szerző:
HavariaPress
Tetszett a cikk?

A banki szektor szereplőivel szemben indított ágazati vizsgálatot a Gazdasági Versenyhivatal. A hivatal azért indította meg a vizsgálatot a lakossági és kisvállalati bankpiacon, hogy megismerje, nem sérülnek-e meg a versenyszabályok olyankor, amikor az ügyfelek bankot akarnak váltani.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) álláspontja szerint ugyanis a pénzügyi szolgáltatások területén csak akkor alakul ki valódi piaci verseny, ha az ügyfelek szabadon választhatnak szolgálatatót. A választási szabadságnak azonban nemcsak a pénzügyi szolgáltatások első igénybevételekor kell érvényesülnie, hanem akkor is, amikor a fogyasztók valamiért úgy döntenek, hogy bankot váltanak.

A különböző pénzügyi szolgáltatók által kínált termékek közötti választás garantálja, hogy a fogyasztók gyorsan tudjanak reagálni a kedvezőbb feltételekkel kínált vagy az új termékek megjelenésére. Ez a biztosítéka annak, hogy a pénzügyi szolgáltatóknak érdemes legyen a lehető legversenyképesebb termékeket kifejleszteni és árusítani. Ebben az esetben remélhetik, hogy termékük elegendő fogyasztóhoz jut el ahhoz, hogy befektetéseik megtérüljenek. A bankváltás lehetősége tehát a pénzügyi piac hatékony működésének és az érdemi versenynek az egyik fő garanciája.

A GVH által Magyarországon észlelt piaci jelenségek viszont azt mutatják, hogy a lakossági és a kisvállalati piacon jó pár banki terméknél ritka a bankváltás, így feltehető, hogy a piaci verseny ilyenkor torzul vagy korlátozódik. A versenyhivatal szerint például a bankváltási költségek magas szintje alkalmas lehet a verseny korlátozására, mert a fogyasztók döntéseit alapvetően befolyásolják a meglévő banki kapcsolataik. Több olyan banki termék van, ahol a bankok intenzíven versengenek egymással, de a magas bankváltási költségek miatt a szerződések megkötése után a fogyasztók már képtelenek az igénybevett szolgáltatást egy másik bank hasonló szolgáltatásával helyettesíteni. Így a bankok megnövekedett piaci hatalma alkalmas lehet arra, hogy egyes fogyasztókat ""fogva tartsanak"" és ezt a számukra előnyös helyzetet kihasználva szokatlan mértékű, a fogyasztók számára káros előnyt érhessenek el.

A bankváltás megkönnyítése, költségeinek csökkentése tehát egyes pénzügyi termékek esetében jelentősen hozzájárulhat ahhoz, hogy a lakossági bankpiacon megszűnjenek a fogyasztói mobilitás útjában álló akadályok. A banki átjárhatóság könnyebbé tételével élénkülhet a verseny, így a fogyasztók jobb minőségű, olcsóbb szolgáltatásokhoz juthatnak. A vizsgálat során a GVH a hasonló témájú nemzetközi tapasztalatokra, a szakirodalom friss eredményeire, a pénzügyi szolgáltatások fogyasztói körében végzett felmérésekre, valamint a hitelintézeti piac reprezentatív, mintavétel alapján meghatározott szereplőitől kért adatszolgáltatásra támaszkodik.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

GVH: rekordösszegű, 11,4 milliárd forint bírság

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2006-ban, 80 versenytörvénysértést állapított meg, amelynek során, a GVH fennállása másfél évtizedes történetének legmagasabb - összesen 11,4 milliárd forintos - bírságát szabta ki - tájékoztatott Mihálovits András, a GVH sajtóreferense.

Kovács Andrea (hvg.hu) Gazdaság

Apróbetűs gyorshitelek - milyen veszélyeket rejtenek?

Pénzhez vagy egy kiszemelt árucikkhez ma már nem lehetetlen, sőt inkább könnyű vagy nagyon könnyű hozzájutni. A gyorshitelek és áruhitelek piaca egyre több konstrukciót kínál, sokan azonban sem az „apróbetűs résszel”, sem saját anyagi lehetőségeikkel nincsenek tisztában.

Plázs

GVH: Norbi hazudott, nem fogyaszt a brazil korall

Összesen 17 millió forint bírságot rótt a Norbifit nevű étrend-kiegészítő termék forgalmazójára a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mivel reklámjaiban megtévesztette a fogyni vágyó fogyasztókat - értesült a HavariaPress.

MTI Gazdaság

A GVH jóváhagyta a Kereskedelmi Etikai Kódexet

A Gazdasági Versenyhivatal a 2007. december 31-ig tartó időszakra jóváhagyta a Kereskedelmi Etikai Kódexet, ami szabályozza a jelentős piaci erővel rendelkező vállalkozások beszállítói kapcsolatait. A közlemény szerint a kódexet több hipermarket is elfogadta.