és középső régióban – teszik hozzá.

A stagnáló piaci részesedésű szupermarketek 2005-ben főként a Dél-Dunántúlon terjeszkedtek. A kisboltok leginkább az észak-keleti régióban számíthatnak viszonylag nagyobb vevőszámra és forgalomra, mert itt található a legkevesebb nagy eladóterű üzlet – áll a felmérésben.

Emlékeztetnek arra, hogy a kiskereskedelmi eladások volumene 2005-ben 5,6 százalékkal nőtt, míg 2006 első félévében az érték 5,1 százalékkal volt magasabb az előző év azonos időszakánál. Főként az év első negyede járt dinamikus forgalombővüléssel: akkor 6,3 százalékkal nőtt a kereskedelmi forgalom volumene 2005 első félévéhez képest. A GfK szerint a vásárlóerő korlátozások hatása várhatóan az év utolsó negyedévének forgalmában fog jelentkezni. Éves szinten 5,5 százalékos bővülést várnak, de az infláció várható gyorsulása, illetve a vásárlóerő korlátozása, mint mondják, számottevően csökkentheti a lakossági vásárlásokat.

A Gfk emlékeztet, hogy a fogyasztás 2006-os növekedését illetően jelentős várakozások fűződtek a felső áfa kulcs év eleji csökkentéséhez. Hozzáteszik, hogy ezek az előrejelzések csak részben teljesültek, az árak lassú ütemben mérséklődtek. A középső áfa kulcs 5 százalékpontos emelése viszont fogyasztáscsökkentő hatású lesz.

A szakértők szerint főként a nyugdíjasokat és a jövedelmüket teljes mértékben elköltő bérből és fizetésből élőket érinti érzékenyen ez a változás. Utóbbiaknál további vásárlási lehetőséget csökkentő tétel a munkavállalói járulék emelkedése. Ezek a hatások azonban csak jövőre jelentkeznek – áll a GfK összefoglalójában.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Gazdaság

GfK: csak váratlan kiadásokra teszünk félre pénzt

A szeptember-októberi időszakban kis mértékben csökkent a lakosságon belül a megtakarítással rendelkezők aránya; a legtöbben váratlan kiadások fedezésére tartalékolnak csak - állapítja meg a GfK Hungária Piackutató Intézet csütörtökön közölt felmérése.

hvg.hu Itthon

GfK: „felesleges étteremre költeni”

A lakosság több mint fele, 57 százaléka soha nem étkezik gyorsétteremben, illetve kétharmada, 63 százaléka érzi úgy, hogy a testsúlya éppen megfelelő, nem szeretne sem fogyni, sem hízni - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb elemzéséből.

MTI TV|Rádió

GfK: nem tudnak TV nélkül élni a magyarok

A GfK Hungária Piackutató Intézet Életstílus kutatása szerint tízből három magyar úgy érzi, televízió nélkül nem lenne teljes az élete. A legkedveltebb televíziós műfajok közül a tanulmány szerint vezetnek a hírműsorok, az időjárás-jelentés, a kabaré és humoros műsorok.

hvg.hu Itthon

GfK: tízből hatan úgy vélik, rosszabbul fognak élni

Az idei év második negyedévében erőteljesen zuhant a Fogyasztói Bizalom Index: a márciusi rekordmagasság után 52 pontos visszaesés mellett mindössze 152 pontot ért el júniusban a mutató, amely szerint utoljára 2003 végén voltak ilyenbizalmatlanok a vásárlók.

MTI Gazdaság

A GFK felvásárol egy brit piackutatót

Történetétnek eddigi legnagyobb felvásárlási ügyletét kötötte meg Németország vezető piackutató intézete, a GfK: a brit United Business Media médiacégtől 550 millió euróért megvásárolja annak piackutató leányvállalatát, a NOP Worldöt.

Elnyerte a kritikusok díját Horvát Lili filmje egy A kategóriás filmfesztiválon

Elnyerte a kritikusok díját Horvát Lili filmje egy A kategóriás filmfesztiválon

A cumisüvegekből rengeteg mikroműanyag juthat be a gyermekek szervezetébe

A cumisüvegekből rengeteg mikroműanyag juthat be a gyermekek szervezetébe

Életbe lépett az éjszakai kijárási tilalom a francia nagyvárosokban

Életbe lépett az éjszakai kijárási tilalom a francia nagyvárosokban