szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A jövő bio- és megújuló üzemanyagai közül a Mol a biodízelben lát üzleti lehetőséget - mondta Thernesz Artur, a olajtársaság fejlesztési igazgatója. Szerinte a biogázolaj kedvező piaci lehetőségei és jobb energetikai tulajdonságai miatt is több sikerrel kecsegtet a benzinbe keverhető, jelenlegi módon előállított bioetanolnál.

Gázolajból Magyarországon és Európában is nagyobb a kereslet, mint benzinből, ami alapvetően meghatározza a biokomponens szükségletet. Az EU egyre inkább importra szorul, míg benzinből már jelenleg is túltermelés van.

A biodízel piaci előnyeihez tartozik az is, hogy felhasználása több autógyártó véleménye szerint magasabb keverési arányban sem igényli a dízelüzemű járművek motorjainak különösebb átalakítását. Magas bioetanol-tartalmú benzinnel ugyanakkor csak speciális autók működnek meghibásodás nélkül.

Nagyobb az energianyereség

Döntő különbség a két bioüzemanyag-féle között, hogy a biodízel energiamérlege kedvezőbb. Amíg biodízellel gyakorlatilag ugyanannyit lehet autózni, mint a hagyományos gázolajjal, addig a magas etanol tartalmú benzineket használó járműveket gyakrabban kell majd tankolni, mint a hagyományos benzinnel üzemelőket. Az pedig még egyelőre vitatott, hogy a bioetanol előállítása nem jár-e több energiával, mint amennyit maga a végtermék tartalmaz. Biogázolajnál egyértelmű az energianyereség.

Az energiamérleggel és a gyártás alacsony emissziós jellemzőivel függ össze a biodízel pozitívabb éghajlatvédelmi jellemzője. A megújuló energiaforrások közé sorolt bioetanol használatakor szerény mértékű szén-dioxid megtakarításról lehet beszélni, mivel a gyártástechnológia jelentős hőenergiát igényel és nagy füst-gáz kibocsátással jár. Tiszta biodízel alkalmazása esetén viszont 30-40 százalékot is elérhet a megspórolt üvegházhatású gázok kibocsátása.

A biodízelre koncentrálnak

A fejlesztési igazgató beszámolt arról, hogy az említett előnyök miatt a Mol jelenleg elsősorban a biodízellel kapcsolatos kutatásokra összpontosít. A társaság nemrég nyert el több más magyarországi szervezettel közösen 500 millió forintot a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal Jedlik Ányos programján.

A Mol tudományos akadémiai és egyetemi műhelyekkel, minisztériumi háttérintézményekkel, mezőgazdasági vállalkozásokkal 2009-ig egymilliárd forint értékű kutatást végez azzal a céllal, hogy a jelenleginél jobb fizikai tulajdonságú biodízelt lehessen előállítani nagy mennyiségben. A tervekben magasabb cetánszámú, azaz nagyobb teljesítményt lehetővé tevő, továbbá kedvezőbb hidegtűrésű, minimális kéntartalmú termék, illetve technológia kifejlesztése szerepel.

Napraforgóval

A projekt célja az is, hogy ne csak repcéből, hanem a magyarországi növénytermesztési adottságoknak inkább megfelelő napraforgóból is lehessen szabványoknak megfelelő biogázolajat gyártani. Az alapanyagbázis kibővítése azért fontos, mert így fedezhető marad a bioüzemanyag alapanyag hazai forrásokból akkor is, ha az EU a későbbiekben növeli az üzemanyagokba keverhető bio-komponensek mennyiségét.

A jelenlegi szabályozások és elterjedt járműkonstrukciók 5 százalék biokomponens bekeverését teszik lehetővé Európában. A Mol 2008-tól tervez biodízelt keverni a hazai gázolajba, mégpedig 4,4 százalékos mértékben. A jövedéki szabályok ösztönzésének hatására ugyanakkor a Mol által forgalmazott motorbenzinek 70 százaléka már most is tartalmaz körülbelül 2 százalék mértékben biokomponenst.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI/hvg.hu Autó

Óvatosan a biodízellel

Bár nálunk még hivatalosan nem lehet tankolni biodízelt, jó tudni, hogy a jelenlegi motorok nagy része nem szereti kizárólag ezt az üzemanyagot. Több autógyár is óva inti az autósokat attól, hogy dízel gépjárműveikbe csak biodízelt tankoljanak.

hvg.hu Autó

Őrült túra Amerikán át - biodízellel

A nélkülözhetetlen autószerelőkön kívül egy politológus, egy televízió-nagykereskedő és egy belga királyi lovastiszt is tagja volt annak az expedíciónak, mely május negyedike és huszadika között három terepjáróval szelte át az amerikai kontinenst Alaszkától a Tűzföldig. A résztvevők a civil foglalkozástól függetlenül offroad-őrültek, akiket a barátságon kívül a környezetvédelem és a megújuló energiaforrások iránti elkötelezettség köt össze.