Vámháború: Hol tartunk most? Mire kell készülniük a vállalatoknak?
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
A jövő bio- és megújuló üzemanyagai közül a Mol a biodízelben lát üzleti lehetőséget - mondta Thernesz Artur, a olajtársaság fejlesztési igazgatója. Szerinte a biogázolaj kedvező piaci lehetőségei és jobb energetikai tulajdonságai miatt is több sikerrel kecsegtet a benzinbe keverhető, jelenlegi módon előállított bioetanolnál.
Gázolajból Magyarországon és Európában is nagyobb a kereslet, mint benzinből, ami alapvetően meghatározza a biokomponens szükségletet. Az EU egyre inkább importra szorul, míg benzinből már jelenleg is túltermelés van.
A biodízel piaci előnyeihez tartozik az is, hogy felhasználása több autógyártó véleménye szerint magasabb keverési arányban sem igényli a dízelüzemű járművek motorjainak különösebb átalakítását. Magas bioetanol-tartalmú benzinnel ugyanakkor csak speciális autók működnek meghibásodás nélkül.
Nagyobb az energianyereség
Döntő különbség a két bioüzemanyag-féle között, hogy a biodízel energiamérlege kedvezőbb. Amíg biodízellel gyakorlatilag ugyanannyit lehet autózni, mint a hagyományos gázolajjal, addig a magas etanol tartalmú benzineket használó járműveket gyakrabban kell majd tankolni, mint a hagyományos benzinnel üzemelőket. Az pedig még egyelőre vitatott, hogy a bioetanol előállítása nem jár-e több energiával, mint amennyit maga a végtermék tartalmaz. Biogázolajnál egyértelmű az energianyereség.
Az energiamérleggel és a gyártás alacsony emissziós jellemzőivel függ össze a biodízel pozitívabb éghajlatvédelmi jellemzője. A megújuló energiaforrások közé sorolt bioetanol használatakor szerény mértékű szén-dioxid megtakarításról lehet beszélni, mivel a gyártástechnológia jelentős hőenergiát igényel és nagy füst-gáz kibocsátással jár. Tiszta biodízel alkalmazása esetén viszont 30-40 százalékot is elérhet a megspórolt üvegházhatású gázok kibocsátása.
A biodízelre koncentrálnak
A fejlesztési igazgató beszámolt arról, hogy az említett előnyök miatt a Mol jelenleg elsősorban a biodízellel kapcsolatos kutatásokra összpontosít. A társaság nemrég nyert el több más magyarországi szervezettel közösen 500 millió forintot a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal Jedlik Ányos programján.
A Mol tudományos akadémiai és egyetemi műhelyekkel, minisztériumi háttérintézményekkel, mezőgazdasági vállalkozásokkal 2009-ig egymilliárd forint értékű kutatást végez azzal a céllal, hogy a jelenleginél jobb fizikai tulajdonságú biodízelt lehessen előállítani nagy mennyiségben. A tervekben magasabb cetánszámú, azaz nagyobb teljesítményt lehetővé tevő, továbbá kedvezőbb hidegtűrésű, minimális kéntartalmú termék, illetve technológia kifejlesztése szerepel.
Napraforgóval
A projekt célja az is, hogy ne csak repcéből, hanem a magyarországi növénytermesztési adottságoknak inkább megfelelő napraforgóból is lehessen szabványoknak megfelelő biogázolajat gyártani. Az alapanyagbázis kibővítése azért fontos, mert így fedezhető marad a bioüzemanyag alapanyag hazai forrásokból akkor is, ha az EU a későbbiekben növeli az üzemanyagokba keverhető bio-komponensek mennyiségét.
A jelenlegi szabályozások és elterjedt járműkonstrukciók 5 százalék biokomponens bekeverését teszik lehetővé Európában. A Mol 2008-tól tervez biodízelt keverni a hazai gázolajba, mégpedig 4,4 százalékos mértékben. A jövedéki szabályok ösztönzésének hatására ugyanakkor a Mol által forgalmazott motorbenzinek 70 százaléka már most is tartalmaz körülbelül 2 százalék mértékben biokomponenst.
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és termelékenység javítását - a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Az üzlet értéke mellett az adásvétel adózási következményeit is érdemes számba venni, legyenek a szereplők cégek vagy akár magánszemélyek.
Több nőjogi szervezet aggodalmát fejezte ki, hogy a marketing kampány nemcsak sminktermékeket, de a pornóipart is népszerűsítheti.